بازدید 12684
با چهارصد و پنجاه و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

اعلام زمان ضد حمله گسترده اوکراین علیه روسیه / انهدام آخرین ناو جنگی اوکراین در اودسا / آمادگی نیروهای چچن برای استقرار در دونتسک

چهارصد و پنجاه و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲ 31 May 2023

اعلام زمان ضد حمله گسترده اوکراین علیه روسیه

بین الملل تابناک: چهارصد و پنجاه و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

زلنسکی: آمریکا و غرب نگران حمله ما به روسیه است!
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۲:۵۳

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید متحدان غربی آن نگران حمله این کشور به روسیه با استفاده ازتسلیحات نظامی آنها هستند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که اوکراین بابت هر آنچه که از متحدان غربی خود دریافت می‌کند، قدردان است.

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نگران این هستند که اوکراین بتواند به خاک روسیه ضربه بزند.

زلنسکی این گونه ادامه داد: من می خواهم به آنها (روس ها) برسم. ما می خواهیم آنها از ما هراس داشته باشند. اما ما دوباره از خودمان می‌گوییم. از قلمرو خود محافظت می کنیم.

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که اگر روسیه پرتاب موشک به سوی اوکراین را متوقف می کرد، جلوی همه اینها را می‌شد گرفت.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو پیشتر اعلام کرد مناطق جنوبی و غربی این شهر هدف حمله پهپادی قرار گرفتند.

وی دراین‌باره گفت: هواپیماهای بدون سرنشین صبح امروز سه‌شنبه به پایتخت روسیه حمله کردند و به چندین ساختمان آسیب رساندند. این حادثه تلفات جانی نداشته است. رسانه‌های روسیه می‌گویند حملات پهپادی امروز ارتش اوکراین گسترده بوده و ۲۵ پهپاد به مناطق مختلف مسکو حمله کردند.

مقامات اورژانس درباره جزئیات این حادثه در گفت‌وگو با ریانووستی اعلام کردند یک پهپاد به طبقات بالایی یک ساختمان مسکونی در بخش جنوب غربی شهر برخورد کرد و یک پهپاد دیگر نیز به یک بلوک آپارتمانی ۲۴ طبقه نیز در بخش جنوب غربی مسکو برخورد کرد.

شهردار دستور تخلیه ساکنان دو بلوک آپارتمانی را صادر کرده است. آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو هم اعلام کرد چند پهپاد که در حال حرکت به سمت مسکو بودند، سرنگون شدند.

کمک نظامی ۷ میلیارد یورویی نروژ به اوکراین
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۲:۵۲

دولت نروژ یک برنامه کمک نظامی به ارزش ۷ میلیارد یورو به اوکراین ارائه می‌کند.

«آنکن هویتولت» وزیر امور خارجه نروژ گفت که کشورش یک برنامه پنج ساله کمک نظامی به اوکراین را به مبلغ حدود ۷ میلیارد یورو ارائه خواهد کرد.

هویتولت روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلو گفت: نروژ برنامه کمک نظامی «نانسن» را به اوکراین ارائه خواهد کرد که برای مدت ۵ سال طراحی شده و حجم آن حدود ۷ میلیارد یورو خواهد بود.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین گفت که وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در مورد ارائه کمک‌های بشردوستانه و نظامی به اوکراین و همچنین آماده‌سازی نشست ناتو در ویلنیوس در ماه جولای گفت‌وگو خواهند کرد.

وزیر امور خارجه نروژ این اظهارات را قبل از نشست غیررسمی دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو و سوئد عنوان کرد.

نشست غیررسمی دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو و سوئد قرار است از ۳۱ می تا ۱ ژوئن در اسلو برگزار می شود. موضوعات اصلی آن وضعیت اوکراین و کوزوو، افزایش هزینه های نظامی کشورهای ناتو و آمادگی برای نشست ویلنیوس است.

لاوروف: انگلیس در حال تحریک اوکراین برای حمله به روسیه است
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۰:۵۸

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که انگلیس به صورت مستقیم در حال تحریک اوکراین برای انجام عملیات تروریستی علیه روسیه است.

 سرگئی لاوروف امروز چهارشنبه در واکنش به اظهارات جیمز کلورلی همتای انگلیسی خود گفت: لندن یکی از هدایت کنندگان اصلی است که همه غرب را به حمایت علنی‌تر و جدی‌تر از اوکراین تحریک می‌کند.

وی در یک کنفرانس خبری در موزامبیک بیان کرد که وزیر خارجه انگلیس در تلویزیون یا رسانه اجتماعی مطرح می‌کند که انگلیس ترغیب کننده حملات به خاک روسیه نیست بلکه مقام‌های اوکراینی و نیروهای مسلح اوکراین بهتر می‌دانند که چطور باید تمامیت ارضی خود را تضمین کنند.

وزیر خارجه روسیه اقدام همتای انگلیسی خود را تحریک مستقیم به کاری دانست که تروریست ها در کیف انجام داده اند.

لاوروف اضافه کرد: نیروهای مسلح روسیه با پیامدهای "سیاست جنایتکارانه" عرضه تسلیحات غرب به کی‌یف روبرو هستند و من مطمئن هستم که آنها پاسخ تمام سوال‌ها را دارند.

روز گذشته چندین فروند از پهپادهایی که مسکو آن‌ها را متعلق به ارتش اوکراین می‌داند وارد حریم هوایی پایتخت روسیه شدند.

مسکو می‌گوید در جریان این حملات هیچ فردی کشته نشده ولی به تعدادی از ساختمان‌های جنوب این شهر خسارت جزئی وارد شده است و تعدادی نیز آسیب دیدند.

مقام‌های ارشد مسکو از جمله ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، این حمله را ترورییسم آشکار از سوی کی‌یف توصیف کردند.

چامسکی: جنگ اوکراین هدیه‌ای بود برای آمریکا
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۰:۵۵

نوام چامسکی معتقد است آمریکا تا روزی که اوکراین در مذاکرات در موضعی قدرتمند ظاهر شود، به ارسال سلاح به این کشور ادامه می‌دهد؛ اما این یک قماری خطرناک بر سر سرنوشت مردم اوکراین است.

نوام چامسکی، نظریه پرداز مشهور آمریکایی در گفتگو با اسپوتنیک درباره لفاظی‌های واشنگتن و مسکو درباره اوکراین، گفت: موضع امروز روسیه این است که هیچ بحثی را درباره دستاوردهایش در اوکراین روا نمی‌دارد. موضع آمریکا هم این است که جنگ را آن‌قدر ادامه دهد که روسیه ضعیف شده و اوکراین در مذاکرات موضع بهتری داشته باشد. این موضع بر پایه دو پیش‌فرض استوار است؛ نخست اینکه تداوم جنگ موضع اوکراین را بهبود می‌بخشد و دیگر اینکه اگر روسیه با موانع متعدد مواجه شود، دست به تشدید مناقشه نخواهد زد. حال‌آنکه سندی برای اثبات هیچ یک از این دو پیش‌فرض در دست نیست.

چامسکی گفت که هر دو پیش‌فرض ذکر شده «یک قمار خارق‌العاده با سرنوشت مردم اوکراین» هستند که موجب «تداوم جنگ، تشدید احتمالی تنش‌ها و متحمل شدن تلفات انسانی شدید» خواهد شد.

او همچنین گفت که با وجود خواست جهانی برای اتخاذ دیپلماسی در جنگ اوکراین، به نظر می‌رسد که برگزاری مذاکرات صلح در حال حاضر کم‌رنگ است؛ هر چند این روند ممکن است تغییر کند.

چامسکی گفت: اکثر جهانیان عمدتاً خواستار دیپلماسی هستند. در این لحظه چشم‌انداز صلح چندان روشن نیست، اما اگر یک فهم شفاف‌تر از گزینه‌های موجود حاصل شود، این وضعیت می‌تواند تغییر کند. گام‌های کوچک می‌توانند راه را برای توافق‌های بزرگ‌تر هموار کنند. دیپلماسی اغلب این‌طور کار می‌کند.

چامسکی بیان کرد که پیشنهاد توافق دیپلماتیک داده شده و طرح‌های صلح عمدتاً توسط چین، آفریقای جنوبی، واتیکان و دولت کی‌یف ارائه شده است؛ اکثر این طرح‌ها هم چهارچوب کلی توافق مینسک را پیروی می‌کنند.

او گفت: چین پیشنهادهای خود را بر اساس اصل «حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها» مطرح کرده است.

او با اشاره به وفور عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی در مناقشه اوکراین، گفت که نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای پایان جنگ ارائه کند و گفت: فقط می‌توانم گزینه‌ها را مطرح کنم. یا به راهکاری دیپلماتیک دست می‌یابیم یا نه. اگر موفق نشویم، دو حالت وجود دارد. یا جنگ به بن‌بست می‌رسد و مانند نبرد باخموت خون به پا خواهد شد؛ یا یکی از طرفین پیروز می‌شود. روسیه در صورت مواجهه با شکست، راه‌های محدودی پیش رو خواهد داشت؛ آمریکا هم همین‌طور. مابقی حدس و گمان است و مبنای مستدلی ندارد. تصمیمات انسانی در اینجا تعیین‌کننده هستند.

                                                              آمریکا نباید توافق با گورباچف را زیر پا می‌گذاشت

چامسکی همچنین با اشاره به توافق حاصل شده میان جورج دبلیو بوش و میخائیل گورباچف، رهبران اسبق آمریکا و شوروی سابق بر سر ناتو، گفت که جانشینان جورج بوش به این توافق وفادار نمانده و آن را نقض کردند.

چامسکی بیان کرد که بوش و گورباچف توافق کردند که آلمان باید مجدداً متحد شده و عضو ناتو شود، اما این اتحاد نظامی نباید حتی یک وجب از جناح شرقی خود گسترش پیدا کند.

این نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی گفت: این اسناد را که شفاف و بی‌ابهام هستند، می‌توان در وبسایت بایگانی امنیت ملی آمریکا مشاهده کرد. جورج بوش به این توافق پایبند بود، اما جانشینش، یعنی بیل کلینتون توافق مذکور را زیر پا گذاشته و هشدارهای دیپلمات‌ها و تحلیلگران برجسته آمریکایی که گسترش ناتو را اقدامی نسنجیده و تحریک‌آمیز می‌دانستند، نادیده گرفت.

 او در ادامه گفت: جانشین او از این هم فراتر رفت و معاهدات کلیدی کنترل تسلیحاتی را زیر پا گذاشت؛ پیمان‌هایی که خطر وقوع جنگ را به میزان چشمگیری کاهش داده بودند. از نظر من، هیچ یک از این وقایع نباید روی می‌داد.

روابط روسیه و ناتو با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱ رو به تیرگی رفت و روسیه مکرراً هشدار داد که اقدامات ناتو برای جذب اعضای جدید و نزدیک‌شدن به مرزهای روسیه تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور قلمداد خواهد شد.

                                                                     چین همین حالا هم یک رهبر جهانی است  

نوام چامسکی در ادامه گفت‌وگوی خود گفت که چین به یک رهبر جهانی بدل شده و ورودش به بازار تسلیحاتی خاورمیانه نشان از فرسایش نظامی دارد که آمریکا در ۸۰ سال گذشته در این منطقه برقرار کرده بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا چین روزی به یک رهبر جهانی بدل خواهد شد، گفت: همین حالا هم شده است.

چامسکی با بیان اینکه طرح سازمان همکاری شانگهای به سرتاسر اوراسیا و حتی ورای آن کشیده شده، گفت: در ماه‌های گذشته عربستان به این سازمان پیوست و امارات هم چنین کرد. امارات پیش از آن هم به قطب راه ابریشم آبی چین تبدیل شده بود که از کلکته در شرق هند به دریای سرخ و اروپا کشیده شده است.

این مفسر آمریکایی با بیان اینکه چین در حال ورود به بازار تسلیحات خاورمیانه است، گفت: این‌ها همه نشان از افول نظامی در خاورمیانه دارد که آمریکا در ۸۰ سال گذشته عملاً آن را پیش برده و جای بریتانیا را گرفته است.

چامسکی در ادامه گفت که امیدوار است پیش از آنکه کار از کار بگذرد، نظر اروپا به دیدگاه میخائیل گورباچف «از لیسبون تا ولادیووستوک» جلب شود.

او اظهار داشت: باور دارم فواید زیادی در پیشنهاد یک «خانه مشترک اروپایی» گورباچف از لیسبون تا ولادیووستوک وجود دارد، بدون اتحاد نظامی و عزمی مشترک برای پیشروی به‌سوی یک آینده دموکراتیک.

به گفته چامسکی، آمریکا تصمیم گرفت گزینه آتلانتیسیسم را انتخاب کند، گزینه‌ای که اخیراً به دلیل تمایل آمریکا برای کشاندن پای اروپا به مناقشه خود با چین، به منطقه هند-آرام هم گسترش یافته است.

آتلانتیسیسم: اعتقاد ایدئولوژیک در حمایت از روابط نزدیکتر بین مردم و دولت‌ها در شمال آمریکا و در اروپا در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و دفاعی با هدف حفظ امنیت و رفاه کشورهای شرکت کننده و حفاظت از لیبرال دموکراسی و ارزش های مترقی جامعه باز که آنها را تحت عنوان چندفرهنگی متحد می کند. این اصطلاح از اقیانوس اطلس گرفته شده است که با آمریکای شمالی و اروپا همسایه است.

این فیلسوف آمریکایی گفت: امیدوارم قبل از آنکه دیر شود، آینده به‌سوی چشم‌انداز گورباچف جلب شود.

او گفت که اگر اروپا تصمیم بگیرد در نظام سلطه آمریکا باقی بماند، احتمالاً دچار زوال و بی‌ثباتی خواهد شد.

وی افزود: اروپا باید تصمیم مهمی بگیرد: اینکه در نظام سلطه آمریکا باقی بماند که احتمالاً با زوال یا حتی به گفته برخی صنعتی‌زدایی روبرو خواهد شد، یا اینکه با شریک تجاری خود در شرق به طریقی همگام شود تا از منابع طبیعی ضروری فراوان بهره برده و به بازار سودمند چین راه یابد.

او با اشاره به پیچیده بودن پیش‌بینی نظم جهانی بعدی گفت که گزینه‌های اصلی یک نظام چندقطبی مبتنی بر سازمان ملل است، یا یک نظام قانون محور تک‌قطبی، جایی که آمریکا قواعدش را می‌چیند و چنان که دیده‌ایم، هر وقت بخواهد آن‌ها را دور می‌زند.

چامسکی گفت: اولی را بسیاری از مردم جهان می‌خواهند؛ دومی هم مقبول کشورهای انگلیسی‌زبان، اروپا، ژاپن و چند کشور دیگر واقع شده است. جنگ اوکراین هدیه‌ای بود برای آمریکا تا با وابسته کردن اروپا به کمک مالی خود، کاری کند که این کشورها بیش‌ازپیش خواستار نظم قانون محور تک‌قطبی شوند.

آمادگی نیروهای چچن برای استقرار در دونتسک
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۰:۵۲

 «رمضان قدیرف» رئیس منطقه خودمختار چچن که نیروهایش برای ارتش روسیه علیه اوکراین مبارزه می‌کنند، روز گذشته (سه‌شنبه) در پستی که در تلگرام منتشر کرده بود تصریح کرد که برای استقرار مجدد نیروهایش در منطقه تحت روسیه جمهوری خلق دونتسک (DPR) واقع در شرق اوکراین دستور دریافت کرده است.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان، قدیروف در پیامی در تلگرام در اینباره نوشت: «دوستان، یگان چچن دستور جدیدی برای استقرار مجدد نیروهایش دریافت کرده است. قلمرو جمهوری خلق دونتسک به منطقه مسئولیت تبدیل شده است».

وی ادامه داد: « طبق دستور، رزمندگان واحدهای چچنی باید عملیات رزمی فعال را آغاز کرده و تعدادی شهرک را آزاد کنند».

رهبر چچن با تأکید بر همکاری چچن و روسیه علیه نیروهای اوکراینی تصریح کرد: «یگان های رزمی با حمایت فعال وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برای فعالیت‌های تهاجمی آماده می‌شوند».

قدیروف سپس گفت: «دستورات مشابهی برای آغاز حمله» از سوی دیگر یگان‌های «اخمت» دریافت شده است که در «بخش‌های جایگزین خطوط تماس بین مناطق زاپروژیا و خرسون» واقع شده است.

از طرف دیگر،وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات ارتش روسیه در خارج از دونتسک منطقه دونباس گفته است که نیروهای تیپ ۵ و گروهان اخمت در حال انجام عملیات تهاجمی موفق در جهت «مارینسکی» در 30 کیلومتری غرب پایتخت جمهوری خلق دونتسک هستند.

یگان اخمت، بخشی از گارد ملی روسیه و در  جمهوری چچن مستقر است. نام این گارد از اسم احمد (اخمت) قدیروف، اولین رئیس و پدر «رمضان قدیرف» رئیس فعلی منطقه چچن گرفته است.

رهبر چچن افزود: «فعالیت‌های آموزشی تاکتیکی نیز در آن‌جا انجام شد، وظایف بین فرماندهان و مبارزان، مطالعه منطقه و وضعیت نیروهای دشمن انجام شد».

اعلام زمان ضد حمله گسترده اوکراین علیه روسیه

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، قرار است اوکراین ضدحمله خود را در این تابستان آغاز کند و کی‌یف می‌تواند بر ارسال زودهنگام سلاح‌های بیشتر از جانب ایالات متحده اتکا کند.

به گزارش اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما می‌خواهیم در حالی که اوکراین برای ضدحمله در تابستان آماده می‌شود، هر آنچه برای دفاع از خود نیاز دارد داشته باشد.

وی در مصاحبه با سی ان ان گفت: ما درصددیم به انتقال تجهیزات نظامی و مجهز کردن اوکراین به سامانه‌های دفاعی در تابستان از جمله در آینده نزدیک ادامه دهیم.

کربی در پاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا کاخ سفید زمان دقیق‌تری از این حمله را می‌داند، گفت: ارتش آمریکا در تماس با همتایان اوکراینی خود از آغاز برنامه ریزی حمله بوده است.

کربی گفت که ایالات متحده تاکیداتی را از جانب اوکراینی‌ها دریافت کرده که آنها از سلاح‌های آمریکایی که به آنها تحویل شده است، برای حمله در داخل روسیه استفاده نخواهند کرد، اما زمانی که سلاح‌ به دست آنها برسد، سلاح تحت تملک آنها می‌شود.

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن تشویق به حملات در داخل روسیه نمی‌کند، چون خواهان تشدید نزاع در اوکراین و تبدیل آن به جنگی علیه غرب نیست.

وی گفت: ما خواهان تشویق به حملات در داخل روسیه نیستیم، نمی‌خواهیم جنگ شدت بگیرد.

واکنش تند مدودف به اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس

دیمیتری مدودف در واکنش به اظهارات جیمز کلورلی در توجیه حمله پهپادی روز گذشته اوکراین به مسکو گفت: بنا بر اظهارات او، اهداف نظامی فراتر از مرزهای اوکراین بخشی از دفاع برحق و مشروع این کشور از خود تلقی می‌شود.

مدودف در این پیام که آن را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است، افزود: امروز، انگلیس با ارائه انواع کمک‌های نظامی به کی‌یف به عنوان متحد اوکراین عمل می‌کند. این کشور در واقع یک جنگ اعلام نشده علیه روسیه را هدایت می‌کند.

بر اساس این گزارش،‌ رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس دیروز (سه شنبه) حق اوکراین برای حمله پهپادی به مسکو را محفوظ دانسته و گفته بود: کی‌یف برای «دفاع از خود» حق دارد به اهداف داخل خاک روسیه حمله کند.

رییس جمهوری سابق روسیه با استناد به این اظهارت کلورلی نتیجه گرفت: پس، هر یک از مقام‌های انگلیسی که جنگ را برای کی‌یف تسهیل کند، می‌تواند به عنوان یک هدف نظامی مشروع برای مسکو در نظر گرفته شود.

به گفته مدودف، مقام‌های لندن باید توجه داشته باشند، در چارچوب قوانین بین المللی از جمله کنواسیون ژنو و لاهه، آن‌ها نیز ممکن است به عنوان «کشور در جنگ» شناخته شوند.

اظهارات معاون شواری امنیت روسیه در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین شب گذشته از توافق با نمایندگان شرکت دفاعی بریتانیایی (BAE) برای ایجاد تأسیسات تعمیر و تولید تسلیحات در این کشور خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود، اوکراین آماده تبدیل شدن به یک مرکز منطقه‌ای بزرگ برای تعمیر و تولید انواع مختلف تسلیحات تولید شده توسط انگلیس بوده و علاقه مند است روابط خود را جهانی‌تر کند.

روز گذشته چندین فروند از پهپادهایی که مسکو آن‌ها را متعلق به ارتش اوکراین می‌داند، وارد حریم هوایی پایتخت روسیه شدند. مسکو می‌گوید در جریان این حملات هیچ فردی کشته نشده، ولی به تعدادی از ساختمان‌های جنوب این شهر خسارت جزئی وارد آمده و تعدادی نیز آسیب دیدند.

مقام‌های ارشد مسکو از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری، این حمله را ترورییسم آشکار از سوی کی‌یف توصیف کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، میخائیل پودولیاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین اما دخالت این کشور در حمله مذکور را رد و در عین حال پیش بینی‌ کرد، تعداد این حملات افزایش خواهد یافت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از وقوع این حمله گفت، ما از حملات در داخل روسیه حمایت نمی‌کنیم و بر ارائه تجهیزات و آموزش به اوکراین برای بازپس گیری سرزمین آن‌ها متمرکز هستیم.

به گزارش شبکه خبری «راشا تودی»، در همین حال آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن به اظهارات مقام آمریکایی واکنش نشان داد و گفت: ایالات متحده بر خلاف آنچه ادعا می‌کند، از قبل در حال ترغیب اوکراین برای حمله به قلمرو روسیه بوده است.

وی تاکید کرد: آیا دولت آمریکا درک نمی‌کند که هیچکس شعارهای آن‌ها در مورد حمایت نکردن از حملات اوکراین به خاک روسیه را باور نمی‌کند؟

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین باره اظهار داشت: ادعاهای غرب مبنی بر اینکه سلاح‌های ارسال شده به اوکراین نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شود، دروغ است. کی‌یف مدت‌هاست به روش‌های آشکار تروریستی روی آورده و از سلاح‌های غربی برای اقدامات تروریستی خود استفاده می‌کند.

انهدام آخرین ناو جنگی اوکراین در اودسا

وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور، آخرین ناوجنگی اوکراین را در بندر «اودسا» منهدم کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در پی حمله  ۲۹ می (هشتم خرداد ماه)، به محل استقرار کشتی‌های جنگی در اودسا، «یوری اولفیرنکو» آخرین کشتی جنگی نیروی دریایی اوکراین منهدم شد.

خبر انهدام آخرین ناو نیروی دریایی ارتش زلنسکی در حالی منتشر می‌شود که وی در دوران زمامداری خود در اوکراین قریب به ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه، یا نابود شده‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین در تشریح عملیات میدانی نیرو‌های روسیه اعلام کرده است که یگان‌های نظامی روسیه، سی نظامی اوکراینی، دو خودروی زرهی و دو وسیله نقلیه دیگر اوکراین را در عملیات ۲۴ ساعته گذشته خود در خرسون از بین بردند.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

دولت زلنسکی اما با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌ تنهایی از صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو، راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

وزارت دفاع روسیه، امروز چهارشنبه همچنین در بیانیه خود اعلام کرد، در مسیر‌های «کوپیانسکی» و «کراسنولیمانسکی»، کی‌یف روزانه حدود ۱۲۰ نظامی را در نبرد با روسیه از دست می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات ارتش روسیه در خارج از دونتسک منطقه دونباس گفت که نیرو‌های تیپ ۵ و گروهان اخمت در حال انجام عملیات تهاجمی موفق در جهت «مارینسکی» در ۳۰ کیلومتری غرب پایتخت جمهوری خلق دونتسک هستند.

یگان اخمت، بخشی از گارد ملی روسیه و در  جمهوری چچن مستقر است. نام این گارد از نام احمد (اخمت) قدیروف، اولین رئیس و پدر «رمضان قدیرف» رئیس فعلی منطقه چچن گرفته شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۹
حتی اسرایبل و عربستان متحدین قدیمی جبهه غرب در این جنگ حتی یکبار روسیه رو محکوم نکردند. فقط در رسانه غربی طرفداران اکراین زیادند.
چین هند قاره افریقا ایران اروپای شرقی هیچکدام از اکراین حمایت نکردند تنها حامیان اکراین سیاستمداران امریکا کانادا و اروپای غربی هستند حتی مردم عادی این کشورها هم در خیابان علیه اکراین و زلنسکی شعار دادند.

برخلاف سر و صدای بوقچی های غربزده زلنسکی از دید جامعه جهانی مقصر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اگر اطلاع داشتی که بعد از مغول هیچ کشوری به اندازه روسیه ایران را تحقیر نکرده از روسیه دفاع نمی کردی بدان واگاه باش که روسیه 7 برابر کشور بلژیک از خاک ایران تصرف کرده و پدر بزرگهای ما را کشته حرم امام رضا را به توپ بسته مجلس ملی که شروع تمرین دوموکراسی در ایران بود به توپ بسته اگر اندکی مطالعه کنی کار سختی نیست یک گوگلی بکن و از این نااکاهی که وجودت را پر کرده خودت را رها کن در ضمن 16 کشوری که همسایه روسیه هستند از تمامی بدون استثنا زمین گرفته روسیه اگرسیوترین کشور دنیاست در ضمن برای چه همه کشورها به سمت غرب فرار می کنند یکی به طرف روسیه نمی رود چرا همه نخبگان عالم به امریکا فرار می کنند چرا پدر و مادر با امریکا در ستیزند پسر در بهترین دانشگاه امریکا درس می خواند و کسی مزاحمش نمی شود چرا 5400مسئول همه فرزندانشان به امریکا فرار کرده اند یکی هم به روسیه نرفته یعنی همه انها به اندازه شما عقل نداشتند و همشون اشتباه کردند.
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
بعد یک سری توقع دارن ایران محکوم کنه
چقدر ساده اندیش.
دشمنی روسیه ابرقدرت و به جون بخریم که اکراین ویرانه از دستنون ناراحت نشه.
شانس اوردیم اینا سیاستمدار نشدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اونی که ساده است خود شماید که زحمت مطاله و مقایسه را بخودت نمی دی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
ابر قدرنت نه کشور کاملا جهان سومی که بمب هستی به وفور ساخته مرد حسابی حتی نیروهایش وقتی داخل اوکران امدن معلوم شد که نه سوخت نه غذابرای خودشان برنداشته اند و همه 100 کیلومتر برگشتند کدوم ابر قدرت ما هم کم شانس بودیم که از بد حادث همسایه روسها بودیم
به نظرم مسخره است. روسیه به اکراین حمله کرده و اگر اکراین به روسیه حمله کند ناراحت می شود. به نظر شما مسخره نیست؟ یارو تو روسیه فکر می کنه تو جنگ فقط روسیه می تونه حمله کنه.بیشتر به نظر می اید که یک ساخت و پاخت پشت پرده هست که حالا اروپایی زیرش زدند و روسیه بازی خورده و ناراحته.
من شخصا حالم از اینکه اکراین خودش را سپرده دست یک دلقک به هم می خوره. این دلقک داره از کشورهای اروپایی مالی و جانی انتقام می گیره. معلوم نیست پشت پرده بین کارخانجان اسلحه سازی غربی و روسیه چی هست که می خواهند این جنگ سالیان سال طول بکشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
مساله اینه که هم روسیه هم زلنسکی هم اروپا هم امریکا و چین مبدونن که زلنسکی مهره امریکاست و هیچ استقلالی ندارد و این جنگ از قبل برنامه ریزی شده.
فقط چگواراهای وطنی فاز شجاعت و دلیری زلنسکی برداشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
ناپلئون مرده و نسل دای جان ناپلئون ها جاودانه اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
چطور شما یک وجب حاظر نشدین دست عراق باقی بماند ولی طرف برای کشورش ایستاده و مرگ را به جان خریده مزدور است عقل هم چیز خوبی است استاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اگر زلنسکی مانند اشرف غنی فرار کرده بود دو روزه روسیه اوکراین را میگرفت باز دوبارهم می رفت زیر سیطره کرملین و تمام کارشناسان غرب هم به همین تصور بودند ولی وقتی پیله دلقک دچار دگردیسی شد از داخلش شیر بیرون امد نه تنها فرار نکرد که ماند و غرب را مجاب کرد که می شود با روسیه جنگید و گفت حتی سلاح اتمی استفاده کند بر علیه ما خواهد بود و شما نباید نگران باشید انشاالله بعد از پیروزی اوکراین تاریخزلنسکی را در کنار بزرگان تاریخ ماندگار خواهد کرد یادت نرود که پوتین می خواستد ده روز کار اوکراین را یکسره کند الان شده دو سال .. لازم به یاداوری است اگر کمی روانشناس باشی در دیدار پوتین و ژی وقتی ژ ی به طرف پوتین می امد چهره پوتین مانند بچه ای بود که التماس می کردد مرا از این منجلاب نجات بده
اعلام زمان ضد حمله گسترده اوکراین علیه روسیه!!!!!
این یکی از مسخره ترین خبرهایی هست که ماشین های ساخت و تولید اسلحه به مردم می دهند. یعنی یه جورهایی مردم دنیا را مسخره می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اخبار جنگ جدید شبیه اخبار کرونا شده !!! در
زمان کرونا هم تاریخ پیکهای کرونا رو پیشبینی و اعلام میکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
آماده باش پس فردا ساعت ۱۱ می خواهم یک مشت به صورتت بزنم . ماجرای زلنسکی همینه . کدوم آدم عاقلی استراتژی نظامی را لو می دهد . لو می دهند چون وجود نداره و صرفا جنگ‌روانیه .
روسیه هفته اول جنگ گفت کل ناوگان دریایی اوکراین رو نابود کردیم حالا میگه آخرین کشتی رو زدیم ، تعداد هایمارسهایی که روسیه اعلام کرده از بین برده رو جمع زدن از کل تعداد تحویلی به اوکراین بیشتر بوده به همین خاطر اخبار روسیه رو ملاک عمل قرار ندین بخش بزرگیش دروغه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اکراین داره به صورت دایم تغذیه میشه از نظر سلاح و اصلا چیز عجیبی نیست این خبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
درسته.. نتنها اخبار روسیه قابل اتکا نیست اخبار اروپا هم همینطور .. بالاخره بخش زیادی از اخبار جنگ خبر هایی با خوراک روانی است و هم از طرف روسیه قلو می شود وهم از طرف اوکراین در ارائه امار تجهیزات پنهانکاری خواهد شده است
"عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف"

این چه لفظ مسخره ای هست که برای یک تجاوز آشکار و کشتار مردم بی گناه استفاده میکنید ؟
حمایت از کمونیست عاقبت خوش نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
اینجوری نگید عشاق پوتین دلگیر میشن
برادر
سیاست رسمی ایران هم کم کم با توجه به شکست حتمی روسیه
داره تغییر میکنه نشانه هاش وجود داره
پس چشم بسته از روسیه حمایت نکن
سازش با عریستان درس است مومن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر