علیرضا خلیلی‌نیا مدیرعامل پتروشیمی شازند (شاراک) در گفتگو با خبرنگاران چه گفت؟

گروه توسعه ملی در راستای اجرای سیاست‌های مدیریت جدید وبانک مبنی بر توجه به جریان آزاد اطلاعات و ارتقای شفافیت و آشنایی اهالی رسانه با دستاوردهای شرکت‌های زیر مجموعه گروه توسعه ملی جمعی از روزنامه‌نگاران و عکاسان رسانه‌های اقتصادی کشور از شرکت پتروشیمی شازند بازدید کردند. نشست خبری علیرضا خلیلی‌نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از دیگر برنامه‌ این تور رسانه‌ای بود.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴ 30 May 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، روابط عمومی گروه توسعه ملی در راستای اجرای سیاست‌های مدیریت جدید وبانک مبنی بر توجه به جریان آزاد اطلاعات و ارتقای شفافیت و آشنایی اهالی رسانه با دستاوردهای شرکت‌های زیر مجموعه گروه توسعه ملی جمعی از روزنامه‌نگاران و عکاسان رسانه‌های اقتصادی کشور از شرکت پتروشیمی شازند بازدید کردند.

نشست خبری علیرضا خلیلی‌نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از دیگر برنامه‌ این تور رسانه‌ای بود.

خلیلی نیا در پاسخ به خبرنگار نبض بورس: چالش های پیش روی شاراک چیست؟

علیرضا خلیلی‌نیا در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض بورس درباره چالش های پیش روی شاراک گفت: مهمترین چالش پتروشیمی‌های خوراک مایع از جمله تبریز و شازند تامین به هنگام خوراک است. ۷۵ درصد هزینه‌های این مجموعه مربوط به تهیه نفتا به عنوان خوراک مایع است. در زمستان ۱۴۰۱ قسمت مهم نفت ورودی پالایشگاه‌ها به بنزین تبدیل می‌شد و تامین خوراک مایع از جمله نفتا با چالش روبرو بود. این درحالی است که امروز ۵۰ هزار تن ذخیره خوراک در اختیار پتروشیمی شازند قرار دارد. خوراک ورودی از طریق پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه اراک (حدود ۲۵ درصد) خوراک مورد نیاز تامین می‌شود.

وی افزود: ۸ درصد هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های حمل و نقل خوراک مایع است. زمستان سال گذشته قیمت هر کیلو نفتا به عنوان خوراک مایع ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان است. این درحالی است که هم اکنون نرخ خوراک مایع بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است. بر این اساس در دو ماهه پایانی سال رکورد تولید ۱۰۳ درصدی ثبت شده و این عملکرد ناشی از تامین به موقع خوراک پتروشیمی شازند است.

مدیر عامل شازند گفت: تامین خوراک مایع شامل ۷۰ درصد نفتا سبک و ۳۰ درصد نفتا سنگین است. ذکر این نکته ضروری است که رقابت در بورس کالا منجر به افزایش قیمت شده بود عملا شاهد سوداگری نفتا در بورس کالا بودیم. برخی پالایشگا‌های خصوصی نفتا را دریافت و اقدام به صادرات می‌کردند که وضعیت بازگشت ارز آن‌ها نیز مشخص نیست. بعد از پیگیری‌های انجام شده این رویه متوقف شد.

خلیلی‌نیا با اشاره به برنامه بلند مدت برای تاسیس مینی ریفاینری و ایجاد پتروپالایشگاه، گفت: بر این اساس خوراک مورد نیاز پتروشیمی شازند، درون خود مجموعه تولید خواهد شد و در آینده شاهد فعالیت پتروپالایشگاه شازند خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه، بعد از ابلاغ نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی، قیمت تامین خوراک حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افت کرد، گفت: بر این اساس محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز با افت قیمتی در همین حدود ۲۰ الی ۳۰ مواجه شد.

وضعیت صادرات و ارزآوری شاراک چگونه است؟

مدیرعامل «شاراک» در ادامه گفت: شازند یکی پتروشیمی‌های مهم در حوزه صادرات و ارزآوری است. 

مدیر عامل شازند اظهار داشت: ۶۰ درصد محصولات تولیدی این مجموعه در بورس کالا به بیش از ۵ هزار شرکت پایین دستی عرضه می‌شود. امارات (محصولات شیمیایی)، ترکیه (پلیمر) و افعانستان (هیدروکربن) مهمترین مقاصد صادراتی شازند هستند. ارز صادراتی در تالار دوم سامانه نیما یا همان بازار مبادله از طریق صرافی بانک ملی عرضه می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته بر اساس مجوز‌های بالادستی حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات به سه مقصد امارات، ترکیه و افغانستان ثبت شد.

وضعیت سودآوری شاراک امسال چگونه خواهد بود؟

خلیلی نیا بیان داشت: سال جاری نسبت به پارسال قطعا برای سهامداران سال پرسودتری خواهد بود و این نوید را می‌دهیم که در سال ۱۴۰۲ رکورد سودآوری شازند را رقم خواهیم زد.

با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها سقف قیمتی تعیین شده با تبدیل نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ به نرخ بازار مبادله حدود ۳۷ هزار تومانی، عملا سودآوری این شرکت‌ها رشد خواهد کرد. تغییر مبنای نرخ خوراک اثر خاصی بر وضعیت سودآوری پتروشیمی با خوراک مایع نخواهد داشت.

اهداف شاراک چیست؟

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه «به بحث صادرات نگاه ویژه‌ای داریم»، درباره اهداف شاراک گفت: افزایش تولید، افزایش صادرات و دانش بنیان؛ سه هدف اصلی ما محسوب می‌شود.

خلیلی نیا یادآور شد: در تلاش هستیم یک سری کار‌ها و پروژه‌های زودبازده انجام بدهیم تا زنجیره تولید را تکمیل کنیم. تلاش می‌کنیم شاراک را به شرکت پتروپالایشی تبدیل کنیم و در بلندمدت تولید خوراک را داشته باشیم. با این حال، امسال قطعاً به مراتب سال پرسودتری برای سهامداران خواهد بود.

از معامله بلوکی شاراک چه خبر؟

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند راجع‌به آخرین اخبار عرضه بلوکی شاراک گفت: این مسئله مربوط به وزارت اقتصاد است. او ادامه داد: به دلیل اینکه پتروشیمی شازند با نرخ ارز ۲۳ هزار تومان ارزیابی شده بود، این موضوع متوقف و راهی تجدید ارزیابی شد.

وی اظهار داشت: قطعاً پتروشیمی شازند را با عدد بیشتری ارزیابی خواهیم کرد. ما ظرفیت‌های زیادی داریم و آن عدد، عدد کوچکی بود. شاید دو تا سه برابر قیمت اعلامی، می‌توانیم قیمت گذاری کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار