بازدید 4659

توضیح نخست‌وزیر ژاپن درباره عضویت در ناتو

نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد کشورش هیچ برنامه ای برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ندارد اما دفتر رابط ناتو در ژاپن با هدف امنیتی بازگشایی می شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 24 May 2023

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: اظهارات فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن درحالی درباره ملحق نشدن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منتشر شد که اوایل ماه جاری میلادی سفیر ژاپن در آمریکا گفت پیمان نظامی به رهبری آمریکا برنامه ای برای تاسیس دفتری در توکیو دارد که نخستین دفتر در آسیا برای تسهیل مسائل مشورتی در منطقه خواهد بود.

نخست وزیر ژاپن امروز در جلسه پارلمان این کشور گفت من از چنین تصمیمی از سوی ناتو باتوجه به تاسیس دفتر مطلع نبودم.

وی در ادامه افزود کشورش برنامه ای برای عضویت کامل و یا نیمه عضویت در ناتو ندارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ماه ژانویه سال جاری میلادی به ژاپن سفر کرد و به فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن وعده تقویت روابط با این کشور را داد. ژاپن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدنبال تقویت همکاری در زمینه تهدیدهای سایبری، تکنولوژی های تخریبی و نااطلاعات با هدف شراکت پیش از اجلاس ناتو در ماه ژوئیه هستند.

ناتو که به اهمیت افزایش یارگیری در میانه جنگ اوکراین پی برده است و کشورهایی مانند فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود در ناتو را مطرح کردند. دانمارک نیز اخیرا در مسائل دفاعی اتحادیه اروپا همگام می شود. تحولات تازه ژئوپولتیکی در گسترش مرزهای ناتو در اروپا هشداری برای روسیه است. در همین راستا، حضور «فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یئول» رئیس جمهوری کره جنوبی برای اولین بار به عنوان ناظران اجلاس ناتو در کنار استرالیا و نیوزیلند تهدیدی مشابه از گسترش مرزهای ناتو تا آسیا برای چین به حساب می آید.

ایجاد رد پای ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه می تواند باعث بر هم خورد توازن قدرت در این منطقه حساس و پرخطر از جهان شده و اصرار ناتو و غرب برای تقویت حضور خود در شرق، می تواند تبعات خطرناکی برای جهان بدنبال داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان