بازدید 8358
۳
با تحولات منطقه و جهان

حمایت چین از تشکیل نیروی دریایی مشترک میان ایران و کشور‌های عربی/ مخالفت اسرائیل با برنامه هسته‌ای عربستان/ استقبال آمریکا از بازگشایی سفارت ایران در عربستان/ اعلام نامزدی معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

حمایت چین از تشکیل نیروی دریایی مشترک میان ایران و کشور‌های عربی، مخالفت اسرائیل با برنامه هسته‌ای عربستان، استقبال آمریکا از بازگشایی سفارت ایران در عربستان، اعلام نامزدی معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سفر فرستاده سازمان ملل در یمن به عمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲ 06 June 2023

حمایت چین از تشکیل نیروی دریایی مشترک میان ایران و کشورهای عربی/ مخالفت اسرائیل با برنامه هسته ای عربستان/ استقبال آمریکا از بازگشایی سفارت ایران در عربستان/ اعلام نامزدی معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بین الملل تابناک: حمایت چین از تشکیل نیروی دریایی مشترک میان ایران و کشور‌های عربی، مخالفت اسرائیل با برنامه هسته‌ای عربستان، استقبال آمریکا از بازگشایی سفارت ایران در عربستان، اعلام نامزدی معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سفر فرستاده سازمان ملل در یمن به عمان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمایت چین از تشکیل نیروی دریایی مشترک میان ایران و کشورهای عربی

روز دوشنبه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد، پکن از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران، عربستان، امارات و برخی دیگر کشورهای منطقه در جهت کمک به تقویت امنیت و ثبات منطقه حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبین در نشست خبری امروز خود تصریح کرد: حفظ صلح و ثبات منطقه خلیج فارس در خاورمیانه بر رفاه کشورها و مردم منطقه تأثیر می گذارد و برای حفظ صلح جهانی، تقویت رشد اقتصادی جهانی و حفظ تامین انرژی پایدار از اهمیت حیاتی برخوردار است.

وی تصریح کرد: چین از کشورهای منطقه در حل و فصل اختلافات و بهبود سیاست حسن همجواری از طریق گفت وگو و مشورت حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن به عنوان یک دوست خوب برای کشورهای منطقه خاورمیانه به شمار می آید؛ چین نقش مثبت و سازنده ای را در ترویج صلح و ثبات منطقه ای ایفا خواهد کرد.

به تازگی امیر دریادار «شهرام ایرانی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تشکیل ائتلاف دریایی در شمال اقیانوس هند با حضور کشورهایی نظیر ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند و تقریباً همه کشورهای این حوزه خبر داد.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است.

وی با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین ـ که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم ـ در حال توسعه است؛ علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: به‌ زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است؛ امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند هم جزو این کشورها هستند.

وی افزود: تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.

مخالفت اسرائیل با برنامه هسته ای عربستان

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم مخالف هسته ای شدن عربستان سعودی است.

به گزارش الخلیج آنلاین، اسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم مخالف برنامه هسته ای مسالمت آمیز عربستان است.

وی در گفت وگو با شبکه وای نت در این خصوص گفت: اسرائیل از چنین برنامه هایی حمایت نمی کند، به نظر من تل آویو نباید با چنین اموری موافقت کند.

برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که برخورداری از انرژی هسته ای، یکی از شروط ریاض برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ یک از مسئولان سعودی یا آمریکایی، رسما این شرط عربستان را اعلام نکرده اند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز یک هفته پیش اعلام کرده بود که مقامات رژیم صهیونیستی انتظار دارند که واشنگتن درخصوص هرگونه توافق آمریکایی-سعودی که بر امنیت آن ها تاثیر می گذارد، با تل آویو مشورت کند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که کشورش برنامه هسته ای خود را به کمک متخصصان داخلی آغاز خواهد کرد.

استقبال آمریکا از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک در عربستان سعودی، با واکنش کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا همراه شد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره بهبود روابط ایران و عربستان سعودی گفت: «ایرانی‌ها و سعودی‌ها خودشان باید در این‌باره صحبت کنند.»

روز دوشنبه بود که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان شامل سفارت در ریاض، سرکنسولگری در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رسما بازگشایی می‌شود.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی در واکنش به این خبر مدعی شد: «چیزی که من می‌توانم به طور کلی بگویم این است که ما از یکپارچگی بیشتر، گفت‌وگوی بیشتر و شفافیت بیشتر در سراسر منطقه خاورمیانه حمایت می‌کنیم.»

وی در ادامه افزود: «اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض بتواند به افزایش شفافیت عملکرد آنها کمک کند، تنش‌ها را کاهش دهد، منجر به کاهش رفتار بی‌ثبات کننده آنها شود... سپس همه چیز مثبت خواهد بود.»

از سوی دیگر، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوال مشابهی ادعا کرد: «ما مدت‌هاست، گفت‌وگو و دیپلماسی مستقیم از جمله بین ایران و دولت‌های منطقه را تشویق کرده‌ایم.»

پاتل همچنین افزود: «تبادل سفیر گامی غیرقابل تعجب در مسیر این گفتگو خواهد بود. ما همچنان امیدواریم که گفت‌وگو به تنش‌زدایی و ثبات بیشتر منطقه‌ای کمک کرده و به نگرانی‌های دیرینه ما رسیدگی کند.»

اعلام نامزدی معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

منابع خبری گزارش داده‌اند که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزدی خودش را برای شرکت در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد.

به نوشته یورو نیوز، در این مرحله، او با سایر سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تلاش خواهد کرد و باید در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴، شریک سابق خود، دونالد ترامپ را به چالش بکشد.

منابع خبری می‌گویند که پنس، محافظه‌کار و مخالف سرسخت سقط جنین، روز چهارشنبه در روز تولد ۶۴ سالگی‌اش، در جلسه‌ای در آیووا، ورود خود به این مسابقه را رسمی خواهد کرد.

به گفته این منابع، تیم تبلیغاتی مایک پنس رأی‌گیری زودهنگام در آیووا را برای پیروزی او حیاتی می‌دانند و به گفته مشاورانش او قصد دارد به شدت برای رای دهندگان مسیحی محافظه‌کار در این ایالت کمپین انتخاباتی به راه بیندازد.

مایک پنس، پس از سال‌ها وفاداری به دونالد ترامپ، پس از حمله حامیان او به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ لحن خود را تغییر داد. این مجری سابق رادیو اکنون شروع به سفر کرده و در ایالاتی سخنرانی می‌کند که می‌تواند بالقوه در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان تغییر ایجاد کند.

گفتنی است، همه نامزدهای جمهوریخواهان آمریکا تاکنون، «جو بایدن» ۸۰ ساله را ـ که عنوان پیرترین رئیس جمهور این کشور را یدک می‌کشد ـمتهم به چپگرایی بیش از حد و شکست در مقابله با تورم، مهاجرت و جرم و جنایات کرده‌اند.

سفر فرستاده سازمان ملل در یمن به عمان

«هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن در سفری به مسقط، پایتخت عمان با مقامات این کشور دیدار کرد.
 
هشتم آوریل (۱۹ فروردین) گذشته هیأت‌های سعودی و عمانی مذاکراتی را با مسئولان ارشد دولت نجات ملی یمن در صنعا در خصوص راهکارهای تمدید آتش‌بس و برقراری صلح در یمن انجام دادند.
 
به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، گراندبرگ همچنین با «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن دیدار و درباره راهکارهای دستیابی به تحقق صلح و پیشبرد تلاش‌ها در این زمینه گفت‌وگو کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
دموکرات ها دقیقه 90 یه نامزد غیر بایدن معرفی می کنن
تابناک ازهایپر سونیک چه خبر>؟؟
بنظر من ایران باید در سازمان ملل مطرح نماید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار