بازدید 5034

قرائتی: زکات نباید دولتی شود

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ آیه و حدیث در مورد زکات وجود دارد گفت: اگر کمیته امداد از جمع آوری زکات شانه خالی کند این امر مهم بر زمین می‌ماند.
کد خبر: ۱۷۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰ 14 June 2011
حجت الاسلام محسن قرائتی در همایش زکات گفت: در سالهای گذشته توافق شده بود دولت معادل زکاتی که از سوی مردم جمع آوری می‌شود را تامین کند اما معتقدم این اقدام نیت و انگیزه زکات دهندگان را کم می‌کند.

به گزارش مهر، صبح سه شنبه در محل ساختمان مرکزی کمیته امداد کشور همایش سراسری زکات با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی نماینده ولی فقیه در ستاد اقامه نماز و زکات، حسین انواری سرپرست کمیته انواری، حبیب الله عسگراولادی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد و نمایندگان روحانی مستقر در استانهای کشور و متولیان جمع آوری زکات برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ آیه و حدیث در مورد زکات وجود دارد، گفت: اگر کمیته امداد از جمع آوری زکات شانه خالی کند این امر مهم بر زمین می‌ماند.

وی افزود: در مورد زکات باید بگویم که تبلیغ آن بر عهده روحانیون و اجرای آن بر عهده کمیته امداد است و هیچ سازمان دولتی هم در این امور داخل نمی‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز از ادامه سخنرانی خودداری کرد و از حاضران خواست تا مشکلات خود را مطرح کنند.

یکی از حاضران اظهار داشت: متاسفانه در سطح کلان کشور و میان مسئولان جلساتی با عنوان زکات دیده نمی‌شود ما صندوق زکات در روستاها نداریم و موضوع زکات در کتابها و مدارس دیده نشده است.

نماینده دیگری با اشاره به یکی از آیات قرآن گفت: خداوند هم برای افرادی که زکات می‌دهند فرموده است که باید تشویق شوند ولی در حال حاضر تنها راه تشویق معادلی است که دولت می‌دهد زیرا دولت موظف شده در ازای جمع کل زکات دریافت شده در سال همان مبلغ را به عنوان معادل پرداخت کند ولی در بسیاری از استانها این کار انجام نمی‌شود.

حجت الاسلام قرائتی در پاسخ گفت: در سالهای گذشته ما یک قول و وعیدی داشتیم با دولت مبنی بر این هر چقدر زکات جمع شد همانقدر دولت معادلش را بدهد. بعد دیدیم که این اقدام نیت و انگیزه زکات دهندگان را تحت تاثیر قرار داده و کاهش می‌دهد.

وی گفت: من در مورد این قول و قرار توبه کرده ام و اصلا معادل زکات را از دولت نمی‌خواهیم زیرا نمی‌خواهیم که زکات دولتی شود. باید رابطه ستاد زکات با دولت همانند ملحفه و پتو باشد که با یک سوزن وصل و با یک سوزن جدا می‌شود. آخوند و روحانی نباید دولتی شود آن وقت با تغییر رئیس جمهور یا دولت زکات هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قرائتی در ادامه این همایش به روحانیت توصیه کرد پیغمبر خدا از جانب قرآن تذکر داده است که اگر از خط ولایت و اسلام خارج شود با او برخورد می‌شود و خود خداوند در قرآن فرموده‌اند رگ گردنتان را می‌زنم. روحانیت هم باید بدانند که اگر رئیس جمهور هم از خط اسلام خارج شد باید قیچی شود مگر رئیس جمهور از پیغمبر بالاتر است؟

در ادامه این همایش حسین انواری سرپرست کمیته امداد با بیان اینکه زکات جنبه اقتصادی، فقر زدایی و گستره عدالت را دارد گفت: بحث دیگر زکات انسان سازی است و موضوع تزکیه مطرح است و نباید تحت تاثیر عوامل دیگر قرار بگیرد و عوامل باید تحت تاثیر زکات باشد. موضوع دیگری که مطرح است بحث دریافت زکات است که باید مروجان و عاملان جمع آوری زکات ادب گرفتن زکات را رعایت کرده و اعتماد را به مردم ارائه کنند. زیرا زکات پول در آوردن نیست و یک فعالیت آدم سازی است. البته این را هم باید بگویم که بدون حضور روحانیت جمع آوری زکات امکانپذیر نیست.

سرپرست کمیته امداد گفت: برخی از روحانیونی که مسئول جمع آوری زکات در استانها هستند درخواست داشتند تا استخدام شوند در حالیکه روحانیت نباید استخدام شود و باید در امر زکات محور باشد. البته ما هم در ارائه خدمات هزینه‌های آنها را تامین می‌کنیم.

انواری در مورد بحث معادل زکات از سوی دولت گفت: برنامه دولت آن بوده که معادل زکات را بدهد ولی مردم در سال گذشته در پرداخت زکات پیشی گرفته و دولت نتوانست معادل را به درستی پرداخت کند که این یک نوع مشوق است و از آن استقبال می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار