بازدید 12746

ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان متوقف شد / حضور طالبان در مرز اسلام‌قلعه با هماهنگی ایران است

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان در گفت‌وگو با تابناک از توقف ترانزیت گازوئیل به افغانستان بر اساس برنامه قبلی خبر داد. نماینده ویژه رئیس جمهوری نیز در تشریح روابط دو کشور پس از تنش‌های اخیر به تابناک گفت: آرامش و صلح برقرار است و حضور طالبان در مرز اسلام قلعه با هماهنگی‌ ایران انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ 04 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان تا ماه گذشته انجام می‌شد؛ اما به گفته محمدمهدی جوانمرد، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان با تابناک این فرایند در حال حاضر متوقف شده است و هفته آینده تکلیف ازسرگیری ترانزیت گازوئیل به این کشور مشخص می‌شود.

همچنین حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در افغانستان، در این باره به تابناک گفت: ترانزیت فقط زمانی انجام می‌شود که ضرورت داشته باشد و از آن‌جایی که فعلا برای انجام این کار احساس نیاز نمی‌شود، در اولویت برنامه‌های دولت نیست.

وی درباره مولفه‌هایی که انجام ترانزیت را الزام‌آور می‌کند، توضیح داد: ترانزیت باید در قالب مسیر تجاری و اقتصادی ایران انجام شود تا در اولویت قرار بگیرد؛ اما از آن‌جا که اولویت اول ایران، تامین فرآورده‌های نفتی افغانستان است، بنابراین این مساله (ترانزیت گازوئویل) فعلا موضوعیتی ندارد.

ترانزیت گازوئیل به افغانستان تمدید می‌شود؟

اوایل بهمن سال ۱۴۰۰ بود که سید‌روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک کشور، از آغاز ترانزیت گازوئیل به افغانستان خبر داد. این تصمیم در راستای درخواست مقامات افغان برای تامین نیاز‌های مردم در فصل زمستان انجام شد.

روند ترانزیت گازوئیل به افغانستان با در نظر گرفتن ظرفیت کشور ادامه داشت، تا اینکه طالبان با انتشار بیانه‌ای در ۱۲ دی ۱۴۰۱ اعلام کرد: ۲۶ تانکر حامل گازوئیل بی‌کیفیت را که از ایران به افغانستان فرستاده شده بود بازگردانده است.

جوانمرد در راستای شفاف‌سازی این موضوع به خبرنگار تابناک توضیح داد، ایران اصلا سوخت به این کشور صادر نمی‌کند و گازوئیل مذکور متعلق به کشور‌هایی همچون عراق و روسیه بوده است که بازگردانده شد؛ بنابراین، اوایل اسفند ۱۴۰۱ مجوز ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان به درخواست مکرر تجار افغانستانی برای دوماه دیگر تمدید شد. با این حساب، می‌توان گفت ایران تا ماه گذشته (اردیبهشت) نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کرده است.

اما با توجه به تنش‌های اخیر دو کشور، هنوز مشخص نیست، این مجوز برای ماه‌های بعد هم تمدید می‌شود یا خیر؟

محمدمهدی جوانمرد، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان، در این باره به تابناک گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و قرار است، اوایل هفته آینده این موضوع بررسی شود؛ اما آنچه مشخص است، توقف ترانزیت گازوئیل به این کشور در ماه جاری است.

او ادامه داد: توقف ترانزیت در ماه جاری بر اساس برنامه‌ریزی قبلی انجام شده است و ارتباطی به ماجرا‌های اخیر دو کشور ندارد. همچنین کاظمی قمی در پاسخ به این که آیا آرامش میان دو کشور برقرار شده است، پاسخ داد: مشکلی میان ایران و افغانستان وجود ندارد.

او همچنین درباره علت حضور نیرو‌های طالبان در مرز اسلام قلعه به تابناک گفت: یک تیم فنی مشترک بین ایران و افغانستان برای کار کردن روی موضوع امنیت مرز‌ها تشکیل شد؛ بنابراین، نیرو‌های افغانستانی با هماهنگی ایران در مرز حاضر شدند تا به همکاری در این زمینه بپردازند.

چندی پیش، برخی رسانه‌ها داخلی اعلام کردند که برخی منابع نزدیک به طالبان از تدابیر شدید امنیتی و آماده‌باش نیرو‌های طالبان در گمرک اسلام قلعه حکایت دارند. در همین زمینه، رسانه‌های معاند نیز با هدف اختلاف‌افکنی روی این موضوع مانور دادند؛ اما به گفته کاظمی قمی به تابناک گویا حضور نیرو‌های طالبان در مرز با هماهنگی ایران انجام شده است و مشکلی بین دو کشور وجود ندارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۱
مشکلی میان ایران و افغانستان وجود ندارد..... آب را بسته اند این بزرگترین مشکله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
ببخشید آب سد دوستی که مشهد رو آب میده از هریرود افغانستانه،زاهدان هم از هامون آب میخوره از چاه نیمه ها،مشکل اینه اصلا سیراب نمیشید ،خود مردم استان‌های مرزی افغانستان آب ندارند به شما سرازیرکنند
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
همه تا اطلاع ثالثیه بازداشت هستین حتی خود تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
و یه مشکل کوچولو که از نظر حضرات ظاهرا قابل بحث نیست اینکه در همین چند وقت این وحشی ها چندین مرزبان جوان رو کشتن و الان هیچ صدایی از هیچ کس در نمی اد!
اما با توجه به تنش‌های اخیر دو کشور هنوز مشخص نیست که آیا این مجوز ترانزیت سوخت به افغانستان برای ماه‌های بعد هم تمدید می‌شود یا خیر
حالا طالب جان دو تا تیل بگیر و بک تیل آب بده
ایران میتواند ابر ها را باور و باران داشته باشد آیا شما تیل میتوانید از اسمان بگیرید
ایران میتواند آب خلیج فارس را شیرین کند، این بود جواب چند دهه پذیرایی از چند ده میلیون افغان در ایران ؟!
من خودم الان در دماوند برای گرمایش ویلا گازوئیل را لیتری ۶ هزار تومان میخرم
حساب مردم افغانستان از طالبان جدا نیست و اکثریت آن ها حامی طالبان هستند. امریکا ۸۵ میلیارد دلار سلاح برای افغان ها جا گذاشت تا در برابر طالبان از خود دفاع کنند ولی آن ها با شیرینی و پرچم امارت اسلامی به استقبال طالبان رفتند و در شبکه های اجتماعی هم مخالفت با طالبان تقریبا دیده نمیشود. در مانور اخیر طالبان چندین فروند هواپیمای سسنا ۲۰۸ که قابیلت حمله هوایی دارند همزمان پرواز کردند که این مساله نشان میدهد که خلبانان دولت سابق به نیروهای طالبان پیوسته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
سسنا ٢٠٨ مجهز به موشك هلفاير ميتواند با سرعت بيش از سرعت صوت تا فاصله ٨ كيلومترى با دقت بسيار بالا تانك و سنگر و حتى هليكوپتر را در هوا بزند
جالب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
مشکل اینجاست که دو سه کامنت بالا و این کامنت نشون میده افغانها در ایران به قدری مکانات مفت دم دستشون هست که بیان اینترنت و کامنت بزارند. دوست افغان باید خدمت شما عرض بکنم که هواپیمای سسنا با یک سیستم دفاع هوایی حتی قدیمی مثل سام هم سرنگون میشه و فکر نکن مثلا اگر حریف ترکیه یا آمریکا نیستیم به این معنی است که جلوی شما افغانها دست و پا بسته باشیم. در ضمن فرودگاه و باند پرواز سسنای شما قبل از شروع جنگ نابود میشه. بهتره به همون کشت مواد مشول باشید.
متاسفانه گازوئیل بی کیفیت را به افغانستان صادر می کنند آنهم با قیمت دلاری جهانی،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
واسه طالب جونیات متاسفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
و انها هم بر میگردانند
آره تو راست میگی
چرا همش می‌خواهید همیشه همه چی را تکذیب کنید و خیلی عادی نشان دهید
اخه چرادروغ میگید که حضور طالبان در مرز اسلام قلعه باهماهنگی ایران هستش؟
دوران خوشحالیتان بابت حضور طالبان در افغانستان تمام شده وباید تاوان حمایت از طالبان راپس بدید
تا دیروز که انکار می کردید و امروز شده با هماهنگی جمهوری اسلامی؟؟؟
با سلام جناب رییسی حقابه سیستان چه شد ؟ اون برخورد سخت کجاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
برخورد سخت تو راهه
اولویت اول ایران تامین فرآورده‌های نفتی افغانستان است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
به دستور کی؟
افغانستان بدون طالبان پاره تن ایران است.
افغانستان، تاجیکستان و ایران یک ملت هستند،
خود کرده را تدبیر نیست.
واي كه چقدر شما .......
با این حرف‌ها و گفتار مسئولین ایرانی منتظرم که کشتار فاجعه بار سرباز ان غیور ایرانی را هم بگویند که با توافق ایران بوده
این جناب وزیر کشور که عنوان سرداری را بخودشان دادن کجا هستند که همیشه در مقابل طالبان کوتاه می آید
کجایندسپاهیان دوره جنگ
وقتی بقول این برادر مسئول طالبان در مرزهای خودشان با هماهنگی و اجازه شما حضور پیدا میکنند، پس چرا به تعهدات قانونی خود عمل نمیکنند، عجب فرزندان ناخلفی هستند که بقول سردار کوثری حرف بزرگان را گوش نمیکنند.
عزت داریم
«حضور طالبان در مرز اسلام‌قلعه با هماهنگی ایران است»
حتماً آمده اند از مسؤولین کشور استقبال کنند. این دیگر اوج تحمیق و تحمیر ملت است.
متوسط زاد و ولد هر خانواده افغان در ایران چندین برابر خانواده ایرانی است. اینها نه تنها خود را جزیی از ایران نمیدانند، نه تنها تنفر و دشمنی پنهان دارند، بلکه خشن ترین و سخت ترین جرم ها و نا هنجاری های اجتماعی را به مردم و فرهنگ و شهرها و محیط منتقل میکنند. این ها هرگز مهاجرانی که ما بتونیم بعنوان سرمایه جمعیتی ببینیم نیستن. هرگز نمیتونید استفاده به عنوان امت اسلام و غیره هم بکنید. سرمایه های کشور و امنیت و آب و منابع را به باد ندید و این افراد را به موطن اصلیشون که بسیار عاشقش هستند برگردونید.
26 تانکر سوخت از عراق و روسیه؟! کمی تامل بفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
فرمودیم
اصلا بدونه اجازه جمهوری اسلامی برگی از درخت نمیوفته!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی