بازدید 9490

طالبان: دلمان از بی‌آبی سیستان و بلوچستان می‌سوزد!

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد سد کجکی هم ابراز داشت: این سد بر اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 23 May 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان بار دیگر بر تعهد امارت اسلامی بر تأمین حقابه ایران از هیرمند مطابق توافقنامه میان دو کشور تأکید کرد و گفت: دل امارت اسلامی همانند مردم هیرمند، فراه و نیمروز برای سیستان و بلوچستان هم می‌سوزد و درد آنها را درد خود می‌دانیم، اما آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد و مسیر سد کجکی هم تا مرز ایران، ۶۰۰ کیلومتر است.

 امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان طی سخنانی در کابل اظهار داشت:  امارت اسلامی افغانستان به معاهده سال ۱۳۵۱ در مسأله حقابه ایران از هیرمند متعهد است.

متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در اظهاراتی فرافکنانه از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواست که توقعات را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.

متقی راجع به مشکل کم‌آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفت: برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که به مردم نیمروز، فراه و هیرمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این که آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات، در سد کمال‌خان هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگزار و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین می‌شود و یا تبخیر.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد سد کجکی هم ابراز داشت: این سد بر اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین درخواست کرد تا این مسایل به دور از رسانه‌ای شدن و از راه تفاهم و گفت‌وگوهای رو در رو، حل شود.

متقی یک‌بار دیگر در مورد تغییرات اقلیمی افغانستان گفت: شرایط خارج از کنترل و توان که از ظرفیت‌ موجود بیشتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیم، باید درک شود و حتما راه‌حلی برای آن پیدا می‌شود.

این اظهارات امیرخان متقی در حالی گفته می‌شود که در چند روز اخیر تنش لفظی میان مقامات دو کشور  بر سر حقابه ایران از هیرمند بالا گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۰
نزار کاری کنیم که ریشت هم مثل دلت بسوزه.
عبدالحمید چرا از حقوق مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دفاع نمیکند؟ ایشان فقط پیگیر حقوق زنان و دختران در تهران شده؟
دلسوزی که برای ما آب و نان نمیشود مومن نما!
دلسوزی طالبان مرا به یاد اشک تمساح به هنگام شکار انداخت. دنیا به خاطر حال و روز افغانستان دلش می سوزد حالا این بدبختها به حال ما دل میسوزانند؟
تهدید کردید پشیزی حسابتون نکردند حالا اینها را می نویسید که مثلا بفرمایید که ...
ببین چقدر بدبخت شدیم که طالبان دلش برای مردم ما میسوزه ولی مسئولین ما عین خیالشون هم نیست.
سدهای افغانستان پر آب هست ولی سدهای ما خالی خالی
بعد 43 سال و روشهای سراسر اشتباه در همه زمینه های کشور داری وقت آن نرسیده که بجای سرکوب منتقدین واقعیتها رو ببینید؟
شما دلتون برای هموطنان خودتون بسوزه که بخاطر عملکرد تون آواره دنیا شدن البته این حرف بمعنی تحسین عملکرد مسولین خودمان نیست
افغانی ها تو مخ ان تعدادشون خیلی خیلی زیاد شده دولت که کاری نمی کنه مردم مثل ترکیه خودشون با اینها برخورد کنن
چه مرد مهربونیه این خان متقی ...
اول چندین بار به ساکنین اطراف سد هشدار بدین که اون مناطق رو تخلیه کنن تا مردم بی گناه اسیب نبینن. بعدش با موشک سد رو هدف قرار بدین مثل اینکه اینا حرف حساب حالیشون نمیشه.
گروهی از کارشناسان هر دو کشور مسئله را بررسی کنند که آیا آبی میرسد یا خیر و چقدر اتلاف دارد. به همین سادگی.
انقدر تو هین و ناسزا گویی به اف
غانستان و افغانی ها نکنید اگر واقعا انسان هستین
کجاست اونی که گفت آب مورد نیاز دو میلیارد نفر رو میتونه تامین کنه
زنده‌باد‌طالبان ☝️
ما دیگر چقد بدبخت شدیم که این پشمالو دلش وریشش برا ما می سوزه . تواگه دلسوز بودی برا هم وطنانت می سوخت.بعدشم نمیشه کمتر فرافکنی کنی. امروزه ماهواره همهدچیزا اثبات می کنه .
مردم افغانستان کلا بی چشم و رو هستن هر چی بهشون خوبی کنی به چشمشون نمیاد این همه افغانی ریخته تو ایران دارن از یارانه پنهان انرژی نان وحمل نقل‌ وامنیت استفاده میکنن باز هم نا راضی هستن دولت ایران اگه یه کم وطن پرست باشه باید همه اینها را بیرون کنه
در چه عصر و دوره ای زندگی میکنیم که کارشناسان ما باید از نزدیک رود و سد رو بررسی کنن؟ یه عکس بروز ماهواره ای گویای همه چیز هست و نیازی به اجازه طالبان برای بررسی از نزدیک نیست.
مگه‌قراره‌همه‌چیز‌بابمب‌موشک‌حل‌بشه‌‌راحل‌دیگری‌نداری‌‌باهمین‌حرفا‌همه‌کشورهارو‌طرف‌میکنید‌‌‌این‌همه‌کم‌کاریاازمسولین‌خودمون‌است‌‌‌‌نمیتونند‌کشورروبخوبی‌اداره‌کنند‌وازاین‌بحران‌نجات‌بدند
خوب با لوله حق ایران منتقل بشه که تو راه تلف نشود
آب افغانستان در مقابل بنزین ایران ....... دوره مفت خوردن آب تمام شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها