بازدید 10688
در آستانه مذاکرات استانبول؛

نیویورک تایمز: استاکس‌نت کار آمریکا و اسرائیل بود

ادعای از کار افتادن سانتریفیوژهای تأسیسات نطنز در حالی بار دیگر مطرح می‌شود که مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند هیچ خللی در کار این تأسیسات پدید نیامده و در گزارش سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز نشان دهنده اختلال در سیستم‌های غنی‌سازی ایران نیست.
کد خبر: ۱۴۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴ 16 January 2011
یک روزنامه آمربکایی می‌گوید: کرم رایانه‌ای استاکس نت، پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل برای از کار انداختن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، نیویورک تایمز در شماره یکشنبه (شانزدهم ژانویه) نوشت: اسرائیل، استاکس نت را در مرکز اتمی دیمونا در سرزمین‌های اشغالی و بر روی سانتریفیوژهای مشابهی که ایران از آنها در تأسیسات نطنز استفاده می‌کند، با موفقیت آزمایش کرده بود.

«العالم» در این باره گزارش داد، این روزنامه به نقل از یک کارشناس اطلاعاتی آمریکایی می نویسد: «این کرم به علت آنکه اسرائیلی ها آن را امتحان کرده بودند، کارساز بوده است.»

ادعای این روزنامه درباره کارآرایی این بدافزار رایانه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که سانتریفیوژهای ایران در نطنز در حال ادامه غنی‌سازی اورانیوم هستند و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز این مسأله را تأیید کرده است، تا جایی که ایران از همان زمان مورد ادعای این رسانه آمریکایی و مقامات این کشور بیش از چهل کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده است.

این ادعا درباره استاکس نت در حالی بار دیگر در رسانه‌های غربی داغ شده که پیش از این، گفته می‌شد این بدافزار برای خرابکاری در نیروگاه هسته‌ای آب سبک بوشهر ساخته شده است.

این روزنامه آمریکایی که در آستانه مذاکرات سرنوشت ساز استانبول میان ایران و گروه 5+1 اقدام به دور تازه خبرسازی علیه جمهوری اسلامی کرده است در ادامه برای سرپوش گذاشتن بر موفقیت سیستم امنیتی ایران رد مقابله با چنین برنامه‌های خرابکارانه‌ای نوشت: حمله استاکس نت به سیستم رایانه ای تأسیسات نطنز به طور کامل موفقیت آمیز نبوده، ولی سال گذشته بخش‌های از آن را از کار انداخت.

ادعای از کار افتادن سانتریفیوژهای تأسیسات نطنز در حالی بار دیگر مطرح می‌شود که مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند هیچ خللی در کار این تأسیسات پدید نیامده و در گزارش سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز نشان دهنده اختلال در سیستم‌های غنی‌سازی ایران نیست.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: سازمان های اطلاعاتی آمریکا در پروژه هدف قرار دادن برنامه غنی سازی ایران، احتمالاً با بررسی یک سیستم کنترل صنعتی ساخت شرکت آلمانی زیمنس به ضعف‌های آن سیستم پی برده‌اند.

کارشناسان زیمنس پیش از این تأیید کرده بودند که استاکس نت یکی از سیستم‌های کنترل صنعتی این شرکت به نام اسکادا را هدف قرار داده است.

اسکادا در کارخانه‌های تولیدی، نیروگاه‌های برق، تصفیه‌‌خانه‌های آب، صنایع نفت و گاز و برخی از آزمایشگاه های پیشرفته نیز استفاده می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، کارشناسان اتمی آمریکایی و متخصصان زیمنس در سال ۲۰۰۸ طی طرحی تحقیقاتی با هدف جلوگیری از حملات احتمالی سایبری به «آزمایش ملی آیداهو» که از مراکز اتمی بزرگ ایالات متحده است، به دقت نقاط ضعف سیستم کنترل صنعتی ساخت زیمنس را بررسی کرده بودند.

این ضعف‌های ساختاری و امنیتی در سیستم‌های ساخت غرب در حالی توسط سازمان‌های امنیتی کشف و علیه خود آنها استفاده می‌شود که دانشمندان ایرانی بر پایه تجربه‌ای طولانی مدت می‌دانند، هر سیستم غربی که باید در تأسیسات کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد، پیش از استفاده بومی‌سازی شده و نقاط ضعف آن گرفته می‌شود.

گفتنی است، اعتراف این روزنامه به آمریکایی ـ اسرائیلی بودن این بدافزار رایانه‌ای تأیید گفته‌های بسیاری از کارشناسان عرصه نرم افزاری است، بر این باور بودند که در پشت این نرم‌افزار قدرتمند باید نهادهای دولتی و سازمان‌های تروریستی سایبری قدرتمندی باشند، وگرنه ساخت چنین بدافزارهایی کار هر فرد و یا گروه کوچکی نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
بابا بدافزار!
تمامي سانتريفيوژهاي نطنز تحت نظارت دوربين هاي آژانس هستند. مطابق مشاهداتي که در گزارش آژانس هم آمده ، تعداد سانتريفيوژهاي " فعال " در نطنز از 9000 به حدود 4000 رسيده . اين کاهش را نمي توان کتمان کرد.
پاسخ ها
سهیل بشردوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
چرا مزخرف می گی کدوم گزارش؟
حالا نيويورك تايمز را قبول داريد چون به نفع حرف زده ولي اگه فردا يه چيز ديگه بگه بهش ميگيد شيطان
فقط داشته باشید عمق ذلت و خاری یک مثلا ابر قدرت رو که بعد از 32 سال شکست های پیاپی و خفت بار الان کارش رسیده به ویروس نوشتن برای از کار انداختن غنی سازی !
شما در مورد همه چی متخصص هستین...بنده خدا! ملت 1 سال سیستم طراحی می کنن...1 سال تست می کنن و تازه می گن ما حداکثر 98 درصد باگ ها و عیوب نرم افزاری رو برطرف کردیم...2 درصد باز هم سیستم باگ داره. اونوقت شما می گین بومی سازی؟!!! چه ربطی داره...ما اینجا داریم خودمونا می کشیم ببینیم می شه وارسی کرد سیستم دست کار می کنه...ناسا و بقیه غول ها هم توش موندن...شما می گین بومی سازی شده!!!!

تو مملکتی که همه در مورد هر چیزی نظر تخصصی بدن همین می شه دیگه. هیچکس سر جای خودش نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان