بازدید 11422
چهارصد و چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات شدید پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین / هشدار روسیه درباره حمله جنگنده‌های آمریکا به کریمه

چهارصد و چهل و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲ 22 May 2023

حملات شدید پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین

بین الملل تابناک: چهارصد و چهل و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سخنگوی سازمان ملل: خواهان پایان جنگ اوکراین هستیم
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۳:۵۴

 استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به طرح برخی کشورهای غربی برای تامین جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین گفت: سازمان ملل می‌خواهد درگیری در اوکراین مطابق با قوانین بین‌المللی پایان یابد.

دوجاریک تصریح کرد: هدف ما پایان دادن به این درگیری در راستای منشور، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوط به مجمع عمومی است.

 فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی گفت، اگر غرب جنگنده های اف ۱۶ را به کی یف عرضه کند، آنها در اوکراین مستقر خواهند شد.

وی در نشستی با گروه نویسندگان دفاعی مستقر در واشنگتن، در پاسخ به این سوال که این جنگنده ها در کدام کشور اروپایی عضو ناتو مستقر خواهند شد گفت: توانایی اوکراین مدنظر ما است نه توانایی ناتو.

این مقام پنتاگون گفت: اگر قرار باشد این جنگنده ها بخشی از نیروی هوایی اوکراین باشند، تصور می‌کنم آنها در اوکراین مستقر خواهند شد.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه نشست بروکسل گفته است به زودی جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین ارسال خواهند شد.

رزمایش دو هفته‌ای ناتو در بالکان آغاز شد
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۲:۳۱

 ناتو و چند کشور دیگر از روز دوشنبه رزمایشی دو هفته‌ای را در بالکان آغاز کردند که حدود ۱۰ هزار نیرو در آن شرکت دارند.

 این رزمایش که «پاسخ فوری» نام دارد دومین مرحله از رزمایش‌های موسوم به «مدافع ۲۳» است و حدود ۲۸۰۰ نظامی آمریکا و هفت هزار سرباز از بلغارستان، کرواسی، یونان و ترکیه در آن شرکت دارند.

ناتو در بیانیه‌ای درباره مدافع ۲۳ اعلام کرد که هدف از برگزاری این رزمایش‌ها ایجاد و تقویت آمادگی و قابلیت‌های همکاری میان آمریکا و متحدانش در ناتو و سایر شرکا و نمایش توانایی ارتش ایالات متحده در استقرار سریع نیرو و تجهیزات در اروپاست.

این بیانیه افزود: چنین تضمین‌ها و تعهداتی به متحدانمان باعث می‌شود دیگران نتوانند صلح در اروپا را تهدید کنند.

بایرام باگای رئیس جمهوری آلبانی که کشورش میزبان بخشی از این رزمایش است، گفت که تیرانا «متعهد است عاملی ثبات‌بخش در بالکان و صادرکننده امنیت در منطقه و ورای آن باشد.»

بخشی از تمرینات نظامی که از دوشنبه شروع شد، در کوزوو انجام می‌شود. اما کوزوو عضو ناتو نیست و دولت آن گفته که عضویت در اتحادیه اروپا از اولویت بالاتری برخوردار است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و آمریکا و بسیاری از قدرت‌های غربی استقلال آن را به رسمیت شناختند. اما بلگراد، روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نشاخته‌اند.

برلین: اوکراین فعلا عضو ائتلاف ناتو نمی‌شود
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۱:۳۴

باوجود امیدواری مقامات کی‌یف برای عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برلین اما می‌گوید احتمال این امر در حال حاضر وجود ندارد.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی به ائتلاف نظامی ناتو نخواهد پیوست.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شولتز در این‌باره توضیح داد: «ناتو در سال ۲۰۰۸ در جریان نشست بخارست تصمیماتی را اتخاذ نمود که متعاقب آن یک چشم‌انداز بلندمدت (برای عضویت کشورها) را تدوین کرد. برای همه روشن است که [الحاق اوکراین به ناتو] در آینده قابل پیش‌بینی اتفاق نخواهد افتاد».

پیش از این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود که کی‌یف تا پایان جنگ با روسیه به عضویت ناتو درنمی‌آید اما تمایل دارد از حمایت شرکای خود در قالب دعوت به این ائتلاف نظامی برخوردار شود.

با این حال،‌ صدراعظم آلمان درباره این موضع خود مبنی بر عدم عضویت اوکراین در ناتو تا آینده قابل پیش‌بینی تصریح کرد: «معیارهای ناتو شامل شرایط مشخصی است که کی‌یف در حال حاضر قادر به محقق کردن آنها نیست».

گروسی: وضعیت ایمنی نیروگاه زاپوریژیا نامناسب است
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۱:۲۳

 رافائل گروسی روز دوشنبه با انتشار پیامی توئیتری وضعیت ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را آسیب‌پذیر توصیف کرد.

وی اضافه کرد: نیروگاه زاپوریژیا صبح امروز برای هفتمین بار در جریان درگیری تمام برق خارجی خود را از دست داد و اوکراین مجبور شد برای تامین برق خود به ژنراتورهای اضطراری تکیه کند.

گروسی گفت: وضعیت ایمنی هسته‌ای در این نیروگاه به شدت آسیب‌پذیر است و طرف‌های درگیر باید برای حفاظت از این نیروگاه به توافق برسند.

پیش از این نیروگاه زاپوریژیا اعلام کرده بود به خاطر از دست دادن آخرین خط فشار قوی برق، مجبور شده بود ژنراتورها را به کار اندازد.

گفته می‌شود تشعشعات نیروگاه در حال حاضر در وضعیت عادی است.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا در کرانه رودخانه دنیپر، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از نظر تعداد واحدها و تولید انرژی است.

این نیروگاه در ماه مارس سال گذشته میلادی تحت کنترل نیروهای روسیه قرار گرفت و از آن زمان تاکنون بارها مورد گلوله باران قرار گرفته است.

ناتو اعطای ضمانت امنیتی به اوکراین را بررسی می‌کند
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۱:۲۲

 خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دبیرکل این ائتلاف گفت در حالی که ناتو اعطای ضمانت های امنیتی بیشتر به اوکراین را بررسی می کند نگران انجام اقدامی است که می تواند این سازمان را به درگیری گسترده تر سوق دهد.

این گزارش افزود: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به دنبال «ضمانت های امنیتی» از سوی ۳۱ کشور عضو ناتو است تا حملات آینده از سوی همسایه این کشور را دفع کند.

برخی از کشورها این موضوع را بررسی می کنند که چه اقدامی انجام دهند تا از تکرار جنگ جلوگیری شود. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به تازگی در مصاحبه ای با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سلف این ائتلاف، در کنفرانسی در کپنهاگ گفت: رایزنی هایی در این زمینه در جریان است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، استولتنبرگ از ارائه جزییات بیشتری درباره این مذاکرات خودداری کرد.

متحدان ناتو از ضمانت امنیت جمعی – موسوم به ماده ۵ بهره مند هستند که تضمین می کند حمله به هر یک از این کشورهای عضو، حمله به همه کشورهای ائتلاف تلقی می شود.

سال گذشته، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان متعهد شدند که تضمین های امنیتی را در صورت درخواست عضویت ناتو به فنلاند و سوئد ارائه دهند. آنها ارائه این تضمین ها را برای منصرف کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تلاش های خود برای بی ثبات کردن دو همسایه شمالی خود لازم دانستند.

فنلاند از آن زمان به ناتو ملحق شده است و از حمایت ماده ۵ برخوردار است، اما سوئد همچنان در انتظار پیوستن به این ائتلاف است.

استولتنبرگ گفت: ما نمی دانیم این جنگ چگونه پایان خواهد یافت، اما آنچه می دانیم این است که وقتی جنگ پایان می یابد، بسیار مهم است که بتوانیم از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم.

این مقام ناتو اظهار داشت: تنها راه حصول اطمینان از توقف این جنگ تا حدی مطمئن شدن از این است که اوکراین از قدرت نظامی برای بازدارندگی و دفاع در برابر تجاوزات بیشتر روسیه برخوردار است، اما همچنین باید چارچوبی بیابیم که از ادامه حمله پوتین به امنیت اروپا جلوگیری می کند.

وی در عین حال گفت: اگر متحدان ناتو و کشورهای بزرگ این ائتلاف شروع به صدور ضمانت‌های امنیتی دوجانبه برای اوکراین کنند، ما به ماده ۵ بسیار نزدیک می شویم. بنابراین، هیچ راهی برای یافتن راه‌حل آسان برای این مسائل وجود ندارد.

هشدار روسیه درباره حمله جنگنده های آمریکا به کریمه
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۱:۲۱

تصمیم آمریکا برای ارسال احتمالی جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین برای جنگ با روسیه و دادن چراغ سبز به کی‌یف برای حمله به پایگاه‌های مسکو در شبه‌جزیره کریمه، با واکنش تند «آناتولی آنتونوف» دیپلمات ارشد روس در واشنگتن همراه شد.

سفیر مسکو در آمریکا امروز (دوشنبه) به واشنگتن هشدار داد که هرگونه حمله احتمالی نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی به کریمه، توسط کرملین به عنوان حمله به خاک فدراسیون روسیه تلقی خواهد شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برنامه‌های آموزش به خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را تایید کرده و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز مدعی است که این هواپیماها برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، آنتونوف در این‌باره توضیح داد: «من می‌خواهم مقامات دولت ایالات متحده را نسبت به قضاوت‌های عجولانه درباره کریمه، به‌ویژه در مورد تشویق کردن رژیم کی‌یف برای حملات هوایی به این شبه‌جزیره، برحذر دارم».

وی در ادامه تاکید کرد: «فقط یادآوری می‌کنم که حمله به این منطقه از نظر ما، حمله به هر منطقه دیگری از فدراسیون روسیه است. ایالات متحده باید کاملاً از واکنش احتمالی روسیه آگاه باشد».

طبق این گزارش، سفیر روسیه در آمریکا همچنین اظهار داشت که ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این جنگ را برجسته‌تر می‌کند اما باعث تضعیف اهداف عملیات نظامی ویژه در اوکراین نمی‌شود.

غرب درصدد توافق امنیتی با اوکراین به «سبک اسرائیل»
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۱:۱۹

در شرایطی که حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی و اطلاعاتی و اقتصادی غرب به اوکراین ادامه دارد، رسانه آمریکایی از تدارک متحدان غربی کی‌یف برای توافقات امنیتی با اوکراین به سبک و سیاق توافق واشنگتن با تل‌آویو خبر داد.

در ابتدای گزارش اختصاصی وال استریت ژورنال آمده است: «در حالی که اوکراین وارد مرحله مهمی در جنگ خود با روسیه می‌شود، رهبران ایالات متحده و ناتو در حال اتفاق نظر روی دیدگاهی برای تقویت دفاع اوکراین و تضمین آینده مستقل این کشور هستند. این یک مدل و سبک امنیتی است که رهبران غربی از جمله رئیس‌جمهور بایدن، آن را با آنچه اکنون اسرائیل دارد مقایسه کرده‌اند».

وال استریت ژورنال با اشاره به تسلط روسیه بر شهر راهبردی «باخموت» نوشت: «تمرکز روی چالش بزرگتری است و آن اینکه چطور این کشور (اوکراین) را به دیواری برای مقابله با تجاوز روسیه تبدیل کرد».

«آندرزج دودا» رئیس‌جمهور لهستان در مصاحبه با وال استریت ژورنال اعلام کرد که «توافقنامه امنیتی به سبک اسرائیل» برای اوکراین اولویت را به انتقال تسلیحات و فناوری پیشرفته می‌دهد.

به ادعای مقامات غربی مطلع از مذاکرات میان متحدان غربی اوکراین، این توافق امنیتی با روند حرکت به سمت الحاق آتی اوکراین به ناتو مرتبط است اما ناتو را به یکی از طرف‌های درگیری با روسیه تبدیل نمی‌کند.

رئیس‌جمهور لهستان که کشورش یکی از حامیان سرسخت غربی اوکراین در جنگ با روسیه بوده است، در این باره گفت: «مذاکرات درباره این موضوع همین حالا در حال انجام شدن است».

آندرزج دودا درباره اینکه چه سلاح و فناوری طبق توافقنامه امنیتی مدنظر غرب به اوکراین ارائه خواهد شد، صحبتی نکرد.

اظهارنظر رئیس‌جمهور لهستان در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر تدارک آمریکا و متحدانش برای ارسال جنگنده «اف-16» خبرساز شده است؛ اقدامی که هشدار روسیه درباره پاسخ قطعی و شدید مسکو را به دنبال داشته است.

به نوشته وال استریت ژورنال با توجه به اینکه احتمالا چندین سال با عضویت اوکراین در ناتو فاصله وجود دارد، توافقنامه امنیتی با اوکراین و برقراری مجموعه‌ای از ترتیبات امنیتی الزام‌آور با این کشور راهی برای کمک به ارتش اوکراین خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «فشار برای توافق امنیتی در حالی صورت می‌گیرد که غرب برای افزایش حمایت خود از کی‌یف، از جمله ارائه تانک‌ها، سیستم‌های پیشرفته پدافند ساخت آمریکا و آلمان، و افزایش تولید گلوله‌ها و مهمات مورد نیاز در خط مقدم اقدام کرده است».

رئیس‌جمهور لهستان به این روزنامه گفت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که در ماه فوریه به ورشو پایتخت لهستان سفر داشت، درباره توافق امنیتی با اوکراین با «مدل اسرائیلی» صحبت کرد. به گفته وی، متحدان غربی به این موضوع توجه نشان داده و آن را به عنوان بخشی از دستورکار نشست ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیرماه) سران ناتو به میزبانی لیتوانی قرار داده‌اند.

منابع مطلع به وال استریت ژورنال خبر دادند، انتظار می‌رود بعد از نشست آتی سران ناتو پیشنهادی که به «پیمان امنیتی کی‌یف» مشهور شده است، به امضا برسد.

یک مقام آمریکایی گفت که بحث در مورد یک مدل اسرائیلی به عنوان راهی برای رسیدگی به مسائل امنیتی اوکراین پدیدار شد. این مقام ضمن اذعان به اینکه اوکراین به زودی عضو ناتو نخواهد شد، افزود حتی اگر بر اساس مدل امنیتی اسرائیل با اوکراین توافق امنیتی امضا شود، خطوط دفاعی اوکراین همچنان سیال و شکننده است.

به گفته مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، «ما (آمریکایی‌ها) هنوز داریم با اوکراین و متحدان و شرکایمان درباره اینکه این مدل (توافق امنیتی) چه شکلی خواهد داشت، صحبت می‌کنیم».

وال استریت ژورنال در توضیح مدل اسرائیلی مدنظر آمریکا برای کمک امنیتی به اوکراین نوشت: «اسرائیل، عضو ناتو نیست و ایالات متحده طبق معاهده ملزم به کمک کردن به این کشور نیست اما اسرائیل برای دهه‌ها از روابطی ویژه با ایالات متحده به عنوان سرسخت‌ترین شریک واشنگتن در خاورمیانه برخوردار بوده و همچنین از زمان جنگ جهانی دوم، بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی ایالات متحده بوده است».

آندرزج دودا رئیس‌جمهور لهستان در مصاحبه با وال استریت ژورنال درباره هدف توافق امنیتی آمریکا و متحدانش با اوکراین گفت: «روسیه امروز باید درک کند که اوکراین این ضمانت‌های امنیتی را دارد و این تضمین‌ها با گذشت زمان یا با خستگی غرب از بین نمی‌روند».

به روایت روزنامه وال استریت ژورنال، برای اولین بار این «آندری یرماکوف» دستیار ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل سابق ناتو بودند که ایده توافق امنیتی غرب با اوکراین طبق «مدل اسرائیل» را مطرح کردند.

یرماکوف با بیان اینکه «اوکراین به ضمانت‌های آهنین و پایدار امنیتی نیاز دارد» افزود که تا زمانی که اوکراین عضو ناتو شود باید این ضمانت‌های امنیتی غرب در قبال اوکراین باقی بماند.

گفته می‌شود که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در نظر دارد در نشست 20 و 21 تیر ماه سران ناتو به میزبانی لیتوانی حاضر خواهد شد.

چندین مقام اروپایی و ناتو به وال استریت ژورنل خبر دادند، قرار است در نشست آتی ناتو یک نهاد جدید موسوم به «شورای ناتو-اوکراین» تاسیس شود؛ شورای که کارویژه آن عضویت آینده اوکراین در ناتو خواهد بود.

«فابریس پوتیه» دستیار آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو که در تهیه پیشنویس طرح توافق امنیتی با اوکراین کمک کرده و آن را به برخی کشورهای غربی پیشنهاد داده است، اعلام کرده که آمریکا تضمین کننده اصلی توافقات امنیتی با اوکراین خواهد بود.

مقام‌های ارشد پایتخت‌های اروپایی از قبیل پاریس و برلین موافقت اصولی خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. مقام‌های ناتو، اوکراین و دیگر مقامات گفتند که آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه عضو توافقات امنیتی با اوکراین باشند.

وال استریت ژورنال پایان گزارش اختصاصی خود درباره رایزنی آمریکا و متحدان غربی اوکراین برای توافقات امنیتی با این کشور را به سخنان آندرزج دودا رئیس‌جمهور لهستان اختصاص داد .

رئیس‌جمهور لهستان گفت: «کاملا قابل درک است که اوکراین وقتی جنگ در خاک اوکراین رخ می‌دهد نمی‌تواند به عضویت ناتو دربیاید؛ جنگی که توسط روسیه آغاز شده است  اما به همان اندازه واضح است که به خاطر این جنگ، اوکراین در حال نوسازی ارتش خود و حرکت به سمت ناتو است».

اظهارات رئیس‌جمهور لهستان درباره حرکت اوکراین به سمت عضویت در ناتو و گمانه زنی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره توافقات امنیتی غرب با اوکراین به سبک و مدل رژیم صهیونیستی، در شرایطی مطرح شده که یکی از اهداف اعلامی روسیه از جنگ با اوکراین، تضمین منافع امنیتی روسیه و جلوگیری کردن از عضویت اوکراین در ناتو بوده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه بارها ادعا کرده‌اند که الحاق اوکراین به ناتو در دستورکار این ائتلاف نظامی غربی قرار ندارد اما رصد اظهارات اعلامی و مواضع عملی کشورهای غربی حاکی از حرکت آنها به سمت عضویت اوکراین در ناتو است.

حملات شدید پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین

روز دوشنبه، ارتش اوکراین اعلام کرد، نیروهای روسیه بامداد روز دوشنبه (امروز) شهر «دنیپرو» در شرق اوکراین را با ۱۶ تیر موشک و ۲۰ پهپاد رزمی هدف قرار دادند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که حملات به نیروها و زیرساخت‌ها توسط انواع موشک‌ها و پهپادها انجام شد. دنیپرو شهری بزرگ با حدود یک میلیون جمعیت است و حدود ۱۲۵ کیلومتر (۷۸ مایل)  با خط مقدم فاصله دارد.

همزمان با موج تازه حملات روسیه به اوکراین، وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین به‌روزرسانی اطلاعاتی خود از تغییر راهبرد موشکی روسیه در حمله به اوکراین خبر داد. وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی جدید خود آورده است، روسیه با ادغام پهپادهای تجسسی دوربرد خود و استفاده از آن‌ها در حملات هجومی، راهبرد حمله موشکی خود علیه اوکراین را تغییر داده است.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: «این پهپادها شامل پهپادهای نسبتاً ارزان و کم تولید هستند و برد کافی برای پرواز بر فراز اهداف دارند. روسیه به احتمال زیاد این تاکتیک را در تلاش برای بهبود هدف گیری خود در پیش گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات نظامی اوکراین گفتند که ابعاد حمله روز دوشنبه «بی سابقه» بوده است. «بوریس فیلاتوف» شهردار این شهر گفت: «امروز کل دنیپرو نخوابید. از زمان شروع جنگ چنین گلوله بارانی سابقه نداشته است.»

به گزارش این منبع خبری، گلوله باران شبانه روسیه به اوکراین از آغاز ماه می افزایش یافته و به ویژه «کی‌یف» را هدف قرار داده است.

اوکراین، باخموت از دست‌رفته را گلوله‌باران کرد

 شهر استراتژیک آرتموفسک (باخموت) در شمال منطقه دونتسک، شنبه توسط یگان‌های ارتش روسیه و گروه واگنر به کنترل کامل مسکو درآمد و به نوشته اسپوتنیک گمان می‌رود، هزاران نیروی اوکراینی و مزدور خارجی در ویرانه‌های شهر دفن شده‌ باشند. 

طبق این گزارش، نیروهای اوکراینی پس از تصرف کامل شهر توسط روسیه در تلاش برای منفجر کردن پرچم روسیه که بر یکی از بلندترین ساختمان‌های شهر سایه انداخته، ساختمان‌های مسکونی را گلوله‌باران کردند. 

یکی از نیروهای طرف روسیه به اسپوتنیک گفت: دیروز وقتی ما پرچم را روی ساختمان نُه طبقه نصب کردیم، دشمن فوراً تصمیم گرفت آن را با خمپاره‌های ۱۲۰ و ۸۲ میلی‌متری سرنگون کند.

وی افزود: آن‌ها همه چیز را امتحان کردند اما شکست خوردند. هر جا که روس‌ها پرچم خود را برافراشتند، آنجا سرزمین ماست. 

هشدار گروسی درباره تشدید آسیب‌پذیری نیروگاه زاپوریژیا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه نسبت به بی ثبات شدن شدید وضعیت ایمنی هسته‌ای در محل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه هشدار داد، وضعیت ایمنی هسته‌ای در محل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به شدت آسیب‌پذیر شده و از طرف های درگیر در اوکراین خواست بر سر حفاظت از این نیروگاه توافق کنند.

اوایل روز دوشنبه مقامات نیروگاه زاپوریژیا اعلام کردند، با توجه به خاموش شدن آخرین خط برق‌رسانی وولتاژ بالای این نیروگاه، برق آن اکنون با ژنراتورهای دیزلی تامین می‌شود. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، دلیل خاموش شدن خط برق‌رسانی وولتاژ بالای نیروگاه زاپوریژیا در دست تحقیق قرار دارد. سطح تشعشعات در آنجا نیز در محدوده عادی مانده است.

رافائل گروسی در توئیتی نوشت: صبح امروز نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تمامی جریان برق خارجی خود را برای هفتمین بار در طول جنگ اوکراین از دست داده و مجبور به تامین برق با ژنراتورهای دیزلی اضطراری شد. وضعیت ایمنی هسته‌ای در محل این نیروگاه شدیدا آسیب پذیر است. ما باید هم اکنون بر سر حفاظت از این نیروگاه توافق کنیم. این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
قرار بود که عملیات اکراین ماه گذشته شروع شود. ولی می دانید چرا شروع نشد؟ چون بهتر از این برای امریکا و اروپا و حتی چین امکان ندارد. با هر روز ادامه جنگ فرسایشی اقتصاد و اقتدار ملت روسیه مانند برف زیر افتاب اب می شود. از این بهتر امکان ندارد. اگر حمله نظامی اکراین انجام شود و فشار بر روسیه و پوتنی و کرملین بیشتر شود که مجبور به تصمیم گیری و پایان جنگ شوند که خبر خوبی برای امریکا وانگلیس و چین نیست! باید پوتینی ها احساس کنند که می توانند ادامه دهند و با ان احساس کار اقتصاد و اقتدار ملت روسیه در یک جنگ طولانی و فرسایشی بطور اساسی به عنوان قدرت جهانی و حتی قدرت منطقه ای تمام خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
با هر روز جنگ ، میلیاردها دولار و یورو از چنگ اروپا و آمریکا دور میشه. سهم دولار در تجارت بین الملل از ۸۰ درصد به ۵۵ درصد رسیده، تمام پول المانیها، فرانسوی ها و قسمتی از انگلیسی‌ها صرف اجاره خونه و مالیات و پول گاز و برق شده، تورم بعضی چیزها مثل مواد بهداشتی و شوینده و حتی شیشه و کارتن به ۱۱.. درصد بله هزار و صد درصد رسیده.. ارزش روبل فقط دو دهم درصد پایین اومده.
شما نگران روس نباش. اربابهای عزیزت و کدخدای قادر مطلق یعنی اروپا و آمریکا در حال تضعیف شدیده.
راستی ۴ ماه پیش دوست دلقکی زلنسکی تو کنگره آمریکا گفت پیروزی در باخموت مثل پیروزی در جنگ داخلی آمریکاست.. دیروز باخموت شکست خورد.. صدات کجاست رفیق دلقک دوست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
اره اصلا اینا همه تله اس
بیدارشو غربگداجان روسیه سی درصد خاک اکراین و گرفته
همین الان پیروز جنگن
تا کی می خوای به خودت دروغ بگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
تحلیل های کارشناسیتو اینجا لو نده پوتینی ها میرن به پوتین میگن پوتین میفهمه جنگه و تموم میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
فعلا که پوتینی ها 15 تا 20 درصد خاک اوکراین رو گرفتن و چند روز پیش هم شهر باخموت بدست روسیه تسخیر شد
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
سهم دلار هیچ وقت ۸۰ درصد نبوده، ۵۹ درصد بوده و مونده همین مقدار! هشتاد درصد دلار و یورو با همه سهم تجارت، پنج درصد ین ژاپن، دو درصد دلار کانادا، دو درصد دلار ، استرالیا، دو درصد یوان چین ، سه درصد پوند ، تجارت ایران و روسیه ام ۸۰ درصد با پول خودشونه ، حتی دوتا کشورم نتونستند بصورت کامل دلار و حذف کنند:)) اگر غرب خودش میخواست درگیر جنگ بشه سالی یک تریلیون ام کم بود ، الان با سالی ۱۰۰ میلیارد کار و جمع کردند ! با کمترین و عتیقه ترین سلاح ها ، بدون هیچ نیرو
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
بدجور حالتون و گرفته مثل اینکه :)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
در جنگ ها عمدتا مردم عادی آسیب می بینند و از این زاویه غیر انسانی است ولی از نظر اینکه این جنگ موجب فرسایش منابع اروپا و ناتو میشود به نفع ایران است
مرگ بر توسعه طلبی و زیاده خواهی غرب از طریق ابزارهای ساخته شده اش بعد از جنگ جهانی دوم چون ناتو ،بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
مرگ بر آمریکا دیکتاتور جهانی تحریم گر
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
شما فعلا روزها رو بشمور .آخه شماچیکاره ای که شعار میدی ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
از دست ایران و روسیه و چین عصبانی باش
پوتین به خوبی می داند که وقتی به همه دنیا اعلام کرد که بنا بر درخواست اسد در سوریه به عنوان حاکمیت قانونی سوریه نیرو و صدها هواپیما جنگی اعزام کرد حالا امریکا و ناتو هم به استناد همان منطق که ذلنسکی مانند اسد جاکمیت قانونی اکراین را دارد و اگر درخواست ارسال مهمات و جنگنده اف 16 کند ما ان را براورده می کنیم دیگر پوتین شانسی برای پیروزی نظامی در اکراین نخواهد داشت. یا برای سالها جنگ فرسایشی روسیه را به فقر و فاجعه می کشاند یا اگر روسیه و پوتین بخواهند پیشروی کنند هم اف 16 خواهند داد و هم خلبان ان را تحت عنوان خلبانان داوطلب با انواه بمبها و بشکه های انفجاری! پوتینی ها و روسها دیدن پیدا کردند. البته برای پوتین که اتفاقی نخواهد افتاد. این ملت روسیه هستند که هزینه مادی باید بپردازند و فرزندان خود را در این جنگ عبث پوتین از دست بدهند و چین هم ثروت ملت روسیه را به نصف قیمت تاراج کند و تازه ادعای دوستی با ملت روسیه را هم داشته باشد و منت بگذارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
فیلترشکنت و عوض کن بعد نظرات پشت هم بذار غربگدا جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
چقدر تحلیل عجیبی فرمودید
جنگنده اف 16 به تنهایی نمیتوته سرنوشت جنگ را تغیی بدهد
حتی اگر اف 35 هم به اکراین بدهند اتفاق خاصی نخواهد افتاد
چون اولا روس ها دستشون در استفاده از سلاح های غیر متعارف باز میشه و دوم اینکه چقدر جنگنده میتونند به اوکراین بدهند پشتیبانی ، تعمیرات ، جایگزینی جنگنده های ساقط شده ،تامین و اموزش خلبانان ماهر ، هزینه تسلیحات گرانقیمت این جنگنده ها و ... را باید در نظر داشت
اینکه زلنسکی رییس جمهور اکراین است مثل این است که حسن ریوندی در راس قدرت در ایران باشد. تکلیف اکراین مشخص است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
اتفاقا امثال ریوندی ها عقلشون خیلی خیلی بیشتر از رئیس جمهور کودن روسیه کار می کند .در حالیکه سران ناتو قرار نبود اصلا اوکراین را به عضویت ناتو قبول بکنند رئیس جمهور احمق روسیه فریب خورد و دستور تجاوز به اوکراین را صادر کرد و روسیه را درباتلاقی بزرگ فرو برد که به این راحتی ها از باتلاق بیرون نخواهد آمد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
فک کنم ریوندی 6 کلاس بیشتر سواد داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
زلنسکی فاسد اخلاقی و مالی را با حسن برابر نکنید
امریکا حرف زیاد می زند فعلا که جرات نکرده به کریمه حمله کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
آمریکا بخواد کاری بکنه کل جهان نابوده داداچ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
غربگدای ۷:۱۹ دلداری بده به خودت اینو نگی چی بگی
چه خوشمان بیاید چه نیاید روسیه ۳۰ درصد اکراین را تصاحب کرده که شامل استانها و مناطق صنعتی و استراتژیک است امریکا روی کمک به اکراین زیاد تبلیغ می کند ولی فعلا که این کمکها منجر به بیرون راندن روسها نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
هیچ درصدی رو تصرف نکرده بلکه سی درصد از سرزمین اشغالی رو دوباره پس گرفته. مونده ۳۵ درصد دیگه. اودسا و نیکلای و خارکن تا کیف... اون بقیش رو مجارستان و لهستان شاید بگیرن.. کشور آرزوهات و دلقک افسانه آیت ساکن خونه ۴۴ کنار رود تایمز میره کنار زن و بچش.
کشور جعلی اوکراینا تمام.
راستی زلنسکی این چن روز سخت کجاست؟ آهان. با هواپیمای فرانسه رفته توکیو!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
ضربه امریکا به اقتصاد و ارزش پولی روسیه از این پیشروی اصفناکتر است تا ابد نمی تواند این تصرفات را ما خود کند خواه نا خواه باید به مرز قانونی خود برگردد اما تبعات نابودی اقتصاد را با چه هزینه ای باید جبران کند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
نابودی اقتصاد کدومه ناشناس مثل اینکه خوابی تورم ماه گذشته روسیه 2.3 درصد بود مال آمریکا 5 درصد :)))
کار روسیه تمومه چون امروز خبرگزاریها اعلام کردند که آمریکا با تحویل جنگنده F16 به اوکراین موافقت کرده است.
خدا حافظ پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
عه راس میگی؟ خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
باخموتم که شوهر دادین رفت اف ۱۶ :)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
اینقدر سطحی نباید قضایا را دید ،دادن تعداد محدودی جنگنده حتی از نوع اف 35 هم نمیتوته تغیی زیادی در شرایط کنونی اوکراینی که تمامی زیرساخت هاش نابود شده و حدود 25 الی 30 درصد خاکش را از دست داده ایجاد کنه
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
چه خداحافظی طولانیی الن بیش از 400 روزه دارید میگید خداحافظ......
منطق‌ روشهای کله هر متجاوز‌ ؛
هرجا که پرچم روسیه افراشته شود آنجا روسیه‌ است‌ !!!!!!
وقاحت‌ بی حد و حصر‌ متجاوزین‌ روسی‌ در تاریخ‌ برای چند مین بار‌ به اثبات‌ رسیده‌ و هرزمان توانایی داشته باشند‌ خاک دیگر‌ کشورها را ضمیمه خاک خود می کنند‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
نوش جونش
روسیه هم مزدور خارجی دارد
به به دم خروس زد بیرون . دیوار شدن اوکراین بین روسیه و اروپا . زلنسکی کجایی که جواب نسلهای بعدی اوکراین رو بدی .
اون زمانی که امریکایی ها تو صف های چند کیلومتری برای نفت و بنزین می ایستادند تا باک ماشینشون و پر کنند روسیه ادم به فضا می فرستاد حالا یه مشت فنچ بچه سال تازه به دوران رسیده شدن طرفدار امریکا
فعلا اونی که کارش تموم شده مردم بدبخت اکراینن که گیر یه دیوونه افتادن.
برلین: اوکراین فعلا عضو ائتلاف ناتو نمی‌شود.
پس توجیه روسیه برای تجاوز به اوکراین چه بوده است ؟!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
. المانی ها بد ترسیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
موشکهای ناتو قبل جنگ در اکراین مستقر بود حالا چه فرقی داره که عضو باشن یا نباشن
اگر براي حمله به عراق ، افغانستان ، يمن ، ايران و... هم اينقدر حساس بوديم و رگ غيرتمان باد كرد يعني انسان عدالت طلبي هستيم ظالم هم فرق ندارد چه آمريكا و غرب باشد و چه روسيه ولي اگر براي جنايات و ويراني هاي غرب و آمريكا در درونمان اتفاقي نيافتاد و براي جنايات روسها خيلي ناراحت و نگرانيم فرقي با رسانه هاي فاسد دنيا نداريم و فقط مثل طوطي بازگو كننده اخبار رسانه ها از زبان خودمان هستيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
غربگداها فقط واسه اکراین نگرانن اونم چون منافع اربابشون
اون وری هست اگه فردا دموکراتها برن و کسی روی کار بیاد در امریکا که طرفدار روسیه باشه اینا سمت روسیه غش می کنن کلا هیچ فهم مستقل از خودشون ندارن
اف 16 کافی نیست

باید اف 35 و اف 22 هم در اختیار اوکراین قرار بدن تا بر فراز کاخ کرملین پرواز کنند و کل سیستم دفاع هوایی و سیستم نظامی و سیاسی روسیه رو تحقیر کنند !

سزای متجاوزی که تفکرش اینه که هرجا پرچمش بالا رفت خاک اون کشور هست خیلی بیشتر از اینهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
فعلا اونی که دارن میدن اف ۶ نیست خاک و جون مردم اکراینه
نه جرات دارن نه توانایی و کلا اینکاره نیستن غربیها یه مشت ال جی بی تی
مرگ بر ناتو و امریکا و اروپا و زلسکی همجنسباز که این بلا رو سر مردم اوکراین آوردند.روسیه مجبور به حمله به اوکراین شد چون اگه حمله نمیکرد کارش تموم بود.
امریکا زورش به کشور ضعیفی مثل سوریه نرسید و بشار اسد ابقا شد
مثلا چه غلطی می خواد کنه الان
میگم یه هو روسیه هوس نکنه پرچم خودشو جای دیگه ای نصب کنه و ادعا کنه که هر جا پرچم روسیه نصب شد اونجا سرزمین روسیه باشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
تورم ماه گذشته طبق اعلام صندوق بین المللی پول
سوید ۱۰٫۶
انگلستان ۱۰٫۱
منطقه یورو ۷
امریکا ۵
کانادا ۴٫۵
ژاپن ۳٫۲
سوییس ۲,۵
روسیه ۲٫۳
کاش مسیولین ما یاد بگیرند و همه مشکلات را گردن تحریم و جنگ ۳۰ سال پیش نیاندازند.
من به پیروزی اوکراین اعتقاد دارم
ظاهراً روسیه میخواد به هر قیمتی میخ خودشو بکوبه و حداقل تمام مناطق روس زبان اوکراین رو فتح کنه حتی اگه چند سال طول بکشه بعدش هم الباقی اوکراین هم اعلام بی طرفی کنه تا راضی به اتش بس بشه ،که احتمالا موفق بشه ولی در دراز مدت
این وسط روسیه از نظر اقتصادی ضربه بزرگی میخوره ولی دستاورد با ارزشی نصیبش میشه ،
اروپا روز به روز باید هزینه سنگینی بده که پیشروی روسیه رو کند و کند تر کنه ولی در خوشبینانه ترین حالت دستاورد مهمی نصیب اروپا نمیشه
امریکا هم داره هزینه میکنه هم سود اقتصادی میبره از وابستگی بیشتر هم پیمانانش به انرژی و مواد اولیه پس میتونه سالها این بازی رو ادامه بده
چین هیچ هزینه ای نمیکنه نه اقتصادی نه سیاسی ولی تا دلتون بخواد منفعت داره واسش ازخرید ارزان انرژی از روسیه تا ضعیف شدن رقبای بین المللش
ایران هم بازیگر ضعیف داستانه که تمام هنرش اینه پهپاد بده به کشور متخاصم و خودشو بدنام کنه به جاش فقط ۲۴ تا دونه سوخو ۳۵ تحویل بگیره و در پوست خودش نگنجه
روسیه با رهبر ۲هزاریش چی فکر کرده پیشنهاد میکنم یه نگاه به عقبه ی تاریخ بندازن خواهند دید چطور
قدرت ها ورهبران بزرگ و خیلی با درایت تر وسرسخت تر از روسیه وپوتین که یک هزارم اونا هم قدرت نداره کسی به فکرشم خطور نمیکرد از بین برن ولی رفتن وفراموش شدن با کوچک ترین ظلمی به زیر کشیده شدن همین غرور کاذب ابر قدرتی روسیه باعثش میشه و بزرگترین قدرت ها
با کوچک ترین ضعف ها به ویرانه ومخروبه تبدیل شدن هوا خواه های شرق وغرب عزیز بزارید روشن کنم روسیه وپوتین کی نابود شدن زمانی که اولین غیرنظامی توسط سربازان روس از پا دراومد من فاتحه روسیه وپوتینشو خوندم ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر