بازدید 26958
«بهار عربی» به ترکیه نیز خواهد رسید؟

سه تهدیدی که دولت اردوغان را زمینگیر می‌کند

دولت اردوغان که در آغاز خود را به عنوان یک دولت اصلاح‌گرای مدرن معرفی کرده بود، کم کم به سمت دیدگاه‌های سلفی متمایل شده و حمایت از گروه‌های تندرو را در دستور کار خود گذارده است، به گونه‌ای که بنا بر گزارش‌های بین‌المللی، در سال‌های اخیر این کشور به مهمترین مأمن اعضای فراری طالبان تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۶۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵ 12 August 2012
از زمان آغاز امواج انقلاب‌ها در کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، ترکیه تلاش کرد خود را حامی جنبش‌های مردمی در این کشور نشان دهد. با این حال، گذر زمان، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین نوع سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی دولت آنکارا، خود این کشور را بیش از همه مستعد چنین انقلاب‌هایی کرده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که ترکیه تلاش دارد با در پیش گرفتن موضع سرسختانه حمایت از مخالفان دولت بشار اسد در سوریه، زمینه را برای افزایش نفوذ منطقه‌ای خود فراهم کند، چالش‌های درونی این کشور رو به افزایش است و می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، مشکلاتی جدی برای این کشور پدید بیاورد.

بنا بر این گزارش، مهمترین عوامل تأثیرگذار بر این چالش‌ها که روز به روز در حال افزایش است، عبارتند از متمایل شدن دولت ترکیه به سیاست‌های تندرو سلفی و ایجاد نارضایتی در میان علویان این کشور، مسأله اقلیت‌های کرد ترکیه و همچنین معطوف شدن بیش از اندازه توجه ترکیه به عرصه خارجی و غافل شدن از مشکلات داخلی این کشور.

در این باره باید گفت که شیعیان علوی چیزی نزدیک ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند که از لحاظ نسبت، بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت این کشور است. در این میان، هرچند روی کار آمدن دولت به اصطلاح اسلامگرای عدالت و توسعه در ترکیه، امید‌ها به بهبود وضعیت جمعیت غالب مسلمان این کشور را زنده کرد، گذر زمان نشان داد که این امید، همه مذاهب اسلامی را در بر نمی‌گیرد.

دولت اردوغان که در آغاز خود را به عنوان یک دولت اصلاح‌گرای مدرن معرفی کرده بود، کم کم به سمت دیدگاه‌های سلفی متمایل شده و حمایت از گروه‌های تندرو سنی مذهب را در دستور کار خود قرار داده است، به گونه‌ای که بنا بر گزارش‌های جهانی، در سال‌های اخیر این کشور به مهمترین مأمن اعضای فراری طالبان تبدیل شده است.

هرچند همین امر به خودی خود پتانسیل ایجاد نارضایتی در میان سایر مذاهب را داراست، دولت اردوغان کاملاً آشکار از اعمال تبعیض‌های مذهبی فروگذار نکرده است؛ برای نمونه، نزدیک یک هفته پیش، اظهارات توهین آمیز اردوغان درباره عبادتگاه‌های علویان، رهبران علوی این کشور را به واکنش واداشت.

افزون بر این، مسأله کرد‌ها نیز در ماه‌های اخیر به بغرنج‌ترین وضعیت خود در ترکیه رسیده است. هرچند اصل این ماجرا چیز تازه‌ای نیست و دولت‌های مختلف در ترکیه همواره با مسأله کرد‌ها دست به گریبان بوده‌اند، ولی سیاست‌های کجدار و مریز دولت اردوغان این مسأله را روز به روز حاد‌تر کرده است.

اوج‌گیری بحران در سوریه و حمایت بی‌قید و شرط ترکیه از مخالفان اسد نیز در این مسأله بی‌تأثیر نبوده است. خودمختاری به دست آمده توسط کردهای سوریه به واسطه سیاست‌های بشار اسد در مقابل ترکیه، به کردهای ترکیه انگیزه بیشتری برای رویارویی با دولت آنکارا بخشیده است.

البته مسأله سوریه در مورد چالش اول، یعنی علویان نیز بی‌تأثیر نیست، زیرا حمایت دولت مرکزی ترکیه از گروه‌هایی که قصد برانداختن دولتی علوی در دمشق را دارند، بی‌تردید امری نیست که مورد میل و رضای هم‌کیشان آنان در ترکیه قرار بگیرد.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری بیش از اندازه دولت اردوغان روی مسائل خارجی و تلاش برای کسب جایگاه سلطه‌گر در منطقه، موجب شده فشارهای متعددی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر مردم این کشور، به ویژه اقلیت‌ها وارد شود و این امر نیز به نوبه خود، زمینه دیگری را برای ناآرامی فراهم کرده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت ترکیه به انبار باروتی تبدیل شده که در صورت تغییر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی به سمتی خلاف نظر دولتمردان این کشور و یا تجمع طولانی مدت تمایلات گروه‌های داخلی، می‌تواند ضمن انفجار، پیامدهای چشمگیری برای این کشور و کل منطقه به همراه داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۱
انتشار یافته: ۲۱
قانون اساسی ترکیه با خواسته ها و عقاید مردم ترکیه همخوانی ندارد و بعید نیست که مردم ترکیه بخواهند خودشون قانون رو تعیین کنند و البته حق هم دارند.
بازی کردن با ترکیه رفتار بسیار خطرناکیه که ایران باید از اون پرهیز کنه داریم کم کم به فضای جنگهای چالدران و ... بین ایران و ثمانی نزدیک میشیم. خوب بازی شروع کردند کشورهای بزرگ غربی و شرقی و ما هم خوب در دامشون افتادیم. کشورهای همسایه که مشترکات فرهنگی بسیار زیادی با هم دارند به جون هم بیفتند و ...
می شه به جای نگرانی درباره فروپاشی ترکیه ، راهکار عملی برای مقابله با عثمانی نوظهور ارائه دهید .
عثمانی ، ترکیه لائیک و ترکیه اردوغان دشمن شماره یک سرزمین ایران بوده و خواهند بود
چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
این ترک ها دیگه خیلی پاشونو از گلیم خودشون درازتر کردن
تا الان این همه هزینه کردن برا کودتا در عراق ، تغییر حکومت در سوریه ، اختلاف در ایران و ... هنوز هیچکدوم جواب نداده
ترکیه به پاکستانی دیگر تبدیل میشود. این آرزو وخواست غرب است بخصوص خیلی از اروپاییها که روزبه روز از پیشرفت و سربلندی ترکیه کینه شان نسبت به مسلمانها و بخصوص ترکها بیشترو بیشتر می شد. اردغان نباید فراموش کند که ترکیه از آن موقعی سر بلند کرد که از غرب قطع امید کرد وبه هویت اسلامی خویش برگشت. وگرنه همان دریوزگی را هنوز هم دنبال می کرد. این همان است که غرب می خواهد. چه بسا الان هم فاتحه اردوغان را در نقشه های خود خوانده اند. وقتی اوضاع کمی بیشتر حالت نظامی و ناامنی گرفت با یک کودتا یا ترور یا راه دیگر مثلا سقوط هواپیما او و همراهانش را یکشبه بر کنار کرده بعد از سقوط هواپیما سران کشورهای غربی در مراسم شرکت می کنند و از اردوغان بعنوان مردی دمکرات و قابل ستایش یاد می کنند. و پاکستان جدید متولد میشود. راستی چرا ترکها اینقدر زود خوشی زیر دلشون زد؟
تركيه با اجراي سياست هاي اصلاح طلبانه الگوي ساير كشورها شده است.
امیدوارم ترکیه نابود بشه
اینا همون عثمانی هستند و خطرشون برای ما بیشتر از اسرائیل تاریخو بخونین دلیل حرفای منو متوجه میشین
امیدوارم ترکیه به دو کشور تبدیل بشه
بالاخره ماه زیر ابر نمیمونه واین منافقینم دستشون رومیشه حالا باز قهر و آشتی و ناز بخر و ناز بفروششان را با اسرائیلیها دارن با آمریکا هم که یکی از اعضاء ناتو هستند اسلام هم که فقط اسلام آمریکائی سعودی
بیچاره علوی های سوریه که هیچ آینده ای ندارند کاری نکنید علوی های ترکیه نیز به روز آنها دچار بشوند
دوم اینکه آشوب در کشور های همسایه به تدریج به کشور ما سرایت می کند
سوم اینکه در صورت ایجاد آشوب در ترکیه مطمئنا دیگر جهان دست روی دست نخواهد گذاشت
مورد مهم این مورد بدتر وخطرناکتر برای کشور متحد ماست......
تکه تکه کردن کشورهای منطقه با فعال کردن گسل های مذهبی ، زبانی ، نژادی ... ؛ و با پول خودشان ؛ این چکیده ی برنامه ی اسرائیلی ــ انگلیسی ـ آمریکایی است که در حال اجراست . ترکیه و عربستان گویا متوجه نیستند که به دست خود دارند خود را نابود می کنند . به هر حال نوبت ترکیه هم می رسد ؛ امروز سوریه ، فردا عراق و ... بعد ترکیه و عربستان و مصر .
انبار باروت !! ول کنید این حرفها را فقط مانده رسما با سوریه وارد جنگ بشه. این همه داره نیرو و سلاح به سمت مخالفان بشار اسد گسیل می کنه! یکی باید مقابله به مثل کنه جرأت این غلطها را بعدها راجب دیگر کشورها به خودش ندهد.
تعداد علویان در ترکیه حدودا 15 میلیون نفر است. این کشور از یک دمکراسی نسبی برخوردار است لذا امکان قیام علیه دولت چندان محتمل به نظر نمیرسد.
تحلیلت خیلی کامل بنظر نمیرسه تابناک جون
سلام.
تحلیل خیلی خوب بود.
همه این تحلیل ها غیر واقعی است ، حالا خواهیم دید که دولت اردوغان در انتخابات بعدی هم پیروز خواهد شد. اونموقع این تحلیل آبکی رو چیکار خواهید کرد؟
بابا قرار نیست شما آرزوهاتون رو به جای تحلیل به خورد ما بدید.
نخودش زیاد بود!!!!!!!!!!!
احیای عثمانی گری بوسیله جناح مشکوک و فاشیست گونه و فرزندان معنوی مرحوم نجم الدین ارباکان خدا بیامرز ( اردوغان. گول . داووداغلو ) ترکیه را بسرنوشت محتوم امپراطوری پوسیده ال عثمان دچار خواهد کرد . این جمهوری ترکی که حاصل اعمال قلدرانه نظامیان ارتش عثمانی به سرکردگی مصطفی کمال مشهور به اتا ترک یعنی ( پدر ترک )با زور سر نیزه وچکمه و زد و بند سیاسی در فردای جنگ اول جهانی از ترس بلشویزم و خطر سرخ ها با دستپاچگی برپا کردند ان گردن کلفت میگفت ما چیزی بنام کرد نداریم اینها ترک کوهستانی هستند بعد هم منطقه عرب نشین اسکندرون را در ساحل مدیترانه اشغال نظامی کرد . سالهای قبل و بعد از جنگ جهانی دوم هم حکومتهای نظامی با زور قماق این موجودیت را سر پا نگه داشتند و چون در تقسیمات جهانی جزو اردوگاه غرب قرار داشتند با کمک مالی و نظامی امریکا و پیمان ناتو بخاطر حفاظت از تنگه های استراتژیک داردانل و بسفر از امتیازات امریکا و اروپا برخوردار و در بازار جهانی ادغام و از امکانات فراوان برخوردار شد ...... حالا اما برای ایجاد خاورمیانه جدید گویا ترکیه نقش اجرایی درجه اول بعهده گرفته ( دست از او و پولش را هم عربستان و قطر تامین میکنند طرح هم انگلیسی و امریکایی است ) اسراییل باید رییس و سرور خاورمیانه باشد . برای اینکار باید سوریه متلاشی و نابود بشود ارتش سوریه برای ایجاد موازنه استراتژیک مثل ارتش صدام حسین بکلی باید از صحنه حذف و حکومت سوریه با دست ترکیه و القاعده و سازمان مجاهدین خلق و فالانژ سمیر جعجع وتفنگچیهای 14 مارس ومزدوران افریقایی و جنایتکارهای اروپایی و دزدهای سومالیایی و گارد های اجیر شده قذافی معدوم و بیماران روانی اروپای شرقی و طالبان افغانی و پاکستانی همه دست در دست با مدیریت افسران ترک و عربستانی و قطری میخواهند اسراییل را به ارزوی خود برسانند غافل از اینکه در قدم اول قبر ترکیه را میکنند 25 میلیون کرد ترکیه ترکیه را تجزیه میکنند به انان 25 میلیون علوی ساکن ترکیه را هم باید افزود و به ایشان 4 میایون عرب و البته بلغار و ارمنی و یونانی و یزیدی ها وووو در این معرکه و اتش افروزی عربستان هم تجزیه خواهد شد انشاالله
تركيه به شدت حقوق 25 ميليون كرد غيرتمند آن كشور را تضييع مي كند. كردهاي تركيه كه ايراني تبار هم هستند از دولت غرب زده ي تركيه انتقام ظلم هاي تاريخي به خود را خواهند گرفت. تركيه تجزيه خواهد شد. پاينده ايران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
پسرم مجموع اکراد در کل دنیا کمتر از 20 میلیون هستش تو چطوری 25 میلیون تو تورکیه در مخیلاتت جا دادی. حداکثر 8 میلیون کرد در تورکیه و 4میلیون اکراد در ایران و 5 میلیون اکراد در عراق و 500هزار اکراد در سوریه موجود است. سعی کن با واقعیات کنار بیای..
ترکیه که دوست ما بود ، حالا شده دشمن . . .

یه زمانی برادر ما بود حالا شده عدو
آقای اردوغان به همسایه های خودتان با نظر مثبت و احترام متقابل برخورد کنید تا از محبت ومتقابل و دوستی دراز مدت همه از آن برای منفعت مردم این منطقه وصلح استفاده شود.بیایید برای آن وقت و انعطاف داشته باشیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر