بازدید 7157
مشوق شورای رقابت به خودروسازان با گرانی به شرط افزایش تولید!

قطعه سازان برای گرانی خودرو از بورس مایه گذاشتند/ قیمت خودرو آزاد شود تا خیال بورس بازان راحت شود؟!

دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است: با توجه به اینکه خودروسازان به نوعی رهبر سنتی بازار سرمایه هستند، می‌توان امیدوار بود شاخص‌های بورس نیز از این رویداد تاثیر مثبت بگیرند.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹ 07 January 2024

قطعه سازان برای گرانی خودرو از بورس مایه گذاشتند/ قیمت خودرو آزاد شود تا خیال بورس بازان راحت شود؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌های گذشته، اصلاحات صورت گرفته در جلسه خودرویی شورای رقابت برای آینده بازار خودرو با اهمیت بوده است. به گونه‌ای که با تصمیمات جدید، قرار است نقش وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای بیشتر از شورای رقابت شود و از سوی دیگر، قطعه سازان و خودروسازان نیز در کنار وزارت صمت، صورتجلسه افزایش قیمت حداقل ۱۲۰ هزار خودروی سایپا و ایران خودرو با پنج درصد کمتر از حاشیه بازار رونمایی کرده اند. رویکردی که پنج سال قبل نیز امتحان شده بود و نتیجه جز گرانی بیشتر در آینده نداشت. چراکه فعالان بازار خودرو تاکید دارند ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی افزایش قیمت رسمی نزدیک قیمت بازار و بلافاصله جهش قیمت بازار به سمت بالا و دوباره جهش قیمت فروش به ۵ درصد زیر قیمت جدید و این سیکل باطل ادامه دارد.

جزئیات این تصمیم چیست؟ در بند «ب» صورتجلسه اشاره شده با عنوان تنظیم بازار و کاهش قیمت در بازار آزاد، بیان شده است: به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های دو شرکت را به نحوی فراهم نماید که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودرو‌هایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری می‌باشند به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هریک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

همچنین در بخش دیگری از تصمیمات گرفته شده با محوریت توقف زیان دهی خودروسازان، آمده است: به منظور توقف زیان دهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو مقرر شد تا وزارت صمت، اقدامات قانونی لازم برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو خودروساز و ترجیحا اعمال سود ۲.۵ درصد برای این محصولات آنان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عمل آورد.  

از سوی دیگر سخنگوی شورای رقابت در گفتگویی با اشاره به مشوق افزایش قیمت برای تولید مازاد خودروسازان تاکید داشته است: در مصوبه اخیر شورای رقابت بنا شد تا به خودروسازان اجازه داده شود در صورت افزایش تولید بتوانند خودرو‌های مازاد از برنامه تولید را با قیمت جدید عرضه کنند.  سپهر دادجوی توکلی افزوده است: اعضای شورای رقابت تصمیم گرفتند تا تغییرات کوچکی در نحوه قیمت گذاری خودرو ایجاد کنند به طوری که تنظیم کننده فنی یعنی وزارت صمت نقش بیشتری در تعیین قیمت داشته باشد.

اما در شرایطی که نگاهی به تجربه گذشته این گونه تصمیمات نشان می‌دهد که در بازار انحصاری و عدم واردات خودرو به میزان اثرگذار و نه قطره چکانی و لاک پشتی، این گونه رویکرد‌ها مبنی بر افزایش قیمت به سطح بازار آزاد، شاید در بازه زمانی کوتاه مدت، قیمت کارخانه و بازار آزاد را به یک نقطه نسبی برساند، اما در میان مدت دوباره شاهد سبقت گرفتن تقاضا در برابر عرضه و شکل گیری قیمت جدید با اختلاف بالاتر از نرخ کارخانه خواهیم بود.

حال با علم به این تجربه خودرویی، دبیر انجمن قطعه‌سازان درباره اصلاح نحوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صمت و شورای رقابت گفته است: در صورت اجرای کامل تصمیمات اخیر، نقدینگی بازار خودرو از دست مردم و مشتریِ واقعی، به صورت مستقیم به صنعت کشور تزریق می‌شود و قطعه‌سازان و خودروسازان امکان و انگیزه بیشتری برای افزایش تولید پیدا می‌کنند. محبی‌نژاد گفته است: سهامداران صنعت خودرو با توجه به افزایش تولید، کاهشی شدن زیان انباشته و در ادامه سودآور شدن صنعت خودرو، به حقوق خود در این سرمایه‌گذاری خواهند رسید. از سوی دیگر با توجه به اینکه خودروسازان به نوعی رهبر سنتی بازار سرمایه هستند، می‌توان امیدوار بود شاخص‌های بورس نیز از این رویداد تاثیر مثبت بگیرند. "

مسلما مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی برای رسیدن به نرخ بازار آزاد، رویکردی است که در گام نخست و کوتاه مدت به برابری قیمت کارخانه و بازار منجر می‌شود، اما مدتی بعد در نبود عرضه به میزان تقاضا و عدم واردات خودرو به میزان کافی، نرخ بازار آزاد دوباره از نرخ کارخانه‌ای که گران‌تر از قبل هم شده است، فاصله می‌گیرد و این چرخه باطل دوباره تکرار می‌شود و در این میان مصرف کننده واقعی است که با آب رفتن قدرت خرید، توانایی خرید خودرو با نرخ‌های جدید را ندارد! حال باید پرسید این رویه گرانی قیمت کارخانه‌ای خودرو به بهای سبزپوشی بورس ارزش دارد یا خیر؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
در همه کشورهای جهان برای توزیع عادلانه خودرو در بین مردم صدها نمایندگی فروش وجود دارد علاوه بر این دهها شرکت لیزینگ هم خودرو قسطی میفروشند علاوه بر این بانکها وام خودرو میدهند و ... با شرایط کنونی ما راه فروش خودرو را بلد نیستیم ...
خوب مردم نخرند هرچند این ملت اینقدر منفعت طلب هستند که میخرند تا 5 درصد گرانتر بفروشند . هر چه کشیدیم از این مردم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بیایید این ابو طیاره ها رو نخریم مثل تحریم چند سال قبل بخدا با یک سال ماشین نخریدن نمی میریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مشکل اساسیتر از این حرفها است. تورم مالیاتی است که دولت از مردم میگیره.هرکس برای فرار از بدبختی بیشتر میخاد پولش رو تبدیل به کالای سرمایه ای بکنه. خودرو یکی از اونها است. خودرو نخرن طلا نخرن دلار نخرن پس چکار کنن بشینن دولت با خلق نقدینگی و افزایش تورم روز به روز بیشتر چپاولشون کنه؟
خوب مصرف کننده های بیچاره رو سر کار گذاشتیم...هر روز یک خبره جدید درباره دمسخره بازی خودرو.....خجالت و حیا هم که نیست..
این چرخه های باطل همه جا به وفور هست دم عیدی میخوان یه حالی به شرکتهای زیان ده که پدر مردم و در اوردن البته با کمک دولت مردمی بدن تا هزینه هاشونو پوشش بدن بعدا هم به درک هر چی میخواد بشه
دولت تمام اجحافاتی را که بقیه دولتها جرات نداشتند به مردم وارد کنند

را دارد انجام میدهد و در کنارش فقط شعار و سخنرلنی های متناقض با رفتارش میکند
واقعا مردم رو هنوز نشناختید باور کنید الان خودرو رو ده برابر کنید و قرعه کشی کنید ملت میریزن ثبت نام میکنن برای دوسال دیگه بهترین مردم دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ما تجربه کمپین نه به خودرو داخلی را داریم فقط اراده می خواد
نه افزایش تولید، نه حتی مجوز واردات تاثیری در افزایش قیمت نداره. چون دولت برای جبران کسری بودجه در عمل ارزش پول رو بیش از ۷۰ درصد کاهش داده
برای حل مشکلات اقتصادی بهنر است بودس پر رونق باشد و مردم سرمایه خود را در بورس بگذارند نه اینکه دلار و زلا بخرند تا هر روز ارزش پول ملی کمتر شود. خربد و مگهداری طلا و ارز به معنای خارج کردن سرمایه از چرخه صحیح اقتصاد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
البته بورس شفاف نه قمارخانه بی قانون
مجلس انقلابی
دولت مردمی و جهادی
هزار و یک دلیل وجود داره برای عرضه خودرو با قیمت بازار آزاد اول خارج کردن تقاضای غیر واقعی به عنوان نمونه الان دلالان خودرو با کارت های ملی متعدد اقدام ب ثبت نام و انبار خودرو می کنند دوم افزایش درآمد دولت ناشی از عوارض و مالیات سوم افزایش انگیزه خودرو ساز به تولید بیشتر و بالتبع افزایش عرضه و کاهش قیمت هیچ خیری در عرضه خودرو به نصف قیمت بازار نیست.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
برادر اصلا چنین کاری قابل ادامه نیست تا به حال هم دولت زیان خودروسازان را با چاپ پول بی پشتوانه جبران کرده که بقا کرده اند که بواسطه بالا فتن تورم دیگر قابل ادامه نیست و فقط باید قیمت ها منطقی و آزاد شوند وزیر و وکیلش هم نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند مگر آن که بخواهند
اقتصاد مملکت را ونزوئلایی کننداگر پ ل چاپ ن‌نند تولید متوقف و قیمت خودرو شدیدا گران می‌شود و اگر چاپ بکنند تورم چند صد درصد می‌شود فکر کنید تا بفهمید کدام راه انتخاب خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
به شرطی که بازار رقابتی باشه
خیلی رو میخاد خودتونو خودرو ساز بنامید خدایی.ارابه سازم نیستید لامسبا
با این انحصار، هیچوقت گرونی به افزایش تولید یا کیفیت منجر نمیشه. همشون هم میدونن ولی چون نمیخوان از سود هنگفت فروش لگنهای داخلی و آشغالهای مونتاژی چینی بگذرن طبق معمول دست میکنن توو‌ جیب مردم
دقیقا یه دور باطلی هستش که هی ادامه داره مگر اینکه واردات آزادبشه و یه رقابت واقعی شکل بگیره
طرح خوبیه اگر واردات هم کنارش انجام بشه
والا ما هم دلمون میخواد قیمت خودرو آزاد بشه که اینا ضرر نکنن. فقط بشرط اینکه واردات خودرو هم با تعرفه منطقی و نه چند صد درصدی آزاد بشه تا مردم اگر میخوان یک میلیارد تومن برای خرید خودرو هزینه کنن حق انتخاب بین سایپا و مثلا هیوندای رو داشته باشند.
بخاطر تامین منافع یک عده بورس باز میخواهند اتش تورم را شعله ورتر کنند
خودرو سازان خودرو را گران خواهند کرد و کاری از دست دولت و ملت بر نمی آید گردن کلفت تر از این حرفها شده اند
داداش بیا حیا کن .پول نداری نگاه کن
یادتونه یکبار مردم کمپینی تشکیل دادند و اینقدر نخریدند که وزیر صنعت به صحنه تلویزیون آمد و گفت اینهایی که کمپین تشکیل دادند و نخریدن خودرو را تبلیغ می کنند خائن به انقلابند و باید اعدام شوند؟ و بانک ها سریع ریختند و نفری 25 میلیون به خریداران خودرو وام دادند خوب مردم نباید بحرند و دولت هم همراهی کند تا مافیای خودرو که از دولت و نظام قویتره بخوره زمین و این تابوت سازان به فکر خالی کردن جیب مردم نباشند.
خودروسازن با ماشینهای با کیفیت پایین و دپو کردن ماشینها به دروغ وکلک ،مردم را سرکیسه می کنند مردم را تحقیر می کنند سرمسئولین را شیره می مالند واز طرفی همه از اینها حمایت تا پای جان می کنند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی