بازدید 14153
نمایشگاه کتاب و باز هم قصه همیشگی بن کتاب؛

آقایان! بن کتاب با حق مسكن و حق اولاد فرق می کند

در اين چند سال دیده شده كه دانشجويان و دانشگاهيان، در حالي موفق به دريافت بن كتاب نمي شوند كه كارمندان ادارات دولتي، با داشتن بن هاي كتاب نزدیک صد هزار تومانی در حوالي نمايشگاه و پس از آن در حوالي ميدان انقلاب، به فروش اين بن ها مبادرت مي ورزند و...
کد خبر: ۱۶۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳ 26 April 2011
سرویس فرهنگی ـ در حالي كه چند روزي بيشتر به برگزاري نمايشگاه كتاب در تهران باقي نمانده است، پيگيری هاي خبرنگار «تابناك»، حاكي از اين است كه بن كتاب كه هر سال براي استفاده دانشجويان، استادان و محققان در اختيار دانشگاه ها و مراكز علمي و فرهنگي قرار مي گيرد، هنوز در اختيار اين افراد قرار نگرفته و نامه نگاري مسئولان دانشگاه ها هم تاكنون به نتيجه اي نرسيده است.

به گزارش «تابناک»، نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از معدود فرصت هايي است كه دانشجويان و محققان ايراني، مي توانند كتاب هاي مورد نياز خود، به ويژه كتاب هاي مرجع را ـ كه عمدتا به زبان انگليسي هستند ـ با استفاده از بن كتاب و تخفيف هاي دولتي تهيه كنند.

اين در حالي است كه اتفاقا همواره همين كتاب هاي مرجع و همچنين كتاب هايي كه جزو كتاب هاي مورد استفاده بیشتر دانشجويان و دانشگاه هاي معتبر جهان است، در همان روز نخست نمایشگاه كتاب به فروش مي روند و دانشجويانی كه تازه در اواسط نمايشگاه بن هاي كتاب خود را تحويل مي گيرند، اصولا نخواهند توانست، كتاب هاي مورد نياز خود را از بزرگترين ميعادگاه فرهنگي كشور در عرصه كتاب فراهم كنند.

اين در حالي است كه پس از نمايشگاه، كتاب هاي خارجي عرضه شده در نمايشگاه با قيمت هاي بسيار بالاتر در كتابفروشي هايي خاص به دانشجويان متقاضي فروخته مي شود و دانشجويان و محققان نيز ناچارند، به خاطر نياز خود اين كتاب ها را تهيه كنند.

بنا بر پیگیری های انجام شده، گویا، يكي از مسائلي كه باعث شده واگذاري بن كتاب به دانشجويان و محققان با دیرکرد انجام بگيرد، تلاش ديگر ارگان ها و سازمان هاي دولتي براي تهيه بن براي كارمندان متبوع خود است.

در اين چند سال، دیده شده است كه دانشجويان و دانشگاهيان در حالي موفق به دريافت بن كتاب نمي شوند كه كارمندان ادارات دولتي، با داشتن بن هاي كتاب نزدیک صد هزار تومانی در حوالي نمايشگاه و پس از آن در حوالي ميدان انقلاب، به فروش اين بن ها مبادرت مي ورزند و اين محققان و دانشجويان اين سرزمين هستند كه بايد توان اين بي توجهي را بپردازند.

بنابراین، لازم است مسئولان فرهنگي، مسئولان ادارات و سازمان های دولتی را قانع كنند كه بن كتاب، يكي از اقلام رفاهي همانند حق مسكن و حق اولاد نيست كه در آن كارمندان گوي سبقت را از يكديگر ربوده و در جایی دیگر آن را به فروش برسانند.

بن كتاب، كمكي است به محقق و دانشجوي اين كشور تا بتواند با خريد كتاب هاي روز دنيا از تحولات علمي بين المللي عقب نيفتد و با بهره گیری از تجربيات ديگران، توليد علم کند.

ترديدي نيست كه هدف از اين بحث، در اولويت خاص گذاردن دانشجويان و محققان است و در مرحله بعدي، كارمنداني هم كه اهل علم و تحقيق و مطالعه هستند، مي توانند از اين كمك دولت استفاده كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲۴
آقا واقعا اين خبر درسته كه بن كتاب رو به كارمند هاي ادارات دولتي ميدن و اون وقت دانشجو ها بن كتاب ندارن!!!!!!!!!!!
آدم شاخ در مياره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كجاي دنيا همچين قانوني داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
آقا وا الله من الان 5 سال كه كارمند دولتم و تو اين مدت نه من و نه هيچ كدوم از همكاراي من اصلا اسم بن كتاب رو نشنيديم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
حالا خداييش دانشجوهاي الان ما خيلي به فكر كتاب خريدن و درس خوندن هستن كه ناراحتي. اونهايي كه اهل مطالعن اين بنها هم به دستشون ميرسه ولي بقيشون هم مثل كارمندا ميرن بنها رو ميفروشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
اين كه بايد به دانشجويان و محققين بن كتاب بدهند حرفي نيست ولي مگه كارمندان دولت نياز به كتاب ندارند؟!!! مخصوصاً رده هاي كارشناسي دستگاههاي دولت كه لازمست مطالعه علمي به طور مدام داشته باشند. اينكه حالا دوتا كارمند به خاطر نياز مالي بن كتاب خودشون رو فروختند كه دليل نميشه !!!! اين معضل به دليل وضع بد اقتصادي در تمامي اقشار جامعه نيز وجود داره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
چقدر بن كتاب مي خواهي برات بيارم
مصطفی ح
| United States of America |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
با سلام .. . من دوره های پیش نمیدونم چجوری بوده ولی من خودم همین امروز اینترنتی ثبت نام کردم و رفتم یکی از شعبه های بانک صادرات و بن خرید 40 هزار تومانی گرفتم .
(20 تومن دادم 40 تومن میشه خرید کرد از کتب داخلی )

کتب خارجی هم 1000 تومن میدی 60 هزار تومن میتونی خرید کنی . از شعب بانک صادرات .

این خبرم به نظر من دروغه !
خیلی مملکت باحالی داریم . همه چیز دقیقه نود.
ضمن سپاس از درج این مطالب که به واقع حقیقت مطلب است، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی هستم، پیگیری با دوستان انجام دادیم پاسخی که داده شد این بود که رئیس دانشگاه هنوز با بن کارت موافقت نکرده است. واقعاً جای تاسف است به خاطر 30 یا 40 هزار تومانی بایستی در به در شد و به التماس افتاد که آقا کی میخواهید بن کارت توزیع کنید.
کجا 100000 تومن بن به کارمندا میدن؟به ما که نمیدن
به كارمندان كدام اداره بن داده اند؟ من در 17 سال خدمتم، بن كتاب نديده ام.
پاسخ ها
شیرتوشیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
خوب والا ،شما کارمندها به جای کار توی اداره مشغول گشت وگذار توی اینترنتین و خبرهای تابناکو می خونین.
اون پولی که می گیرین ان شاءا.. حلاله دیگه؟!
کاربرناشناس:کجا 100 تومن و ...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
آقای شیرتوشیر لطف کن و خجالت بکش.واقعا درست نیست که در مورد ما کارمندای بدبخت دولت اینجوری اظهار نظر کنی خدا رو خوش نمیاد.فک کردی سرگنج نشستیم یا خوشی زده زیر دلمون؟ تا حالا هرچی دیدیم تبعیض بوده و نامردی و کار و کار و کار(به امید کسب روزی حلال) که البته فقط خدا میدونه روزی کدوم بنده اش حلاله و مال کی حرام. الهی جیز بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
با عرض احترام به نظر کارمند عزیزی که از دست اون کاربری که انتقاد کرده ناراحت شدن باید به عرض برسونوم کارمندهائی که من میشناسم دسترسی بی قید و شرطی به اینترنت دارن و سایتهای مختلف مخصوصا فیس بوک و شبکه ها اجتماعی را کلا آباد کردن.
واقعا آدم دلش برای بعضی ها کباب چنجه میشه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
واقعا زحمت کشید!
لطفا قبل از نوشتن ارقام مربوط به بن دریافتی تحقیق کنید تا حالا دیدید به کارمندان از این سخاوت ها نشون بدهند شاید به مدیران همچین ارقامی پرداخت بشه ولی من که خودم کارمند یک وزارتخانه هستم بیست هزار تومن بن گرفتم که کفاف خرید یه جلد کتاب را هم نمی کند
من دانشجوی برقم...پول هم ندارم...میخوام کتاب و نرم افزار بخرم...چیکار کنم !؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
تابناک یالا جواب بده این دانشجو باید چیکار کنه؟ بره از بازار سیاه دولتیها بن بخره؟
باز ایول به شما که اینها رو می نویسید من الان نزدیک 2 ماهه که دنبال یه کتاب دانشگاهی می گردم اما پیدا نمی شه پیدا هم بشه گرونه
مرسی واقعا حرف دل من رو زدید..هر سال این مشکل رو داریم اخرش هم یه بن 20000 تومانی با هزار تا صف وایستادنو صد تا کارت نشون میدن به ادم......متاسفم.
بنده به عنوان يك كتابدار و مدير يك كتابخانه به نحوه برگزاري نمايشگاه اعتراض دارم يكي مسئله همين بن كتاب است كه تنها كساني كه به آن دسترسي ندارند محققان و دانشجويان است و ديگري اينكه روزهاي اول خريد فقط به اساتيد و هيات علمي و دانشجويان اختصاص دارد و بيشترين سقف خريد به استاد تعلق دارد به مبلغ 120 هزار تومان . من نمي دانم كتابي كه قيمتتش 500 هزارتومان است و حتي سقف خريد يك استاد و اهل قلم هم به آن نمي رسد . چطوري در روزهاي اول نمايشگاه اين كتابها خريداري مي شوند؟؟؟
من مدرك دكترا دارم كارمند هم هستم ولي تا به حال رنگ بن كتاب را هم نديده ام
اي بابا ما كارگرا كه حقوق كامل نميگيريم بن كجا بود
به كدوم كارمندها دادند ؟؟؟؟؟؟؟؟ ما كه هيچي دريافت نكرديم. توي پرداخت بن كتاب هم تبعيض هست؟!!!!!!!!!!!!!
من دانشجوی یکی از برترین دانشگاه های تهرانم!!!واقعا جای تاسف داره
جناب اقای وزیر علوم،جنابان اقایان
به گوش باشید...
خب لابد فکر میکنن دانشجو و محقق همیشه بلده یه راهی پیدا کنه و کتاب و نرم افزار مورد نیازش رو تهیه کنه ولی کارمندا طفلکی ها که ضریب هوشی محقق های تراز اول و بی پول رو ندارن، پس اونا واجب ترند.
من نمی دانم این دوستانی که به اسم کارمند نظر میدهند موقع مطالعه و خواندن این سایت هم سر کار بودن؟
اکثر نظرات این دوستان در ساعات اداری هست توجه کردین؟
آقا دستت درد نکنه الحق که درست گفتی بعضی کارمندا تو میدون ونک صد تومنش و میفروختن 80 تومان !
تنها چیزی که میتونم بگم اینکه که باید تاسف خورد واسه بعضی از مسئولن که برق دنیا و پست و مقام اونا رو اسیر کرده...و ...
آقا ميخواي از دانشجو دفاع كني چرا كارمندو خراب مي‌كني، اول اينكه اغلب كارمندا فرزند دانش‌آموز و دانشجو دارن و به شدت به همين بن‌ها نياز دارند، دوم اينكه خود كارمندان نيز كه معمولا فارغ‌التحصيل دانشگاه هستند اهل مطالعه هم ممكن است باشند! سوم اينكه مبلغ اين بن‌ها بسيار ناچيز و در خد خريد 5 جلد كتاب هم نيست.
کاملا درسته!!! مثلا من که دانشجوی کارشناسی ارشد هستم حتی بن کتاب هم اگه گیر بیاد (باید 1 تا 2 ساعت تو صف وایستی و چندتا آب معدنی رو تموم کنی تا نوبتت بشه!!!) جواب گو نیست چون هزینه کتاب بالا است و نهایتا میشه 2 تا کتاب خوب خرید.
آخه عزیزم ما کارمندا که بن کتابامون وبه دانشجویان خانه تقدیم می کنیم رنگشونم نمی بینیم ماشاء ا... کارمندا همیشه معترضن هرچیم بهشون بدیم باز کمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
دمت گرم گل گفتی
آقا ما نیز جزو کارمندان دانشگاه هستیم ولی تا حالا ندیدیم بنی به ماها بدن باید به کجا مراجعه کنیم تا حقمون و بگیریم
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
جان؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
زحمت نکشید آدرس بدید براتون میاریم
اين قضيه كه شما مطرح كردين اي بررسي بيشتر ااز طرف سازمان بازرسي دارد .ضمنا علاوه بر بن كتاب ،در خصوص كتابهاي خريداري شده از محل حمايت از ناشرين از طرف وزارت ارشاد نيز گزارش تهيه كنيد.
اکثر قریب به اتفاق کارمندان افراد تحصیل کرده و فاغ التحصیلان دانشگاه هستند .هم خودشان علاقمند به مطالعه هستند و هم فرزند دانشجو دارند بنابراین اگر بن کتاب به آنها بدهند (که نمیدهند) شایسته آن هستند.در ضمن این چه نوع طرز فکری است که خیال دارید بن فقط به دانشجویان داده شود و دیگران حق ندارند.دانشجویان این دوره زمانه همان جزوه استاد را هم مطالعه نمیکنند تا چه برسد به منابع خارجی.بی تعارف همه هم میدانیم که سطح زبان انگلیسی دانشجویان بسیار پایین است و قادر به خواندن منابع خارجی نیستند.طوری دانشجو دانشجو میکنید انگار در Colombia university و یا MIT درس میخوانی.
پاسخ ها
باگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
عزیزم منظورت columbia university ?
بی سواد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
همین دری وریا رو میگی که وضعمون اینجوری شده.
ایول!!!!!!!
حرف دل ما رو زدین.خودم شاهدبودم که کارمندایی در اطرافیان چه بن هایی میگیرند.درحالی که بنده دانشجو از چنین چیزایی باید بی بهره باشم.این انصافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درضمن خواهش میکنم به این موضوع هم متذکر شید:
سال گذشته که به ما بن دادن، چه فضاحتی دیدیم!!!!!! 20000 تومن باید میدادیم که بن 40000تومنی بهمون بدن.آخه این چه برنامه ی مضحکی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صف طولانی ای هم که باید برای گرفتن بن تحمل میکردیم به کنار . نمیدونید چقدر به همه ی مسئولین ..دادیم!!!!!!!!! جالبه! با این وقت تلف کردن از نخبه های مملکت قراره به پیشرفت های علمی و فن آوری هم برسیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدا نگهداره، منبع رایگان و نا محدود اینترنت رو !
کتاب می خوایم چی کار که بنش رو بخوایم ؟؟
با سلام..بنده هم فارغ التحصيل دكتري تخصصي و چندين سال است كارمند هستم ولي هنوز به من و همكارانم بن كتاب نداده اند.به سازمانها و وزارتخانه ها هرسال بن كتاب مي دهند ولي به افرادي كه اصلاً نيازي ندارند.جان كلام رابطه اي است نه ضابطه اي....
بابا یکی به ما بگه این بن ها رو کجا می دن! باور کن حاضرم ساعت ها برم توی صف وایستم. مشکل این جاست کها صلا نمی دونم کی و کجا و چطوری!
کی بن می ده و کی می گیره؟!
آقا ما که علاقه به کتاب خوندن داریم و پولمون نمی رسه کتاب بخریم باید چه کار کنیم.
چرا عوض دادن بن کتاب به دانشجوها این بن رو به کارمندا میدن؟
ضمن تشکر از شما بواسطه پرداختن به این معضل! خواهش می کنم مطلبی که درج می کنم بصورت خبری مجزا اطلاع رسانی کنید:
سال گذشته به دانشجویان ین کارت هایی عرضه شد که روال به این صورت بود که پس از ثبت نام اینترنتی دانشجویان در سایت معرفی شده وزارت ارشاد که آن هم دردسر های خاص خود را داشت در نمایشگاه می بایت به باجه بانک صادرات که برای آن نیز صفی بیش از چند 100 متر در آفتاب گرم اردیبهشت تشکیل شده بود دانشجویان به باجه رفته و با ارائه کارت ملی و دانشجویی حتما می بایست مبلغ 20000 تومان فقط توسط کارت شتاب پرداخت می کردند و سپس مسئول باجه یک کارت با شارژ 40000 تومان تحویل میداد. پس از اینکه چند ساعت از فقط دانشجویان در این صف و خستگی های ناشی از آن تلف می شد که این موضوع برای دانشجویانی که از شهرستان برای خری کتاب آمده بودند از اهمیت بیشتری برخوردار است می بایست در غرفه های نامرتب و بدون هیچگونه دسته بندی مناسب اقدام به خرید کتاب می کردند. متاسفانه بعد از تمام این مشکلات خرید کارت اعتباری مشکلی برایم پیش آمد و مجبور شدم سریعا نمایشگاه را ترک کرده و به شهرستان برگردم اما دریغ از اینکه کارتهای صادر شده فقط در غرفه های نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و بردن کارت به شهرستان همانا و سوختن کارت با 20000 تومان پولی برایش داده بودم نیز همان. متاسفانه با تمام پیگیری هایی که از بانک صادرات و وزارت ارشاد انجام دادم هیچ چیز دستگیرم نشد و فقط متوجه شدم ظاهرا حداقل بیش از 250 نفر دیگر نیز همچین مشکلی را دارند. حال شما پیگیری کنید که آیا این درست است که با این وضع کمک به دانشجو، گرفتن پول و برنگرداندن آن درست است. از خبرگزاری تابناک عاجزانه درخواست پیگیری دارم. موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
جانا که سخن از زبان ما می گویی. کاش مسئولین پیگیری کنند که این پولها کجا رفت؟؟؟؟
بخاطر همینه که درصد مطالعه در کشور ما خیلی پایینه!
نظرات كارمندها رو بخونيد. جز زياده خواهي و مظلوم نمايي چيزي ديگه به دست نميدهند. خجالت بكشيد و به كارتان برسيد.
مدیر کل ما چند دسته بن کتاب گرفته بود که بین کارمندها توزیع کند ولی آنقدر خساست کرد که تاریخ انقضای بن‌ها گذشت و شد مصداق نه خود خوری نه .......
این ها شایعه دشمنان است .
کارمندهای محترم که بن کتاب نمیخواهند.دولت پول بن کتاب اونها رو داده به اینترنت نامحدودشون.ببینید بیشتر اونهیی که میگن کارمندند تو ساعت اداری نظر دادن!.مسولین باید به این سایتها سر بزنند وهمه این از زیر کار درروها رو جریمه کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
مگه ما مسول هم داریم
ما كارمند دولتيم و از موسسات تابع وزارت علوم ، سال هاست به ما بن كتاب نمي دهند . ضمنا كار ما پژوهش است.
رفتم بانک میگه بن کارت خارجی به دانشجویان کارشناسی تعلق نمی گیره خودم اطلاعیه بن کتاب بهشون دادم گفتن فردا بیا بررسی می کنیم فردا که رفتم گفتن که بله به شما هم تعلق می گیره
آخه چرا شعب بانک رو توجیه نمی کنید؟
رفتم بانک میگه هنوز کارت مغناطیسی بن کتاب داخلی نیومده
قابل توجه مسولین
باز هم می خواهید بذارید 2 روز آخر که مثل سال گذشته با صف های طولانی بن کتاب در نمایشگاه مواجه بشید؟
والا ما كارمند دولت نه بن كتاب گرفتيم نه بن ورزش حتي يك ريال.
درصورتي كه اين جزئ كمكهاي نقدي است.
یک کتاب تخصصی پزشکی که هر 4 سال عوض میشه.800دلار است ودر ساعات اولیه نمایشگاه دیگه تمامه.80دلار قراره بدن کی؟هزینه آمد شد تا تهران نمیشه.به نام ما به کام ......
چند سال پیش که در دبیرستانی مشغول کار بودم و گروهی از دانش آموزان را آماده رفتن به نمایشگاه کتاب می نمودم دانش آموزی تعدادی بن کتاب برایم آورد و آنرا با 15 درصد تخفیف به من داد به اوگفتم این بن ها را کجا تهیه کرده و جواب داد به پدرش که کارمند یک اداره خدمات شهری بود داده اند آنروز بسیار متاسف شدم برای مملکتی که معلمش باید از شهری دور هزینه کند تا به نمایشگاه کتاب برود و کارمند اداره ای که شاید در سال فرصت پیدا نکند که کتابی بخواند بن مجانی هدیه داده شود
مگه قرار نشد یارانه ها رو بردارند تا دیگه شاهد این بی برنامگیها وتبعیضها نباشیم.بهتر نیست به جای دادن این بن ها که دست اخر میشه جریان بازار سیاه کتاب وحق وناحق،اون مبالغ رو به انتشارات وکتابها میپرداختند تا قیمت کتابها پایین بیاد.الان من یه محقق متفرقه هستم که ربطی به کارمندی ودانشجویی ندارم ،باید برم بمیرم؟
من یکی از کارمندان ادارات فرهنگی هستم. به من و تعدادی از کارمندان که مطالباتی داشتیم متاسفانه به جای پول بالای 0000 تومن بن کتاب دادن!!!؟
آقا ماکه 7 ساله کارمندیمتا حالا رنگ بن کتاب هم ندیدیم حتما مال از ما بهترونه بیخودی همه کارمندان رو زیر سؤال نبرید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار