بازدید 6268

درآمدزآیی ارزی بالا در صورت توجه به دانش‌بنیان شدن اقتصاد ملی و ایجاد صنایع بزرگ فناور

سال گذشته، ایران در کشور ونزوئلا پالایشگاه فراسرزمینی ساخته است که ساخت و سهامداری در این پالایشگاه فراسرزمینی، به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی در صنعت پالایشگاهی کشور بوده است. همچنین صادرات کاتالیست موردنیاز پتروشیمی‌های روسیه نیز از دیگر دستاورد‌های توجه به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی با کمک اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴ 23 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از راه‌های رهایی از خام فروشی و اقتصاد تک محصولی رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است. در واقع زیست بوم فناوری و نوآوری از اجزای مختلفی تشکیل شده که برای موفقیت باید همه با هم فعالیت کنند و یکی از اجزای مهم این زیست بوم صنایع هستند، اگر صنایع بزرگ وارد این بخش شوند، ریسک فعالیت‌های فناور و دانش بنیان به شدت کاهش می‌یابد و می‌توان اقتصاد کشور را به سمت دانش بنیانی شدن هدایت کرد.

نقش فناوری در رشد اقتصادی سالهاست که موضوع مورد توجه اقتصاددانان بوده است. در اواسط قرن بیستم، رابرت سولو مدل رشد خود را معرفی کرد که بر اهمیت فناوری به عنوان عاملی در رشد اقتصادی تأکید داشت. دو دهه بعد، این ایده از طریق توسعه مدل‌های رشد درون‌زا رسمیت یافت، که پیشنهاد می‌کرد دانش تولید شده از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه، محرک اصلی رشد اقتصادی است.

از آن زمان تاکنون، بسیاری از کشور‌ها به اهمیت فعالیت‌های تحقیق و توسعه در رشد اقتصادی پی برده و راهبرد‌های مختلفی را برای گسترش این فعالیت‌ها به کار گرفته اند. ایجاد صنایع بزرگ فناورانه و توسعه دانش بنیان اقتصاد ملی به رویکرد‌های مهم حاکمیت صنعتی تبدیل شده است.

نوآوری که توسط تحقیق و توسعه هدایت می‌شود، اکنون به یک ابزار مهم در سیاست فناوری و نوآوری تبدیل شده است. اندازه گیری و بهبود فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای اطمینان از رشد مداوم اقتصاد اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. برای دستیابی به این هدف، کشور‌های مختلف سرمایه گذاری زیادی در آموزش عالی، خوشه‌های نوآوری و مراکز تحقیقات علمی برای حمایت از ایجاد فناوری‌های جدید و توسعه محصولات جدید انجام داده اند.

مزایای این سرمایه گذاری‌ها مشهود است و بسیاری از کشور‌ها سطوح بالاتری از رشد اقتصادی را گزارش می‌کنند. با این حال، هزینه‌های این پیشرفت‌ها زیاد است و سرمایه گذاری‌های مورد نیاز برای حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه می‌تواند قابل توجه باشد. با این وجود، مزایای بلندمدت چنین سرمایه‌گذاری‌هایی واضح است، زیرا به ارتقای نوآوری کمک می‌کنند، که به نوبه خود باعث رشد اقتصادی می‌شود.

در نتیجه، واضح است که تحقیق و توسعه، و نوآوری ناشی از آن در فناوری، محرک‌های اصلی رشد اقتصادی هستند. دولت‌ها و کسب و کار‌ها به طور یکسان منابع قابل توجهی را در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای تقویت فناوری‌های جدید و حفظ رقابت پذیری سرمایه گذاری کرده اند. با اولویت‌بندی این فعالیت‌ها، کشور‌ها می‌توانند پایگاه دانشی برای اقتصاد خود ایجاد کنند و از طریق نوآوری‌های تکنولوژیک، رشد را پیش ببرند. اگرچه سرمایه گذاری‌های قابل توجهی برای ترویج تحقیق و توسعه مورد نیاز است، اما مزایای بلندمدت آن ارزش هزینه‌ای را برای تضمین رشد اقتصادی پایدار دارد.

در رابطه با تقویت فناوری‌های جدید در صنایع کشور و فاصله گرفتن از خام فروشی با میلاد صدرخانلو رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛

میلاد صدرخانلو رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره رهایی از خام فروشی و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: ما برای اینکه منویات مقام معظم رهبری را در این زمینه عملیاتی کنیم در درجه اول باید توان خود را به درستی بشناسیم.

وی با بیان اینکه آنچه در این بخش در توان ایران است باید با یک اعتماد به نفس و خودباوری به ظهور برسد، افزود: در همین راستا لازم است بیش از پیش به جوانان و شرکت‌های دانش بنیان فناور اعتماد کنیم و از توان آن‌ها در حل مسائل اقتصادی و صنعتی کشور استفاده کنیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری بیان کرد: با تکیه به توان دانش‌بنیانی داخل و حرکت به سمت توسعه فناوری در صنایع بزرگ از طریق اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و تعاملات بین بخشی و بین المللی، نه تنها به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی خواهیم رسید، بلکه در مدت کوتاهی نیز به توسعه صادرات تجهیزات و خدمات بومی سازی شده خواهیم پرداخت. همچنین تعاملات بین الملیی با کشور‌های دوست، دارای منافع مشترک و راهبرد‌های مشترک اگر هدفمند باشد و عملیاتی شود می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد.

گفتنی است که در سال گذشته، ایران در کشور ونزوئلا پالایشگاه فراسرزمینی ساخته است که ساخت و سهامداری در این پالایشگاه فراسرزمینی، به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان داخلی در صنعت پالایشگاهی کشور بوده است. همچنین صادرات کاتالیست موردنیاز پتروشیمی‌های روسیه نیز از دیگر دستاورد‌های توجه به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی با کمک اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان بوده است که علاوه بر اشتغال‌زایی بالا، درآمد ارزی خوبی نیز نصیب کشور کرده است.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
متاسفانه بیشتر متخصصان به فکر مهاجرت هستند چون در ایران عقیده مهمتر از تخصصه افراده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
البته در سالهای اخیر اکثر کسانیکه مهاجرت میکنند متخصص نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
و البته مادامی که مسیر تعامل با دنیا هموار نشه این تلاش ها بیهوده است. پاکستان همین دیروز گفت برای راه اندازی خط لوله گاز منتظر پاسخ امریکاست!!! همسایه ها هم بدون اراده کدخدا کاری نمی کنند.
این بهترین راهکار است البته بشرطی که به افراد شایسته داده شود و حمایت ها درست و حسابی باشد و صرفا رفاقت بازی نباشد. خیلی افراد توانمند در کشور هستند که متاسفانه نه سرمایه دارند و نه در جایگاه شایسته ای در سازمان هاقرار دارند که بتوانند خدمات شایسته ای به جامعه بکنند. حتی بعضی از سر ناچاری راننده اسنپ هستند
اشتباه اینجاست که فکر میکنند باید صنایع بزرگگگگ ایجاد کرد. اتفاقا برعکس باید به صنایع کوچک و متوسط که دانش بنیان هستند مجال کار و فعالیت داد.
یکی معنی کنه جمله دانش بنیان شدن اقتصاد ملی رو برای مردم
لطف کنید نام چندتا از این شرکت های دانش بنیان غیر رانتی و متعلق به بخش خصوصی را نام ببرید
داستان دانش بنیان و مراکز رشد و ... موقعی که به صورت طبیعی رشد نکند و مثل الان و همیشه به صورت دستوری و دوپینگی بخواهد توسعه داده شود جز اتلاف منابع و البته تبدیل شدن به راه فرار مالیاتی و محل گرفتن وام کم بهره به نتیجه دیگری نخواهد رسید. همین خبر بدهکار یک پاسخ است که اگر کشور توان صادرات کاتالیستهای پتروشیمی مثل متالوسن یا زیگلر ناتا را دارد پس چرا این کاتالیستها در داخل کشور مصرف نمی شوند. صادرات صوری داروی آیمود را یادمان نرفته هنوز!
٩٩ درصد صنايع چين از امريكا دزديده شده استح
زيرا تحقيق و توسعه خيلى گران است
الان ونزوئلا و سوریه و عراق که نیاز زیادی به ساخت و ساز دارند، از دوستان نزدیک ایران هستند و ایران می تواند از این کارها زیاد بکند و سود کند. این یک بازار بزرگ برای ایران است که در آن مزیت هم داریم زیرا قیمت های ایران خیلی ارزانتر از خارجی ها خواهد بود و نمی توانند با ما رقابت کنند به مدد تورمی که در ایران هست و این تورم در اینجا به نفع کشور است با این کار تورم در ایران مهار می شود یعنی تورم در داخل باعث مزیت اقتصادی در اخذ کار در خارج می شود. نیروی کار ارزان و ...
از طرف دیگر الان در کشورهای غربی بدلیل گرانی انرژی به دنبال مهاجرت کاخانه ها به جاهای دیگر هستند دیروز گفته شد که 25 درصد صنایع کوچک و متوسط آلمان خواهان خروج از آلمان هستند. ایران بدلیل مفت بودن انرژی برای آنها بهشت است. اگر زرنگ باشند این هم یک مزیت بزرگ دیگر است که می توانند از آن استفاده کنند و باعث رونق اقتصاد شوند.
از فرصتها باید استفاده کرد و گرنه از بین می روند و حسرتش می ماند. اینها فرصت هایی است که خدا برای ما ایجاد کرده است که اقتصاد کشور را توسعه دهیم.
یکی معنی کنه جمله دانش بنیان شدن اقتصاد ملی رو برای مردم
بعنی راه اندازی شرکت های تولیدی با دانش بالا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر