بازدید 24902

قاتل «شاه قندهار»، عامل «سی آی ای» بود

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی به روابط نزدیک مقتول (احمد والی کرزای) و قاتل (سردار احمد) پرداخته و نوشته است که کرزای به قدری به سردار احمد اعتماد داشت که در هفته، شش روز مادرش را به خانه مادر سردار احمد می فرستاد تا تنها نباشد، اما طالبان سرانجام وی را به شکارچی کرزای تبدیل کرد، ولی چگونه چنین فردی به دامان طالبان افتاد؟
کد خبر: ۱۷۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۹ 18 July 2011
سرویس بین الملل ـ روزنامه انگلیسی «ایندپندنت » گزارش داده است، کسی که در هفته گذشته، برادر رئیس جمهور افغانستان را به قتل رساند، عامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی آی ای» بوده است.

به گزارش «تابناک»، ایندپندنت نوشته است سردار محمد که برادر رئیس جمهور افغانستان را به قتل رساند، یکی از افراد مورد اعتماد «سی آی ای» بوده که به تازگی به نیروهای طالبان پیوسته است. وی نه تنها در واحدهای شبه نظامی آمریکا در افغانستان حضور داشته، بلکه منظم نشست هایی را با مقامات نظامی انگلستان در افغانستان برگزار می کرده است.

بنا بر این گزارش، تا پیش از این، به نظر می رسید که سردار احمد، به انگیزه های شخصی بردار رئیس جمهور افغانستان را به قتل رسانده است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی طالبان با نفوذ به حلقه های نزدیک بردار رئیس جمهور، ترتیبات قتل وی را فراهم کرده است.

یک تحلیلگر غربی در این زمینه گفته است: این واقعه درسی خوبی بود، چرا که ما قدرت اطلاعاتی طالبان را دست کم گرفته بودیم.

یکی دیگر از برادران  حامد کرزای که در امر تحقیق برای یافتن قاتل برادرش دخیل بود، گفته است که سردار محمد از سه ماه پیش، حالات عادی نداشته و در سفری به پاکستان، با مقامات طالبان دیدار داشته است و افزون بر این، همین که طالبان مسئولیت این عملیات را پذیرفته، حاکی از این است که عملیات را طالبان هدایت کرده است.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی به روابط نزدیک مقتول (احمد والی کرزای) و قاتل (سردار احمد) پرداخته و نوشته است که کرزای به قدری به سردار احمد اعتماد داشت که در هفته، شش روز مادرش را به خانه مادر سردار احمد می فرستاد تا تنها نباشد، اما طالبان سرانجام وی را به شکارچی کرزای تبدیل کرد.

این گزارش می افزاید، تا هنگامی که احمد ولی کرزای، برادر رئیس جمهور افغانستان ـ که به شاه قندهار شهرت داشت ـ زنده بود، دیدگاه های گوناگونی درباره قدرت و شخصیت وی وجود داشت؛ گروهی بودند که وی را شانسی برای قندهار و امنیت آنجا و گروه دیگر وی را قاچاقچی و فاسد می دانستند.

این گزارش در ادامه آورده است، اطرافیان وی، قدرت او را پذیرفته بودند. غلام حیدر حمیدی، شهردار قندهار می گوید: «قندهار شانس آورده که او را در اینجا دارد. او توازن را میان قبایل برقرار کرده است.»

و این گونه بود که در چنین شرایطی، منتقدان هر گاه سخن از برادر رئیس جمهور به میان می آمد و در جلوی میکروفونی قرار می‌گرفتند، سکوت را ترجیح می‌دادند. انتقاد علنی در این زمینه تصور ناشدنی بود.

پس از انتشار برخی اسناد ویکی‌لیکس، گفته می‌شد که احمد ولی از قاچاق تریاک سود می‌برده است. البته تحلیلگران سیاسی تردید دارند که این ترور به دست طالبان صورت گرفته باشد.

«توماس راتیگ»، از مدیران شبکه تحلیلی افغانستان می‌گوید: «من مطمئن نیستم که این کار طالبان بوده باشد، زیرا او دشمنان زیادی داشته است».

باید گفت، قاتل ولی کرزای پس از دستگیری در ملأ عام به دار آویخته شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر