بازدید 17436

چهار دستورکاری که سلطان عمان را به ایران کشاند / سلطان هیثم در تهران به دنبال چیست؟ 

هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه به تهران سفر خواهد کرد؛ سفری که توجهات زیادی را به خود معطوف کرده و گمانه زنی‌های زیادی پیرامون اهداف و دستورکار‌های این سفر مطرح شده است.  
کد خبر: ۱۱۷۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱ 27 May 2023

۴ دستورکاری که سلطان عمان را به ایران کشاند/ سلطان هیثم در تهران به دنبال چیست؟ 

بین الملل تابناک: هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه به تهران سفر خواهد کرد؛ سفری که توجهات زیادی را به خود معطوف کرده و گمانه زنی‌های زیادی پیرامون اهداف و دستورکار‌های این سفر مطرح شده است.  

آنچه واضح به نظر می رسد، این است که سفر سلطان عمان به ایران می تواند از اهمیت سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و تحولات مهمی داشته باشد. 

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با دکتر جواد میرگلویی بیات، به اهداف، دستورکارها و اهداف سفر سلطان عمان به ایران پرداخت.

این کارشناس مسائل عمان در پاسخ به این پرسش که دستورکار‌های سفر سلطان هیثم به ایران چیست، عنوان کرد: سفر سلطان هیثم به ایران چهار محور دارد: محور نخست روابط دوجانبه است. افزایش مبادلات تجاری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی یکی از اهداف سفر است که در ذیل این می‌توان از خط لوله گاز میان ایران و عمان نام برد. افزایش سفر‌ها از شهر‌های مختلف عمان، افزایش مبادلات مالی و تجاری، همچنین تسهیل ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی ایرانیان در عمان که به خاطر تحریم تحت فشارند، از جمله اهداف این سفر است.  

وی در ادامه افزود: محور دوم سفر بحث منطقه‌ای است. همانطور که می‌دانید سلطان هیثم هفته گذشته در مصر بود و از چند ماه گذشته نیز در عمان میان نمایندگان ایران و مصر جلساتی برگزار شد؛ جلساتی که به منظور تنش‌زدایی است. اتفاق اخیر میان ایران و عربستان باعث شده که مصر با سرعت بیشتری بخواهد به سوی تنش‌زدایی با ایران رود و این یک روند در منطقه است. همانطور که می‌دانید برای مثال ترکیه با عربستان و یا قطر با عربستان تنش زدایی کردند و سوریه با عربستان و سایر کشور‌های منطقه. مصر و ایران هم از این قائله مستثنی نیستند. به هر حال اختلافی که وجود دارد، باید حل شود و دو کشور بزرگ منطقه به تفاهم و ایجاد ارتباط برسند که این به نفع عمان نیز هست. به هر حال این دو، کشور‌های بزرگ منطقه با جمعیت بسیاری هستند؛ بحران در هر یک از این کشور‌ها ممکن است سیلی از جمعیت مهاجرین را به عمان روانه کند، زیرا مصری‌ها جمعیت ۶ به ۷ عمان را تشکیل می‌دهند.  

میرگلویی بیات ادامه داد: محور سوم بحث هدف سلطان در تهران به طور حتمی بحث مذاکرات هسته‌ای است. به هر حال مذاکرات هسته‌ای از دیرباز در عمان انجام می‌شد و نمایندگان ایران و آمریکا در سری قبل در سال ۲۰۱۳ در عمان با یکدیگر مذاکره مستقیم کردند که عمان توانست پوشش امنیتی و حفاظتی خوبی برقرار کند و مذاکرات در آن جا به نتیجه برسد؛ بدون آنکه کشور‌های دیگر از آن مطلع شوند و بخواهند کار را خراب کنند. اکنون نیز خبر‌هایی مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در عمان مذاکرات مستقیم داشتند به گوش می‌رسد. البته این یک گمانی زنی است و خبر مستندی نیست. همانطور که این روز‌ها از شواهد برمی‌آید، پیام‌هایی که آمریکایی‌ها ارسال می‌کنند مثل آزادی زندانی‌های دوتابعیتی یا جواسیس کشور‌های غربی در ایران توسط عمان، همه نشان از پیشرفت مذاکرات است. چندی پیش هم امیرعبدالهیان برای یک سفر به عمان رفتند، هدف سفر را هم مشخصا اطلاع از ابتکار عمان برای حل مذاکرات هسته‌ای عنوان کردند.

این کارشناس مسائل عمان اظهار داشت: از آن‌جا که هدف سفر صراحتا اعلام شد، مشخص بود که عمان به دنبال حل مساله است و احتمالا می‌دانید که در شش ماه گذشته سه بار سفر سلطان به تعویق افتاد؛ یک بار بهمن ماه بود که گفتند احتمالا سفر اواخر اسفند انجام خواهد شد، اما انجام نشد و گفتند در اردیبهشت ماه انجام می‌شود که در اردیبهشت ماه هم با توجه به جلسه‌ی مهم کنگره آمریکا سفر انجام نشد و به خرداد ماه یعنی یکشنبه موکول شده است. این نشان می‌دهد که عمان می‌خواست با دست پر بیاید. این آزادی زندانی بلژیکی هم گواهی بر حل مساله است، ابتکار عمان در پرنده‌ی هسته‌ای این بار به نظر می‌رسد که دارد به نتیجه می‌رسد.

وی در ادامه به دستورکار احتمالی سفر سلطان عمان به ایران در رابطه با جنگ اوکراین اشاره کرد و ادامه داد: محور یا هدف بعدی سفر سلطان به ایران می‌تواند بحث اوکراین باشد. مستحضر هستید که ایران و اوکراین چند ماه است که در مسقط جلسات مستقیمی دارند و مذاکراتی را پیش برده‌اند که نتایجی هم داشته است. از طرف دیگر عمان با پرستیژی که در فضای روابط بین‌الملل برای خود ایجاد کرد، توانست که در سطح جنگ اوکراین کنش‌گری و میانجیگری کند. سلطان عمان نیز در ماه‌های اخیر هم با پوتین گفت‌وگو داشته و هم با رییس‌جمهور اوکراین و یکی از این نتایج این بوده که قرار است، انبار غلات اوکراینی‌ها و روسی‌ها در عمان برای توزیع به سراسر دنیا تشکیل شود. در اتحادیه عرب، زلنسکی حضور پیدا کرد و در یک جلسه‌ی غیرعلنی با برادر بزرگ‌تر سلطان هیثم یعنی اسعد بن طارق، حدود دو ساعت مذاکره کردند و رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه‌ی سفر به ایران، نامه‌ای هم به سلطان هیثم داده و به نظر می‌رسد، عمان به دنبال رایزنی‌هایی در این خصوص نیز باشد. به هر حال، رییس‌جمهور اوکراین ادعا‌هایی را مطرح می‌کند و علنی هم صحبت کرده و گفته تسلیحات ایرانی ضد اوکراین در حال استفاده است و به هر حال مذاکراتی در این باره نیز صورت خواهد گرفت.

میرگلویی بیات افزود: سفر سلطان از این روی الان برای ما اهمیت دارد که درگیر تحریم‌ها هستیم و از طرف دیگر هم تنش زدایی در منطقه را دنبال می‌کنیم. احتمالا بعد از این سفر ما شاهد پیشرفت مذاکرات هستیم؛ مذاکرات با کشور‌های منطقه و مذاکرات با کشور‌های غربی.  

از طرف دیگر می‌شود هیات همراه سلطان را نیز بررسی کرد. با بررسی وزرا و مقامات سازمان‌های مختلف عمان به این نتیجه می‌رسیم که وزرا و مقامات نظامی و سیاسی وزن بیشتری در این هیات همراه دارند و بعد از آن‌ها وزرا و مقامات اقتصادی؛ برای مثال، وزیر دارایی یا وزیر مالی عمان همراه سلطان هیثم است. از طرفی دیگر هم رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان که یکی از نهاد‌هایی است که زیر نظر مستقیم سلطان هیثم اداره می‌شود نیز در این سفر حضور دارد.

وی در پایان عنوان کرد: در یک ماه اخیر نیز شاهد بودیم که چند وزیر و مقام مسئول عمانی به ایران سفر کردند و من این‌ها را نوعی قراین از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای می‌دانم که شاخک عمانی‌ها را تیز کرده و به هر حال میوه‌ی این میانجگری‌شان را به این طریق در ایران بچینند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
برو بابا !
مگه ایران چقدر میتونه گسترش همکاری با یک کشور مصرف کننده مثل خودش داشته باشه ؟!
پادشاه عمان نشان داد که بزرگی و قدرت یک کشور ملاک ارزش گذاری برای حل مناقشات بین المللی نیست بلکه اصل ذات سردمداران آن کشور است که تنش زدا باشند یا تنش زا.
به عنوان مثال ببینید مقامات آمریکایی که مدام از حقوق بشر سخن می گویند چطور با تصمیمات غلط و برای رسیدن به منافع اقتصادی خود و شرکای اروپایی شان یعنی سه کشور انگلیس، فرانسه، آلمان منطقه شرق اروپا را دچار بحران کرده اند، یک سال و اندی جنگ و درگیری زمان کوتاهی نیست به ویژه این که با ارسال تسلیحات نظامی گسترده بر آتش جنگ افروزی هم بدمی، اوکراین امروز کوره آتش سوزی تسلیحات غربی شده و چه بسا انسان های بی گناه زیادی که بی جهت باید تاوان سیاست های غلط این کشورهای ابر قدرت (بهتر است گفته شود ابر شیطان) را بدهند.
و چه بسا که با اقدامات تحریک آمیزشان این بار در شرق آسیا، این منطقه آسیایی را که به دلیل نقش محوری چین در مبادلات تجاری - مالی، اهمیت ویژه ای پیدا کرده در آینده نزدیک دچار بحران جدیدی کنند.
سردمداران کاخ سفید باید پاسخگوی اقدامات تحریک آمیزشان توسط ناتو که باعث بحران در شرق اروپا شده، باشند( باید برای مقابله با قدرت نظامی روسیه، رقابت سالم کنند نه این که برای رسیدن به هدف خود بدون اینکه از خود مایع بگذارند کشور ثالثی را اینگونه دچار تنش و درگیری کنند) و اگر سازمان ملل جلوی این سیاست های غلط آمریکا نایستد شاید بحرانی جدید این بار در شرق آسیا جهت مهار قدرت نظامی - اقتصادی چین، ایجاد کنند ولی نمی دانند که چنین بحران هایی هر آن احتمال دارد جهان را از نظم جهانی خارج و کل دنیا را با تهدید اتمی مواجه سازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
با این همه تنش که در منطقه ما وجود دارد . وکلا استعداد تنش افرینی در منطقه ما زیاد است . خوب است کشور های منطقه دیوانی برای حل مناقشات و تصمصم سازی های سیاسی در منطقه درست کنند و چه بهتر با محوریت کشور عمان این کار انجام شود . بعید به نظر نمی رسد در اینده ای نزدیک این اتفاق بیفتد . اگر کسی چوب لای چرخ مبادلات منطقه ای نگذارد .
غربگراها در زمینه نظری ندارند؟! منتظرات نظرات منفی آنها هستیم
پاسخ ها
ناشناس مثلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
شما نوشتي " هستيم " مگه شما چند نفريد پشت اين نظر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ناشناس که میگی چند نفریم ما همون ۲۰ میلیون نفریم که تو اوج جنگ روانی و تحریم انتخابات به رئیسی رای دادیم
متاسفانه اگه الان جلوی طالبان گرفته نشه خیلی دیر خواهد شد نرخ باروری زنان افغانستانی متوسط ۷ هستش یعنی هر ۲۰ سال جمعیتشونو دو برابر میکنن الان نزدیک به ۴۳ میلیون هستن یعنی ۲۰ سال بعد شاهد ۹۰ میلیون افغانی هستیم ۴۰ سال بعد ۱۸۰ میلیون که با تفکر سلفی وارد کشور ما خواهند شد
این سلطان‌ها میان و‌میرن ما هیچ گشایش و تعقیر در امور اقتصادی نمیبییم بلکه روز بروز فقیر تر و مستاصل تر میشیم در عوض اونها روز بروز از نظر اقتصادی موفق تر و پیشرفته تر میشن
باید تیتر درست تری بزنی که آدم احساس نکنه نویسنده دچار عقده حقارت هست.
انصافا عمان همسايه متعادل و ميانه رو و خوبي براى تمامى كشورهاى منطقه اعم از عربي و غير عربي مثل ايران و پاكستان و افغانستان و هند و يمن و عربستان و بحرين و امارات و قطر و كويت و عراق و مصر و سوريه و اردن و لبنان و حتى اسرائيل و ديگر كشورهاى فرامنطقه اي و نيز جهان بوده و هستند و هميشه دنبال خير و سعادت و رفاه براى همه بوده اند.سياست اين كشور مصداق خيرالامور اوسطها است كه اسلام به آن سفارش كرده
اومده اتمام حجت برا صدام حسین هم فرستادن همیشه قبل از تحریم یا سخت گیری یمی می‌فرستم که اتمام حجت کنه
امرا و پادشاهان کشورهای عرب خلیج فارس مردمی ترین ،مستقل ترین ، عاقل ترین و صلح جو ترین در جهانند پادشاه عمان نمونه بارز و موفق انان است که هم در داخل برای مردمشان زندگی خوب و کشوری موفق درست کرده اند و مورد احترام مردم هستند و هم در خارج با سیاستهای صلح جویانه و رفتار احترام آمیز با همسایه ها و جهان در عین حال مستقل از غرب و شرق نزد همگان از شرق تا غرب دارای عزت و بزرگی اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جوك قرن!
مگه این کار و زندگی نداره ؟؟؟؟؟
شده وزیر خارجه ایران.!!!!!
سلام بر خوانندگان تابناك
همينطور كه جوابها را نسبت به مقاله ها و اخبار مي خوانم جنگ رواني شديدي بين نظرات مثبت و منفي در جريانه. تابناك ميخواد ثبت كني نظر منو يا نه... نميدانم اما انگار سلامت رواني خيلي ها به هم ريخته و اكثرا توهين به هم. هر كسي نظرهارو بخونه متوجه اين جو رواني ميشه . چرا اينطور شد . چرا به تلخي كامنت عليه هم ثبت مي كنيد. ملت به كجا چنين شتابان؟ نظر مخالف بله ولي چرا توهين بدجور؟
اما شما تابناك ... انقدر كپي پيست مي كنم تا يا ثبت بشه. اگه خواستي يك مقاله 10 خطي مي نويسم. اصلا چرا خودت ننويسي؟ اين خداي نكرده تهديد نيست .... تاكيد است . متشكرم
همان گونه که شاهد تغییرات در سیاست خارجی هستیم امیدواریم سیاست های اقتصادی هم به نفع مردم به زودی تغییر یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
چرا منفی دادی |؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر کار اقتصادی با هر کشوری میکنید حتما پول برای هر طرحی را از خود ان کشور اول بگیرید. اینطور نشود مثل پاکستان که شنیدم کلی برای ساخت لوله گاز هزینه کردیم ولی پاکستان این پروژه را تمام نکرد و ما بسیار ضرر کرده و هیچ سودی نبردیم. در رابطه با همسایه ها از جمله عربها خیلی مواظب باید بود. ما باید رابطه خوبی با همسایه ها داشته باشیم ولی باید باهوش بود. که این روابط به سودمان باشد نه ضرر!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر