بازدید 10492

در سفر سلطان عمان به تهران چه گذشت؟ / توافق بر سر امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و عمان

امروز یکشنبه، هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران قرار گرفت و سپس، مقامات دو کشور چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱ 28 May 2023

در سفر سلطان عمان به تهران چه گذشت؟

بین الملل تابناک: امروز یکشنبه، هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران قرار گرفت و سپس، مقامات دو کشور چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.

توافق بر سر امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و عمان
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۳:۴۲

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) هفتم خرداد ماه پس از دیدار و گفت‌وگوی سلطان «هیثم بن طارق» سلطان عمان با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در نشست خبری مشترک با بدر البوسعیدی همتای عمانی در تهران گفت: ضمن خوشامدگویی به سلطان عمان سلطان کشور دوست و برادر، خوشحالم که در کنار همکارم وزیر خارجه سلطنت عمان هستم.

وی افزود: بدون تردید سلطنت عمان جایگاه ممتازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد. نقش عمان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره مثبت و سازنده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گفت‌وگوهای امروز روسای دو کشور بر مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و امنیتی متمرکز بود، خاطرنشان کرد: در چارچوب این گفت‌وگوها در خصوص تقویت خطوط کشتیرانی بین دو کشور و فعال سازی ظرفیت بنادر دو کشور تأکید شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران عنوان کرد: خرسندیم در پی سفر سال گذشته آقای دکتر رئیسی به مسقط توافقات مهمی حاصل و اسنادی به امضا رسید.در پی امضای ۱۳ سند بین دو کشور در مسقط شاهد افزایش دو برابر حجم تبادل تجاری بین دو کشور هستیم. 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در پی دیدار روز جاری روسای دو کشور در تهران چهار سند دیگر بین وزرای ذیربط به امضا رسید.اسنادی که بر موضوع همکاری در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری، مناطق آزاد و همکاری‌های صنعتی تمرکز داشت.

به گزارش فارس، سلطان هیثم بن طارق سلطان عمان در پاسخ به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و به منظور انجام سفری دو روزه بعدازظهر امروز (یکشنبه) هفتم خرداد ماه وارد تهران شد. آیت‌الله رئیسی دوم خرداد ۱۴۰۱ سفری یک روزه به مسقط داشت.

توافق بر سر امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و عمان

وی ادامه داد: حسب توافق روسای دو کشور با همکارم آقای بدر البوسعیدی اتفاق نظر داریم که سندی تحت عنوان برنامه جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور در آینده نزدیک به امضا برسد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت:‌ در سطح منطقه‌ای روسای دو کشور ضمن تأکید بر ضرورت روابط مستحکم منطقه‌ای بر تحکیم و دوستی بین کشورهای اسلامی بیش از پیش تأکید کردند.

امیرعبداللهیان از جمله موضوعات مهم مورد توجه دو کشور را مسئله ترانزیت، موافقتنامه عشق آباد و ترانزیت چهارجانبه بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان برشمرد و در پایان از تلاش‌های سازنده سلطان عمان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تشکر کرد. 

 البوسعیدی: این سفر مرحله جدیدی را در روابط بین دو کشور پایه ریزی می‌کند

به گزارش فارس، بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این نشست خبری ضمن تشکر از امیرعبداللهیان در پی ابراز احساسات خوب و اظهارات مثبت در خصوص روابط تاریخی و بسیار خوب دو کشور، اظهار داشت: سفر مهم کنونی سلطان هیثم بن طارق به جمهوری اسلامی ایران بیانگر امتداد و عمق روابط تاریخی و ممتاز بین دو کشور است؛ روابطی که سده‌ها است که ادامه دارد. 

وزیر خارجه عمان همچنین گفت: معتقدیم این سفر مرحله جدیدی را در روابط بین دو کشور پایه ریزی می‌کند و ما را برای شروع کارها، فعالیت‌ها و همکاری‌های مثمرثمر جدید آماده می‌کند.

البوسعیدی ادامه داد: مذاکرات امروز بین سلطان عمان و برادرشان آقای رئیسی بیانگر روح مثبتی است که بر روابط دو کشور در تمامی زمینه‌هایی که وزیر خارجه ایران به آنها اشاره کرد، حاکم است. در زمینه همکاری‌های گردشگری، گردشگری سلامت، امنیت غذایی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، انرژی تجدیدپذیر و ارتباط مستقیم بین بنادر دو کشور و تقویت کشتیرانی و بسیاری از موضوعات دیگری که می‌تواند در آینده در سطح همکاری‌های دو کشور ایجاد شود نیز رایزنی شد.

 ضرورت تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه

رئیس دستگاه دیپلماسی عمان همچنین اظهار داشت: سلطان عمان در دیدار کنونی بر ضرورت اهمیت رویکردهای بسیار مثبت ریاست جمهوری مبنی بر تقویت و توسعه روابط بین ایران با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در حوزه خلیج فارس تأکید کرد و ما نیز با این موضوع همصدا می‌شویم و باور داریم که اینگونه روابط نزدیک بین همسایگان پیرامونی ما با جمهوری اسلامی ایران در نهایت امنیت، ثبات و رفاه این کشورها را رقم خواهد زد.

وزیر خارجه عمان اضافه کرد: روسای دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند و ما هم به عنوان وزرای خارجه دو کشور به رایزنی‌های خود کما فی السابق و حتی بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد و هدفمان از این رایزنی‌های مستمر، یافتن راه‌حل‌های مسالمت آمیز برای برطرف کردن همه چالش‌های فراروی خودمان است.

وی یادآور شد: از این به بعد با یکدیگر و با تشریک مساعی کارها را دنبال خواهیم کرد.

البوسعیدی به اسناد موجود بین دو کشور اشاره کرد و افزود: کارهای اجرایی شدن این اسناد را پیگیری خواهیم کرد از جمله سند جامع راهبردی که در برگیرنده بسیاری از موضوعاتی است که مورد اهتمام دو کشور است و در نظر داریم این سند را نهایی کنیم.

 وی در پایان از ملت و دولت و رهبری جمهوری اسلامی ایران به خاطر مهمان نوازی گرم از بدو ورود هیأت عمانی به تهران قدردانی کرد.

 

بعدازظهر یکشنبه در جریان سفر آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، دو کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

در سفر سلطان عمان به تهران چه گذشت؟

رئیس جمهور ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات امروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین از نقش عمان و به ویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.

سلطان عمان: هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نیز در این نشست با سپاسگزاری از دعوت و استقبال گرم رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: پس از سفر سال گذشته جنابعالی به عمان، سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و هرچند حجم تبادلات تجاری دو برابر شده، با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیات‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.

رئیس جمهور: روابط ایران و عمان از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری ارتقا یافته‌ است

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و عمان از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری ارتقا یافته است، اظهار داشت: دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران دو کشور، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جریان سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

رئیس‌جمهور ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات امروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد.

رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین از نقش عمان و به ویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
دکتر سید ابراهیم رئیسی ؟؟؟؟؟؟؟ لطفا نه آقای رییسی خراب کنید نه دکتر ... تابناکی عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
سلطان،سلطانی شمایی



بقیه اداتو در میارن
سلطان عمان فقط برای احوالپرسی و امضای چند قرارداد در حوزه انرژی آمده بود و سفرش هیچ ارتباطی به .. ایران از امریکا برای احیای برجام نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
سلطان عمان اونقدر بیکار نیست که برای این چیزایی که گفتی بیاد ایران
امضا توافق برنامه راهبردی بین ایران و عمان یعنی اینکه عمان واسط بین ایران و کشورهای دنیا برای تبادل جاسوس ها بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
شوخو موکنی؟
کشور عمان به اندازه یکی از استان های ما جمعیت دارد یعنی اگر ما به ظرفیت های هر استان نگاه کنیم به مثابه ارتباط با یک کشور همسایه است
کشور عمان به اندازه یکی از استان های ما جمعیت دارد یعنی اگر ما به ظرفیت های هر استان نگاه کنیم به مثابه ارتباط با یک کشور همسایه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فرمایش شما درسته ولی بشرطی که بتوانیم از ظرفیت های خودمان استفاده کنیم فعلا که عمان مقصد پزشکان تحصیل کرده ماست
و برنامه ریزی کردن برای تبدیل شدن به مرکز پزشکی غرب آسیا اونوقت ما هنوز درگیر این هستیم که پول پزشکان را کارت به کارت کنیم یا از پوز استفاده کنیم
برجام عملا نابود شده است مردم سیاه نکنید
گسترس همکاری همش شده گسترش همکاری مگه کشورهایی در تراز عمان چی دارند که هی میگویید گسترش همکاری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
هيچ چيز كه نداشته باشند، بازار كه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
سلام قدرت پولش را در برابر دلار اگر بررسی بفرمایید متوجه میشید چی دارند
حرف حرف حرف، تفاهم نامه با چین، تفاهم نامه با روسیه و ... حالا با عمان، نتیجه : ادامه رکوردهای پی در پی در تورم،
تداوم سراشیبی ارزش پول ملی، گسترش بی امان فقر، خواندن این مطالب هم خجالت آور است آنوقت شما چطور رویتان می شود سالها و سالها این حرف ها را تکرار کنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
من مييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييدونم!
این سفر چیزی هم برای ما منفعت دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
بله ما از عمان معمولا برای تبادل زندانیان با کشورهای غربی استفاده می کنیم ولی عمان تا آب معدنی را از دبی وارد می کند .عمان خودش را بابت جنگ ظفار وامدار ایران می داند اگر از این ظرفیت برای اهداف اقتصادی استفاده می کردیم چقدر خوب بود.فعلا هم که با جذب پزشکان و کادر درمان ایران تصمیم گرفته مقصد توریست درمانی منطقه بشود .
نهال دوستی با عمان در زمان سابق کاشته شده و اکنون درخت پر ثمری برای ما و آنهاست .
هزینه ای که برای کشورهای مختلف کرده ایم نه تنها حاصلی نداده ، سبب افزایش نفرت هم شده
رییسی جون اون‌ همه سر‌و صدا میکردی موقع انتخابات نتیجه اش چی شد؟ تورم یک رقمی نکردی که هیچ داره سه رقمی میشه. میشه یکم از لوکوموتیر بیایی پایین ببینی چه خبره
آقای رئیس جمهور لطفا یکی دومورد ازاین سرمایه گذاری‌هارو به اطلاع ملت برسانید
با هواپیما آمد استقبال شد ملاقات ها انجام شد سفره پهو شد یک چند کلمه ای هم صحبت کرده شدهدابت هم شد او هم یک چیزهایی گفته که بعد معدوم میشه چی بیدهدبعد هم سوار شد و رفت این هم رسیده
ما هم با فرستاده شرق خوبیم هم با فرستاده غرب ، یعنی کاملا مخالف شعار های اوایل انقلاب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان