بازدید 11440
بحرين خواهان اطلاع از نتايج گفت‌وگوي ژنو شد؛

احساس انزوای كشورهاي عربي در تحولات میان ایران و گروه 1+5

«منظور ما حضور فيزيكي در اين گفت‌وگوها نيست، اما بايد درجريان اصلي مذاكرات باشيم، نه اينكه از رسانه ها اخبار ناقص را دريافت كنيم، زيرا ما بخشي از منطقه‌اي هستيم كه ايران در آن قرار دارد»... پس از آشکار شدن اسناد «ویکی لیکس» کشورهای عربی منطقه اعتماد خود به غرب و به ویژه آمریکا را تا اندازه ای از دست داده و نگران آن هستند که توافقات احتمالی ایران و گروه 1+5 به زیان آنها تمام شود.
کد خبر: ۱۳۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸ 13 December 2010
سرویس بین الملل ـ براي چندمين بار كشورهاي عربي خواهان در جريان قرار گرفتن مذاكرات ايران با نمايندگان اتحاديه اروپايي شدند.

به گزارش «تابناک»، در آخرين اقدام از اين دست، بحرين پيشنهاد كرد كه كشورهاي عربي اخبار مذاكرات را مستقيما دريافت كنند. شيخ «خالد بن احمد»، وزير امور خارجه بحرين به خبرنگاران در «منامه» گفت: بايد كشورهاي منطقه خليج فارس در جريان مذاكرات ايران با 1+5 باشند.

او تأكيد كرد: منظور ما حضور فيزيكي در اين گفت‌وگوها نيست، اما بايد در جريان اصل مذاكرات باشيم، نه اينكه از رسانه‌ها اخبار ناقص را دريافت كنيم، زيرا ما بخشي از منطقه‌اي هستيم كه ايران در آن هست.

هرچند نخستین بار نيست كه كشورهاي عربي خواهان حضور يا در جريان قرار گرفتن مذاكرات هسته‌اي ايران با نمايندگان اروپايي شده‌اند، اما اين بار لحن سخنان وزير امور خارجه بحرين، به گونه‌اي است كه گويا اين كشورها از سوي كشورهاي اروپايي نامحرم تشخیص داده شده‌اند و اين سخنان ناشي از احساس انزواي كشورهاي عربي در منطقه است.

گفتنی است، پیش از این نیز بارها مقامات عربی تلاش کردند تا به گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 ورود کنند. ایران هر چند موضعی در این باره در پیش نگرفته، هیچ گاه نیز از این اظهارات استقبال نکرده است، زیرا از نظر ایران گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای که ادعا می‌شود موضوع نگران کننده‌ای برای کشورهای منطقه است، تمام شده و ایران بر سر حق مسلم خود نیازی به گفت‌وگو نمی‌بیند.

در همین حال، نباید از نظر دور داشت که پس از آشکار شدن اسنادی توسط «ویکی لیکس» که نشان می‌دهد کشورهای عربی منطقه چندان نیز صادقانه در برابر ایران رفتار نمی‌کنند، کشورهای یادشده اعتماد خود به غرب و به ویژه آمریکا را تا اندازه ای از دست داده و نگران آن هستند که توافقات احتمالی ایران و گروه 1+5 به زیان آنها پایان یابد؛ البته هر چند ایران اعلام کرده است که اسناد منتشره را بی‌اعتبار می‌داند، نمی‌توان بر تأثیرات آن در معادلات منطقه‌ای چشم‌پوشی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل