بازدید 5029
۴

حمایت حزب ظفر از قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات

"امید اوزداغ" رهبر حزب ظفر ترکیه اعلام کرد که حزب متبوع وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 24 May 2023

به گزارش تابناک  به نقل از شبکه تلویزیونی ان. تی. وی ترکیه، حزب ظفر به رهبری اوزداغ که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در قالب ائتلاف آتا از نامزدی سینان اوغان حمایت کرده بود، در این دور از انتخابات از کمال قلیچداراوغلو یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم اعلام حمایت کرد.

سینان اوغان نامزد مورد حمایت اوزداغ و حزب وی نیز که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توانست ۵.۱۷ درصد آرای انتخابات را کسب کند، بر خلاف او، دو روز پیش اعلام کرد که در دور دوم از رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور حمایت می کند.

امید اوزداغ رهبر حزب ظفر ترکیه امروز پس از دیدار در محل دفتر حزب خود با کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و مورد حمایت احزاب میز ششگانه طی مصاحبه مطبوعاتی مشترک گفت: ما نباید با صرف سالانه ۱۱ میلیارد دلار برای آوارگان، موجب فقیر شدن مردم ترکیه شویم.

وی همانند قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت خود با تاکید بر ضرورت بازگرداندن پناهجویان و آوارگان خارجی به کشورشان افزود: از مردم ترکیه می خواهم که با رای خود، امکان بازگشت پناهندگان و آوارگان به کشور خود را فراهم کنند.

رهبر حزب ظفر ترکیه همچنین با اشاره به درخواست نعمان کورتولموش معاون حزب عدالت و توسعه برای حمایت وی از اردوغان در دور دوم انتخابات بیان کرد: اظهارات کورتولموش نشان داد که دولت اردوغان سیاست روشنی برای بازگشت آوارگان به کشور خود ندارد و بر این اساس، با کمال قلیچداراوغلو نامزد دیگر حاضر در رقابت به تفاهم و اجماع رسیدیم.

وی پس از این دیدار در صفحه حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ترکیه یک کشور مهاجرنشین نخواهد شد و در فردای روز انتخابات در ۲۹ ماه مِی ۲۰۲۳، مردم ترکیه شروع به بازپس گیری کشور خود از پناهجویان و آوارگان خارجی خواهند کرد.

کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت حزب ظفر نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک گفت: هر یک از احزاب در زمینه آینده ترکیه وظایفی بر عهده دارند و ما در این چارچوب جلسه خوبی داشتیم.

به گزارش ایرنا، پس از این دیدار، پروتکل هفت ماده‌ای توافق و اعلام حمایت بین اوزداغ و قلیچداراوغلو رهبر حزب ظفر و نامزد ائتلاف ملت برای اعلام حمایت در دور دورم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امضا شد.

شبکه ان. تی. وی ترکیه، تاکید بر اجرای قانون تابعیت ترکیه بر اساس چهار ماده اول و ماده ۶۶ قانون اساسی این کشور، تاکید بر سکولار بودن دولت ملی و یکپارچگی کشور بر اساس قانون اساسی تأسیس جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۴ و باز گرداندن تمامی پناهجویان، مهاجران و فراریان خارجی حاضر در ترکیه به ویژه آوارگان سوری به کشور خود حداکثر ظرف مدت یک سال را از جمله مفاد توافق دو طرف اعلام کرد.

بنا به گزارش این رسانه، مبارزه مؤثر و مصمم علیه تمامی سازمان‌های تروریستی به ویژه گروه گولن، پ. ک. ک و داعش از جمله مفاد توافق دو رهبر سیاسی ترکیه است و بر اساس توافق انجام شده و در چارچوب مبارزه با تروریسم، رویه انتصاب مقامات دولتی و مدیران محلی که ارتباط آنها با تروریسم با شواهد قانونی ثابت شده باشد، در چارچوب تصمیمات قضایی ادامه خواهد یافت.

به گزارش ان. تی. وی، رهبر حزب ظفر و نامزد ائتلاف ملت تفاهم کرده‌اند که در صورت پیروزی قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به جای مذاکره با تروریست‌ها، مبارزه عملی انجام شود و هیچ نهاد و فرد سیاسی و قانونی داخل در ساختار دولت ملی ترکیه، مجاز به اتخاذ روشی دیگر در این زمینه نخواهد بود.

ان. تی. وی همچنین انتصاب مدیران دولت بر اساس شایستگی به جای وفاداری، برخورد موثر با تمام مظاهر فساد در چهارچوب قانون و ایجاد ارتباط شفاف و باز بین دولت و شهروندان را از جمله مفاد تفاهم اعلام حمایت حزب ظفر از قلیچداراوغلو اعلام کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه چند روز پیش با انتشار نتایج قطعی و رسمی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، اعلام کرد که در این رقابت سیاسی، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و رئیس جمهور کنونی ۲۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۴۹ رای از مجموع آرای مردمی معادل ۴۹.۵۲ درصد از آرای معتبر را کسب کرده و نتوانست حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در دور نخست کسب کند.

بر اساس اعلام این نهاد، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان نیز در دور اول انتخابات با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.

بر اساس نتیجه قطعی و رسمی دور اول انتخابات ترکیه که در روزنامه رسمی این کشور نیز منتشر شده است، از میان حدود ۶۰ میلیون و ۷۲۲ هزار نفر واجد شرایط رای دادن که برای حضور در پای صندوق های رای ثبت نام کرده بود، حدود ۵۳ میلیون و ۹۹۴ هزار نفر در انتخابات رای دادند.

بر اساس نتیجه قطعی اعلام شده، در این دو انتخابات، ۵۲ میلیون و ۹۷۳ هزار رای صحیح شمارش شده و حدود یک میلیون و ۲۱ هزار رای نیز نامعتبر و باطله بوده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را ۸۸.۹۲ درصد اعلام کرد.

مردم ترکیه در روز ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) از میان دو نامزد اردوغان و قلیچداراوغلو که بیشترین رای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده‌اند، یک نفر را به عنوان رئیس جمهور دوره سیزدهم انتخاب می کنند.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این دوره از انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
هرکس غیر از اردوغان. امیدواریم با پیروزی رقیبش اردوغان رئیس متکبروماجراجوی فعلی ترکیه ازصحنه سیاست ترکیه حذف شود. این فرد موجودی مرموز با افکاری مالیخولیایی مثل امپراتوری ترک که نصف اروپا وآسیارا شامل میشود و درراستای این توهمات- دولتی دست نشانده را در باکو سرکارگذاشته که زبان وخط مردم این خطه به بادرفته از ایران راهم به استانبولی تغییرداده وحرفهای متوهمانه هم درمورد نیمه شمالی ایران میزنند(کاربرعکس شده)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
بزودی ارزوهات نقش بر اب خواهد شد نفر سوم سینان اوغان دو روز پیش از اردوغان حمایت کرد و رسانه ها میلی ایران افراد بیسواد و متوهمی مثل تو را تو خواب خرگوشی نگه داشتند
اردوغان با اشاره به حرف های کمال که گفت جمهوری جعلی باکو را از جاده ابریشم کنار گذاشته و از ایران عبور می کنیم ، امروز گفت ما در کنار بادکوبه هستیم همانطور که در اشغال آرتساخ کنار بادکوبه بودیم و این راه از بادکوبه می گذرد حالا شما بگویید پیروزی کدام یک به نفع منافع ملی ایران است
جالبه خبر بسیار مهم دو روز پیش را که سینان اوغان از اردوغان حمایت کرد تمام رسانه های ایرانی از جمله تابناک سانسور کردند ولی این خبر که اهمیتی نداره رو بلافاصله منتشر کردند انتخابات ترکیه فاصله این کشور با ایران را نشان داد این هم از رسانه هاش. ایرانیان مثل همین رضا توهمات عجیب و غریبی در مورد کلیچداراوغلو دارند انگار ایشان ایرانیه و ضد ترک. البته دیگه تقریبا تکلیف انتخابات مشخص شده و افرادی مثل رضا باید تو خواب پنبه دانه ببینند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار