بازدید 12225

گرد و غبارها هجوم می‌آورند و ما تنها «وعده» می‌شنویم!

در سال‌های اخیر، موج گرد و غبارهای ناخوانده از کشورهای عربی، مشکلات فراوانی برای هموطنان ما، به ویژه در مناطق جنوب و غرب کشور پدید آورده که با گسترش آن به استان‌های دیگر، مسئولان به سمت حل آن سوق پیدا کرده‌اند. ورود این مهمان‌های خودسر عربی که در دو سال گذشته، همزمان بیشتر استان‌های کشور را در بر گرفت، موجی از نگرانی به دنبال داشت و ...
کد خبر: ۲۰۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۵ 12 December 2011

سرویس دفاع مقدس ـ در سال‌های اخیر، موج گرد و غبارهای ناخوانده از کشورهای عربی، مشکلات فراوانی برای هموطنان ما به ویژه در مناطق جنوب و غرب کشور پدید آورده که با گسترش آن به استان‌های دیگر مسئولین به سمت حل آن سوق پیدا کرده اند.

به گزارش «تابناک»، ورود این مهمان‌های خودسر عربی که در دو سال گذشته، همزمان بیشتر استان‌های کشور را در بر گرفت، موجی از نگرانی به دنبال داشت و مسئولین در سخنان متعدد و وعده‌های فراوان، مدعی شدند که با همکاری کشورهای همجوار، در پی رفع این مشکل هستند.

ناگفته نماند که آسیب‌های شدید تنفسی و قلبی و ریوی برای همه هم‌وطنانمان نگران کننده است که در این میان، حکایت آسیب‌های وارده شدید بر مصدومان شیمیایی، حکایت تلخ دیگری است که جدی‌تر و خطرناکتر رخ می‌نماید.


از آنجا که شمار بسیاری از این گروه، از ایثارگران در استان‌های کانون این گرد و غبارها، یعنی مناطق جنوب و غرب کشور، اسکان دارند و مهاجرت از استان زادگاهشان برای آنان مشکل و غیر ممکن است، این نگرانی دو چندان می‌شود.

بنا بر آمار اعلام شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، شمار جانبازان شیمیایی ایران هشتاد هزار نفر است که البته برخی از سازمان‌های غیر دولتی فعال در کشور، این میزان را به دویست تا سیصد هزار نفر برآورد کرده‌اند که اهمیت اندیشه‌ای جدی برای حل این مشکل را ضروری‌تر می‌نماید.

در کنار این موضوع، لازم است که بدانیم بر پایه اظهارات مصطفی قانعی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کلینیک سردشت، چند سال پیش راه‌اندازی شد، ولی هم‌اکنون متخصص ندارد و بنیاد شهید، این کلینیک را به دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار کرده است و بیشترین مشکل این کلینیک در سردشت، به این دلیل است که متخصص مقیم ندارد، چون متخصصان حاضر نیستند به آنجا بیایند!

حال اگر تهاجم و شبیخون گرد و غبارهای سنگین عربی را به حال و روز این عزیزان جانباز بیفزاییم، چیزی نمی‌ماند، جز آنکه خود را برای شنیدن خبر شهادت آنان آماده کنیم .
 
 

آیا به راستی پاداش آن همه ایثار و فداکاری این است که این عزیزان در اوج غربت و گمنامی به آرامی سر به گریبان شهادت بگذارند و فریاد استغاثه‌شان در میان هیاهوهای سیاسی و جناحی گم شود؟

آیا می‌شود حالت همسر بردبار جانبازی را که باید ساعت‌ها سرفه‌های شدید و ممتد بشنود  و گاه بی‌هوشی‌های او را شاهد باشد، درک کرد؟

آیا قلبهای غمگین فرزندان این گروه از جانبازان را به چه توجیهی می‌توان از نگرانی درآورد؟

آیا فراموش کرده‌ایم که اینها چه عظمت‌ها و حماسه‌هایی آفریده‌اند و چگونه تاریخ این مملکت را به زیبایی رقم زده‌اند؟

آیا پاسخ تشویش و اضطراب مادران و پدران پیر و فداکار این ایثارگران، سپردن این موضوع به سیستم بروکراسی و نسشت‌های متنوع و طولانی بدون نتیجه عملی است؟

آیا آن همه وعده و وعیدهای داده شده که به هیچ اقدام عملی نینجامید، کافی نیست؟

آیا اینکه هرکدام از مسئولان، دیگری را مسئول حل این مشکل معرفی کند، چیزی از انبوه  مشکلات مصدومان شیمیایی می‌کاهد؟ مهم این است که ما هر روز باید در هجوم وحشتناک و نفس‌گیر گرد و غبارهایی که با خود، تنگی نفس و هزار و یک درد و درد سر دیگر می‌آورند، منتظر خبر شهادت مصدومی شیمیایی باشیم؟

به راستی، در برابر این همه مشکلات تنفسی و حیاتی که برای این عزیزان پدید می‌آید، تنها اظهار تأسف بسنده می‌کند؟

گویا، ایجاد کلینیک‌های مجهز ویژه این عزیزان در مناطقی مانند شهرهای جنوبی و غربی کشور، لازم و ضروری است تا از شمار جانباختگان این مناطق کاسته شود.

شایسته است به مشکلات همه اقشار و افراد جامعه اندیشید و اقدام عملی کرد؛ اما مصدومان شیمیایی که در حالت عادی نیز دچار مشکلات متعدد تنفسی و قلبی و ریوی هستند، با هجوم این ذرات معلق و گرد و غبارهای آلوده در معرض شدیدترین بیمار‌ی‌ها و مشکلات قرار می‌گیرند؛ مشکلاتی که گاه به شهادت آنان ختم می‌شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
آقا یکی به داد خوزستان برسه،خفه شدیم به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
هنوز که به تهران نرسیده که کسی صداش در بیاد!
مگر موردى را سراغ داريد غير از وعده يك عمل نصفه نيمه اى هـم كرده باشند!!!???? اينجا مملكت شعار  و وعده بدون عمل است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
با تمام اشکالاتی که وجود داره، انصاف هم داشته باشیم بد نیست.
خدایا بازم این گرد و غبار رو به تهران برسون تا شاید مدیران کشور قلقلک بشن.
بخدا ما به ماسک ساده هم راضی میشیم تو خوزستان.
دریغ
دریغ
دریغ
ما هم خدایی داریم.
تا ابد شرمنده شهدا و جانبازان هستیم.
مسولان به مناطق و استانهای مرزی برسید انهایی که در تمام دوران جنگ مقاومت کردند و شهید دادند .
تا کی وعده و شعار یه کم بابت رفاه و آشایش مردم این مناطق تلاش کنید جای دوری نمی رود .
چرا باید خوزستان استان زرخیز باشد و حال و روز مردمش اینچنین باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
// // شما باشین چی کار میکنین؟ وزش باد گرد و خاک چندین هزار کیلومتر بیایون و صحرا توی عراق و چند تا کشور دیگه رو میاره تو ایران خب دولت چی کار کنه؟ از گرد و خاکها ویزا و پاسپورت بخواد؟
استان ایلام و خوزستان که سالهاست مشقت مرزنشینی را تحمل می کنند از جامعه ایران طرد شده اند. گویا مردمان این سرزمین اینان را نمی شناسند اما اگر جنگی باشد و مسله ناموس پیش بیاید همین ایلام و خوزستان است که ایران را زنده نگه می دارد.
مردم بزرگ ایران دولت خدمت گزار به خدا در حال مرگ ونابودی از این گرد وغبار هستیم لااقل غیرت داشته باشید بفکر ما شوید
یک جوان 34 ساله که زن و بچه داشت به خواطر آلودگی هوا ایست قلبی کرد و فوت کرد
میدونید روزی چند تا اینطوری از دنیا میرن؟؟
مسئولین چی کار میکنن پس؟؟؟؟؟
تعطیل کنید همه ی مردم رو
همه سرطانی میشن اینطوری
در دولت مهرورز

مشکل اشتغال که حل شد

مشکل مسکن که حل شد

مشکل ازدواج که حل شد

فساد و رشوه و اختلاس ریشه کن شد

فامیل بازی باند بازی و ...معدوم شد

اقتدار ابرقدرتها به خاک و خون کشیده شد

اوضاع اقتصادی مردم بهتر از تمام دوران ها شد

مشکل مدیریت جهان با الگوی مدیریت ایرانی حل شد

ایرانی روز به روز خوشحال تر و سرافراز تر در صحنه های جهانی حاضر شد
البته کانون گرد و غبار در ایران هم هست
ضمنا با این وضعیت بد روابط بین الملل ایران با سایر کشورها حتی عراق هم تو این قضیه درست همکاری نمیکنه ! یکی از منشاء های اصلی گرد و غبار در ترکیه است آن هم به خاطر سد سازی های بی حساب و کتاب در منطقه !
حالا ببینید که چطور آثار زیست محیطی مرزهای سیاسی را در می نوردد و به دور دست ها منتقل می شود .... این روزهای خوش است وقتی جنگ بر سر آب هم شرو ع شد آن وقت می فهمیم که علاوه بر گرد و غبار در منطقه گرو و خشک آسیای غربی ، مزه ماشین شستن با آب تصفیه شده چیه ! !! این یک بحران در منطقه است که متاسفانه هموطن های عزیز ما را در غرب و جنوب بیشتر از بقیه گرفتار کرده است ...
مسائل محیط زیست جدی تر از این حرفهاست با بار اقتصادی و بحران های اجتماعی نگوئید کار های مهمتری داریم به آنها بپردازیم... وقتی دولت قادر به برخورد با چند وارد کننده سود جوی آزبست نیست چطور میخواهد کشورهای همسایه را وادار به تثبیت زمینهای خشک و بایرشان که باعث افزایش گرد وغبار می شوند بکند ؟؟
ما همه از این وضع ناراضی هستیم چه در شهرهای جنوبی و غرب باشیم و چه در شرق کشور . البته این را هم می دانیم که بخشی از این مشکلات مربوط به شرایط اقلیمی سال های اخیر می باشد. ولی اگر دستتان به مسئولین محیط زیست می رسد بهتر است اقداماتشان ارزیابی شود. تا ما در جراید و سایت ها دیده ایم فقط حرف بوده است و حرف ، زمان حضورشان هم در سوریه و عراق برای مذاکره مصادف است با ایام متبرک که حتماً هم فال است و هم تماشا و زیارت . خدا ازشان قبول کند. بدرستی حق الناس را ادا می کنند. انشاءالله که زیارتشان قبول است ! ما زیارتمان در این سه سال مشکل گرد و غبار ، زیارت اهل قبوری است که بر اثر استنشاق هوای با این شرایط گرد و غبار و یا در شهرهای آلوده ، ما را تنها گذاشتند و چشم انتظار رفتمان هستند.
برادر جانبازی که در این سه سال 2 نفر از اعضاء خانواده را بدلیل عوارض آلودگی هوای ناشی از گردو غبار از دست داده است.
به نظر من باید به کشورهای عربی حمله کنیم و بعد از اشغال کامل این کشورها، منابع تولید گرد و غبار رو در کشورهای مذکور نابود کنیم و از بین ببریم چون خودشون که کاری نمیکنند
فقط حیف که همچین قدرتی نداریم حیف .......
خوزستان مظلوم است.
اولاً اون مسئولانی که وعده میدن و عمل میکنن، این طوفانها واسه اونام هست.خوبه که هست
چون نازک نارنجیهای پایتخت تازه با این مشکل مواجه شدن اما مردم در سیستان، 15 ساله (بعد از خشکسالیها) با طوفان دست وپنجه نرم میکنن
حداقل وقتی به فکر چاره افتادن واسه ملت محروم استانهای دورافتاده از ناز ونعمت، هم یه کاری بکنن
یکی هم به فریاد ما ایلامی ها برسه .

این مردم غرب و جنوب غرب چه گناه کبیره ای به درگاه باریتعالی مرتکب شده اند !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تا دبروز بمب و موشک و ... بر سرمان بود و امروز خاک بر سر

(اگه مردی حذف نمی کنی و همه شو پخش می کنی تابناک!)
اقایون خواهشا به داد این خوزستان برسد
کم از جنگ لطمه دیدیم این گرد و غبار هم اضافه شده
با این ثروتی که خوزستان داره باید خیابانهاش رو طلا گرفت
نه از لحاظ رفاهی امکانات داریم نه از اب و هوای ، الان هم این گردو خاک مزید بر علت شده
به داد این ملت برسید
جنگ وجنگ زدگی وآواره گی خرابی جنگ و بازسازی و .... پررودخانه کشور رودهای آن شدن فاضلاب خانه .... بیکاری ... نبودامکانت تفریحی بهداشتی ونبود آسفالت مناسب ....گردوخاک هم آمد بعلاو بیماریهای ناشناخته و ... خدایا مامردم خوزستان چقدر باید محرومیت ومظلومیت راتحمل کنیم ؟؟؟؟
به خدا نصف پول اين مملكت از خوزستان در مياد اونوقت ما ملت خوزستان بايد از كمترين امكانات رفاهي برخوردار باشيم، خاك كه پيشكش!
به خدا اين عدالت نيست
بابا ما نميگيم حق استاناي ديگه نيست، هست، مال كل كشوره ولي لا اقل به اندازه خوزستان به خوزستان بديد!!!
چي بگيم...
ایران یعنی تهران
فقط دعا کنید گرد و غبار به تهران هم برسه چون در غیر اینصورت کسی ککش هم نمی گزه
متاسفانه در مورد خوزستان بی توجهی میشه. استانی که فقط نفتش ۷۵ درصد بودجه کشور رو تامین میکنه.
اره خوزستانو راستو میگه تورو خدا یه کاری بکنید
خوزستان فقط نفتش به دردمیخوره، اصلا واسه کسی مهم نیست که مردم این دیار تو چه شرایطی دارن زندگی میکنن !!!! از ماست که بر ماست ...
ما خوزستانیها یادمون نمیره که وزیر بهداشت مملکتمون حتی حاضر نشد یه جرعه از آب اهواز رو بنوشه !!!! دیگه خسته شدیم اینقدر کامنت گذاشتیم در مورد شرایط وحشتناک آب و هوایی خوزستان، به خدا حق این مردم این نیست، ما میدونیم که این مشکلات یه شبه حل نمیشه، ولی وقتی بیش از 20 سال از جنگ گذشته و هر سال داره وضع این استان و استانهای همجوارش بدترو بدتر میشه و هیچ کس به فکر این مردم نیست به کی شکایت کنیم:
"چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ......"
این مسئولان برن دعا کنن که این مردم خوزستان و بوشهر مردمی صبور و خویش تن دارن. والا تا حالا ساکت نمی موندن. یکم به خودتون بیایید. ما بگذریم ولی این مناطق کلی شهید دادن تو جنگ. اونا از شما می گذرن؟ پولهای نفت این منطقه رو میبرید خرج تهرانی ها میکنید. عرضه ندارید کاری بکنید حد عقل امتیاز که میتونید برا این مناطق بزارید
مردم زابل 3-4 ماه اینجورین براشون چیکار کردیم.اینا شهروند نیستن مگه؟
هیچ فایده نداره! کی به فکر ماست؟ حالا اگر تهران خاک رسیده بود کن فیکون کرده بودند.
این حق الناس که خورده می شه . مسئولین استان برای خودشرینی نه تعطیل اعلام میکنن و نه طبق قانون حقوق آب وهوای بد را پرداخت می کنن .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل