بازدید 7709
با تحولات منطقه و جهان

هشدار کیسینجر درباره وقوع درگیری بین آمریکا و چین/ مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط عربستان و سوریه / نگرانی اسرائیل از حمله زمینی حزب‌الله لبنان/ هشدار چین درباره رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی

هشدار کیسینجر درباره وقوع درگیری بین آمریکا و چین، مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط عربستان و سوریه، نگرانی اسرائیل از حمله زمینی حزب‌الله لبنان، هشدار چین درباره رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی و درخواست عمران خان برای گفت‌وگوی فوری با دولت پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲ 27 May 2023

هشدار کیسینجر درباره وقوع درگیری میان آمریکا و چین/ مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط عربستان و سوریه/ نگرانی اسرائیل از حمله زمینی حزب‌الله لبنان/ هشدار چین درباره رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی

بین الملل تابناک: هشدار کیسینجر درباره وقوع درگیری بین آمریکا و چین، مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط عربستان و سوریه، نگرانی اسرائیل از حمله زمینی حزب‌الله لبنان، هشدار چین درباره رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی و درخواست عمران خان برای گفت‌وگوی فوری با دولت پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار کیسینجر درباره وقوع درگیری بین آمریکا و چین

هنری کیسینجر، استراتژیست برجسته و وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال هشدار داد، با روند کنونی و افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین منجر به درگیری نظامی اجتناب‌ناپذیر خواهد شد.

وی در این‌ باره گفت: تصور می‌کنم با توجه به قدرت چین، این کشور دشمنی خطرناک برای ایالات متحده باشد و این امکان هم وجود دارد که تنش کنونی بین دو کشور در نهایت به درگیری نظامی ختم شود.

کیسینجر با بیان اینکه ایالات متحده و چین دو جامعه با دیدگاه‌های تاریخی خاص خود هستند، اما از نظر فرهنگی با همدیگر رقابت می‌کنند، افزود: احتمالا مساله و تنش در دریای جنوبی چین، علت و منشأ درگیری نظامی خواهد بود. سوال این است که آیا ما می‌توانیم بر اساس اصل آزادی دریانوردی این مساله را حل کنیم یا این تنش‌ها به درگیری نظامی اجتناب‌ناپذیری منجر می‌شود؟

این استراتژیست برجسته آمریکایی همچنین هشدار داد، با توجه به سلاح‌های موجود، درگیری نظامی بین ایالات متحده و چین «انهدام تمدن» بشری را در پی خواهد داشت.

کیسینجر پیش از این نیز در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «سی‌ان‌ان» هشدار داد که افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین، منجر به تقابل نظامی خواهد شد که نتیجه آن نابودی جهان است. وی در این‌ باره استدلال کرد که از نقطه‌نظر تاریخی، گشودگی دروازه‌های آمریکا به روی چین اشتباه نبود. فکر می‌کنم این  سی سال برای آمریکا مفید هم بود.

وی با اشاره به سرعت پیشرفت و توسعه چین گفت: چین بسیار سریع‌تر از تصور همه پیشرفت کرد و شاید پیش از این باید به این مساله فکر می‌شد، زیرا اکنون چین دومین کشور قدرتمند در جهان است. مساله بنیادی و مهمی که در این جا بروز می‌کند، این است که آمریکا باور دارد در صورت جنگ با چین، می‌تواند بر آن پیروز شود و بماند. همین درک و باور ما را به سوی یک تقابل ویژه با چین برد. این موضوع در پایان دولت اوباما یا اوایل دولت ترامپ کاملاً مشهود بود.

وی در ادامه این سوال را مطرح می‌کند: آیا ما باید با تقابل نظامی با چین روبرو شویم یا می‌توانیم تلاش کنیم، از طریق گفت‌وگو و مذاکره با این وضعیت ویژه مقابله کنیم؟

هنری کیسینجر «این وضعیت ویژه» را این‌گونه تشریح می‌کند: مساله کاملاً تازه و خاص درباره این وضعیت این است که دو کشور هر یک به تنهایی می‌توانند جهان را نابود کنند و اگر این دو به سمت جنگ بروند، جهان وضعیتی خواهد دید به مراتب بدتر از آنچه پس از جنگ جهانی اول تجربه کرد.

کیسنجر در پایان توصیه می‌کند، فکر می‌کنم وظیفه سیاست خارجی ما و دیگران است که برای کنترل اوضاع باید با هم بحث و گفت‌وگو کنیم.

مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط عربستان و سوریه

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، کشورش از نقش اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه به محیط عربی خود استقبال می‌کند؛ اما با تصمیم عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با سوریه موافق نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، بازگشت آوارگان سوری به دلیل شرایط نامناسب و قبل از راه حل سیاسی امکان پذیر نیست. تصمیم باید در دست آوارگان باشد.

وی با بیان اینکه کشورش از نقش اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه به محیط عربی خود استقبال می‌کند؛ اما با تصمیم عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با سوریه موافق نیست، افزود، دیدگاه واشنگتن با دیدگاه عربستان متفاوت است، ولی اهداف یکی است.

این مسئول آمریکایی مدعی شد، از نظر واشنگتن، حزب الله لبنان «سازمانی تروریستی» است و هیچ ارتباطی با این حزب ندارد و خواهان ثبات لبنان است‌.

وی درمورد موضوع انتخاب رئیس جمهوری در لبنان گفت، این موضوع به مردم لبنان مربوط است و واسنگتن در آن دخالت نمی‌کند.

نگرانی اسرائیل از حمله زمینی حزب‌الله لبنان

روزنامه یدیعوت آحارونوت از نگرانی سیستم نظامی رژیم صهیونیستی از حمله زمینی حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی پرده برداشت.

 این روزنامه نوشت، حزب‌الله لبنان در حال برنامه ریزی برای اعزام نیروهای ویژه به شهرک‌های شمالی و اجرای عملیات اسیر کردن نظامیان صهیونیستی است و رزمایش اخیر آن حکایت از توسعه توان زمینی آن دارد.

یدیعوت نوشت، این رزمایش حزب‌الله که روز یکشنبه در نزدیکی مرز انجام داد، نمایش قدرت در مقابل چشمان ارتش رژیم صهیونیستی بود. این رزمایش مانند حمله به شهرک‌های اسرائیل و انجام عملیات اسیر کردن نظامیان صهیونیستی بود که در آن پهپادها و موتورسواران حضور داشتند.

یدیعوت نوشت، این رزمایش بهبود چشمگیری در توانمندی‌های یگان‌های زمینی حزب الله به ویژه نیروهای ویژه رضوان نشان داد که در انجام عملیات‌ در سوریه تجربه کسب کرده است. ظاهرا این نیروهای نظامی به دستور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در گام بسیار مهم هجومی به سمت خط تماس با اراضی اشغالی پیشروی کرده‌اند که از آوریل ۲۰۲۲ با هدف افزایش قابلیت جنگی خود، استقرار در خط تماس را شروع و ظرف یک سال آن را تکمیل کردند.

هشدار چین درباره رزمایش های نظامی آمریکا و کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرز کره شمالی، رقابت تسلیحاتی را تشدید و رژیم منع اشاعه هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

به گزارش رویترز، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این اقدامات کامل کاهش تنش در شبه جزیره کره را نادیده می‌گیرد، مسابقه تسلیحاتی را تشدید و رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

وی تاکید کرد که چین توجه زیادی به توسعه رویدادها در شبه جزیره کره دارد و نگرانی خود را از اقدامات طرف‌هایی که برای تشکیل یک "حلقه نظامی کوچک" به منظور انجام مانورها و تمرین‌های نظامی تلاش می‌کنند ابراز می‌دارد.

کره جنوبی و ایالات متحده علیرغم هشدارهای پیونگ‌یانگ، مبنی بر اینکه «تمرینات تهاجمی خصمانه‌» در کنار مرزهایش را تحمل نخواهد کرد، از روز پنج‌شنبه یک رزمایش بزرگ با آتش واقعی را آغاز کردند.

این رزمایش که اولین مرحله از پنج دور تمرینات مشترک نظامی است و تا نیمه ماه ژوئن ادامه دارد، به مناسبت ۷۰ سالگی اتحاد نظامی سئول و واشنگتن برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که کره شمالی نیز به سنت گذشته، با آزمایش‌های موشکی و تسلیحاتی به آن واکنش نشان دهد.

کره شمالی از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۰۰ موشک را آزمایش کرده است و به گفته ناظران سعی دارد در کنار توسعه برنامۀ تسلیحاتی خود، از این ابزار در دیپلماسی و مذاکرات احتمالی در آینده بهره ببرد.

درخواست عمران خان برای گفت‌وگوی فوری با دولت پاکستان

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان با افزایش فشارها بر مشاوران ارشد و هوادارانش در حزب «تحریک انصاف پاکستان» خواستار گفت‌وگوی فوری با مقام‌های دولت این کشور شد.

 عمران خان جمعه با هشدار درباره اینکه پاکستان به سمت هرج و مرج می‌رود، اظهار کرد: مایلم درخواست گفت‌وگو بدهم زیرا تحولاتی که در حال رخ دادن است، راه‌حل نیست.

عمران خان سال گذشته در پی برگزاری انتخابات پارلمانی که منجر به پایان دوره نخست‌وزیری‌اش شد، ژنرال‌های ارشد پاکستان را به تضعیف دولتش متهم کرد؛ اما ارتش اتهام‌های وی را رد کرده است.

وی چند هفته پیش به اتهام فساد مالی بازداشت شد که این اتفاق هوادارانش را به خیابان‌ها کشاند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان آنها و ارتش رخ دهد.

هزاران تن از هواداران و مقام‌های حزب تحریک انصاف پاکستان وابسته به عمران خان بازداشت شده‌اند. برخی از اعضای ارشد حزب استعفا کرده و ۳۳ تن نیز قرار است به اتهام حمله به تاسیسات و مراکز نیروهای مسلح در دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند.

برخی گروه‌های حقوق بشری نسبت به محاکمه این افراد در دادگاه‌های نظامی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که احتمال محاکمه منصفانه این افراد کم است.

شبکه خبری «جیو نیوز» پاکستان جمعه گزارش داد که عمران خان، همسرش و ۶۰۰ تن دیگر از اعضای حزب تحریک انصاف ممنوع الخروج شده و دولت به تمام نهادهای امنیتی و انتظامی دستور داده تا جلوی هرگونه سفر از مرزهای هوایی و زمینی این افراد را بگیرند.

عمران خان، دولت و نهادهای امنیتی پاکستان را به تحت فشار قرار دادن اعضای جناح مخالف برای کناره‌گیری از سیاست و همچنین جدا کردن راه خود از حزب تحریک انصاف متهم کرده است.

بحران سیاسی در پاکستان در حالی است که این کشور همچنان با بدترین بحران اقتصادی در چند دهه اخیر روبه روست؛ رکود رکورد زده، رشد اقتصادی کاهش یافته و بیم آن می‌رود که این کشور نتواند بدهی‌های خارجی خود را بموقع پرداخت کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
هنری کیسینجر هی هشدار صادر میکنه کاری ازش بر نمیاد خودشم میدونه آمریکا آدمی نیست بیاد با دشمنش مذاکره کنه اول دشمنش رو شکست میده بعد باهاش مذاکره میکنه و میگه هرچی من گفتم بگو باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
در ویتنام و عربستان مفتحضانه شکست خورد
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
آمریکا غلط میکند در امور سوریه دخالت می‌کند
زمانی که کریستوف کلومب به همراه خدمه کشتی پا به ساحل آمریکا می گذاردند هنری کیسینجر که در آن زمان کودکی حدودا شش ساله بود از بالای درخت شاهد همه اتفاقات بود ، او بسیار با تجربه است و اولین بار جرج واشنگتن پای او را به کاخ سفید باز نمود . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
چرت و پرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
او همیشه نگران است سوار هواپیما و آسانسور نمی شود ‌ اتاقی در یکی از اسمانخراشهای وآل استریت اجاره نموده اتاق شماره ۱۳۱۳ و از هم آنجا اینترنتی با شبکه های مهم خبری مصاحبه می کند و ابراز نگرانی می کند
آمریکا عامل اصلی تفرقه بین مسلمانان هست - انشالله که افولش سریعتر انجام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
بله
خوارج رو هم در زمان حضرت علی آمریکا تحریک کرده بود !!!
به امریکا چه مربوط ک عربستان و سوریه دوست دارند با هم رابطه داشته باشند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
یک منطق قدیمی در دنیای سیاست میگه دوست من دوست
. . . داره با
این کسینجر هم از اون ابلههای تاریخه و هر دفعه دهنش را باز میکنه و مزخرفی رو میندازه وسط . این نادان هنوز در 100 سال گذشته سیر میکنه و نمیفهمه در دنیای امروز جنگ نظامی معنی نمیده
چرا متن کیسینجر در یورونیوز با شما متفاوت است؟ اونجا اشاره ای به درگیری نگرده بود. اتفاقا برعکس....
دخالت های بیجای ناتوی به رهبری آمریکا باعث بحران در شرق اروپا (مناقشه کی یف - مسکو) شد و امروز تاوان آن را کشور و ملت اوکراین می دهند و باید از زلنسکی پرسید که چه دستاوردی از هنرپیشگی برای آمریکا و غرب به جزء ویرانی کشورت و آوارگی مردمت به دست آوردی؟ دنیای سیاست با دنیای هنرپیشگی و تجارت زمین تا آسمان فرق دارد و ببینید وقتی یک هنرپیشه (زلنسکی) یا یک تاجر (ترامپ) به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شوند چه تبعاتی برای مردم کشورشان و مردم دنیا می تواند داشته باشد، زلنسکی هنرپیشه غرب شد و با کشورش چنین کرد، ترامپ هم می خواست با پول و رشوه و ... ریاست کند (به عبارت بهتر تجارت) و هم برای دنیا و هم برای کشورش (به ویژه در پایان دوران ریاست جمهوری) مشکل ایجاد کرد و امروزه پرونده های بسیاری در دادگاه های آمریکا و دنیا دارد که دیر یا زود باید پاسخگو باشد.
البته از آنجا که آمریکا ریشه تمدنی و فرهنگی ندارد و نظامش بر مبنای نظام سرمایه داری است فرق چندانی بین ترامپ با بوش، کلینتون، اوباما، بایدن و ... نیست، ممکن است یکی کمی بهتر از دیگری باشد ولی در کل همگی سر و ته یک کرباسن و هدفشان تنها تامین منافع اقتصادی آمریکا به هر روشی است و همین سیاست غلط باعث جنگ افروزی و ویرانی کشورهای بسیاری شده و چه بسا اگر این روال غلط ادامه پیدا کند جهان از نظم جهانی خارج شده و به سمت قانون جنگل برود که به نفع هیچ ملتی حتی خود ملت آمریکا نیست و تبعات آن را ملت های بی گناه دنیا باید بپردازند.
صحت این سخنان را هم در گفتار جنگ افروزانه مقاماتشان و اقدامات تحریک آمیزشان این بار در شرق آسیا شاهد هستیم، به جای این که با چین رقابت سالم کنند تماما به فکر مهار چین از راه های غیر قانونی هستند، برای به حاشیه کشیدن چین در تایوان رزمایش نظامی برگزار می کنند، دفتر ناتو در ژاپن بازگشایی می کنند با کره جنوبی رزمایش مشترک برگزار می کنند بر کالاهای چینی تعرفه های سنگین اعمال می کنند و ...
سردمداران ناتو یا به عبارت بهتر سردمداران کاخ سفید که رهبری ناتو را بر عهده دارند به هشدارهای مکرر مقامات کاخ کرملین مبنی بر توقف اقدامات تحریک آمیز در مرز روسیه توجه نکردند و این گونه اروپای شرقی را دچار بحران کردند و نه تنها از این سیاست های غلط درس عبرت نگرفتند بلکه این بار به هشدارهای چین مبنی بر توقف اقدامات تحریک آمیز در آب های شرق آسیا توجه نمی کنند و اگر این بار شرق آسیا همچون شرق اروپا دچار بحران شوند مقصر کیست؟
دنیا نباید بی جهت از آمریکا به دلیل این که ابر قدرت بلوک غرب است دفاع کند بلکه باید بی طرفانه قضاوت کند و مقامات آمریکایی را که در گذشته و حال در برافروختن آتش جنگ و فتنه و ویرانی بسیاری از کشورها از عراق و افغانستان و ...، گرفته تا اوکراین امروز، نقش داشته اند در دادگاه های بین المللی (دادگاه لاهه) به عنوان جنایت کار جنگی محاکمه کنند، این کار به نفع دنیا است و آمریکایی ها می فهمند که برای تامین منافع اقتصادی شان نباید هر کار غیر قانونی انجام دهند بلکه باید با کشورهای پیشرفته از قبیل چین و قدرت های نوظهور از قبیل ایران رقابت سالم کنند تا قانون و نظم بر جهان حاکم شده و دنیایی را که امروز بیش از همه به نظم و قانون نیاز دارد به سمت بی نظمی و قانون جنگل نکشانند.
حزب الله از حمله به اسراییل توبه کرده لبنان فقط حزب الله نیست که بتواند دست به چنین کاری بزند یکبار تجربه کردند و نتیجه اش را هم دیدند . این تحلیلهای ۲۰و ۳۰ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
هزینه بازسازی جنوب لبنان در جنگهای ۳۳ روزه را هم

کلا از جیب مردم و کشور ایران پرداخت شد و میشود
دقت کردید چه دنیای مسخره ای کار کشورهای اروپایی سازمان ملل حقوق بشر و غیره این شده یک تیریون دستشون هست و فقط ابراز نگرانی میکنن منم میتونم رییس سازمان ملل یا حقوق بشر بشم و فقط ابراز نگرانی کنم یا محکوم کنم فکر هم میکنند چه کار مهمی انجام میدن مسخرها
کل تجارت چین با آمریکاست و اتحادیه اروپا ، خوب میدونند چطور میشه چین و کله پا کرد ، ولی چرا نگه اش داشتند !؟ دنبال جایگزین کردن هند هستند قبل از خالی کردن باد چین ؟! یه بزرگی میگفت: آمریکا دشمن نداره ، یا دوستش اند کشورها ، یا نوکرش ، اگر دوست نباشی مجبوری نوکری کنی....
حزب الله هم جرأت کاری نداره ، جنگ لبنان و اسرائیل باعث نابودی لبنان میشه ، آمریکا در لبنان ام پایگاه نظامی داره ، سفارت جدید آمریکا در بیروت دیدنیه...
جز خبرسازی چیزی من نمی‌بینم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
چین بدون شک موتور اقتصاد جهان است
آمریکا هارت و پورت می کنه و جرات درگیری با چین رو نداره چون می دونه اگر درگیری رو شروع کنه با کله زمین می خوره
قبلا در مورد ایران هم خیلی هارت و پورت می کرد اما با یک گوش مالی در عین الاسد هارت و پورتش خوابید

این آمریکا مثل آمریکای چند سال پیش نیست از درون در حال فروپاشی هستش حالا می خواهید باور کنید یا نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار