بازدید 3473
اقتصاد جهان در هفته‌اي كه گذشت؛

آغاز موج دوم اعتراضات اقتصادي آمريكا و اروپا

درخواست كمك از سرمايه‌داران در برابر مردم / از اروپا چه خبر؟ / موج جديد هفته جاري از پرتغال آغاز شد / كشورهاي كوچك در طرح نجات مالي اروپا همراهي نمي‌كنند / خبر اميدواركننده فائو در هفته نااميدي‌ها / خشكسالي و ادامه خودكشي‌ها در هند / ناپديد شدن هفتاد و سه ميليارد دلار در مصر / توقف خريد گاز تركيه از روسيه
کد خبر: ۱۹۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۹ 07 October 2011
سرويس اقتصادي ـ هفته گذشته، هفته احياي اعتراضات اقتصادي در غرب بود.

به گزارش «تابناك»، وال‌استريت كه در سه هفته گذشته، نتوانسته بود جمعيت چند هزار نفري را به خود ببيند، با پيوستن اتحاديه‌هاي كارگري در روز چهارشنبه، شاهد تظاهراتي بين 5000 تا 8000 هزار نفره بود.

اين رخداد در پي بازداشت بيش از 700 نفر از معترضان وال استريت در هفته گذشته روی داد.

همچنين آغاز هفته گذشته از روز شنبه با آغاز تظاهرات حمايتي از وال‌استريت در بوستو و لس آنجلس همراه بود. اين تظاهرات به شيكاگو و چند شهر ديگر نيز كشيده شد و بنا به گفته معترضان، هماهنگي‌ها براي برگزاري تظاهرات‌ها در 500 شهر همزمان در حال صورت گرفتن است.

در همين راستا، تابناك طي خبري جذاب و خواندني، علل گرايش مردم آمريكا به جنبش 99% را به نقل از يك وبلاگ و با تصاوير برخي از معترضان مطرح كرد.

درخواست كمك از سرمايه‌‌داران در برابر مردم

با گذشت قیام وال‌استریت از مرز دو هفته اعتراض و قوی‌تر شدن هر روزه آن، «مایکل بلومبرگ»، شهردار نیویورک در سخنانی که از رادیو پخش شد؛ خواستار حمایت از بانکداران و سرمایه‌داران آمریکایی در برابر قیام مردمی شد.

برخي اخبار حاكي است؛ تنها مؤسسه مورگان براي حفاظت بيشتر از منطقه منهتن، محل استقرار بورس نيويورك، مبلغ 4.5 ميليون دلار در اختيار پليس اين شهر گذارده است.

از اروپا چه خبر؟

به رغم اين که اروپایی‌ها همه تلاش خود را برای حفظ یونان در اتحادیه یورو و البته جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور به کار می‌برند و نیز با همراهي همه‌جانبه دولت پاپاندرئو، مردم يونان، نگاه متفاوتي به اين مسأله دارند.

مردم یونان به هیچ وجه در برابر سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت سر تسلیم فرود نمی‌آورند، تا جایی که در چند ماهه گذشته، همواره حضور نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا در آتن با تظاهرات و اعتراضات مردمی ـ که خواستار خروج آنان بوده‌اند‌ ـ روبه‌رو شده و این پیام خوبی برای تلاش‌های مشترک «جورج پاپاندرئو»، نخست وزیر یونان و اعضای اتحادیه به رهبری آلمان ندارد.

روز چهارشنبه، شدت تظاهرات‌ها و اعتراضات، خيابان‌هاي آتن را به آتش كشيد؛ این بار سه قشر اتحادیه‌های کارگری، کارکنان در شرف اخراج دولتی و دانشجویان معترض در اقدامی هماهنگ به جمعیت بیکارانی که پای ثابت تظاهرات همیشگی چند ماه گذشته بودند، پیوسته‌اند تا تظاهرات پرشمار و تأثیرگذارتری برای فشار به دولت صورت گیرد، ولی روند خشونت‌آمیز اعتراضات، نتیجه را مبهم می‌نمایاند.

اما همه بحران اروپا به اينجا پایان نمی‌یابد:

موج جديد هفته جاري از پرتغال آغاز شد

لیسبون، پایتخت پرتغال، روز یکشنبه، میدان تظاهرات کارکنان، بازنشستگان دولت و دانش‌آموزان علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت بود.

دولت پرتغال در ازای دریافت 106 میلیارد دلار وام از سوی وام‌دهندگان بین‌المللی، ملزم به کاستن از هزینه‌های عمومی خود شده است.

گزارش‌ها حاکی از بدتر شدن و وخامت شرایط اقتصادی پرتغال بوده، به گونه‌ای که دولت اعلام کرده است تا نیمه ماه اکتبر سال آتی، سیاست‌های سختگیرانه‌تری در پیش خواهد گرفت.

پرتغال پس از یونان و ایرلند، سومین کشور اتحادیه اروپاست که در ماه آوریل برای رهایی از ورشکستگی اقتصادی و مالی، مجبور به درخواست وام از اتحادیه اروپا و صندوق بین‏المللی پول شد.

كشورهاي كوچك در طرح نجات مالي اروپا همراهي نمي‌كنند؛ مالت طرح صندوق يورو را تصويب نكرد

پارلمان مالت، تصویب توافقنامه مربوط به تقویت موجودی صندوق کمک مالی گروه یورو را به روز دوشنبه موکول کرد؛ ‌صندوقی که هم‌اکنون چهارصد و چهل میلیارد یورو موجودی دارد.

قرار است، هفده کشور عضو گروه یورو، این توافقنامه را تصویب کنند تا وارد مرحله اجرایی بشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از والِتا، نشست پارلمان مالت برای تصویب این توافقنامه، روز چهارشنبه برگزار شد، ولی پس از اظهارات یک نماینده پارلمان و عضو حزب مخالف مالت مبنی بر این که یکی از طرح‌های توافقنامه اصلاح شده این توافقنامه در دسترس نیست، بررسی آن به تعویق افتاد.

مالت، هلند و اسلوواکی، سه کشوری هستند که هنوز تقویت موجودی صندوق کمک مالی گروه یورو را تصویب نکرده‌اند.

خبر اميدواركننده فائو در هفته نااميدي‌ها / فائو: کاهش بهاي مواد غذايي ادامه مي‌يابد

فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، امروز پنجشنبه اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود بهای مواد غذایی در جهان برای یک دوره طولانی روند نزولی داشته باشد.

فائو اعلام کرد: به سبب افزایش تولید غلات و کاهش میزان تقاضا، احتمال می‌رود روند نزولی بهای مواد غذایی در بازارهای جهانی، همچون ماه سپتامبر (شهریور ماه) همچنان ادامه داشته باشد.

این در حالی است که یک کارشناس برجسته اقتصادی فائو، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده است: بی‌ثباتی در بازارهای اقتصادی و وجود ذخایر اندک غلات، موجب ناپایداری بیشتر در بهای مواد غذایی خواهد شد.

وی افزود: گمان می‌رود ناپایداری در بهای مواد غذایی، همچنان ادامه داشته باشد.

خشكسالي و ادامه خودكشي ها در هند

خشکسالی بی‌سابقه در هند، باعث شده است هزاران خانوار هندی که از راه کشاورزی زندگی می‌گذرانند، مزارع و محصولاتشان نابود شود و بدهی‌های بسیار سنگینی داشته باشند.

این وضعیت دشوار، شمار بسیاری از کشاورزان هندی را وادار کرده که خودکشی کنند.

بنا بر این گزارش، این مناطق به عنوان مرکز کشت برنج در این کشور شناخته می شوند، ولی خشکسالی، باعث شده که مزارع کشاورزی این منطقه به کلی نابود شود و دولت هم هیچ کمکی به این کشاورزان نمی‌کند. دولت هند تلاش می‌کند با معضل خودکشی کشاورزان این کشور مقابله کند.

در همین راستا، به خانواده‌هایی که در اثر این کار تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، نزدیک دو هزار دلار غرامت پرداخت می‌کند؛ اما بسیاری از خانواده‌ها، هنوز این غرامت را که ناکافی هم است، نگرفته‌اند.

ناپديد شدن هفتادوسه ميليارد دلار در مصر

وزیر کار مصر، از مشخص نبودن سرنوشت چهارصد و سی و شش میلیارد لیره، معادل بیش از هفتاد و سه میلیارد دلار از بودجه چند سال گذشته این کشور خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، احمد البراعی گفت: دولتی که پس از انقلاب در مصر به قدرت رسید، از ناپدید شدن این بخش از بودجه چند سال گذشته غافلگیر شد.

وی افزود: این ارقام تنها روی کاغذ وجود دارد، ولی کسی نمی‌داند که این پولها به کجا برده شده است.


توقف خريد گاز تركيه از روسيه

مسئولان بخش انرژی ترکیه، روز شنبه اعلام کردند، شرکت ملی خطوط لوله ترکیه (بوتاش)  پس از آن که نتوانست با روسیه بر سر کاهش قیمت گاز به توافق برسد، به قرارداد خود با این کشور برای انتقال شش میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز غربی پایان داد.

به گزارش رویترز از استانبول، ترکیه قراردادی برای خرید سی میلیارد متر مکعب گاز در سال از روسیه امضا کرده که معادل شصت و چهار درصد نیاز این کشور است، ولی عملا مقدار کمتری گاز از روسیه می‌خرد.

اين مسأله مي‌تواند به عنوان فرصتي براي بازاريابي بيشتر ذخاير گاز كشورمان در تركيه شود كه البته زيرساخت‌هاي آن نيز كاملا فراهم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس