بازدید 3082

خزانه‌ای که تحویل دولت سیزدهم شد، خالی نبود

سایت رسمی حسن روحانی نوشت: ادعای افزایش ۷۶ درصدی پرداخت‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغات دو ساله، خزانه‌ای که تحویل دولت سیزدهم شد خالی نبود و طرح‌های عمرانی بسیاری در آستانه بهره‌برداری به دولت بعد سپرده شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳ 22 May 2023

به گزارش «تابناک»، سایت رسمی حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران در مطلبی با عنوان «محاسبه غلط درباره بودجه عمرانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم» آورده است: 

این نمودار بودجه عمرانی محقق‌شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را نشان می‌دهد. در روزهای گذشته، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتی، اطلاعات گزارش منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در فروردین امسال و خبرگزاری ایرنا در مرداد سال گذشته را بازنشر کرده و در پاسخ به اظهارات اخیر دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان مدعی شده است: «آدرس غلط درباره پروژه‌های عمرانی؛ تحقق بودجه عمرانی در دولت خسته ۶۵ درصد؛ در دولت رئیسی ۱۲۵ درصد. پرداخت‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که ۷۶ درصد بیشتر از رقم سال ۱۳۹۹ بود. افزایش ۷۶ درصدی پرداخت‌های عمرانی در یک سال، در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در ۸ سال دولت خسته که به دهه از دست رفته اقتصاد ایران معروف است نه تنها روند اعتبارات عمرانی نزولی بود بلکه طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شد.»

این نمودار که مستند به آمار سازمان برنامه و بودجه است، نشان‌دهنده رشد ۲۵۰ درصدی بودجه عمرانی در دو دولت یازدهم و دوازدهم از ۲۰۳.۳۳۳ میلیارد ریال اعتبارات پرداخت‌شده در سال ۱۳۹۲ تا پیش‌بینی پرداخت ۷۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ با توجه به متوسط ۶۶ درصدی میانگین تحقق بودجه مصوب عمرانی است.

نکته عجیب ادعای آقای خلجی است درباره رشد منفی اعتبارات عمرانی در دو سال. نگاهی به جدول تحقق اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) در ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که روند پرداخت اعتبارات لزوما از سیر صعودی یکسانی برخوردار نیست چنانکه در سال ۱۳۷۸ بودجه محقق‌شده (عملکردی) ۹۲ درصد بودجه مصوب بود که سال بعد به ۸۵ درصد می‌رسد و سال بعد به ۶۴ درصد. در سال ۱۳۸۷ هم بودجه عمرانی محقق‌شده ۹۵ درصد بود اما در سال ۱۳۸۸ به ۶۱ درصد می‌رسد. کمترین میزان سقوط از ۷۱ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بود که در سال ۱۳۹۲ به ۵۳ درصد رسید.

بودجه عمرانی پرداخت‌شده از سال ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۴۰۰، ۴۵۸ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان بود که طرح‌های عمرانی و زیربنایی بسیاری از ساخت خطوط ریلی تا بزرگراه و واحد مسکونی و آب آشامیدنی سالم اجرا می‌شود.
البته ادعای افزایش ۷۶ درصدی پرداخت‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغات دو ساله، خزانه‌ای که تحویل دولت سیزدهم شد خالی نبود و طرح‌های عمرانی بسیاری در آستانه بهره‌برداری به دولت بعد سپرده شد.

گرچه ادعای آقای خلجی درباره رشد ۱۲۵ درصدی تحقق بودجه عمرانی با آمارهای منتشرشده در خبرگزاری دولت (ایرنا، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱) مبنی بر تحقق ۷۲ درصدی بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ مغایرت دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر