بازدید 6144
با تحولات منطقه و جهان

درخواست سازمان ملل برای پایان فوری جنگ یمن/ موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید پنج روزه آتش‌بس/ اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان / مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع

درخواست سازمان ملل برای پایان فوری جنگ یمن، موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید پنج روزه آتش‌بس، اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان، مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع و مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ 30 May 2023

درخواست سازمان ملل برای پایان فوری جنگ یمن/ موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید 5 روزه آتش‌بس/ اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان/ مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع

بین الملل تابناک: درخواست سازمان ملل برای پایان فوری جنگ یمن، موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید پنج روزه آتش‌بس، اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان، مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع و مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

درخواست سازمان ملل برای پایان فوری جنگ یمن

«هانس گراندبرگ»، فرستاده سازمان ملل که به توکیو، پایتخت ژاپن سفر کرده است، از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا اقدامات جدی برای دستیابی به صلح دائمی انجام دهند.

وی تصریح کرد که انسجام تلاش‌های جامعه جهانی و وحدت اهداف درباره یمن، از عوامل محوری در این زمینه هستند و زمان و شرایط کنونی در یمن نیز «دشوار» است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گراندبرگ همچنین بر نیاز به تداوم و تقویت یاری بین‌المللی برای دستیابی به حل‌وفصل سیاسی پایدار و دستیابی به صلح دائمی در یمن تأکید کرد.

فرستاده سازمان ملل در یمن همچنین در دیدار با «کی تاکاجی»، معاون وزیر خارجه ژاپن و مسئولان ارشد دولت این کشور تلاش‌های مربوط به حمایت از طرف‌های درگیر در یمن برای دستیابی به توافق آتش‌بس و ازسرگیری روند سیاسی فراگیر و جامع تحت نظارت سازمان ملل را بررسی کرد.

موافقت طرفین درگیری در سودان با تمدید پنج روزه آتش‌بس 

شامگاه دوشنبه، ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع با تمدید آتش‌بس به مدت پنج روز موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر امور آفریقایی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمدید، فرصت بیشتری برای کمک‌های بشردوستانه، احیای خدمات اولیه و بحث در مورد امکان تمدید طولانی‌تر آتش‌بس فراهم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: آمریکا و عربستان از موافقت ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برای تمدید توافق آتش‌بس امضا شده در ۲۰ مه ۲۰۲۳ برای مدت پنج روز استقبال کردند.

از پانزدهم آوریل گذشته، درگیری‌های خشونت‌آمیز و گسترده بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در مناطق پراکنده سودان ـ که بیشتر آن‌ها در خارطوم، پایتخت این کشور متمرکز شده‌اند ـ ادامه داشته و صدها غیرنظامی کشته و زخمی بر جای گذاشته است. در حالیکه هیچ آمار رسمی از قربانیان پرسنل نظامی هر دو طرف درگیری نظامی وجود ندارد.

اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان

وزارت کشور عربستان، حکم تعزیری اعدام دو تبعه شیعه بحرین را به اتهام «پیوستن به یک گروهک تروریستی با هدف اخلال در امنیت دو کشور» اجرا کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‎ای مدعی شد، جعفر محمد علی محمد جمعه سلطان و صادق مجید عبدالرحیم ابراهیم ثامر وابسته به یک گروه تروریستی به ریاست یک فرد تحت تعقیب امنیتی در بحرین که هدفشان ایجاد ناامنی و آشوب در عربستان است، بودند.

وزارت خارجه عربستان در ادامه ادعای خود افزود: این دو تبعه بحرینی با افرادی در داخل عربستان ارتباط برقرار کردند تا اقدامات تروریستی انجام دهند. آنها قصد داشتند مواد منفجره را به عربستان قاچاق کرده و سپس در یک منطقه صحرایی دفن کنند و به رئیس هسته تروریستی تحویل دهند.

وزارت کشور عربستان هفته گذشته نیز از اعدام سه جوان شیعه اهل قطیف خبر داد و اعلام کرد که این سه تن را به اتهام «پیوستن به سازمان های تروریستی» در خارج از این کشور اعدام کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۲ نیز اعلام کرد، حکم اعدام تعدادی از شهروندان سعودی که افکار نادرست و باورهای انحرافی را پذیرفته بودند، اجرا کرده است.

مخالفت چین با درخواست آمریکا برای دیدار وزرای دفاع

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، پنتاگون اعلام کرده که چین درخواست آمریکا را مبنی بر دیدار وزرای دفاع هر دو کشور در سنگاپور رد کرده است.

پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای و با اشاره به جمهوری خلق چین به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: جمهوری خلق چین طی شب به ایالات متحده خبر داده که درخواست و دعوت ما را مبنی بر دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و لی شانگفو، وزیر دفاع چین در سنگاپور رد کرده است. ما اوایل ماه می از چین برای این دیدار دعوت کردیم.

در این بیانیه آمده است: پنتاگون قویا به اهمیت حفظ خطوط باز ارتباطی میان ارتش‌های دو کشور (آمریکا و چین) باور دارد و واشنگتن و پکن در این خصوص باید اطمینان حاصل کنند که رقابت میانشان به درگیری تبدیل نشود.

طبق این گزارش، پنتاگون قصد داشت دیداری میان وزرای دفاع آمریکا و چین در حاشیه نشست شانگری-لا برگزار شود. وزارت دفاع چین هم اعلام کرد، لی در این رویداد ـ که بخشی از سفرش به سنگاپور در تاریخ ۳۱ ماه می تا ۴ ژوئن است، سخنرانی خواهد کرد؛ این نخستین باری نیست که آمریکا اذعان می‌کند، چین درخواست‌های واشنگتن را بی‌پاسخ می‌گذارد.

«الی راتنر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی حوزه هند-پاسیفیک، پیشتر طی رویدادی در واشنگتن گفت: تلاش‌های پنتاگون در ماه‌های اخیر برای برقراری تماس با ارتش چین ناکام مانده و این کشور توجهی به درخواست‌های آمریکا نداشته است.

طبق گزارش فایننشال تایمز، پکن پیشتر به واشنگتن گفته بود، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه وزیر دفاع چین درخصوص دخالت ادعایی در خرید تسلیحات پیشرفته روسی، "شانس کمی" نسبت به برگزاری مذاکرات میان وزیر دفاع چین و آستین در سنگاپور وجود دارد.

توافق ترکیه و مصر برای تعیین سفیر

مصر و ترکیه بر سر ارتقای روابط سیاسی و دیپلماتیک توافق کردند.

آن گونه که دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرده، «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه توافق کردند که فوراً سطح روابط دیپلماتیک را ارتقا دهند و نسبت به تبادل سفیران اقدام کنند؛ این توافق یک روز پس از پیروزی دوباره رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای پنج سال آینده صورت گرفته است.

یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، وزیر خارجه مصر به آنکارا سفر کرده بود. خبرگزاری «آناتولی» در جریان سفر وزیر خارجه مصر به ترکیه گزارش داد که «چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در آنکارا اظهار داشت: «صفحه جدیدی که در روابط با مصر باز شده است را با پروژه‌های مشترک و اخبار موفقیت‌آمیز پر خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد، امروز دو کشور توافق کردند، در دوره آتی گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دو جانبه بردارند. در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، چاووش‌ اوغلو با ابراز خرسندی از میزبانی ترکیه گفت که طی یک ماه گذشته برای سومین بار با همتای مصری خود دیدار کردند.

چاووش‌ اوغلو با تاکید بر اهمیت روابط و همکاری ترکیه و مصر گفت: «از این پس در مورد لیبی نیز همکاری خواهیم کرد. ممکن است در مورد برخی روش‌ها اختلاف نظر داشته باشیم، اما باید روی نقشه راه همکاری کنیم و در آینده نیز به همکاری ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه در مورد سوریه نیز گفت‌وگو کرده‌اند، اظهار داشت: «ممکن است نشست‌های چهارجانبه‌ای در آینده برگزار شود. صلح و ثبات دائمی در سوریه برای همه ما مهم است.»

پیش از این در اواخر زمستان سال گذشته نیز وزیرخارجه ترکیه به مصر سفر کرده بود. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که به دعوت سامح شکری همتای مصری خود وارد قاهره شده بود، پس از دیدار دو جانبه در کاخ التحریر در نشست مشترک خبری با وی شرکت کرد. وزیر خارجه ترکیه محور این دیدار را اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه اعلام و تاکید کرد: «طرفین برای تقویت روابط در حوزه‌های انرژی، تجارت، حمل و نقل و دیپلماسی اراده نشان دادند.»

چاووش اوغلو همچنین اضافه کرد: «برای بهبود همکاری در حوزه انرژی گام‌های ملموسی برخواهیم داشت. احیای مسیرهای حمل و نقل برای افزایش مبادلات تجاری که متوقف شده بود، یکی دیگر از خواسته‌های طرفین است. همچنین روابط دیپلماتیک خود را به بالاترین سطح خواهیم رساند.»

گفتنی است، مناسبات مصر و ترکیه پس از انقلاب‌های عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت برخی کشورها از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده بود. ترکیه و مصر پس از یک دهه وارد عادی سازی روابط شدند. این اقدام به درخواست آنکارا انجام گرفت، زیرا پس از یک دهه تنش با همسایگان و برخی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه به دنبال عادی سازی روابط با آنهاست که این روند با امارات و عربستان شکل گرفت و با رژیم صهیونیستی ادامه یافت و اکنون به مصر رسیده و احتمالاً در آینده به سوریه خواهد رسید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۵
پس چرا دیگه ایران اعتراض نمیکنه به عربستان برای کشتن شعیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
حکومت عربستان که از اسراییل بدتر بود یکباره برادر شد پس نیتجه می شود یا دنیا عوض شده یا ما عوض شدیم و یا آنها عوض شدند
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
ببینیم سرنوشت حوثی های یمن چی میشه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
ظاهرا اونجا هم عده ای اختشاش گر دارن
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان!!!
برادارن عرازشه چرا دیگه از دیوار سفارت بالا نمیرید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
یعنی چرا قبلا نگران شیعیان نمی شدین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
غربگدای برعنداز چرا توهین میکنی مسائل سرزمین ها به خودشون مربوطه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
برای اینکه به شما بفهمانند،شما کاره ای نیستین.
آمریکا با تحرکات پیمان نظامی اش ناتو در مرزهای روسیه، اروپای شرقی را وارد بحران کرد (این مطلب را سیاست مدار برجسته شان کسینجر نیز تائید کرده)، بحرانی که به گفته بسیاری از تحلیل گران، پایان مشخصی برای آن وجود ندارد و حتی ممکن است با طولانی شدن جنگ و درگیر شدن کشورهای بیشتری، شاهد جنگ جهانی با چاشنی اتمی باشیم، چیزی که مقامات روس بارها از آن تحت عنوان آخر زمان هسته ای یاد کرده و به سران کشورها هشدار آن را داده اند، همان طور که قبل از درگیری کی یف - مسکو، نیز مقامات کرملین بارها به ناتو هشدار داده بودند که این قبیل تحرکات نظامی (نصب سامانه های موشکی و ...) در مرزهای سرزمینی شان، قابل پذیرش نیست و ممکن است آتش جنگ و درگیری را در منطقه شعله ور کند ولی مگر سران ناتوی تحت رهبری آمریکا به این هشدارها توجه کردند؟ و امروز شاهد آنچه که نباید اتفاق می افتاد یعنی جنگ، آوارگی و ویرانی کشوری ثالث (اوکراین) آن هم به دلیل تصمیمات غلط سران ناتو و بی توجهی به هشدارهای مکرر مقامات کرملین، هستیم.
آمریکا به پیشنهاد صلح چین برای پایان دادن به مناقشه کی یف - مسکو بی توجهی کرد، با رزمایش های مکرر در آب های آسیای شرقی (رزمایش با تایوان جزیره مورد مناقشه چین و رزمایش های مکرر تحریک آمیز با کره جنوبی و ژاپن)، بازگشایی دفتر ناتو در ژاپن، در آستانه ایجاد بحران دیگری این بار در شرق آسیا است.
آمریکا چین را بدون دلیل قانونی، متهم به کمک نظامی به مسکو می کند، در حالی که خود و همدستان غربی شان به جای حل دیپلماتیک مناقشه کی یف - مسکو، با سیل تسلیحات نظامی پیشرفته به اوکراین بر آتش جنگ افروزی دمیدند و این وسط کشور اوکراین را ویرانتر و به مخروبه ای از ادوات نظامی شان تبدیل کردند، حال با چه رویی درخواست ملاقات وزیر دفاع شان با وزیر دفاع چین را دارند، خدا داند؟؟؟ یحتمل این بار هم به دنبال تنش آفرینی دیگری جهت رسیدن به منافع اقتصادی خود هستند مگر با تنش آفرینی در شرق اروپا میلیاردها دلار تسلیحات نظامی فرسوده در انبارهایشان را به کشورهای غربی نفروختند و میلیاردها دلار گاز مایع به اروپا صادر نکردند، تاریخ در آینده گویای همه چیز خواهد بود.
حزب اللهی ها کجا هستن؟تغییر چهره دادن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
بهترین زمان هستش که شما غربگراها از آب گل آلود ماهی بگیرید
برو منافق دنبال کارت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
ناشناس
()|۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹

دوست عزیز
اینکه پاسخ منطقی ندارید نشان دهنده این است که تفکری که دنبال می کنید پین طرز تفکر و عملکرد ، تناقضی فاحش وجود دارد .
مثل مرگ بر آمریکا گفتن و زندگی فرزند در آمریکا

قصد قانع نمودن شما را ندارم ولی التماس تفکر دارم
.
اعدام در هر جای دنیا رفتاری ضدانسانی است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
اصلا ما بد شما غربگداها که داشتید خودتون رو میکشتید چرا به سفارت عربستان حمله شده الان داری فرمان حمله صادر میکنی؟ این غربگدا چه موجودیه اصلا مشخص نیست
میزان اعدام شیعیان از سوی عربستان تازگی ها بیشتر شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
چیه خوشحالی و بیایی اینجا فتنه انگیزی کنی!
نخیر کور خوندی کسی با حرف های شما و امثال شما تحریک نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹

اگر جواب منطقی نداری برای اقناع حتی خودت
پیشنهاد می کنم ، سکوت کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
اگر این اختلاف انداز ها نباشند آمریکا در منطقه امنیت ندارد باید جمع کند و گورش را از منطقه گم کند.
می گم الان اگه کسی بره جلوی سفارت عربستان به این اعدام ها اعتراض کنه، معاند به حساب میاد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
آره چون دیگه روحانی رئیس جمهور نیست و حکومت یکپارچه و یک دست شده
سابق خود سفارتخانه ها با هم فرق داشتند. حمله به بعضی اقدامی انقلابی بود و حمله به بقیه کاری ناپسند.

الان مشخص شده که حمله به یک سفارتخانه مشخص هم در بعضی زمان ها اقدامی قهرمانانه و در بعضی زمان ها عملی خائنانه است.

نه، بابا، ربطی به عالم سیاست ندارد. می خواستم یکی از کاربردهای نظریه فضا-زمان را در این جا ذکر کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
این تفاوت ناشی از ، انتخاب استراتژی هیجانی و نابخردانه برخی تندرو است .
که متاسفانه تاوان این نابخردی را مردم می دهند . نه تندروها
بابا، یکی به این برادران عربستانی بگه؛ حالا اعدام می کنید بکنید ولی دیگه چرا علناً اعلام می کنید.

نمی گید اینطوری ما ارزشی ها چقدر ضایع می شیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
از این به بعد هر کسی را عربستان بکشند رسانه ها باید شیعه یا سنی بودنش را حتما مشخص کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
مشکلت با ارزش ها چیه بی ارزش؟
شیعیان آل سعود باز هم کشتار کرد دولتمردان کجاییییییید . مماشات بس است پس کجا رفت سیاست شما که عین دیانت شما بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
ناشناس محترم وقتی ارمنستان گروه گروه. شیعیان بیگناه آذری رابرای تصرف قرباغ شهید وآواره کرد صدائی انچنانی شنیده نشد حالا شما برای شهادت دونفردادت‌ بهوارفته البته حق داری کاربدبداست ولی متاسفانه سیاست این مشکلات رادارد
بنا به قول فرمایش آقای کوثری، همانگونه که درگیری با گروه طالبان و کشته شدن مرزبانان ایرانی فی الواقع یک دعوای خانوادگی بوده وآن گروه همچنان بعنوان یک جنبش اصیل در منطقه شناخته میشود، حتما اعدام سریالی شیعیان به دست عربستان هم یک نوع شوخی بوده و وهابیون عزیز هم عضو همان خانواده اصیل محسوب میگردند
دیگه شریعتمداری مقاله نمی‌ده اندر باب شیعه کشی وهابی ها
شیخ نمر چی شد؟
وای به حال دو رویان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
شریعتمداری ،یک چهره دو رو (البته با اختلاف زیاد) در تاریخ معاصر است
اعدام دو تبعه شیعه بحرینی در عربستان! خیلی علاقمندم تیتر کیهان رو در این مورد ببینم!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
باید دید امامان جمعه شیعه واکنشی نشان می دهند یا تقیه می کنند !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
به تیتر کیهان علاقمندی یا به اختلاف بین شیعه و سنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
۱۵:۴۴
شما چرا موقع بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان نگران اختلاف شیعه و سنی نبودی؟ این کار شما دوگانگی و دو رویی نیست؟
غربگداها حالشون خیلی خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
هر اتفاقی که اربابان غربگدا را خوشحال کند اونا هم کیف می کنند، بخصوص اگر اختلاف بین مسلمانان باشد، کشتار بین مسلمانان رخ دهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها