بازدید 15268
سعید جليلي:

اين يك رسوايي بزرگ است كه قطعنامه‌ها را تروريست‌ها مي‌نويسند

مسئول MI6 انگليس، امروز اين موضوع را رسما اعلام مي‌كند و بعد دو دانشمند هسته‌اي در ايران ترور مي‌شوند؛ اين پرسش را دارم و آن این که‌ چه ارتباطي است بين اين‌كه در قطعنامه‌ شوراي امنيت، نام دانشمندان هسته اي ايران مطرح مي‌شود و تروريست‌ها اين دانشمندان را آماج قرار مي‌دهند و اين قطعنامه‌ها را اجرا مي‌كنند؟ اين پرسشی است كه امروز بايد جامعه بين‌المللي آن را پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۴۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴ 22 January 2011
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، عصر امروز شنبه در پايان مذاكرات استانبول بين ايران و 1+5 در يك نشست خبري حاضر شد و گفت: در صورتي كه به همه تعهدات پايبند باشيم، گفت‌وگوها مثمرثمر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، دکتر سعيد جليلي در این کنفرانس خبری، با اشاره به محورهای مورد بحث در چند دور مذاکره میان گروه ایرانی و 5+1 اظهار داشت: ايران براي همكاري در عرصه‌هاي گوناگون آمادگي دارد و از همكاري پیرامون نقاط مشترك استقبال مي‌كنيد.

اهم نکات طرح شده توسط جلیلی در این کنفرانس خبری به شرح زیر است:

1. غرب باید به الزامات گفت وگو برای همکاری که از جمله آن احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مسیر فشار است پایبند باشد.

2. تبادل سوخت تنها به عنوان یک نقطه مشترک همکای می تواند مطرح باشد.

3. ایران همچنان در چهارچوب دستور کار همکاری آماده مذاکره است.

4. بیانیه تهران نشان داد جامعه بین المللی فقط چند کشور غربی نیست.

5. گفت وگو تنها هنگامی می تواند پیشرفت داشته باشد که با دستور کار «همکاری» باشد.

6. 5+1 باید از آنچه موجب دشمنی می شود، دوری کند.

7. احترام به حقوق ملت ها با پیش شرط گذاری منافات دارد.

8. ایران موضوعات همکاری بسیار مهمی را در چهارچوب محورهای عدم اشاعه، خلع سلاح و همکاری صلح آمیز به 1+5 پیشنهاد کرد.

9. باید میان حقوق و تکالیف اعضای «ان پی تی» تعادل برقرار باشد.

10. چرا نباید درباره کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان یا مسلح شدن اسراییل به سلاح هسته ای قطعنامه ای صادر شود؟


مشروح سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این کنفرانس خبری به نقل از ایسنا به شرح زیر است:

بايد از مسائل خصمانه دوري كنيم/ براي همكاري‌هاي بيشتر، بستر سازنده وجود دارد

او با بيان اين كه بايد از مسائل خصمانه دوري كنيم، خاطرنشان كرد: همه در مورد حقوق بشر و قوانين بين‌المللي اتفاق نظر دارند؛ بنابراين، بايد از تحميل پيش شرط خودداری كنيم. اگر دشمني، احترام نگذاشتن و بي‌توجه به خواسته‌هاي همديگر را دنبال كنيم، به نتيجه نخواهيم رسيد.

جليلي بر ناديده گرفته نشدن حقوق ملت‌ها تأكيد كرد و آن را شرط لازم و منطق مشترك گفت‌وگو خواند و افزود: ما فكر مي‌كنيم براي همكاري‌هاي بيشتر، بستر سازنده وجود دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: ما با يك نگاه مثبت، ابتكار عمل و پيشنهادهاي مشخص به استانبول آمديم و فكر مي‌كنيم ظرفيت‌هاي ايران انكارناشدنی است و مي‌تواند زمينه‌هاي خوب و مناسبي را در سطح بين‌المللي براي همكاري فراهم كند.

گفت‌وگو بايد بر پایه منطق مشترك باشد

وي با اشاره به مذاكراتش با گروه 1+5 تصريح كرد: امروز موضوعات گوناگونی مي‌تواند بستر همكاري باشد تا در سطح بين‌المللي بتوانيم جهاني آکنده از صلح، سعادت و عدالت براي همه ملت‌ها داشته باشيم.

جليلي تأكيد كرد: گفت‌وگو بايد بر پایه منطق مشترك كه قانون و مقررات بين‌المللي و احترام به حقوق ملت‌هاست، انجام شود و رفتارها در تقابل با حقوق قانوني ملت‌ها نباشد.

در موضوع هسته‌ اي ظرفيت‌هاي زيادي براي همكاري وجود دارد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: يكي از بحث‌هاي اساسي كه ما فكر مي‌كنيم مي‌تواند موضوع همكاري‌ها باشد، در بحث موضوع هسته‌اي است. ما به طور جدي باور داريم در موضوع هسته‌اي حتما ظرفيت‌هاي زيادي براي همكاري وجود دارد. از جمله در زمينه خلع سلاح نگراني‌هاي مهمي در سطح بين‌المللي وجود دارد. همچنين براي جلوگيري از اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي بايد همكاري جدي صورت گيرد و ديگر آن كه استفاده از مصارف صلح‌آميز انرژي هسته‌اي ضرورتي براي ملت‌هاست. همچنين بر این باوريم اگر معاهده ان‌.پي‌.تي به عنوان معاهده‌اي كه حافظ حقوق ملت‌هاست و وظايفي را براي جلوگيري از انحراف مسير صلح‌آميز ايجاد مي‌كند، رعايت شود و مورد تقويت قرار گيرد، اميدواركننده است.

ايجاد توازن بين تكاليف و حقوق از موارد تقويت ان‌.‌پي‌.تي است

جليلي يكي از موارد تقويت ان‌.‌پي‌.تي را ايجاد توازن بين تكاليف و حقوق اعضاي اين معاهده دانست و افزود: ما تأكيد كرده‌ايم كه بايد حق اعضاي ان.‌پي‌.تي‌ نسبت به حقوقي كه بنا بر اين معاهده دارند به رسميت شناخته شود و نبايد اسم اين حق را پيش‌شرط گذاشت چرا كه به رسميت شناختن اين حق لازمه بحث است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تأكيد كرد: رويكرد مثبت اين است كه بتوانيم در حقوق و تكاليف منطبق بر ان‌.پي‌.تي توازن جدي ايجاد كنيم. جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو فعال در محورهاي خلع سلاح، جلوگيري از اشاعه سلاح هسته‌اي و استفاده از مصارف صلح‌آميز انرژي هسته‌اي فعاليت مثبت و کارساز داشته است و بيش از همكاري‌هايي كه با آژانس داشته است، سال‌ها اقدامات فراتر از چهارچوب ان‌.پي‌.تي را در راستاي اعتماد‌سازي انجام داده است و مديركل آژانس به تازگی براي بيست و پنجمين بار رسما اعلام كرد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران هيچ‌گونه انحرافي از مقاصد صلح‌آميز نداشته است.

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5، به بازديد هفته گذشته رييسان و نمايندگان گروه‌هاي سياسي و جغرافيايي بين‌المللي از تاسيسات هسته اي ايران اشاره كرد و گفت: ما در كنار همكاري با آژانس از برخي كشورها و نمايندگان جامعه جهاني و اعضاي ان‌.پي‌.تي دعوت كرده‌ايم تا از نزديك با فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران آشنا شوند و نمايندگان بيش از 120 كشور هفته پيش به ايران آمدند و شاهد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و پيشرفت‌هاي ايران و نيز همكاري با آژانس بودند و اين مسائل را تأييد کردند. همچنين ما در فروردين ‌ماه سال جاري (سال جاري شمسي) كنفرانس خلع سلاح بين‌المللي با عنوان «انرژي هسته‌اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچ‌كس» را برگزار كرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اين كه يكي از آسيب‌هاي جدي در روند همكاري‌ها و در فضاي بين‌المللي اين است كه برخي موضوعات فرضي و كاذب را در اين فضا ايجاد كنيم، براي اين كه موضوعات اصلي در سايه قرار گيرند، نسبت به چنين مسأله‌اي هشدار جدي داد.

او با طرح پرسش هایي از جمله اين كه سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي را چه كسي در اختيارش گذارده و چرا كساني كه براي چند هزار سانتريفيوژ براي مقاصد صلح‌آميز قطعنامه و بيانيه صادر مي‌كنند، براي سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي قطعنامه و بيانيه صادر نمي‌كنند، تصريح كرد: در اسناد رسمي دولت آمريكا آمده است بيش از 200 پوند مواد هسته‌اي كه ظرفيت به‌كارگيري در سلاح‌هاي هسته اي دارند، در خاك ايالات متحده آمريكا بيش از چهل سال پيش گم شده است، ولی اين مساله مورد پرسش جامعه جهاني قرار نمي‌گيرد در حالي كه اين موضوع، مي‌تواند نگراني جدي را در بر داشته باشد و نبايد چنين مساله‌اي با ايجاد موضوعات فرضي و كاذب كم‌رنگ شود به ویژه اصحاب رسانه بايد اين سوالات را پيگيري كنند، اين كه جنبش نم به چنين مسائلي توجه كرده است مي‌تواند مورد توجه باشد.

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 در ادامه خاطرنشان كرد: ما در مذاكرات استانبول آمادگي داشتيم كه اين مباحث و همكاري‌ها را باز كنيم و در هر سه محور نامبرده در موضوع هسته‌ اي كماكان آمادگي همكاري و گفت‌وگو داريم. ما معتقديم بر مبناي توافقات مشترك و احترام به حقوق ملت‌ها اين گفت‌وگوها مي‌تواند به عنوان يك فرصت تلقي شود. ما براي همكاري در عرصه‌هاي گوناگون آمادگي داريم و از همكاري پیرامون نقاط مشترك استقبال مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، جليلي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين‌كه شكست مذاكرات استانبول بر عهده‌ي چه كسي است، گفت: من فكر مي‌كنم بهتر است كه اين جامعه‌ جهاني و بين‌المللي درباره دو نكته‌اي كه من مي‌گويم قضاوت كند؛ نخستين نكته احترام به حقوق ملت‌ها و نكته‌ ديگر، خودداری از مقابله با حقوق ملت‌هاست و آيا اين‌ها شرايط مذاكره است؟ بلكه اين‌ها لازمه‌ منطق گفت‌وگو است.

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره تبادل سوخت و اين‌كه آيا پيشنهاد جديدي از سوي 1+5 در اين‌باره ارايه شده است، افزود: درباره‌ همكاري‌هاي هسته اي، يكي از بحث‌هايي كه مي‌تواند موضوع همكاري باشد تبادل سوخت است. در زمينه‌ استفاده‌ صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي همكاري‌هاي زيادي را مي‌شود، انجام داد؛ برای نمونه، در زمينه‌ ايمني هسته‌اي، ساخت نيروگاه و فعاليت‌هايي كه مي‌تواند به اين موضوع كمك كند كه ملت‌ها بتوانند از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي امكان بهره‌برداري داشته باشند، مي‌توان اين همكاري‌ها را انجام داد.

لازمه‌ تبادل سوخت حركت با نگاه همكاري است

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 با بيان اين كه يكي از بحث‌هاي مطرح شده تبادل سوخت است كه در چهارچوب همكاري بين ملت‌ها مي‌تواند شكل بگيرد، خاطرنشان كرد: اما آن‌گونه كه گفتم، اين موضوع بايد در چهارچوب همكاري ملت‌ها در استفاده صلح‌آميز انرژي هسته‌اي قرار گيرد و لازمه‌ آن اين است كه هرگونه حركت با نگاه همكاري باشد؛ يعني مبتني بر رويكردي باشد كه به حقوق ملت‌ها احترام گذاشته و از اقدامي كه موجب مقابله با حقوق ملت‌ها مي‌شود، جلوگيري شود و اگر تا كنون چنين بوده، تصحيح شود.

جليلي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين‌كه اشتون در كنفرانس مطبوعاتي خود اعلام كرد كه پيشنهادهایي ارايه شد كه ايران قبول نكرده است و ايران پيش‌شرط‌هايي را مطرح كرده است تا چه اندازه اين موضوع صحت دارد، گفت: همكاري‌هاي لازم براي استفاده‌ صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي يك موضوع بسيار مهم براي همكاري است، اما لازمه‌ آن به گونه‌اي است كه در ان‌.پي‌.تي در جهت حقوق ملت‌ها تصويب شده است؛ يعني در كنار مقررات و وظايف و مسئوليت‌هايي كه براي اعضا تصويب شده است در كنار آن به حقوق ملت‌ها تأكيد شده است. يعني داشتن چرخه‌ سوخت هسته اي تصويب شده است. اين يكي از بحث‌هاي صريح در اين مذاكرات بود. همين‌طور اعلام شد كه اگرچه در گذشته روند نادرستی سير مي‌شد كه برای مقابله با حقوق ملت‌ها بود، بايد درست شود. اين‌ها بحث‌هاي بسيار مهمي است كه ما مطرح كرديم و همچنان هم آماده هستيم در همين زمينه اين مباحث را ادامه دهيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا در اين مذاكرات درباره‌ تعليق غني‌سازي اورانيوم و يا قطع تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران صحبتي به ميان آمد يا نه، اظهار كرد: بحث حقوق ملت‌ها و داشتن چرخه‌ سوخت و غني‌سازي اورانيوم چيزي نيست كه ما گفته باشيم. آن چيزي است كه به صراحت در معاهده‌ ان‌پي‌تي آمده است. ما تنها گفتيم كه بايد اين موضوع مورد احترام همگان قرار گيرد.

با هيأت آمريكايي هيچ گفت‌وگوي مستقيمي انجام نگرفته است

او در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ تبادل سوخت تشريح كرد: موضوع تبادل سوخت صرفا مي‌تواند به عنوان يكي از موضوعات همكاري در جهت استفاده‌ صلح‌آميز ملت‌ها از انرژي هسته‌اي باشد. اين بحثي است كه مي‌تواند در همان بستري كه ما ذكر كرديم و در اين بستر همواره اين موضوع مي‌تواند به عنوان يكي از موضوعات همكاري باشد. ما در اين‌جا گفت‌وگوهايي را با هيأت‌هاي گوناگون و گروه‌هاي 1+5 داشتيم و سنخان خود را آشکارا به آن‌ها گفتيم اما با هيأت آمريكايي هيچ گفت‌وگوي مستقيمي انجام نگرفته است.

ساختار حاكم بر مناسبات بين‌المللي بايد دمكراتيك باشد

جليلي درباره‌ نقش تركيه در مذاكرات ايران و 1+5 گفت: ما معتقديم كه درباره‌ موضوعات مهم و بين‌المللي، همه‌ ملت‌ها مي‌توانند نظر داشته و تصميم‌گيري كنند. ساختار حاكم بر مناسبات بين‌المللي بايد يك ساختار دمكراتيك باشد. اين معني نمي‌دهد كه چند كشور بخواهند خود را به عنون جامعه‌ بين‌المللي معرفي كنند. آيا 130 كشور عضو غيرمتعهدها عضو جامعه‌ بين‌المللي نيستند؟ چرا چند كشور به خود اجازه مي‌دهند كه خود را به عنوان جامعه‌ بين‌المللي معرفي كنند؟

وي افزود: آن‌چه در بيانيه‌ تهران انجام گرفته حركت مباركي در اين‌باره بود. كشورهاي تركيه و برزيل نشان دادند با ظرفيت‌هاي بسيار خوبي كه دارند، مي‌توانند در عرصه‌ بين‌المللي اقداماتي انجام دهند كه برخي از قدرت‌ها با وجود همه‌ ادعاهاي خود در اين زمينه ناكام هستند. نقشي كه اردوغان و لولا در آن زمان انجام دادند، يك نقش کارساز بود و نشان داد كه يك ظرفيت بسيار خوبي در كشورهاي مستقل و آزاد وجود دارد و مي‌تواند براي جامعه‌ بين‌المللي حرف جديدي داشته باشد.

او ادامه داد: اتفاقا اين‌كه مذاكرات در تركيه انجام شد، در راستاي استفاده از ظرفيت بسيار خوبي كه كشور دوست و برادر ما تركيه دارد، بود؛ هرچه ما بتوانيم در اين عرصه، نقش كشورهاي مستقل و كشورهايي كه ظرفيت‌هاي واقعي دارند، تقويت كنيم به نفع همه‌ جامعه‌ جهاني است.

توني بلر بدون مجوز شوراي امنيت به عراق حمله كرد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره‌ اظهارات اخير توني بلر در دادگاهي درباره‌ ايران گفت: نخست توني بلر از اين محاكمه‌اي كه هست نجات پيدا كند. يكي از بحث‌ها نيز همين بود. افرادي به خود اجازه مي‌دهند كه با ناديده گرفتن حقوق ملت‌ها اقداماتي انجام دهند كه باعث كشته شدن صدها هزار انسان شوند. چرا قطعنامه عليه آن‌ها صادر نمي‌كنند؟ و هيچ‌كس از آن‌ها سوال نمي‌كند؟ چرا توني بلر در دادگاه انگليس محاكمه شود؟ توني بلر بدون مجوز شوراي امنيت به عراق حمله كرد و باعث كشته شدن صدها هزار نفر شد، ولی هيچ‌كس امروز از آن‌ها نمي‌پرسد و اگر شوراي امنيت كه خود بايد مدافع امنيت كشورها باشد، امروز يك حق وتو دارد كه اگر بخواهد آن‌ها را وتو كند آن‌ها خود را وتو مي‌كنند؛ اين همان بحثي است كه ما مطرح كرديم. بايد مناسبات بين‌المللي، مناسبات عادلانه و مبتني بر احترام به حقوق همه‌ ملت‌ها باشد.

اين يك رسوايي بزرگ است كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را تروريست‌ها مي‌نويسند

جليلي ادامه داد: يكي از بحث‌هاي اساسي كه ما مطرح مي‌كنيم، اين است كه متاسفانه امروز يك نوع مقابله با حقوق ملت‌ها در اشكال گوناگون انجام مي‌شود. همان‌گونه كه در ژنو و در مصاحبه‌هاي پس از آن گفتم، شما امروز مي‌بينيد كه برخي از قدرت‌ها به خود اجازه مي‌دهند بيان كنند براي اين‌كه مانع دسترسي يك ملت به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بشويم بايد از اقدامات امنيتي استفاده كنيم. مسئول MI6 انگليس امروز اين موضوع را رسما اعلام مي‌كند و بعد دو دانشمند هسته‌اي در ايران ترور مي‌شوند؟ اين را مي‌پرسم؛‌ چه ارتباطي وجود دارد بين اين‌كه در قطعنامه‌ شوراي امنيت اسامي دانشمندان هسته‌اي ايران مطرح مي‌شود و تروريست‌ها اين دانشمندان را آماج قرار مي‌دهند و اين قطعنامه‌ها را اجرا مي‌كنند؟ اين يك پرسشی است كه امروز بايد جامعه‌ بين‌المللي آن را پاسخ دهد؛ اين يك رسوايي بزرگ است كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را تروريست‌ها مي‌نويسند.

وي افزود: يكي از حركت‌هايي كه آن‌ها به صراحت بيان مي‌كنند، اين است كه از ابزارهاي فني مانند ويروس‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌كنيم تا با حركت يك ملت مقابله كنيم. جمهوري اسلامي ايران، عضو ان.‌پي.‌تي و تمام فعاليت‌هاي آن تحت نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. دوربين‌هاي آژانس در همه جا قرار دارند. چه كسي به آن‌ها اجازه داده است چنين كاري را انجام دهند؟ البته شما نيز مي‌دانيد كه آن‌ها تا كنون در اقداماتي كه انجام داده‌اند ناموفق و ناكام بوده‌اند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگري درباره به نتيجه نرسيدن مذاكرات، گفت: در يك جامعه‌ جهاني كه مبتني بر احترام به حقوق ملت‌هاست، بايد گفت‌وگوها بر پایه يك منطق مشترك باشد. از اشتون تشكر مي‌كنم كه در مصاحبه‌ خود بيان كردند كه جمهوري اسلامي ايران با منطق صحبت كرده است. ما بحث‌مان اين است كه گفت‌وگوها بايد بر پایه منطق ادامه يابد. اين لازمه‌ يك جهان آزاد و مستقل است. ما معتقديم كه نبايد گفت‌وگوها بر پایه اراده‌ خاص و در جاهاي خاص تعيين شود كه چه سرنوشتي بايد داشته باشند. گفت‌وگوها زماني مي‌تواند سازنده و رو به جلو باشد كه مبتني بر منطق مشترك باشد.

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 تصريح كرد: همان‌گونه كه اشتون در مصاحبه گفت، وي هم خيلي مواقع با مباحث ما همراهي داشت اما به هر حال آن‌ها نمايندگي برخي كشورها را دارند و بر پایه اين شخصيت حقوقي، مباحثي را اعلام مي‌كنند. به هر حال ما فكر مي‌كنيم كه راه موفقيت در گفت‌وگو نه تنها بين 1+5 بلكه بين تمام ملت‌ها در همه‌ عرصه‌ بين‌المللي و در همه‌ مسائل مختلف و در همه جا نه تنها در سازمان ملل بايد بر پایه منطق مشترك و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با ملت‌ها باشد.

اميدواريم 1+5 با پيدا كردن نقاط مشترك، براي مذاكرات بعدي آماده شود

جليلي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه زمان مذاكرات بعدي مشخص شده است و طرف مقابل پيشنهاد مشخصي را در اين گفت‌وگوها داشته است، گفت: آنچه ما در مذاكرات ژنو مورد توافق قرار داديم، گفت‌وگو براي رسيدن به نقاط مشترك در مذاكرات استانبول بود و اشتون مي‌گفت، ما بايد نقاط مشترك را پيدا كنيم؛ از اين روی، ما اميدواريم با پيدا كردن نقاط مشترك، آن‌ها براي مذاكرات بعدي آمادگي پيدا كنند.

وي در پاسخ به پرسشی ديگر، مبني بر اين كه چقدر فكر مي‌كنيد در اين مذاكرات به نقاط مشترك نزديك شديد، اظهار كرد: اين نشست يك فرصت براي گفت‌وگو و همكاري بيشتر بود. آن چه بيان كرده بوديم، اين است كه مذاكرات استانبول فرصت مغتنمي است و بايد از آن استفاده كنند. منطق ايران روشن و شفاف است و ما هميشه آماده گفت‌وگو هستيم.

جليلي در پاسخ به پرسش خبرنگار ترك كه از وي پرسيد از ديد ايران راهکار و نقاط مشتركي در اين مذاكرات به دست آمده است يا خير، از تلاش‌هاي مثبت و سازنده احمد داوود اوغلو قدرداني كرد و گفت: وي در مذاكرات تهران كه منجر به بيانيه تهران شد نقش مثبتي را داشت و در اين گفت‌وگوها تلاش خوبي انجام داد، براي اين كه منطق مشترك بين دو طرف شكل گيرد و همچنين ديدگاه‌ها به هم نزديك شود.

حاضريم همين بعدازظهر دوباره به مذاكره ادامه دهيم

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از وي پرسيد، اشتون پيش از كنفرانس خبري شما صراحتا اعلام كرد توپ در زمين ايران است و به گونه‌اي صحبت كرد كه انگار ايران كم‌كاري مي‌كند، تصريح كرد: ديدگاه‌هاي ما روشن است. ما بر اساس احترام به حقوق ملت‌ها و دوری از مقابله با حقوق ملت‌ها آماده مذاكرات هستيم. اگر آن‌ها بر اين اساس آماده باشند، حاضريم همين بعدازظهر دوباره به مذاكره ادامه دهيم.

مذاكره كننده ارشد ايران با 1+5 در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري خاطرنشان كرد: هيأت چين با رويكرد مثبت و سازنده‌اي در اين مذاكرات شركت داشت و ما در گفت‌وگو با آن‌ها مطرح مي‌كرديم كه نبايد طرف مقابل دچار محاسبات اشتباه شود. ما شاهد تلاش‌هاي جدي دوستان چيني در اين‌باره بوديم.

جليلي در پاسخ به پرسش ديگري كه درباره اظهارات كاترين اشتون پس از پايان مذاكرات ايران و 1+5 عنوان شده بود، خاطرنشان كرد: گزارش‌هاي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بيش از 25 بار تصريح كرده است كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران انحرافي از مسير صلح‌آميز نداشته است.

آمريكا دست از رفتارش بردارد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به پرسش ديگر درباره درخواست و پافشاری هيأت آمريكايي براي گفت‌وگو با هيأت ايراني گفت: نخست اين كه ما گفت‌وگويي با هيأت آمريكايي نداشتيم و دوم آن كه سی سال است يك ديوار بي‌اعتمادي بين ايران و آمريكا وجود دارد و بحث‌هاي اساسي بين دو كشور است و لازم است در رفتار آمريكا نسبت به ملت ايران كه در سی سال گذشته مسير تقابل با دمكراسي در ايران را در پيش گرفته است، تغييري صورت گيرد و دست از اين رفتار بردارد.

جليلي در پاسخ به پرسش ديگري خاطرنشان كرد: ما بر پایه منطق مشترك و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت‌ها مذاكرات را دنبال كرديم و حاضريم آن را ادامه دهيم؛ اين بحثي است كه همه ملت‌ها آن را پذيرفته‌اند و كسي با آن مخالفتي ندارد اما اين مخالفت نداشتن بايد آثار عملي‌اش را نشان دهد. مثلا در زمينه احترام به حقوق ملت‌ها جزو حقوق مصرح اعضاي آژانس در اختيار داشتن حق غني‌سازي است كه بايد توجه كشورهاي ديگر قرار گيرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
گر چه بعدی می دانم برای چنین موضوعی نظر خوانندگان را منعکس کنید ولی در هر حال باید از آقای جلیلی پرسید که شما برای مناظره، مباهله یا مذاکره رفته اید. بله همه ما می دانیم که غرب باید به سوالات زیادی پاسخ دهد، همه ما از استانداردهای دو گانه آگاهیم و خود آنها هم می دانند، همه از مفاد ان پی تی آگاهند ولی اصلا مذاکره برای چیست؟ آیا وقتی که در جنگ دشمن را با حمله ایذایی فریب می دهند، وقتی حتی موقتا عقب نشینی می کنند، آیا اینها به معنای کم آمدن از خواسته هاست؟ آیا زمانی که مسئله کشتار زائران ایرانی در مکه مکرمه پیش آمد ما چه کردیم و بعد چه شد؟ ما می توانستیم تا ابد خون آن حاجیان را دلیلی بدانیم برای قطع ارتباط دائم و نفرستادن زائران بعدی، وقتی که صدام حاضر به توقف جنگ شد، ما می توانستیم حداقل تا زمان ادامه حکومت صدام هرگز با آنها وارد تعامل و مذاکره نشویم که شدیم و مشکل آزادگان حل شد. اگر قرار باشد ما همیشه این استدلال ها را مطرح کنیم که در سطح مناظرات درست هستند، اصلا هیچ گاه مذاکره ای اتفاق نخواهد افتاد و این همه تبلیغ که آنها قبول کردند مذاکره در استانبول باشد و آنها به خواسته های ما تن دادند و .... صدای دهلی بود که از دور خوش بود.
درود بر آقای جلیلی.
جلیلی دوستت داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
متکی رو هم دوست داشتید، توی سفر خارجی، اخراجش کردید؟

دوستی خاله خرس ِ هست اینجا.
در مذاكره با غربيها بايد خيلي حرفه اي عمل كرد
آقای جلیلی خیلی محکمتر از این هم میتونست مذاکره کنه.مثلا باید میگفت طرف حساب ما نه آمریکا و نه دیگر کشورهای 5+1 بلکه آژانس است و تمام.
آخیش!!! دم شما گرم.
می گم که داشتم فکر می کردم که زبان ما با اونها یکی نیست. واقعا باید تلاش کنیم تا دوست بودن خود را نشان دهیم و به آنها بفهمانیم که احترام متقابل بی ملتها به نفع خود آمریکایی ها هم هست و تنها تروریست ها از آن منتفع نمی شوند. چه تروریستهای نظامی مثل القاعده و چه تروریست های اقتصادی مثل شرکتهای چند ملیتی. البته اگه دولت امریکا بخواد به تروریست بودن اقتصادی خودش ادامه بده باید منتظر واکنشهای دیگری مثل 11 سپتامبر باشه. البته ترزریست های نظامی در جهت منافع تروریست های اقتصادی عمل می کنند که با ایجاد وحشت باعث خریداری سلاح توسط دولتها می شوند. این چرخه معیوب همینطوری داره ادامه پیدا می کنه و ملتها ضرر کنندگان اصلی هستند. واقعا کشورهای غربی باید از خودشون شجاعت نشون بدن و ملت هاشون رو از بند این تروریسم رها کنند.
چرا شما نمیخواهید بفهمید....برنامه اتمی‌ برای غرب بهانه است...اونها فقط میخواند ایران رو ضعیف نگا دارن...همون سیاستی که در جنگ ایران و عراق داشتند...اونها به دنبال توقف این برنامه نیستند...فقط ایران رو ضعیف و ضعیف تر میکنند...ببینید برنامه عراق برای تولید نفت در ۲ تا ۳ ساله آینده...اون موقع با ایران هر کاری خواستند میتوانند بکنند....
احسنت
وقتي غرب با هزار تقلب ملت ها را سركار ميگذارد . يك ملت هم مي تواند با حرف حساب آنها را سر كار بگذارد . اگر آنها نمي توانند جواب حرف حساب را بدهند چرا بايد يك ملت متكي به بازوي خود و برخواسته روي پاي خود مرعوب لات آلات آنها شود .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر