بازدید 10930

واکنش شرکت ملی پالایش و پخش به شایعه بنزین سه سهمیه‌ای و افزایش قیمت

هر تصمیمی گرفته می شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد و یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می انجامد. برخی نیز برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می کوبند و این در حالی است که دولت همواره تاکید کرده، قیمت بنزین در سال جاری افزایش نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶ 30 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چند ماهی است که بازار شایعات گرانی بنزین و سهمیه سوم بنزین در فضای مجازی داغ است؛ موضوعی که با تکذیب چندباره از سوی وزیر نفت و سایر مقام مسئول در این حوزه مواجه شده است؛ برای نمونه، شهریورماه سال گذشته، وزیر کشور نسبت به شایعه گرانی یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد. احمد وحیدی در واکنش به اینکه عده‌ای ‌شایعه گرانی بنزین یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند، اظهار کرد: به‌هیچ‌وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم خیالشان راحت باشد. وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کامل برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

 

حال در جدیدترین مورد، پس از گفت‌وگوی یک مدیر شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص سهمیه بنزین، به سرعت شایعاتی مبنی بر گرانی بنزین در فضای مجازی و رسانه های غیررسمی منتشر شده است، به گونه ای که ادعا دارند: دولت قصد دارد، بنزین را سه سهمیه‌ای کند و برای مصارف بالاتر از ۲۱۰ لیتر در ماه، صاحبان خودروها، مجبور به سوخت‌گیری با نرخ‌های بالاتر خواهند شد.

این گمانه زنی و شایعات بنزینی زمانی داغ شد که احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه (هفتم خردادماه 1402) در گفت‌وگویی اظهار داشت: سهمیه یارانه‌ای ۶۰ لیتری بنزین کارت‌های سوخت شخصی تا ۹ ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه ۱۵۰ لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتدای ماه بعد شارژ می‌شود. در کارت‌های سوخت شخصی افراد علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتری یارانه‌ای ماهانه، سهمیه ۱۵۰ لیتری سوخت آزاد نیز شارژ می‌شود و در زمان دریافت سوخت از جایگاه پس از اتمام سهمیه ۶۰ لیتری می‌توانند از سهمیه ۱۵۰ لیتری سوخت آزاد کارت خود استفاده کنند.

این سخن مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش مبنی بر سقف ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، موضوع جدیدی نبوده است. چراکه در سال گذشته تابناک اقتصادی در گزارشی با عنوان «راهکارهای غیرقیمتی دولت برای کنترل قاچاق سوخت به جای گران کردن بنزین» بیان داشت: "دولت به جای افزایش قیمت بنزین و فشار به زندگی مردم، با کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر، اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت عادی کرده که به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین، اتفاق جدیدی رخ نداده و برای مصارف مازاد بر ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی نیز همچنان کارت سوخت جایگاه‌ها وجود دارد و مردم می‌توانند با کارت سوخت جایگاه‌ها مصارف بیشتر خود را با همان نرخ بنزین سه هزار تومانی تامین کنند.

واکنش شرکت ملی پالایش و پخش به شایعه اخیر

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ تغییری در مقدار سهمیه بنزین کارت‌های سوخت شخصی و قیمت بنزین در دستور کار نیست.
 
در متن این اطلاعیه آمده است: در پی برداشت نادرست از مصاحبه یکی از مدیران این شرکت توسط یکی از رسانه‌های محلی، موج رسانه‌ای نادرستی در فضای عمومی رسانه‌ای کشور و افکار عمومی شکل گرفت که اساساً فاقد اعتبار است.
 
بر این اساس، با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای و انتقاد از موج جریان‌سازی رسانه‌های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تشویش اذهان عمومی، به اطلاع همه مالکان خودروهای شخصی بنزین‌سوز می‌رساند همچنان سهمیه ماهانه با نرخ اول ۶۰ لیتر با قیمت یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه با نرخ دوم، ۱۵۰ لیتر با نرخ سه‌هزار تومان در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور قابل برداشت است. شایان ذکر است که طبق اطلاع‌رسانی‌های قبلی دولت، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار ندارد.

شرکت مذکور بیان داشت: اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از سایر مسائل از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می شود. تا آنجا که حتی هر شایعه ای که در فضای مجازی منتشر می شود تا چند روز واکنش های بسیاری را ایجاد می کند.

از همین روی، هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد و یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می انجامد. برخی رسانه ها نیز برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می کوبند، در حالی که دولت همواره تاکید کرده که قیمت بنزین در سال جاری افزایش نخواهد داشت.

البته شایعات بنزینی تنها مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می شود. در حالی که موضوع کیفیت بنزین یکی از مواردی که شایعات فراوانی حول و حوش آن مطرح می شود؛ اما اصلی ترین شایعه در حوزه بنزین مربوط به شایعه گرانی آن است.

این شایعات یک بار همزمان با تصویب قانون بودجه مطرح می‌شود، بار دیگر به بهانه ورود به سال جدید بر سر زبان‌ها می‌افتد. گاهی صحبت در خصوص مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه سازی مصرف بهانه‌ای برای داغ شدن تنور شایعه گرانی بنزین می‌شود و در آخرین مورد نیز ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران گرانی بنزین را به سرخط خبر‌ها باز می‌گرداند. این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و حتی تاکید شده که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد. البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که باید تا پایان شش ماهه اول امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد و در همین رابطه، دولت بعد از پایان تعطیلات نوروز، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را با هدف نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت در کنار اجرای طرح کدینگ در استان‌های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورد. البته همزمان با اجرای این طرح تاکید شد که کارت جایگاه‌ها کامل جمع نمی‌شود و در هر جایگاه با توجه به نیاز تعدادی کارت خواهد ماند.

بررسی‌های میدانی در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد که مشکلی در توزیع سوخت با ساماندهی کارت جایگاهداران ایجاد نشده و تغییری در جریان سوخت گیری به وجود نیامده است؛ بنابراین این طرح دولت در شرایطی که اصلاح سیاست‌های قیمتی در نظام سوخت کشور اجرا نمی‌شود، موفق بوده و توانسته رصد مصرف بنزین را تا حد زیادی امکان پذیر کند. در واقع دولت تلاش کرده تا بدون آنکه فشار مضاعفی با افزایش قیمت سوخت بر معیشت مردم تحمیل کند، مصرف بنزین را کنترل کرده و علاوه بر اجرای صریح قانون برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، گام مهمی برای کنترل مصرف بنزین نیز بردارد. با توجه به این موارد، مشخص نیست که با وجود تاکید چند باره دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین، چرا همچنان برخی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی شایعه گرانی بنزین را مطرح می‌کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
طبق معمول الان تکذیب میکنن بعد یهو گرونش میکنن و شروع میکنن به کی بود کی بود من نبودم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
سردرسالنهای پرورش اندام نوشته شده است . زیبایی اندام تناسب اندام.... تورم زشتی اقتصاد است. اگر به صورت توده ای یكجا جمع شود سرطان میشودو لاعلاج.. ولی اگر زشتی را به تناسب پخش كنیم .. كارستان كردهایم.. ثابت نگه داشتن قیمت بنزین یعنی انتقال زشتیو ضعف به بخشهای دیگر... این یعنی افزایش فشار به بخشهای دیگر مثل بیمه. مثل آموزش پرورش..
این یعنی شكست و سقوط... دولت و مردم فكر میكنند این ثباتثمره دارد. درستش این است كه به تناسب نرخ تورم و افزایش حقوقها بنزین هم گران شود.. این به نفع همه است.. اگر یك ستون اقتصاد شكسته شود دیگر ستونها قطعا خواهند شكست و این علم زیادی نمیخواهد.. توزیع تورم خود یك هنر است كه مورداغفال دوستان دكترین جدید واقع شده است.
اتفاقا سال ۹۸ هم روز قبل گرانی بنزین وزارت نفت تکذیب کرده بود
پاسخ ها
مثلا ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
روحاني گفت صبح از خواب بيدار شدم ديدم بنزين گران شده !!بعله
مسئولین دولت، اگر توانایی حل مشکلات مردم رو ندارید (که همه عالم میدونند ندارید) لطفاً مشکل به مشکلاتمون اضافه نکنید. قرار نیست هزینه هر اتفاقی تو این مملکت از جیب مردم بیچاره باشه. تو کنترل تورم و اقتصاد که به لطف خدا هیچ کاری نکردید لااقل هزینه های مردم رو افزایش ندید. والا این مردم بازیچه دست شما نیستند که مدام با سیاست های غلطتون بهشون فشار میارید
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
خلایق هر چه لایق
جناب وزیر محترم نفت که بنده را استخدام نکردید منظورم زمان بیژن جان است البته، اگر خواسته باشید بنده می توانم نفتا را بدون پالایش اضافی تبدیل به بنزین با اکتان ۹۴ بکنم دوست دارید اینجا زیر متن اکی بده قیمت تمام شده نصف قیمت جهانی در می اید.
پاسخ ها
ناصری
| Canada |
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
چنین افرادی می بایستی وزیر شوند که توانایی دارند و بدلیل
اینکه تحویلشان نمی گیریم از کشور می روند
خوب بوی افزایش قیمت بنزین میاد! یه تورم سرسام آور! این بازی ها تا کی؟ یک اقتصاد سالم چه نیازی به تورم سازی دارد؟ ببینید چین چی کار می کنه شما هم انجام بدید! اولین کار رفع تحریم های بانکی و پذیرش قوانین بانکی و اقتصادی در دنیاست!
یادمونه سال ۹۸ هم وزیر اومد گفت هیچ تغییری در دستور کار نیست و تغییر قیمت نداریم. دو روز بعدش صبح جمعه شد و ...
دولت محترم حواسشون باشه که گرون نکنن مردم به حرف شما اعتماد میکنن واگر عیر از این باشه دیگه هیچ کس برای حرفتون ارزش قایل نخواهد شد لطفا در کنار مردم باشید
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
باشه ممنون از نظر شما
سریعا رسیدگی میشه
چرا دارید دروغ میگید؟تصمیم دارید توافق کنید ودلار هارابگیرید وبعد بنزین راهم شدیدا گران کنید
یادتون باشه که بچه طرف نیستید. هر بار خواستید جنسی رو گرون کنید، اول خودتون زمزمه اون رو در فضای مجازی راه انداختید و بعدش رسما قیمت جدید رو اعلام میکنید
داستان گرون کردن بنزین در سال ۹۸ یادمون نرفته
اتفاق خاصی که افتاده این است که در جایگاهها، کارت سوخت آزاد به اندازه‌ی کافی وجود ندارد و هر سکوی ۴ یا ۶ نازله، ۱ یا در نهایت در بعضی جایگاهها ۲ کارت وجود دارد که کفاف نیاز مردم را نمی دهد و به همین دلیل جایگاهها در طول روز بسیار شلوغ است و وقت مردم گرفته می شود. لازم است بدانید که کارت جایگاهها هم محدودیت روزانه ۸۰۰۰ لیتری دارد که تا معمولاً تا قبل از عصر تمام می شود و باید تا ساعت ۱۲ شب صبر کرد تا مجدداً شارژ شود. از طرف دیگر این کارتها پس از اینکه شارژ ۸۰۰۰ هزار لیتری آن تمام شد از سوی جایگاهداران جمع شده و ساعت ۱۲ شب هم در دسترس مردم قرار نمی دهند تا شیفت صبح که شروع می شود. یعنی از بعدازظهر تا فردا صبح کارت آزاد جایگاهداران وجود ندارد. اگر مسئولین شرکت نفت قبول ندارند و تکذیب می کنند، که البته می کنند، صدا و سیما می تواند گزارش تهیه کند. هر چند امیدی به صدا و سیما هم نیست چون واقعیت را منعکس نمی کند. البته با تکذیب مسئولین شرکت نفت و عدم انعکاس گزارش واقعی از سوی صدا و سیما، صورت مسئله عوض نخواهد شد. مردم که می بینند و می دانند چه خبر است، چون با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
دقیقا همین طور هست که ایشون نوشتن.
خدکیلی ریسی برای بهبود اوضاع مملکت اومد یا شکستن کمر مردم
اولا که یه روز صبح شنبه بیدار میشویم که رییسی می بینه ملت نهار نخوردن ؟؟!!.
دوما تا ناشد چیزکی مردم نگویند چیزها ؟؟.
سوما جانمی جان دوباره یه چند وقتی اتیش بازی وبزن بزن وبخور بخور وشیر تو شیری شروع میشه ولی خداکنه اخریش باشه !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟......................
اگرهم خبرشایعه باشد به قول شما پس چراشما برای خبرکذب اینقدر وقت واهمیت می دهید هرخبردروغ زمان روشنش می کند نیازی به این همه داستان گفتن نیست .
" دولت همواره تاکید داشته که بنزین درسال جاری گران نخواهد شد"
یعنی در سال دیگه گران خواهد شد؟!!!!!!!
جان من چندد نفر از كامنت ها دفاع كردن؟
تا زمانیکه مسولان صد برابر کارگران حقوق می گیرند و مسکن و خودرو مجانی استفاده می کنند مشکلات ملت تمامی ندارد روزی که مسولان قیمت مسکن و اجاره و خودرو و مواد غذایی و هزینه اموزش و بهداشت را مانند یک کارگر لمس کنند انروز جامعه اصلاح خواهد شد نه زمانیکه شاسی بلند قیمت کارخانه اقساطی چند ده ساله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
هزار برابر هم گرون بشه در زندگی و رفاه مسولین و نور چشمیهاشون اتفاق و خللی وارد نمیشه مسولینی که از پارکینگ منزل با ماشین دولتی و بادیگارد به محل کار میروند و از پارکینگ محل کار با همان ماشین می‌گرداند چه غم مردم دارند بیچاره فقرا و طبقه متوسط که زیر بار این زندگی له شدند و جوانان نا امید ا
مسئولان محترم ، با معیشت و امنیت مردم بازی نکنید. گران کردن قیمت بنزین ، کاهش سهمیه، حذف کارت سوخت جایگاهها و سایر ترفندهای همه شون یک نتیجه داره. عواقب خطرناکی برای کشور داره .اینقدر مردم را تحت فشار نزارید اینقدر مردم را عصبانی نکنید. هر روز مسافت زیادی را باید برای رفتن به سرکار و بردن فرزندان به مدرسه طی کنیم ، هزینه زندگی خیلی ها از مسافرکشی بین شهر و روستا هاست که بنزین و از جایگاهها کم و حذف کردی و همه را علاف و عصبانی کردید.بترسید از عواقب کار. نالایق ها را کنار بزارید و مدیران توانا بزارید جاشون.
با این سنخنرانی، منتظر افزایش قیمت بنزین هستیم... .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل