بازدید 13158
بررسي «تابناك» از تحولات داغ بازار ارز؛

از عرضه قطره چكاني ارز تا نامه صنعتگران به رييس جمهور

البته تغيير جدي در بازار ارز رخ داد، ولی در راستای كاملا عكس و بانك مركزي به صورت رسمي بهای دلار را تا 12 درصد افزايش داد. اين در حالي است كه عدم عرضه همان دلار با قيمت جديد به ميزان نياز بازار، خود مزيد بر علت افزايش قيمت دلار و آغاز حركت دلالان به سمت احتكار دلارهاي موجود براي بالاتر رفتن قيمت شد، به گونه اي كه...
کد خبر: ۱۷۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳ 12 June 2011
سرویس اقتصادی ـ هفته گذشته، جامعه اقتصادي كشور، در حالي شاهد اقدام بي سابقه بانك مركزي در افزايش 12 درصدي نرخ ارز بود كه بر پایه گفته هاي رييس جمهور در سخنراني اخير خود، پيش بيني روند نزولي قيمت ارز جدي شده بود.

به گزارش «تابناك»، احمدي نژاد در سخنراني هفته گذشته، سخناني درباره تعديل و كاهش نرخ ارز با توجه به ذخایر ارزي بالای كشور گفته و همچنين موضعگيري هفته گذشته رئيس كل بانك مركزي نيز مبني بر بمباران بازار ارز با هدف تثبيت و كاهش نرخ ارز، احتمال تغيير جدي در بازار ارز را تقريبا قطعي كرده بود.

البته تغيير جدي در بازار ارز رخ داد، ولی در راستای كاملا عكس و بانك مركزي به صورت رسمي، بهای دلار را تا 12 درصد افزايش داد. اين در حالي است كه عدم عرضه همان دلار با قيمت جديد به ميزان نياز بازار، خود مزيد بر علت افزايش قيمت دلار و آغاز حركت دلالان به سمت احتكار دلارهاي موجود براي بالاتر رفتن قيمت شد، به گونه اي كه يكي از دلالان خيابان فردوسي در پاسخ به خبرنگار «تابناك» درباره علت عرضه نشدن دلار توسط واسطه ها گفت: اين سير صعودي تا 1500تومان به ازاي يك دلار نيز پيش خواهد رفت.

گفتني است، اقدام دلالان تا جايی به سمت فضاسازي پيش رفته كه روي قيمت دیگر ارزها نيز اثر افزايشي داشته است. در چنين شرايطي، نامه صنعتگران به رييس جمهور و گله آنان از وضعي كه ادامه آن به راحتي ممكن نيست؛ چندان هم دور از ذهن نبود.

متن نامه صنعتگران به رييس جمهور چه بود؟

گروهی از صنعتگران در نامه خود، افزون بر گله از مشكلات تحميل شده به صنايع به دلیل طرح هدفمندي يارانه ها و عدم تخصيص اعتبارات وعده داده شده تاكنون فشار تازه وارد شده بر پيكر صنعت كشور در اثر افزايش نرخ ارز را مورد انتقاد قرار داده و مي گويند:

«اکنون اينكه كدام يك از سياست هاي اقتصادي، سبب تصميم گيري بانك مركزي براي انجام چنين تصميمي شده است، مورد مناقشه ما نيست، اما آثار تصميمات خلق‌الساعه در اقتصاد كشور و به ویژه بخش خصوصي، از جمله مواردي است كه بايد از سوي مسئولان نظام مورد توجه بيشتري قرار گيرد».

صنعتگران در اين نامه مفصل به سه مورد اساسي از آثار اين اقدام بانك مركزي اشاره مي كنند:

1 ـ بخش عمده اي از مواد اوليه و واسطه اي صنايع كشور از طريق واردات تأمين مي شود كه هر گونه افزايش نرخ ارز سبب افزايش قيمت تمام شده مواد اوليه مي‌شود.

2 ـ دولت در آغاز اجراي طرح هدفمندي، همكاري صنايع را در عدم افزايش قيمت ها خواستار شد كه اين همكاري بي هيچ قدرداني صورت گرفت و امروز كه شرايط آغازين طرح هدفمندي سپري شده، صنعتگران با افزايش 12 درصدي نرخ ارز روبه رو مي شوند.

3 ـ دستگاه‌ها و ماشين آلات خطوط توليد كه در يك سال گذشته از راه اعتبارات اسنادي خريداري و وارد كشور شدند، اکنون مشمول تغيير نرخ ارز خواهند شد و اساس سرمايه گذاري صورت گرفته و توجيهات اقتصادي اجراي طرح با بخشنامه فوق‌الذكر دستخوش نوسانات شديد شده‌ است.

این گروه از صنعتگران كشور در پايان اين نامه افزايش قيمت تمام شده كالاها به ميزان 12 درصد را نتيجه منطقي اين اقدام دانسته و همچنين بر زيان سنگين وارده به صنايع بابت باز پرداخت تعهدات ارزي به مبلغ 12 درصد بيش از قيمت فروش محصولات خود در چند ماهه گذشته تاكيد كردند.

گفتني است، سالهاست در ايران سياست بالا نگه داشتن قيمت ارز يا به عبارتي تضعيف پول ملي بابت جبران بهره وري پايين در اقتصاد كشور و ايجاد توان رقابتي براي محصولات صادراتي و همچنين تأمين توان مالي دولت مورد استفاده قرار گرفته، ولي همواره از این نكته غفلت شده که همان محصولات داخلي كه با قيمت بالاي دلار به بهاي ارزانتري در عرصه بين الملل فروخته مي شوند، در مواد اوليه خود از محصولات وارداتي استفاده مي كنند كه با گرانتر شدن دلار، بهای آن بالاتر مي رود و اين چرخه معيوب همچنان ادامه دارد.

در واقع اين سياست ارزي، تنها به فروش كالاهايي در عرصه بين الملل كمك بيشتري مي كند كه صد درصد ايراني يا مواد اوليه بوده و كوچكترين نهاده آن وارداتي نباشد. طبيعي است كه اين سياست ارزي روز به روز ما را به خام فروشي بيشتر سوق مي دهد و از قدرت گرفتن صنايع داخلي جلوگيري مي كند.

اکنون پرسش اينجاست كه اگر قرار باشد در سال جهاد اقتصادي، زيرساخت هاي اساسي حركت به سوي يك اقتصاد پويا در ايران اصلاح شود، تا به كي بايد شاهد چنين سياست نادرست ارزي از سوي دولت و بانك مركزي باشيم؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۳
می فرمایند: موضع ما، سکوت الهام بخش گرانی است!!!
دولت كمبود ريال دارد پس از جيب مردم مي كشد بيرون حالش را هم مي برد.
چه عجب یک خبر درست اقتصادی زدید الان در بورس شرکت هایی که مواد خام مانند مواد معدنی و مواد خام پتروشیمی صادر می کنند بالا رفته و صنایع و دارویی و خودرو غیره سقوط کرده اند
ارز گرانتر شود جلوی واردات بی رویه گرفته می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
مهندس ،اووقت من كارخونه دار از كجا پول بيارم اين 12% رو جبران كنم كه شما هم جنسي كه مي خري گرون تر نشه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
فکر کردی کی واردات می کنه؟ خود دولت و دولت مردان
اگر دولت فکری بحال نقدینگی سرگردان نکند
حملات بیشتری بسمت طلا و ارز خواهد کرد
اینکه یک جریان خرابکار برخلاف اصرار و پافشاری آقای احمدی نژاد مبنی برکنترل و تنزل نرخ ارز، ناگهان وظرف یک روز 11در صد بهای ارز دولتی را گران میکنند توطئه جدیدی نیست .
آقای معاون اول رئیس جمهور ، همین امروز خبر دادند که رها سازی دو بیمار در بیابان که چندی پیش صورت گرفت ،یک عمل خرابکارانه با هدف ضربه به دولت بود !
نباید یکدفعه این اقدامات عجیب رو انجام داد
نرخ واقعي دلار 2 هزار تومان است در مقابل دلار چون كشور ما بيشتر مصرف كننده ارز است تا وارد كننده فقط امار مسافراني كه به خارج از كشور مي روند رو در روز محاسبه كنيد حالا واردات رو هم حساب كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
یکی از عوامل پیشرفت هر کشوری مسافرت و سیاحت کردن مردم آن کشور است مانند استعمارگران غربی که اول با سیاحانشان و شناخت والگوبرداری از مناطق دیگر زمینه پیشرفت خود را چیدند
آقا نیم ساعت پیش دلار خریدم 1240 تومان یعنی 12400 ریال وجه رایج مملکتی.... در خواب هم نمیدیدم ولی در بیداری دیدم
تمامی کشورها برای کنترل واردات وافزایش صادرات وکاهش بیکاری از سیاست کاهش ارزش پول ملی خود استفاده کرده ومی کنند واین سیاست تا کنون موفقیت آمیز بوده است .از جمله چین با پایین نگه داشتن ارزش پول خود با آمریکا در مبارزه اقتصادیست و بازار های جهانی را تسخیر کرده است.پس از جنگ جهانی دوم japanنیز با انتخاب هر دلار 400 ین (بجای 100و200 ین پیشنهادی) توانست به شکوفایی اقتصادی برسد البته افزایش ارزش پول اگر ناشی از عملکرد خوب باشد قابل دفاع است نه اینکه به صورت مصنوعی ارزش پول را بالا نگه داریم و بازار خود را به دیگر کشورها بدهیم و تولید کنندگان داخلی را تا ورشکستگی پیش ببریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
آقاي دكتر عزيز صحبتهاي شما كاملا درست وليكن كشورهايي كه ارزش پولشان را پائين نگه ميدارند سياست بالابردن توليدات داخلي را دارند نه مثل ايران كه بيكاري و تعطيل شدن كارخانه ها بيداد ميكنه
كيوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
آقاي دكتر اين كاهش ارزش پول ملي تا چه حد بايد باشد؟ پول ايران سومين پول بي ارزش دنياست. آيا بايد باز هم از اين بي ارزش تر شود.ارزش يوان چين نصف دلار است و تومان كمتر از يك هزارم دلار.
فكر نمي كنيد اشكال توليد در جاي ديگريست و يك سري سود جو اهدافشان را تحت لواي حمايت از توليد پيش مي برند؟
نامه جمعي از صنعت گران را به رئيس جمهور ملاحظه نكرديد؟
راستي مدرك دكتراي شما با اقتصاد و صنعت مرتبط است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
در پاسخ آقا کیوان عرض میکنم که کاهش ازرش پول ملی در برابر ارز خارجی مطرح است؛ ارزش ریال در حالت فعلی به دلیل تورم بالای کشور پایین است.
گفتني است، سالهاست در ايران سياست بالا نگه داشتن قيمت ارز يا به عبارتي تضعيف پول ملي بابت جبران بهره وري پايين در اقتصاد كشور و ايجاد توان رقابتي براي محصولات صادراتي و همچنين تأمين توان مالي دولت مورد استفاده قرار گرفته!!! این حرف رو از کجاتون درآوردین؟؟
دولت خودش می خواد نرخ ارز بالا بره تا درآمدش هم بالا بره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
دقيقا دولت چون ارز دريافتيش از درآمد نفت پائين آمده (بدليل گرفتن كالا بجاي پول نفت و .... بجهت تحريمها)بايد تبديل ارز را به ريال بالا ببرد تا بتواند همان مبلغ ريالي را در جامعه تزريق كند
به نظر میاد اصلا به صنعت فکر نمی کنند .دارند دهن کجی میکنند به سال جهاد اقتصادی
به قول آقاي فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيتي مجلس برخي افراد در دولت كه دست خود را از اهداف شان كوتاه مي بينند. قصد اقدام انتحاري دارند. و مي خواهند وضع كشور را به هم بريزند. مسائل اخير ارزي بسيار مشكوك به نظر مي رسد.
توي اين 33 سال چيكار ميكرديم؟ كه فقط قابليت صادرات مواد خام داريم!!!
جا داره اتاف بازرگانی هم که سالهاست از پایین بودن نرخ ارز گلایه دارند، نامه تشکر آمیزی به رییس جمهور بنویسند که فقط نطر صنعتگران در جامعه انعکاس پیدا نکند تا مردم تصویر درست تری از اثر این تغییر داشته باشند
جا داره اتاف بازرگانی هم که سالهاست از پایین بودن نرخ ارز گلایه دارند، نامه تشکر آمیزی به رییس جمهور بنویسند که فقط نطر صنعتگران در جامعه انعکاس پیدا نکند تا مردم تصویر درست تری از اثر این تغییر داشته باشند
تر خدا خبر نگاران یه سر بزنن به نمایشگاه صنایع دستی ایران و خارج!!تو مصلی تهران وپای درد دل صنعتگران بشینند ببینید وضعیت تولید داخلی ما کجای این داستان است....عزیزان صنعتگر وهنرمند مظلوم را دریابید....مثل اون عزیز رفته گر شهرداری میشن ها!!از من گفتن بود فرصت کمه بفکر هم باشیم تا کنیم ایران را آباد.
حالا ببين چطوري بايد مديريت جهان رو به دست ما بسپارند
اگر به سیاستهای ارزی کشورهای چین، هند، برزیل و حتی اندونزی (به عنوان کشوری که در اجلاس امسال WEF به عنوان قدرت جدید اقتصادی مطرح شد) نگاه کنیم خواهیم دید که همه آنها در مدت حدود یک دهه نرخ ارز خود را گاه تا شش برابر افزایش داده اند و ارزش پول ملی خود را 6 برابر تضعیف کرده اند. تقویت پول ملی فقط اسمش تقویت است و مثل تقویت دشمنان میماند.
شاید امروز برخی بنگاهها (که البته بیشتر آنها با افزایش نرخ ارز موافقند) دچار مشکل شوند اما:
1. تا کی باید مواد اولیه مورد نیاز ما از خارج وارد شود؟
2. تا کی باید کالاهای صنعتی اساسی و تجهیزات خطوط تولید کشور از خارج وارد شود؟
3. تا کی باید نتوانیم در تولید کالاهای ساده ای مانند کفش و پارچه رقابتی شویم؟
4. تا کی باید برای حفظ چند بنگاه در برخی صنایع تمام فضای کسب و کار کشور را قربانی کنیم؟
متاسفانه در همان دوره ای که کشورهای مذکور نرخ ارز خود را افزایش داده اند، نرخ ارز موثر در کشور(با احتساب تورم) کاهش یافته است و این امر کاملا به ضرر تولید بوده است. نتیجه این شده است که اقتصاددانان جهانی اقتصاد ایران را "دارای بنیه صنعتی مناسب، اما رو به افول" ارزیابی کرده اند.
تورم هم اگر ناشی از سیاستهای عجولانه دولت در تزریق نقدینگی نباشد و ناشی از افزایش نرخ ارز و در نتیجه گران شدن کالاهای خارجی (یا دارای نهاده خارجی) باشد، کاملا طبیعی و البته با سایر ابزارها قابل کنترل است.
ای کاش دولت در بخشی از طرح تحول اقتصادی چند برابر شدن نرخ ارز با کنترل سایر متغیرها (مانند آنچه در هدفمند شدن یارانه ها اتفاق افتاد) را مد نظر قرار دهد.
بنده در مورد این موضوع حاضرم با هر کس که در مباحث اقتصادی مدعی است مناظره کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
20 ساله دلار 7تومانی را کردن 1000 تومان در این کشور چه اتفاقی افتاد شما به جای این کشورها چرا آلمان و ژاپن وکره جنوبی را چرا نمی بینید
افزایش نرخ ارز برای افزایش قدرت تولیدکنندگان و مقابله با واردات است. در تمام دنیا این مورد توافق است و از سیاست ارزی به شکل کاهش ارزش پول ملی استفاده می شود. یعنی چه که همه کارهای دولت را تخطئه می کنید؟!
یک سرمایه گذار باید از جزئیات اقتصاد کشور بداند تا در آنجا با خیال راحت سرمایه گذاری کند تا بتواند با خیال راحت آینده را ببیند.

و در مورد پایین آوردن ارزش پول یک کشور برای صادرات توجه کنید ارزش پول چین برای صادرات 12 درصد یک شبه پایین آورده نشده بلکه برعکس ارزش پول خود را ثابت نگه داشته و بالا نبرده

توجه کنید ثابت نگه داشته

اگر بخواهد که پول چین کاهش پول ایران را داشته باشد اقتصاد چین به کل تعطیل می شود!
به نظر اينجانب در مجموع برآيند اين تصمميم دولت مثبت است زيرا عده زيادي سوداگري پيشه كرده وسود فراواني از جيب ملت ميبردند. از جمله برخي مديران ب....، عده اي با انتقال سوري ارز وعدهاي با ..... كه پيش بيني اش فاجعه بود كما اينكه تا همين اندازه هم لطمات سنگيني وارد ساخت البته رانتي بود در دست عده اي كه امكان رانت خواري را داشتند.از طرفي همان هايي كه سالم از اين وضعيت استفاده ميكردند در حاليكه ارز را به نرخ دولت دريافت ميكردند در مذاكرات تجاري وتوافقات نرخي خود نرخ ارز آزاد را ملاك قرار ميدادند
به همين دليل شما تاثير اين 12 درصد را در نرخ ريالي بسيار كمتر ميبينيد
نبايد اگر با گروهي مخالفيم همه حركاتش را بر مبناي مخالفتمان تفسير كنيم واقع گرايي بصيرت آفرين است
با تشکر از تابناک
منطقا صنعتگران باید از افزایش نرخ ارز خوشحال میشدند.زیرا محصولات نهایی (تمام شده) وارداتی گران میشوند وکالاهای تولید داخل بازار را تسخیر میکنند. اگر این عزیزان نگران افزایش هزینه مواد اولیه هستند، بهتر است هزینه های فراوری و مونتاژ و سایر هزینه ها را از منابع داخلی تامین نمایند ودر مقایسه با کالاهای خارجی از اختلاف قیمت بهره بگیرند.
کمبود بودجه را از جیب مردم در می آورند قیمت کالاها بر اساس ارز و قیمتهای جهانی و حقوق دستمزد بر اساس ریال بی ارزش .
گناه تولید کننده چیه که باید مواد اولیه رو از خارج با نرخ ارز جدید وارد کنه و مالیات ارزش افزوده 4 درصدی هم پرداخت کنه یارانه هم نگیره آخرش افزایش قیمت هم حق نداره بده. وامها رو هم با سود و جریمه پرداخت کنه. اشتغال زایی هم فراموش نکنه !
صراف خيابون فردوسی که سهله، بغال سر کوچه ما هم ميدونه دلار قراره بشه 1500 تومن!
به نظر بنده از ابتداي سال 90 تا به الان دولت كلا خود را به خواب زده است و طوري وانمود ميكند كه خبر ندارد در كشور چه ميگذرد!
به قولي (زنده ماندن خيلي سخت شده است) خواهششششششششششاً فكري به حال اقتصاد اين كشور شود
قیمت واقعی دلار, بیش از 2 هزار دلار می باشد اگر با برنامه ریزی صحیح نسبت به تضعیف پول ملی و افزایش نرخ برابر دالار در برابر ریال اقدام گردد منافع آن برای تولید کننده داخلی خواهد بود چون ورود بی رویه واردات را خواهد گرفت اما خدا کند این اقدامات و جراحیهای اقتصادی بدون مطالعه نباشد چون اقتصاد بیمار ایران را به مرگ خواهد کشانید و آن وقت نمی شود کاری کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها