بازدید 21813
دلار در آستانه 1400 تومان؛

این بار سکه و دلار با هم؛ به کجا می‌رویم؟

این بار بحران، همزمان دامان سکه و دلار را گرفته است. اصولا خبر عرضه ارزان اما محدود، خود یادآور کلمه رانت و سود ناشی از دلالی است و بر میزان تقاضا و در نتیجه قیمت می‌افزاید. آیا مسئولان بانک مرکزی، این نکته ساده را نمی‌دانند یا سیاست‌های پولی دیگری در جریان است که اعلام رسمی آن به مصلحت نیست؟
کد خبر: ۲۱۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۵ 18 December 2011
سرویس اقتصادی ـ سال نود را دیگر می توان به روشنی، سال سفته بازی سکه و دلار نامید؛ بحران دلاری که از افزایش 12 درصدی قیمت دلار از سوی بانک مرکزی آغاز، از کنترل خارج شد و پس از مهار به سراغ سکه رفت.

به گزارش «تابناک»، این مسأله در بازار سکه بارها آغاز شده و دوباره فروکش کرد، به گونه‌ای که بهای سکه به نزدیکی 650 هزار تومان هم رسید و در معاملات سلف برای تحویل در اسفند ماه سکه 800 هزار تومان معامله شد.

این بار اما بحران، همزمان دامان سکه و دلار را گرفته است. در حالی که همچنان برای دومین هفته پیاپی، شاهد صف‌های طویل جلوی شعب بانک‌های عرضه کننده سکه هستیم و ساعت تشکیل این صف‌ها به شب‌های سرد و زمستانی هم کشیده شده، قیمت دلار نیز روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و امروز دلار در بازار تهران به مرز 1400 تومان نزدیک شد.

امروز دلار در حالی در بازار آزاد با نرخ 1392 تومان مبادله می‌شود و در آستانه 1400 تومان قرار گرفته که بانک مرکزی، نرخی را برای این ارز و دیگر  ارزهای مرجع به خاطر تعطیلی بازارهای جهانی در نظر نگرفته است.

پیش‌بینی بیشتر تحلیلگران در صورت در پیش نگرفتن سیاست خاص از سوی بانک مرکزی، عبور این نرخ از 1400 تومان در روز آینده است.

بنا بر این گزارش، بهای سکه طرح قدیم در بازار همچنین در حالی امروز یه  625 هزار تومان رسید که دیروز 612 تومان معامله شده بود.

یک سال از هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و باید اعتراف کرد که دولت برای نقدینگی حاصل از اجرای این طرح، راهکاری نیندیشیده؛ بنابراین، طبیعی است که پول سرگردان در جامعه گاه به سوی سکه و گاهی به سوی دلار رفته و بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ اما این بار به ظاهر اوضاع وخیم‌تر است، چرا که هر دو بازار، همزمان دچار این موج شده‌اند.

درست است كه به دلیل پايين نگاه داشتن دستوري سطح عمومي قيمت‌ها با فشار بر توليدكنندگان، از تورمي كه بايد از اين موج نقدينگي ناشي مي‌شده، جلوگیری شده است، ولی نقدينگي از بين نرفته، همچنان در دست مردم است و خود را در امواج سفته بازي موجود، دلالي و مشاغل كاذب به روشنی نشان مي‌دهد.

اما در پایان پرسشی کوچک از بانک مرکزی هست و آن این که آیا اگر قصد بانک مرکزی از عرصه سکه و دلار ارزان قیمت، کاهش قیمت و متعادل ساختن آن است، این سیاست با عرضه محدود در تناقض نیست؟
چرا که قاعدتا در صورت تلاش برای کاهش قیمت یک کالا، عرضه نامحدود آن با بهای پایین ظرف یک یا دو روز، قیمت را متعادل می‌سازد و اصولا شنیده شدن خبر عرضه نامحدود، امید سفته‌بازان را ناامید و بسیاری از تقاضا‌ها را خنثی می‌کند.

حال آنکه انتشار خبر عرضه ارزان اما محدود، خود یادآور کلمه رانت و سود ناشی از دلالی است و بر میزان تقاضا و در نتیجه قیمت می‌افزاید.
آیا مسئولان بانک مرکزی، این نکته ساده را نمی‌دانند یا سیاست‌های پولی دیگری در جریان است که اعلام رسمی آن به مصلحت نیست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۶
سال جهاد اقتصادی ...
کدوم نقدینگی باعث خرید سکه میشه. کمی منصف باشید با 135 هزار تومن ماهی میشه سکه خرید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
برای خانواده 4 نفری ما که تا الان به پول یارانه دست نزدیم،میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
آقا با كل پول يارانه خانواده 4 نفري چند تا سكه مي شود خريد؟
اگر حافظه تاریخی مسئولان اینقدر ضعیف نبود می توانستند تجربه تلخ عملکرد بانک مرکزی زمان آقای عادلی را یکبار در ذهن شان مرور کنند...دقیقاً مشابه همین صف ها برای خرید دلار تشکیل می شد و هر نفر 5000دلار ثروت ملی را می خرید و چند خیابان آنطرف تر می فروخت...حالا سکه به همین وضع دچار شده. واقعاً نمی دانم چند صدسال دیگر باید بگذرد تا مسئولان بفهمند اقتصاد دولتی و دخالتهای نابخردانه دولت حاصلی برای کشور در بر نداشته و در هیچ زمانی هم نخواهد داشت؟؟؟
یه مرد تو سایت شما پیدا نمیشه بگه که ارزش پوله که داره کم میشه؟
کابوس وحشتناک زمان ریاست عادلی به بانک مرکزی یادتون نره که ثروت ملی را ارزان فروخت.
آقا سود بانکی را منطقی کنید تمام پولهای سرگردان بر میگرده به بانکها. تضمینی امتحانش کنید.
مردم چکار کنند تا پولشان ارزشش را حفظ کنه؟ تورم الان 22 درصد شده و سود بانکی ماکزیمم (سپرده 5 ساله!) 15 هست. تکلیف این 7 درصد تورم باقیمانده چی میشه؟
با سیاستهای درست خارجی و داخلی تل دیر نشده باید آرامش را باید به بازار برگردانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
الان ديگه با 30 درصد سود ساليانه هم پولها به بانك بر نمي گرده.
احتمالا بعد از این 2تا سراغ مسکن میرن و دیگه قیمت خونه میترکونه
عجب اقتصاد پویایی
نمی توان هم با دنیا جنگید و هم به هر بهانه ای با مردم سر شاخ شد. باید شرایطی فراهم شود تا مردم دوباره بخاطر دفاع از کیان ملی برخیزند و فرار سرمایه کاهش یابد و بخشی از کوچ کردگان بازگردند و آنهایی که در کشور هستند دست به کوچ از کشور نزنند.
خوبه مردم همه دادشون از فقر و گرانی بپاست اگر ادعای ثروت میکردند چه میشد اخه این همه پول را از کجا میاورند که هر چی دولت طلا میفروشه اینه میتوانند بخرند اگر فروش انرا ازاد بگذارند از ترکیه و هند طلا میخرم سکه میکنم میفروشم اخه یک گرم طلا کجای دنیا 500 دلار میفروشندیعنی مردم اینقدر ازقیمت طلا در بازارجهانی بیخبرند؟ یا اینقدر محتاج طلا که به هر قیمتی حاضر به خرید ان هستند فردا که قیمت اصلی ان روشن شود و قیمت در ایران مطابق با بقیه دنیا شود چند نفر بابت ورشکستگی خودکشی خواهد کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
عزیزم فکر می کنی اگه مردم پولدار بودن شب تا صبح می رفتن تو سرما جلو بانک بخوابن؟وقتی طرف 2 میلیون پول داره میره همین کارو میکنه فرداش 2500 داره،چه کاری از این مطمئن تر؟!!!
سعید
| Germany |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
اقای دانشمند یک گرم نیست وبیش از 8 گرمه مردم محتاج طلا نیستند فقط میخوان ارزش پولشون در مدیریت جهانی اقایون حفظ کنن
فروش 5000 دلار در زمان آقای عادلی به دستور و اصرار آقای رفسنجانی بود.
پرسیدی به کجا چنین شتابان ؟!

به نظر من به سمت اشتغال زدائی !
من یک تولید کننده خرد هستم که در کارگاهم 5 الی 6 نفر ماهیانه کار میکنند و حقوق دریافت میکنند اما الان به خاطر قیمت دلار و افزایش قیمت قطعات الکترونیکی دیری نمانده که تعطیل کنیم و یارانه خور شویم.
نگران نباشید دولت مراقب اوضاع هست؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
واقعا با این همه مراقبت نباید نگران هیچ جیز بود!!!!!!!!!!!
تازمانی هرکس به فکر خودش است این میشود تو را به خدا شما را چی شده یک کم به فکر مردم باشید ما توی این مملکت وبا هم زندگی می کنیم.دولت ومردم دست به دست یکدیگر وبا صبوری این مشکلات را حل نمایند. به خدا دود آن به چشم همه میرود
کاش تا دیر نشده یه راهی گیر بیاریم با خانواده بریم زیمبابوه. ویزا هم نمیخواد
یک نکته جالب و قابل تأمل!!!!!!!!! هر زمان آقای مدیر کل بانک مرکزی اظهار نمودند قصد داریم حباب را بشکنیم (سکه و ارز) و یا بعبارتی افزایش بی رویه قیمت سکه و ارز را مهار کنیم بعد از مدتی کوتاه دقیقاً بر عکس می شه. یعنی نه تنها قیمت سکه و ارز مهار نمیشه بلکه افسار گسیخته میشه
لطفا اینقدر ساده نباشید این تصمیم خود دولت است تا سکه و ارز را گرانتر از قیمت واقعی به مردم بفروشد و در نتیجه پول یارانه مردم جور شود یعنی سیاست از خودشون بگیر بده به خودشون
پول چاپ کنید حله
نمی دانم چند صدسال دیگر باید بگذرد تا مسئولان بفهمند اقتصاد دولتی و دخالتهای نابخردانه دولت حاصلی برای کشور در بر نداشته و در هیچ زمانی هم نخواهد داشت؟؟؟
دیگه چی باید گفت؟ بخدا مردم دیگه خسته شدن. کاری نکنید که به همه ارزشهایئ انقلاب بدبین بشیم..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
بشيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شديم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا سود بانکی رو کاهش بدین تا مردم پولاشونو از تو بانکها در بیارن و سکه و دلار بخرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
گل گفتی
اينا كه مهم نيست ؛ مهم فيلتر كردن اينترنته كه يه وقتي .... !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
احسنت..
اماننن...امان از این گرانی که کمر مردم را شکسته!!!!!
hahahaha
آقا من سکه خریدم وفروختم وکلی سود کردم
دست جناب بهمنی درد نکنه!
با سودی که کردم دارم میرم دبی
امسال سال جهاد اقتصادی است نه؟!!
من قول می دم اگر به من رای بدین نرخ 1-دولار رو ازریال کمتر کنم.
2- کاری می کنم که بتونید با 2000تومان حداقل 200سکه بخرید
3- به وزیر اقتصادم می گم تورم رو به زیر صفر نه هر چی مردم گفتن مثلا 50- برسونم
4-سالانه نه ببخشید ماهانه 5/2میلیون شغل درست کنم
5- برای هر استان در سفرهای روزانه حداقل 3000طرح تصویب کنم
6-پول نفت یا خودنفت رو می دم روازنه رستم وسهراب بروبچ بیارن سر سفرتون.
7-مافیای نفتی که هیچ همه مافیای از پرتغال فروش ها تا سیگار فروشان را به ملت معرفی می کنم.
8- اگر هم کسی حرفی زد قول می دم تو صندوق جادویی عکس ...و عکس خودشو از بچگی تا امروز واگر مردم خواستند از کلیه فامیل هاشون می دم عکس بگیرند ونشونتون می دم.
8-تازه براهاله .منظورم هاله نوره هزاران داستان دارم که براتون تعریف می کنم
9- قول می دم نه اسفندیار .نه رستم. نه ذال. نه گشتاسب با هیچ تهمینه ای نه عکس بگیرند ونه به او وام بدن و به گالری اون برن.
تو محيط اداري و صنعتي كسي كار نمي كنه.همه تو فكر خريد دلار و سكه هستند تا سرشون بي كلاه نمونه.همه افتادن توكار دلالي و سفته بازي.هركسي الان تو شركت ما دنبال اين چيزهاست و منم كه سرم به كار خودمه رو تشويق مي كنند و ميكن بجنب كه سرت بي كلاه نمونه.البته گويا تو اين يكسال گذشته با اونچيزهايي كه من ديدم حق با اوناست.
آقای رئیس ... بسه دیگه !!!
زماني يك مرد واقعي پيدا شد و به عنوان نماينده كرج وارد مجلس و پس از اينكه متوجه شد كه در مجلس چه مي گذرد طي يك سخنراني استعفا داد. ياد بخشي از سخنانش افتادم كه گفت: يكي از نمايندگان محترم مجلس به ديگري گفت انقدر دلار دارم به نظر شما الان بفروشم يا دست نگه دارم گران تر مي شود؟!!!!فاتحه چنين مملكتي را بايد خواند.(تا حالا يك بار هم براي دلخوشي نظر من را در سايت نگذاشته ايد.)
آقاي بهمني بايد خجالت بكشه . راستي نفع آقاي بهمني چيه كه سكان بانك را رها نمكنه. براستي وقتي رئيس بانك مركزي را سياست مداران انتخاب ميكنند بايد همه اين عواقب را ما بالاجبار بپذيريم
يك پيشنهاد به جاي يارانه طلا به مردم بدهيد نه سريع پول مي شود كه تورم ايجاد كند و ديگر توزيع گسترده طلا بين همه مردم صورت مي گيرد
به نظر من سفته باز ها و خود بانک مرکزی خیلی باهوش تر از این حرف هایی هستند که ما فکرشو می کنیم و اینها روشی هست برای جمع آوری نقدینگی با کمترین ریسک و باید منتظر کاهش دوباره قیمت طلا باشیم.
مسکن را فراموش کرده اید
25 درصد طی دو ماه گران شده و کسی هم چیزی نمیگوید
امان از دست سودجويي بعضي از مردم طماع...
ارزش پول ایران روز به روز پایین تر میاد ... به نظر میاد مردم به پول کشورشون بی اعتماد شدن و به همبن خاطر هجوم اوردن به خریدن ارز خارجی ....
آقا حالا که ملت اینقدر علاقه به خرید دلار و سکه دارن و بانک ها هم سکه توزیع می کنند دولت بیاد برای پرداخت یارانه به خانواده ها معدلش رو سکه بده تا همه سکه دار بشن و اینقدر یک عده اینجوری سود نبرن و سر یه عده بی کلاه بمونه
خداوندا خود آگاه و ناظر بر همه اعمال هستی خداوندا سرنوشتمان دست خودت هست و مارا از آسیبهای ندانم کاری عده ای در امان بدار ونگذار سرنوشت اقتصاد این کشور دست عده ای ناآگاه و ناشی بیافتد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل