بازدید 27791
آیت الله مکارم شیرازی:

محرومیت فرزند از ارث خلاف شرع است

کد خبر: ۲۶۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲ 02 August 2012
آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع معظم تقلید ارث را قانون خداوند دانست و گفت: هیچ‌کس حق محروم‌کردن فرزندان از ارث به دلیل ناراحتی از آن‌ها را ندارد و به هیچ‌وجه نمی‌توان قانون ارث را بر هم زد.

به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از قم، آیت الله مکارم شیرازی در یازدهمین روز از مراسم ماه رمضان که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه طبقه نخست از ارث به پدر، مادر و فرزندان می باشند، تصریح کرد: خواهران، برادران و اجداد در طبقه دوم و عمه، دایی، خاله و عموها در طبقه سوم قرار دارند.
 
وی افزود: زن و شوهر با همه طبقات ارث برنده همراه بوده و در هر حال ارث می برند.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه در سال های اول اسلام به دلیل اینکه رابطه مردم با خویشانشان قطع شده بود، مهاجر و انصار از یکدیگر ارث می بردند، بیان داشت: پس از فتح مکه و تشکیل کامل حکومت اسلام قانون ارث آمد و برای طبقات سه گانه سهمی از ارث مشخص و معین شد.
 
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مساله ارث مهم و حساس است، ادامه داد: قوانین اسلامی در زمینه ارث کامل است و در تقسیم آن نباید کارهایی خلاف قانون اسلام انجام داد.
 
وی با اشاره به اینکه محرومیت دختر از ارث مربوط به زمان جاهلیت است، گفت: از نظر احکام اسلامی پدر و مادر نمی توانند فرزندان را از ارث محروم کنند.
 
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه ارث را قانون خداوند دانست و تصریح کرد: هیچ کس حق محروم کردن فرزندان از ارث به دلیل ناراحتی از آن ها را ندارد و به هیچ وجه نمی توان قانون ارث را بهم زد.
 
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تقسیم ارث در زمان حیات خود شخص کاری ناشایست بوده و اشکال دارد، گفت: تقسیم ارث در زمان حیات با رضایت تمام ورثه مانعی ندارد، ولی در صورت عدم رضایت، پدر و مادر حق چنین کاری را ندارند.
 
وی با تاکید بر اینکه از نظر احکام اسلام هر فرد صاحب اموال می تواند یک سوم از اموال خود را وصیت کند، بیان داشت: خداوند وصیت یک ثلث از اموال را اجازه داده و بیش از این اندازه قابل قبول نیست و شخص نمی تواند تمام و یا حتی نصف اموال خود را وصیت کند.
 
این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه ثلث اموال پدر باید در مسیری که وصیت شده است، توسط وراث خرج شود، گفت: بعضی از وارثان برای تصاحب یک سوم وصیت پدر آن را به بهانه هایی خرج دیگری می کنند، به عنوان نمونه می گویند که ما ثلث مال پدر را در بانک گذاشته و از درآمد حاصل از آن به وصیت پدر عمل می کنیم.
 
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تقسیم اموال باید از لحاظ شرعی تایید شده باشد، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده های می گویند ثلث را بین بچه ها تقسیم کنیم تا آنها خودشان به بخشی از وصیت پدر و مادر عمل کنند؛ این مساله نیز مقدمه از بین رفتن ثلث و یقینا باطل است.
 
وی با اشاره به اینکه بعضی از والدین از سرنوشت ثلث اموال خود پس از فوت مطمئن نیستند، گفت: این خانواده ها می توانند حق شرعی و قانونی خود را در محل مورد نظر خرج می کنند که این روش خوبی است؛ چراکه پول و سرمایه باعث فریب انسان می شود و زمینه انحراف انسان را محیا می کند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه هزینه تمام مخارج زندگی خانواده بر دوش پسر است و دختر هیچ تکلیفی در تامین معاش زندگی ندارد، بیان داشت: در روایات دینی این مسئله را دلیلی بر دوبرابر بودن سهم ارث پسر نسبت به دختر دانسته اند و در مقابل نفقات را بر عهده مردان قرار داده است.
 
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مال و ثروت باد هوا است و از بین رفتنی است، خاطرنشان کرد: طبق روایتی از امیرالمومنین(ع) بهترین ارث والدین برای فرزندان ادب و پرورش درست فرزند است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان