بازدید 11836
دلیل طرح استیضاح وزیر نیرو در مجلس؛

قربانی کردن برای حفظ وزیر اقتصاد یا رودربایستی‌های نامجو؟!

برخی شنیده‌ها درباره تلاش گروه انحرافی برای قربانی کردن نامجو در ازای حفظ حسینی در وزرات اقتصاد و... این نکته را به ذهن می‌رساند که شاید در پشت پرده توافقاتی برای حذف نامجو در برابر حفظ حسینی به نفع برخی جریانات خاص صورت گرفته است / از سویی با گذشت تنها کمی بیشتر از هفت ماه از استیضاح قبلی وزیر نیرو این فرصت، بهترین زمان بود که نامجو در مدیریت آب کشور تجدیدنظر کند و سر و سامانی به این بخش از وزارت نیرو بدهد.
کد خبر: ۱۹۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵ 25 October 2011
این روزها و در شرایطی که جامعه به شدت واکنش جدی وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را در برابر فساد مالی اخیر مطالبه می‌کرد و منتظر استعفا یا دست کم عذرخواهی و پذیرش مسئولیت این اتفاق از سوی آنان بود، خونسردی مثال زدنی مسئولین اقتصادی، کار را به جایی رساند که جمعی از نمایندگان مجلس، طرح استیضاح سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد را تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند و با اعلام وصول این طرح، حسینی در یکی از روزهای یکشنبه و یا سه شنبه هفته آینده زیر تیغ استیضاح نمایندگان خواهد بود.
 
به گزارش «تابناک»، در این شرایط و در حالی که فضای افکار عمومی و مجلس مشغول ماجرای این فساد و پیامدهای آن بوده و این ماجرا سر از ایمیل‌های طنز آمیز، کاریکاتورها و پیامک‌های مردم درآورده، ناگهان طرح استیضاح وزیر نیرو، آن هم با چند محور عمدتا محلی درباره آب‌رسانی، تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود و بلافاصله طیف گسترده ای از گمانه‌زنی‌ها در فضای رسانه‌ای جامعه و افکار عمومی شکل می‌گیرد که مواردی چون تلاش مسئولین وزارت اقتصاد برای به حاشیه کشاندن استیضاح حسینی در سایه استیضاح نامجو، از آن جمله است.

بنا بر این گزارش، برخی شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها درباره تلاش گروه انحرافی درون دولت برای قربانی کردن نامجو در ازای حفظ حسینی در وزرات اقتصاد و فضای عمومی حاکم بر مجلس که نگران طرح بحث‌هایی از قبیل تقابل دولت و مجلس به دنبال انجام دو استیضاح است، این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که شاید در پشت پرده، توافقاتی برای حذف نامجو در برابر حفظ حسینی به سود برخی جریانات خاص صورت گرفته است.

این نکته زمانی بیشتر به چشم می‌آید که برخی خبرها، از جانشینی حسینی به جای بهمنی در بانک مرکزی پس از استیضاح حکایت می‌کند و نشانگر این است که دولت و یا شاید بهتر بتوان گفت، گروه انحرافی درون دولت، در صدد حفظ حسینی به هر قیمتی است، چه، هیچ عقل سلیم و منطقی نمی‌پذیرد با توجه به فضای عمومی جامعه، استیضاح وزیر نیرو مقدم بر استیضاح وزیر اقتصاد باشد.

در این میان، اما آنچه کمتر بدان پرداخته شده و شاید بتوان گفت از سوی رسانه‌ها مغفول مانده، مسائلی است که در درون وزارت نیرو جاری است و این فرصت را به دیگران می‌دهد که هرگاه ضعفی در هر جای دولت و عملکرد مسئولان نمایان شد، بتوان با طرح مسائل وزارت نیرو، آن را به حاشیه کشاند، چنانکه نباید فراموش کرد که تنها کمی بیشتر از هفت ماه از استیضاح قبلی وزیر نیرو می‌گذرد و محورهای مطرح در استیضاح قبلی و استیضاحی که هم اکنون تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، عمدتا ناظر بر مسائل مربوط به آب بوده و این فرصت هفت ماهه، بهترین زمان بود که نامجو در مدیریت آب کشور تجدید نظر کند و سر و سامانی به این بخش از وزارت نیرو بدهد.

در واقع شاید بتوان گفت که برخی انتصابات در شرکت‌های زیرمجموعه معاون آب، از جمله شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بدگمانی و گلایه‌مندی نمایندگان از وزارت نیرو بی تأثیر نبوده و این نکته هنگامی پررنگ‌تر می‌شود که بیشتر نمایندگان مجلس نیز بر تغییر مدیریت‌ها در وزارت نیرو برای حل مشکلات این وزارتخانه تأکید دارند، از جمله حسین سبحانی نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی که به تازگی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، تأکید کرد که برخی مشکلات در وزارت نیرو با جابجایی مدیران حل شدنی است.

حال اینکه چرا نامجو، با وجود این تأکیدها و با وجود مشکلات موجود در وزارت نیرو، دست به تغییرات نزده و همچنان به پای چند معاون و مدیر ناکارآمد می‌سوزد، شاید به خلقیات شخصی او و اینکه در مواجه با همکاران خود به نوعی، تقید و رودربایستی دارد، بازمی‌گردد، چه، این رفتار نامجو را می‌توان در برابر معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری که همچنان در اختصاص سهم وزارت نیرو از خزانه، در موضوع هدفمندی یارانه‌ها مقاومت می‌کند نیز دید، به گونه ای که این موضوع، در محورهای استیضاح نیز طرح شده و نمایندگان مجدانه، خواستار پیگیری قاطع پرداخت مطالبات وزارت نیرو از دولت، از سوی نامجو هستند و این تعارف و پیگیری نکردن را به عنوان نقطه ضعف نامجو در اداره وزارت نیرو قلمداد می‌کنند.

در این شرایط، شاید کمترین انتظار، کناره‌گیری برخی افراد از معاونت‌ها در وزارت نیرو، از جمله معاونت آب و آبفاست که می‌تواند در موضع‌گیری نمایندگان و تجدید نظر آنان در مورد استیضاح بسیار کارساز باشد.

نکته دیگر، موضع‌گیری برخی معاونان و مدیران وزارت نیرو در برابر نامجو و اشتیاق شدید آنان برای وزیر شدن است؛ رفتاری که در برخی مصاحبه‌ها و لابی کردن‌های این افراد در راهروهای مجلس برای حذف نامجو و تلاش برای جایگزینی خودشان مشهود است. این موضوع البته تازه نیست و در استیضاح قبلی نیز، برخی معاونان و مدیران شرکت‌های مادر تخصصی، به روشنی و حتی در برخی مصاحبه‌ها، بر آمادگی خود برای تصدی پست وزارت پس از نامجو تأکید می‌کردند.

در هر صورت، صرف نظر از تلاش گروه انحرافی دولت و مسئولین وزارت اقتصاد برای قربانی کردن نامجو، آنچه مسلم است این که نامجو باید در نحوه مدیریت وزارت نیرو و به ویژه درباره معاونت‌ها تجدیدنظر کرده تا بتواند این مجموعه بزرگ خدماتی و صنعتی را بهتر اداره کند، هرچند شاید حالا کمی دیر باشد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
مگه نشنیدی که میگن/سیاست پدرومادرنداره؟
من به دعواهایتان کاری ندارم و شدیداً مخالف گروه انحرافی و تا پای جان مدافع کشور اسلامی و رهبری هستم،
ولی چرا بدهی های کلان وزارت نیرو به بخش خصوصی که زیر چرخ آن له شده ایم را کنار گذاشته اید؟؟؟؟؟؟؟؟ بدهی 80،000،000،000،000،000 ريالی به بخش خصوصی با دهها هزار پرسنل و کارگر کم است؟
عدم پرداخت بدهي هاي پيمانكاراني همچون مپنا رو به ورشكستگي رسانده است
خواهشن منعكس كنيد
ضرر را از هر کجاجلویش را بگیری نفعه......مخصوصا در ارتباط با وزارت نیرو ,و معاون برق
اين كار شما توهين به مجلس تلقي ميشه.چرا كه اينگونه وانمود ميكنيد كه نمايندگان مجلس آلت دست دولتي ها هستند وعملا توصيه هاي آنها را عمل ميكنند در حالي كه نمايندگان مجلس داراي استقلال راي هستند
نامجو انسان خوبي شايد باشد ولي وزير بسيار بدي است.
مجلس در مقابل آزمون بزرگی قراردارد نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات جدید نمایندگان دوره نهم باید از حیثیت مجلس که دفاع از حقوق ملت است در مقابل فشارهای قدرتمندان بخوبی دفاع نماید این کار مجلس بشرطی که واقعا نمایشی نباشد وحتی درصورتی که منجر به عدم رای اعتماد نمایندگان به وزیز امور اقتصادی هم شود که فی واقع همین طور باید باشد هرچند لازم است اما کافی نیست ونباید اگر احیانا دستور دهنده دیگری هم در کار بوده ویا وزاردتخانهدیگری نیز در این خطای بزرگ دخیل بوده از زیر جراحی تیغ عدالت بیرون رود باید اعتماد از دست رفته مردم که برگشت آن هم به این سادگی نیست برگردد امروز این بی اعتمادی مردم حتی بین بچه مسجدی ها کاملا ملموس ومحسوس است وضربه بزرگی به پیکر نظام وارد میکند این بی اعتمادی را خیلی ساده وآسان می توان از اس ام اس های رد وبدل شده بین مردم جستجو کرد مسئولین خواهشا سعی نکنند آن را تکذیب نموده یا سرپوش روی آن بگذارند اگر واقعیت را قبول نکنیم روزی ممکن است بیاید که هزینه خیلی بیشتری باید برای آن پرداخت اما عقل ودرایت حکم میکند که به افکار عمومی احترام بگذاریم تاکنون هرچه بوده هزینه از نظام بوده که فدای اشخاص شده دیگه بسه، اگه بیش از این نظام را فدای اشخاص کنیم دیری نخواهدبود که کل نظام به خطر بیافتد.باید اعتراف کنیم که اشتباه کردیم که حساب اشخاص را از حساب نظام که همان اسلام ناب است جدا نکردیم وهرکس علیه اشخاص مسئول حرفی زد حتی علیه عوامل پایین دست، فوری او را محکوم به ضدیت با نظام کردیم یعنی جایگاه نظام به جایگاه اشخاص تقلیل یافته بود این اشتباه فاحش باعث دو گونه ضربه به اصل نظام گردید اولا مصونیتی برای اشخاص فراهم کرد تا خطاها و جرائم آنها نادیه گرفته شده و زمینه خلافهای بزرگتری برای آنها بوجود آید که همینطور هم شد ونمونه آن همین اختلاس نجومی وتاریخی است لذا خطا وجرائم اشخاص درنهایت بحساب نظام گذاشته شد ثانیا حیثیت نظام فدای حیثیت اشخاص گردیده بطوریکه برای حفظ حیثیت اشخاص از حیثیت نظام مایه گذاشتیم وقتی در حادثه 18 تیر وجریان حمله به کوی دانشگاه وحوادث قبل وبعد از آن مقصرین اصلی حادثه مجازات نشده و کل حادثه ای به آن بزرگی منجر به صدور حکم علیه یک سرباز به دلیل سرقت موزرگردید آنجا درحقیقیت حیثیت نظام را فدای حیثیت اشخاص کردیم و اتفاقات بعدی هم همینطور از جمله قضیه کهریزک که هنوز ظاهرا مصونیت آهنین برخی اشخاص از اصل خدشه به نظام مهمتر است چگونه انتظاز داریم اعتماد مردم به نظام (خصوصا وفاداران به آن )خدشه دار نشود مردم همه چیز را میفهمند سعی نشه با کلک های راسانه ای سر مسائل اصلی سرپوش گذاشته شود که متاسفانه تا کنون این کار شده وکم هم در این سلب اعتماد عمومی بی نقش نبوده لذاباید تا دیر نشده این آب از جوی رفته را به جوی برگرداند والا همه نهالهای کاشته شده که با هزینه های فراوان (خون شهیدان وایثار جانبازان )بدست آمده خشک ونابود میشوندآنگاه آنان مسئولترند که مسول ترند وحداقل در این دنیا نباشد درآن دنیا بایدجواب شهدا وایثارگران وامام شهدا را بدهنداین سخن از سر تکلیف است وبس انشااله که ملال آور نباشد اگر هم باشد برای همانهایی است که خیلی دوست دارند نظام را بیشتر ازاین فدای خود ومنافع خود وگروه خود نماینداللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین.
ج.تحليل واقعي و درستي است . هم از داخل وزارت نيرو و رفتارهاي چندگانه معاونين و مشاورين و ميران شركتهاي تخصصي و هم تحليل رفتارهاي درون دولت براي حذف نامجو و جايگزيني يكي از مهره هاي خودشان. آقاي مهندس ناجو عزيز تاكي اين همه فرصت به منحرفين مي دهيد.
استیضاح وزیر نیرو کاملا تخصصی است، شما نمی دانید ایشان چه بلایی بر سر صنعت آب و برق آورده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
این دنیا که رسیدگی ندارد.امیدوارم در آن دنیا نامجو از بلایی که به سر شرکت پیشرو و توانومند متن آورد و بسیاری مثل من را بیکار نمود ،شرمسار شود.
ااقی نامجو چوب حمایتها وواگداری همه اختیاراتش را به معاون امور برق می خورد که منتظر افتادن او وشاید وزیر شدن است.
مگر استیضاح وعزل دو وزیر خلاف مقررات است؟
تعداد زیادی از صنایع آب و برق تعطیل شده و کارکنان آن بیکار شده اند.برای نظام،کشور ،رییس جمهور و نامجو بهتر است که وزیر نیرو فرد لایقی باشد.
تابناک جان میدونم منعکس نمی کنی ولی به خدا این کشور از زمان شهر سوخته(5000سال قبل) تا امروز وزیری به ناواردی نامجو ندیده است.
آقای نامجو مثل دوچرخه سواری می ماند که جای خلبان هواپیما نشسته و اگر فوری جایگزین نشود وضع اسفباری رخ خواهد داد.
نامجو موجب رو سفیدی همه وزرای ناتوان قبلی در وزارت نیرو شد.
ما که نفهمیدیم این آقای نامجو فامیل که بود که با این هوش و استعداد وزیر نیرو شد.
سلام آقاي حسيني هيچ دفاعي ندارد وبايد جواب بدهدولي آقاي نامجو قرباني طرح هدفمندي يارانه شده است.مديران طرح هدفمندي باعث ورشكستگي وزارت نيروشده اند چه بامجو ميبود يا كس ديگر اين موضوع بطورحتم برايش پيش ميامد درنامه اقاي فتاح به مجلس اين موضوع شفاف عنوان شده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان