بازدید 33877

تبلور علم و ثروت در ورزشگاه‌های قطر +عکس

کد خبر: ۱۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸ 07 December 2010
قطر روز دوم دسامبر در جلسه فیفا در زوریج سوئیس به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد. به نظر می‌رسد که توسعه فناوری تنها کلید موفقیت این کشور دارای شرایط آب و هوایی سخت برای یک میزبانی در خور توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد. انتخابی که به اعتقاد بسیاری از مفسران به واسطه دلارهایی به دست آمد که از درآمد نفت به این کشور بسیار کوچک حاشیه خلیج فارس وارد می‌شود، اما معدود تحلیلگرانی هم هستند که هرچند قبول دارند ثروت این کشور در انتخاب آن به عنوان میزبان جام جهانی بی‌تاثیر نبود اما اذعان دارند که این ثروت می‌تواند منجر به توسعه فناوری شود و در نتیجه فناوری کلید موفقیت قطر در این انتخاب بوده است.

در حقیقت یکی از انتقاداتی که به میزبانی قطر وارد شده است، هوای گرم و بیابانی این کشور است. به همین دلیل این کشور ساخت استادیوم‌هایی را در برنامه دارد که از سیستم‌های خنک کننده ویژه‌ای بهره می‌گیرند.

دمای این کشور در تابستان به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد اما قطری‌ها قصد دارند ورزشگاه‌های رو بازی را توسعه دهند که با بکارگیری از فناوری‌های ویژه‌ای دمای محل برگزاری رقابت‌های جام جهانی را در 27 درجه سانتیگراد نگه می‌دارند.

یکی از این استادیوم‌ها ورزشگاه «لوسیل آیکانیک» نام دارد که قرار است در دوحه پایتخت قطر ساخته شود. این استادیوم گنجایش میزبانی 86 هزار و 250 تماشاچی را خواهد داشت و توسط پارکینگ‌ها و غرفه‌های خدماتی محصور خواهد شد که سقف تمامی آنها را صفحات خورشیدی تشکیل می‌دهند.

این صفحه‌های خورشیدی به اندازه‌ای انرژی تولید خواهند کرد که انرژی مورد نیاز ورزشگاه در هنگام برگزاری مسابقات را تامین کرده و در عین حال به ساختمان‌های همسایه ورزشگاه نیز انرژی خواهد رساند.

این ورزشگاه از فناوری‌های دوستدار محیط زیست برخوردار است که می‌توانند هوای ورزشگاه را در حرارت غیر قابل تحمل دوحه، خنک نگه دارند. سقف توگود این ورزشگاه به سیستم عملیاتی بادگیر مانندی مجهز بوده و بخش مرکزی سقف زین مانند ورزشگاه از قابلیت باز و بسته شدن کامل برخوردار است.

تماشاچیان از طریق 6 پل که بر روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده‌اند، وارد ورزشگاه می‌شوند. دسترسی به این ورزشگاه که در شمال دوحه ساخته خواهد شد، از طریق جاده‌های اصلی و خطوط جدید مترو امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین از میان مهمترین فناوری‌هایی که در جام جهانی قطر استفاده از آنها پیش‌بینی شده است، سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی است که امکان به اشتراک‌گذاری مسابقات را با تمام دنیا فراهم می‌کنند و قادر خواهند بود بدون قطع ارتباط شبکه، با امنیت بسیار بالایی به فوتبال دوستان خدمات ارائه دهند.

در مورد اینکه از چه فناوری‌هایی در اشتراک گذاری این بازی‌ها با دیگر نقاط دنیا استفاده خواهد شد، باید گفت که قطر قصد دارد از فناوری‌های ارتباطی کاملا به روزی که در 12 سال آینده در دسترس قرار می‌گیرند، استفاده کند.

از جمله این فناوری‌ها که می‌توان آنها را برای 12 سال آینده تجسم کرد، امکان تماشای زنده مسابقات بر روی تلفن‌های همراه هوشمند در هر نقطه دنیا به صورت سه بعدی، حضور مجازی در مسابقات اشاره کرد.

همچنین می‌توان تصور کرد که با نصب دوربین‌های سه بعدی بسیار کوچکی که بر روی لباس دروازه بان نصب می‌شوند امکان تماشای بازی از چشم یک دروازه‌بان فراهم شود.

بی‌شک تمام این فناوری‌ها نیازمند برخورداری از یک شبکه اینترنت فوق سریع است که از طریق فیبرهای نوری نسل جدید و ماهواره‌ها ایجاد شود.

از سویی دیگر، این اینترنت نه تنها امکان ارتباطات رسانه‌ای را سرعت خواهد بخشید بلکه قطر از طریق این شبکه مافوق سریع اینترنت خواهد توانست دستگاه‌های مختلفی که همزمان بر روی ترافیک، دمای هوا و امنیت مردم نظارت دارند را به طور همزمان مدیریت کند.



سایر ویژگی‌های ورزشگاه‌های قطر

قطر پنج طرح مختلف را برای ساخت ورزشگاه‌هایی با ویژگی‌های متفاوت ارائه کرده است. یکی از این طرحها ورزشگاهی است که از پوسته خارجی خاصی برای نمایش دادن تصاویر مسابقه فوتبال ساخته شده است. ورزشگاهی دیگر از روبان‌های رنگارنگی پوشیده شده است که نمادی از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها خواهد بود و ورزشگاه دیگر آن به استخر، چشمه‌های آب معدنی و فروشگاه مجهز خواهد بود.


چشم جام جهانی که با الهام از صدف‌های دریایی طراحی شده و به یک چشم بزرگ شباهت داد
سقف این ورزشگاه قابل انعطاف بوده و نمای آن به واسطه باغچه‌های اطراف آن بسیار دیدنی است

در طرحی دیگر ورودی ورزشگاه با پل دوستی میان قطر و بحرین در ارتباط است. پلی که قطر را به جزیره همسایه اش وصل می‌کند و یکی از شگفتی‌های معماری جهان به شمار می‌رود.

انرژی اکثر این ورزشگاه‌ها از خورشید تامین خواهد شد و هر یک از آنها از سیستم کنترل اقلیمی برخوردار خواهد بود که با وجود کویری بودن شرایط آب و هوایی، دمای ورزشگاه را زیر 27 درجه سلسیوس نگاه خواهد داشت.

روبان‌های جام جهانی که رنگ آنها رنگ تیم‌های حاضر در رقابت‌ها را آشکار می‌کند
و به عنوان سمبلی برای دوستی، بردباری و احترام متقابل میان جام جهانی، فیفا و قطر است

پس از برگزاری رقابت‌های جام جهانی 2022 برخی از قطعات این ورزشگاه‌ها جدا شده و به منظور بهبود سطح ورزش فوتبال به دیگر کشورها انتقال خواهند یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
حیف و صد افسوس که یک کشور ریز عربی به اینجا رسیده و ما با همان یک ورزشگاه آزادی مانده ایم. مدیریت در ایران وجود ندارد.
عزیزجان اون چشم جام جهانی نیست چشم ماسونیه. قربونش برم تو همه جام های جهانی هم هست
چرا ایران ما اینگونه نباشد؟!
بعدش هم خلیج ع رب ی را جا می اندازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
چه ربطي داره به اون .بعد هم مابه جاي تو سر ديگران زدن بهتره به تلاش و كار خودمون اضافه كنيم . ماهم اگر عرضه داشتيم الان از قطر جلوتر بوديم .
خدانگهدار ؛ ایران عزیزم
چيزي نيست ما هم مي توانيم!
ما هم یه ورزشگاه آزادی داریم که اون زمان ساختن اگه بتونن بهش برسند کافیه.
اینقدر نگین عربها اینجورین اونجورین! چشماتون رو باز کنین ببینین چه خبره. حداقل بلدن پول نفت رو چطوری خرج آباد کردن مملکت خودشون کنن.
آقا این تشکیلات فقط یک مدیر لایق و مدبر وکاردان و کارشناس و باکلاس و با برنامه و خوش اخلاق و دانا و مسلط به همه امور و کلا" باحال مثل آقای کفاشیان کم داره.
پيدا كنيد پيشرفت جمهوري اسلامي ايران را در مقايسه با يك جزيره كوچك
یک چشم نماد فراماسونهاست...
باید عزا گرفت که عرب های بادیه نشین اینگونه قدرت نمایی می کنند.
واقعاً کف کردم....
من نمی دونم در این بازی ها موضوع خلیج فارس به چه ترتیبی مطرح خواهد شد و برنامه ایران برای مقابله احتمالی با آن چگونه است.
چي بود؟ چي شد؟
چي بوديم؟چي شديم؟
واقعا چقدر تفاوت بین ورزشگاههای ما و آنها وجود دارد.
این قطر پیزوری که اندازه شاه عبدالعظیم ما وسعت و جمعیت ندارد میزبان جام جهانی میشه آنوقت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
خدا وکیلی من که از بس این طرف اون طرف پست خلیج همیشگی فارس فرسادم خسته شدم، ....، خودمونیم نسل ما عرضه ای غیر از پست فرسادم و پتیشن امضا کردن داره؟ بچه آمریکایی، ژاپنی، چینی، اروپایی، آفریقایی و غیره مدتی است شاهد پیشرفت اعراب و پس رفت ما بوده کدوم اسم رو بیشتر میپسنده، مخصوصا بعد از جام جهانی ....
تابی جون تبلور علم و ثروت نیست، تبلور مدیریته...
بهتر است از جالا تدابیری برای این که تبلیغات بزرگی برای عوض کردن نام خلیج فارس خواهد شد را جلوگیری کنیم.گرچه مسئولین اهمیت نمی دهند
این کارها رو نکردند که هنوز در حد طرحه.
ما هم می تونیم بعد از اینکه وضعیت اقتصادیمون رو اصلاح کردیم با یه طرح ضربتی ورزشگاه های متعددی رو ایجاد کنیم
البته همه اینها منوط به بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی عامه مردمه. و الا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست
خيلي خودتون رو نبازيد ، همين قطر رو يك كشور فكسني ميتونه يك شبه قورت بده مثل همون كاري كه عراق با كويت كرد ولي تمام قدرتهاي دنيا طي 8 سال جنگ نتوانستند يك وجب از خاك ما را جدا كنند
باور کنید با پولی که توریستها خرج می کنند و فروش بلیط بازیها چند برابر هزینه ای که می کنند را به دست می آورند. تازه اگر بازم می خواهید بیشتر لجتون بگیره فکر می کنم بیشتر تما شاگران این بازیها ایرانیها باشند!!
من شخصا به جای حسودی کردن به این کشور موفق به آنها تبریک می گویم و امیدوارم ما هم بتوانیم مانند این همسایه راه موفقیت را طی کنیم به امید روزی که منطقه خاورمیانه مثل و بهتر از اروپا شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر