بازدید 10781
صلیب سرخ:

ویرانی سد «کاخوفکا» مین‌های جنگی را جابجا کرد

صلیب سرخ می گوید جریان سیل ناشی از ویرانی سد «کاخوفکا» مین‌های کار گذاشته شده در مناطق جنگی ر ا جابجا کرده و این مسئله تهدیدی برای منطقه است.
کد خبر: ۱۱۷۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰ 08 June 2023

به گزارش تابناک، نورنیوز نوشت: «اولکساندر پروکودین» فرماندار منطقه «خرسون» با انتشار پیامی در تلگرام گفت که حدود ۶۰۰ کیلومترمربع از این منطقه در پی تخریب سد «کاخوفکا» زیر آب رفته که ۶۸ درصد آن در ساحل چپ رودخانه «دنیپرو» قرار دارد که تحت کنترل روسیه است.

به گفته او، میانگین سطح اّب تا صبح پنجشنبه ۵.۶۱ متر بوده است.

همزمان، صلیب سرخ هشدار داده است که شکستن سد بزرگ کاخوفکا در جنوب اوکراین، تاثیری فاجعه بار بر مکان یابی مین های زمینی کار گذاشته شده در منطقه خواهد داشت.

سد کاخوفکا دو روز پیش در اثز انفجار شکست و اوکراین و روسیه یکدیگر را به منفجر کردن آن متهم کرده اند.

واحد آلودگی تسلیحاتی صلیب سرخ هشدار داده است که مین های جابجا شده نه تنها برای ساکنان خرسون بلکه برای امدادرسان هایی که به منطقه اعزام می شوند هم خطرناک است.

انتظار می رود که مین ها همراه با جریان سیل به مناطق پایین دست سد حرکت کرده باشند. بخشی از این مناطق در اختیار اوکراین و بخشی هم تحت تسلط روسیه است.

سد کاخوفکا آب «زاپروژیا» را تأمین می کرد و برای خنک کردن تاسیسات هسته ای منطقه هم استفاده می شد. همچنین آب بخشی از منطقه کریمه هم از طریق ذخایر همین سد تأمین می شد.

زندگی بیش از چهل هزار نفر از ساکنین منطقه به واسطه شکستن این سد تحت الشعاع قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار