بازدید 8017
با تحولات منطقه و جهان

آغاز رزمایش آمریکا و کشورهای عربی در عربستان/ تقابل جنگنده‌های آمریکا و چین بر فراز دریای چین جنوبی/ سفر رئیس رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان / ورود ۷۰۰ نیروی نظامی ناتو به کوزوو

آغاز رزمایش آمریکا و کشور‌های عربی در عربستان، تقابل جنگنده‌های آمریکا و چین بر فراز دریای چین جنوبی، سفر رئیس رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان، ورود ۷۰۰ نیروی نظامی ناتو به کوزوو و هشدار روسیه درباره اقدامات آمریکا در سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۱۷۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶ 31 May 2023

آغاز رزمایش آمریکا و کشورهای عربی در عربستان/ تقابل جنگنده‌های آمریکا و چین بر فراز دریای چین جنوبی/ سفر رئیس رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان/ ورود ۷۰۰ نیروی نظامی ناتو به کوزوو

بین الملل تابناک: آغاز رزمایش آمریکا و کشور‌های عربی در عربستان، تقابل جنگنده‌های آمریکا و چین بر فراز دریای چین جنوبی، سفر رئیس رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان، ورود ۷۰۰ نیروی نظامی ناتو به کوزوو و هشدار روسیه درباره اقدامات آمریکا در سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.  

آغاز رزمایش آمریکا و کشورهای عربی در عربستان 

رزمایش «عزم النسر ۲۳» روز سه‌شنبه با مشارکت آمریکا و چند کشور عربی در عربستان آغاز شد.

سازمان تروریستی «فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بیانیه‌ای از آغاز این رزمایش خبر داد و مدعی شد: «هدف از این رزمایش، بهبود همکاری‌ نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش برای کمک به تحقق ثبات منطقه است.»

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، این تمرینات شامل تیراندازی با گلوله جنگی، تجهیزات دفاع هوایی-زمینی و هواپیماهای ضد پهپاد است.

در بیانیه سنتکام به مدت زمان اجرای رزمایش و تعداد نیروها و کشورهای عربی شرکت‌کننده در آن به جز عربستان اشاره‌ای نشده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری عربستان (واس) نیز روز دوشنبه با انتشار خبری درباره درباره رزمایش عزم النسر ۲۳ گزارش داد که هدف از برگزاری این رزمایش، تقویت همکاری نظامی، تبادل تجربیات در زمینه پدافند هوایی-موشکی، یکسان سازی برنامه‌ریزی و اجرا و تثبیت اصول و مبانی هماهنگی برای اقدام مشترک و دستیابی توافق و یکپارچگی عملیاتی مورد نیاز است.

تقابل جنگنده‌های آمریکا و چین بر فراز دریای چین جنوبی 

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) سه شنبه شب به وقت تهران، از رویارویی یک فروند جنگنده چین با یکی از هواپیماهای ایالات متحده بر فراز «دریای چین جنوبی» خبر داد.

به گزارش منابع خبری، پنتاگون مدعی شده خلبان چینی مستقیم مقابل دماغه هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده پرواز کرد. پنتاگون اعلام کرده که خلبان جنگنده چینی حین رهگیری هواپیمای ایالات متحده بر فراز دریای چین جنوبی در ۲۶ مه (جمعه پنج خرداد) حرکت غیر ضروری تهاجمی انجام داد.

چندی قبل، فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت که چین در صنایع  هوا و فضا پیشرفت سریعی کرده و توانایی رزمی آمریکا به خطر افتاده است.

خبرنگار نشریه «پولیتیکو» نیز در توییتی در این زمینه نوشت، یک فروند جنگنده «جی-۱۶»  چین در ۲۶ ماه می یک هواپیمای «آر سی -۱۳۵»  را رهگیری کرد. خلبان جت چینی مستقیم مقابل دماغه این هواپیما پرواز و هواپیمای ایالات متحده را مجبور کرد در حالت نامتعادلی پرواز کند.

ارتش آمریکا از ادامه پرواز هواپیماهای خود در منطقه جهت اطمینان از تردد امن کشتی‌ها و هواپیماها خبر داده است. وزارت دفاع چین واکنشی به ادعای تازه ارتش آمریکا نشان نداده است.

چین بارها اعلام کرده که اعزام کشتی و هواپیمای نظامی از سوی آمریکا به دریای چین جنوبی برای صلح خوب نیست. هواپیماها و کشتی‌های نظامی آمریکا منظم در سراسر این منطقه عملیات‌های تجسسی انجام می‌دهند و این گونه ماموریت‌ها موجب اشتباهات محاسباتی می‌شود.

بر اساس آمار منتشره، نیروی هوایی ارتش چین بیش از ۳۳۷۰ فروند هواپیمای نظامی دارد. خلبانان رزمی نیروی هوایی  چین، میانگین ۱۰۰ تا۱۵۰ ساعت پرواز در سال انجام می‌دهند که میزان بسیار قابل توجهی است.

سفر رئیس رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان 

منابع روز سه‌شنبه از ورود رئیس رژیم صهیونیستی به باکو خبر دادند.

 شبکه عبری زبان "i۲۴" اعلام کرد که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به همراه همسرش وارد باکو شد.

طبق گزارش این رسانه، هرتزوگ پس از ورود به باکو با استقبال گرم آذربایجانی‌ها مواجه شد.

رئیس اسرائیل با رئیس‌جمهوری آذربایجان دیدار کرده است.

سفر اسحاق هرتزوگ به دعوت رسمی الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان انجام شده است.

هرتزوگ پیش از سفر به باکو و در فرودگاه بن گوریون به خبرنگاران گفت: اکنون برای یک سفر رسمی مهم به آذربایجان می روم که میزبان آن رئیس جمهور آذربایجان خواهد بود. آذربایجان کشوری دوست، نزدیک، مهم و کلیدی است و ما مسائل زیادی در چارچوب همکاری میان دو طرف داریم.

وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد تا حد امکان روابط دو طرف را تقویت کنیم. آذربایجان اخیراً سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. آذربایجان یک کشور مسلمان مهم است و مایلیم روابط خود را از هر طریق ممکن تقویت کنیم.

ورود ۷۰۰ نیروی نظامی ناتو به کوزوو 

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که این پیمان نظامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در کوزوو، ۷۰۰ نیروی نظامی دیگر به این منطقه اعزام می‌کند.

استولتنبرگ سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در اسلو پایتخت نروژ اظهار کرد: این نظامیان وابسته به نیروهای ذخیره عملیاتی است که به غرب بالکان فرستاده می شوند و یک گردان دیگر را به حالت آماده‌باش درآوردیم تا در صورت لزوم به آنجا اعزام شوند.

وی همچنین خشونت‌ها در کوزوو را محکوم کرد و گفت: چنین حملاتی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. نیروهای ناتو همه اقدامات لازم را به منظور حفظ یک محیط امن برای همه شهروندان کوزوو انجام خواهد داد.

وی از همه طرف‌ها خواست تا از ادامه تنش‌ و «رفتار غیرمسئولانه بیشتر» خودداری کرده و به مذاکره بازگردند.

نیروهای صلحبانی چندملیتی به نام «کی‌فور» سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سی سرباز (یازده ایتالیایی و ۱۹ مجار) در جریان خشونت‌های کوزوو زخمی شدند. این در حالی است که مقام‌های محلی نیز اعلام کردند که ۵۲ معترض در این خشونت‌ها زخمی و چهار تن نیز بازداشت شدند.

تنش‌های اخیر پس از آن شدت گرفت که مقام‌های منتخب آلبانیایی‌تبار در منطقه‌ای که اکثریتی صرب‌تبار در شمال کوزوو، برای آغاز کار خود وارد ساختمان‌های شهرداری شدند.

صرب‌ها انتخابات محلی در شمال کوزوو را تحریم کرده بودند اما انتخابات برگزار شد و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند به پیروزی برسند.

معترضان صرب تلاش کردند تا مانع از ورود افراد منتخب به ساختمان‌های شهرداری شوند اما پلیس برای پراکندن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

معترضان دوشنبه به اعتراضات خود ادامه دادند و ابتدا با پلیس کوزوو و سپس با نیروهای چندملیتی درگیر شدند.

صربستان در واکنش به این حوادث، ارتش خود را به حالت آماده‌باش درآورد و نیروهای بیشتری را به مرز کوزوو فرستاد.

هشدار روسیه درباره اقدامات آمریکا در سوریه 

روسیه دوباره درباره طرح‌های جدید آمریکا برای ایجاد گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری در برنامه‌های خود به منظور هدف قرار دادن سوریه و انجام عملیات‌های جنایتکارانه هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت درباره امور بشردوستانه و سیاسی سوریه گفت: طرح‌های مخرب جدیدی از سوی آمریکا علیه سوریه از طریق ایجاد یک گروه تروریستی جدید در اطراف استان رقه در شمال شرق این کشور به منظور استفاده مجدد از آن در عملیات تروریستی علیه سوریه وجود دارد.

وی افزود: ما می‌خواهیم یک بار دیگر به رویکرد ویرانگر آمریکا اشاره کنیم که ظاهرا دیگر به تزریق سلاح برای تشکیلات مسلح غیرقانونی که در التنف ایجاد کرده است، کفایت نمی‌کند. بر اساس اطلاعات ما، واشنگتن با مشارکت نمایندگان گروهک تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، تشکیل ارتش آزاد سوریه را در حومه رقه سوریه آغاز کرده است.

قبلا، دفتر مطبوعاتی سرویس اطلاعات خارجی روسیه به نقل از سرگئی ناریشکین، گفته بود: ایالات متحده به گروه‌های مسلحی که در مکان‌های شلوغ برای حملات تروریستی در سوریه آماده می‌شوند، کمک می‌کند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده بار دیگر قصد دارند تا از افراط‌گرایان برای اجرای اقدامات خرابکارانه خود در سوریه استفاده کنند. مغازه‌ها و مکان‌های شلوغ، نهادهای دولتی سوریه جزو اولویت‌های آمریکا در این حملات تروریستی خواهند بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۷
آمریکا و اسرائیل بدنبال نا امن کردن و تفرقه در کشور های منطقه هستند تا به ایران و چین و روسیه فشار وارد کنند ولی بازیگران نباید این اجازه را بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
موفق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
سخنگوی صدا و سمیا شدی آقای ناشناس... از خودت چیزی برای نقد نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
جهان تک قطبی در حال تغییر است
اینجا ناتو اونجا ناتو فضول محله ناتو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
هرجا ناتو، همونجا روسیه
پس فضول محله روسیه
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
سی تا عضو داره ناتو برای حضور در کشورهای خودشون باید از شما اجازه بگیرند؟
اذربایجانیها همان قدر که از ایران بدشون می اد اسراییل و دوست دارند دلیلش هم ارمنستانه ما اذربایجانیهای ایران هم عینا انطور فکر می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
تو که نوکر صهیونیسم و الهام خانمی از این ایران پاک برو بیرون و پیش الهام خانم زندگی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
بعید میدونم آذربایجانیهای ایران، با حرف شما موافق باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
من تو خاک خودم تو اذربایجان زندگی می کنم و هیچ جایی نمی رم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
چرا نباید موافق باشند شما به ارمنستان کمک می کنید و با اذربایجانیها دشمنی فکر می کنید حق دارید هر طور که دلتان می خواد رفتار کنید و دیگران عاشق شما باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
تابناک طبق معمول تا دید مثبت ها بالاست بستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
شما مگه برای دوست داشتن خودتان و خاکتان نوکر این و ان می شین؟ ظاهرا می شین ولی ما نه نوکر شما هم نیستیم نوکر خودمان وخاکمان هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
شما که اسرائیل و رژیم وابسته اش یعنی باکو رادوست دارید نوکر اسرائیل هستید نه نوکر وطنتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
نامحترمی که به یکی نوکر می چسبانی و به ان یکی پان و یکی خانم اولا خانم بودن مگه عاره که ازش به عنوان به زعم خودت توهین علیه رییس جمهور اذربایجان استفاده می کنی اتفاقا افتخار ما اینه به زن می گیم خانیم یعنی خان من. در ترکی خان بزرگترین مقامه و هر اذربایجانی به انچیزی که شما زن می گویید می گن خان من شما تازه از ما یاد گرفیتید می گین خانم یا خانوم قبل خانم چه کلمه ای داشتید؟ زن که از فعل زدنه گذشته از این حرفها یه ذره فکر کنید و ببینید چه کار کردید که اذربایجانیها را از خودتان رنجیده خاطرکردید ایا حمایت از اشغالگری و تجاوز یه مشت متوهم ارزش این کار و داشت کل ارمنستان روی خاک اذربایجان بنا شده حتی یک وجب ارمنستان مال ارمنی ها نیست ایران می تونست به جای دشمنی عضو کشورهای ترک زبان بشه و از منافع متعدد ان استفاده کنه همان کاری که مجارستان کر د
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
وطنی که به خاک ما خیانت می کنه ما نهایتا بهش خیانت نمی کنیم ولی دیگه ازش حمایت نخواهیم کرد
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
کار غلط ایران در حمایت از ارمنستان باعث نمیشه از کار غلط الهام علیف حمایت کنیم. هم ارمنستان هم اسرائیل غاصبند هر چند بیرحمی ارمنستان و کشتارهای آنها بیشتر
از اسرائیل بوده ولی مطمئنا اگر فشارهای بین المللی نبود آنها هم مثل ارمنستان دست به جنایات وحشیانه می زند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
علی اف چه کار غلطی کرده به جز اینکه خاک های اشغال شده اذربایجان را ازاد کرده الان هم کل انرژی شو صرف بازسازی و ابادانی کرده مشکل شما با این کار چیه؟ شما ناراحتی تان از دوستی ترکیه و اذربایجانه و از قدرتمند شدن اذربایجان ما دقیقا می دونین چه خبره ولی تو و
امثال تو عین اتهامات دولتی را تکرار می کنی
چشم پان ترک های وطنی روشن که رژیم باکو روز به روز به اسرائیل داره نزدیک تر میشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
شما هر روز می افتین تو بغل پوتین کسی حرفی میزنه؟
به کشتن باشه که روسها صد برابر بیشتر از یهودی ها کشتن.
به خاک باشه که روشها بیشتر اشغال کردن. به کشتن بچه ها باشه که 8 سال تو جنگ ایران عراق به عراق اسلحه و مهمات دادن. پس درد شما چیه؟ روسیه متحداوت و چین محدتون رفیق گرمابه اسرائیل هستن. به پوتین هم میتونین بگین پوتین خانوم؟؟؟
آقا مگر آمریکا با همین سنتکام در جنگ خلیج فارس شکست نخورد به این رزمایشاتشان کاری نداشته باشید یحتمل بدنبال تنش آفرینی این بار در خاورمیانه از طریق رزمایشات مکرر در آب های منطقه ای یا از طریق سازماندهی افراطی گرایان طالب در مرزهای شرقی یا فرستادن رئیس رژیم جعلی اسرائیل به آذربایجان و ... هستند، تدبیر آن است که با درایت نقشه های شوم آنها را خنثی و در پی همبستگی و گسترش روابط حسنه در درجه اول با کشورهای همسایه از قبیل عراق، قطر و ... و در ثانی با سایر کشورهای دنیا که مستقل بوده و سیاست خود را تا حدود زیادی از سیاست های مفعت طلبانه آمریکا جدا کرده اند از قبیل چین و هند و برزیل و ... باشیم.
این ها هم می آیند چند تا فشفشه در می کنند و می روند، هدفشان هم ایجاد تنش است، دیگر باید سیاست فریبکارانه آمریکا که با تنش آفرینی سعی در تامین منافع اقتصادی خود است پی برده باشیم، ببینید چطور با تحرکات نظامی ناتو در مرزهای روسیه، سبب ایجاد درگیری بین مسکو - کی یف شدند و کشور اوکراین را ویران و مردمش را آواره ساختند و میلیاردها دلار اسلحه و تسلیحات نظامی به غرب فروختند، گاز مایع به غرب صادر کردند و بعد در پی عوام فریبی در دنیا برای سرپوش گذاشتن بر سیاست های غلط شان هستند.
در دریای چین جنوبی هم به دنبال تنش آفرینی هستند وگرنه این همه رزمایش نظامی با تایوان برگزار نمی کردند (آیا فکر می کنید اگر برای مهار و به حاشیه کشیدن قدرت سیاسی - اقتصادی چین نبود، آمریکا در تایوان این همه رزمایش نظامی برگزار می کرد؟ اگر برای مهار قدرت چین نبود الان از بایدن می پرسیدی تایوان کجاست، شاید می گفت شاخ آفریقا)، دفتر ناتو در ژاپن بازگشایی می کنند (ژاپنی که کشوری آسیایی است و هیچ ربطی به ناتو ندارد تا ببینند نمی توانند روابط چین - ژاپن را شکراب کرده به نفع منافع اقتصادی خود ماهی شکار کنند) و ....
البته این سیاست ها دیگر نخ نما شده، همان طور که چین بدون توجه به این سیاست های تنش زا راه خود را رفت، می رود و خواهد رفت و امروز یک ابر قدرت سیاسی - تجاری
شده، ایران هم با قدرت در مسیر اقتدار، پیشرفت و خودکفایی راه خود را می رود و در آینده پیروزی از آن حق (ایران) است و باطل (سیاست های غلط آمریکا) نابود شدنی است.
می دونید چرا آمریکا روسیه را بوسیله دخالت در اکراین تحریک به جنگ کرد؟
بخاطر اینکه روسیه و ایران عاملی در سوریه شدند که آمریکا نتواند سیاست های خودش را پیاده کند
ایران را تحت تحریم قرار داد و روسیه را هم مشغول جنگ با اکراین و مشمول تحریم اروپا و خودش کرد
کشورهای منطقه بخصوص عراق و سوریه باید در مقابل سیاست های آمریکا خیلی هوشیار باشند آمریکا از هر وسیله ای برای نا آرامی استفاده می کند از اقلیم کردستان و کردیسم بگیرید تا معارضین و وجود منحوس داعش و احساسات ناسیونالیستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
اطلاعات سیاسی خود را از نهضت سوادآموزی کرفتی
قطعا حضور دشمن در منطقه جهت تخریب روحیه نیروی مقاومت بوده و میخواهند با تحرکات نظامی خود موجی از قدرت نمایی را به رخ نیروی مقاومت بکشند. قطعا امپریالیست و ایادی آنها در منطقه هیچ جایگاهی نداشته و به زودی سیلی محکمی از محور مقاومت (وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) خواهند خورد.
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
کمتر ساندیس بخور
عربستان وترکبه باهمه هستن باامریکا بااسراییل با اروپا باچین
باایران خلاصه باهمه دراتباط هستن
و نمیخان کشورشونو باهیچ کشوری درگیرکنن
سیاست شون خیلی عالیه
ارتباطشون براساس منافع ملی کشورشون هست
وهمین کارشون باعث رشد اقتصادی کشورشون شده
ایکا ش ایران هم یادبگیره وباهمه کشورها براساس حفظ اقتداروتمامیت ارضی ومنافع ملی ایران بادنیاارتباطداشته باشه
وخودشوباهیچ کشوری درگیرنکنه وفکرپیشرفت ایران درتمام عرصه هاباشه اصل سیاست میگه هیچ دشمنی وهیچ دوستی دائمی نیست
وحضرت علی فرمودن یک دشمن زیاده هزارتا دوست کمه
پس باهمه دوست باشیم به نفع ماهست به شرط حفظ اقتدار ومنافع ملی وتمامیت ارضی ایران
پاینده وهمیشه مقتدربادایران عزیزومتمدن قدرتمند
چانم فدای ایران عزیزم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر