بازدید 15917
تاج برای مبارزه با گرانی بازیکن ایرانی، راهکار مرغ و گوشت را در پیش گرفت!

تزریق بازیکن خارجی برای تنظیم بازار لیگ ایران! / واردات فوتبالیست؛ ۵۰ میلیون دلار تقاضای جدید در بازار آزاد ارز / موج جدید احکام فیفا در راه است

در حالی که بانک مرکزی در پی سیاست کاهش تقاضای ارز و اسکناس خارجی در بازار آزاد است، اجرای قانون افزایش بازیکن خارجی می‌تواند تقاضای چشمگیری روانه این بازار کند. آیا فدراسیون تاییدیه لازم را از مدیران اقتصادی کشور گرفته است؟ قطعا باید منابع لازم برای خرید بازیکن و مربی خارجی را پیش‌بینی کرد و سپس تیم‌ها را از چاله بازیکن داخلی به چاه خارجی انداخت. صد بازیکن خارجی حدود ۵۰ میلیون دلار ارز می‌برند...
کد خبر: ۱۱۷۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲ 21 May 2023

هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال، تنها یک روز پس از پایان فصل بیست‌ودوم، تعداد بازیکنان خارجی مجاز بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال را از ۳+۱ بازیکن به ۶+۱ بازیکن برای هر باشگاه افزایش داد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ به این ترتیب در فصل پیش روی، شاهد جولان بیشتر دلالان داخلی و ایجنت‌های خارجی در فوتبال ورشکسته، بی‌پول و بدون درآمد ایران خواهیم بود و طبق تجربه، مدیران باشگاه‌های دولتی نیز کلاهی تازه از این نمد برای خود خواهند دوخت.

بازیکنان اغلب بنجل، تازه رهاشده از مصدومیت و یا بیرون مانده از فهرست تیم‌های عربی و اروپایی که در لیگ ایران دوره نقاهت و آماده‌سازی مجدد خود را طی می‌کنند و مثل نمونه‌های همین فصل در سپاهان و پرسپولیس، هیچ کمکی برای تیم خود نیستند. از سه بازیکن خارجی این فصل پرسپولیس قهرمان لیگ برتر، فقط یک بازیکن یعنی گئورگی گولسیانی خوش درخشید که او هم از فصول گذشته در لیگ شناسایی شد و خرید جدید نبود. در سپاهان نیز کامسوبا و فرناندز با ارقام نجومی جذب شدند؛ اما روی نیمکت و سکو نشستند و کار را بازیکنان ایرانی نظیر مغانلو، نورافکن و رضاییان برای مورایس درآوردند.

تزریق بازیکن خارجی برای تنظیم بازار لیگ ایران! / واردات فوتبالیست؛ ۵۰میلیون دلار تقاضای جدید در بازار آزاد ارز / موج جدید احکام فیفا در راه است

 

اجرای تاکتیک کالاهای اساسی در فوتبال!

فدراسیون فوتبال مدعی است این تصمیم جدید را در پی گرانی بیش از اندازه بازیکنان ایرانی در بازار نقل و انتقالات گرفته؛ اما سابقه نشان می‌دهد چنین قوانینی تنظیم‌کننده بازار فوتبال ایران نبوده است. 

به نظر می‌رسد مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که سابقه ریاست اداره بازرگانی اصفهان را نیز دارد، شیوه وزارت صمت در تزریق کالای خارجی برای تنظیم بازار داخلی را در پیش گرفته است و اینجا بازیکن فوتبال را جای گوشت و مرغ و برنج و برخی کالاهای اساسی کمیاب، قرار داده باشد!

تاج روز جمعه به طور واضح موضوع آزادسازی واردات خودرو را مثال زد که به منظور کنترل قیمت اتومبیل در بازار ایران انجام شده است. 

 

همگام با ای اف سی برای عقب نماندن از رقبای عربی 

پس از موافقت هیات رئیسه سازمان لیگ با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی باشگاه‌های لیگ برتری، این قانون باید در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب شود تا سهمیه‌ بازیکنان خارجی از ۴ بازیکن خارجی (شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی) به ۷ بازیکن خارجی (شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی) افزایش پیدا کند.

نکته جالب اینکه دو هفته مانده به پایان فصل باشگاهی فوتبال ایران، زنوزی مالک متمول تیم تراکتور که بازیکنان خارجی خوبی در فصل اخیر برخلاف گذشته، جذب کرده بود خواهان افزایش سهمیه بازیکنان خارجی هر تیم شد؛ کاری که سال گذشته الهلال عربستان در کنفدراسيون فوتبال آسیا کرد و امسال سهمیه خارجی‌ها را افزایش داد.

این قانون در شرایطی تغییر می‌کند که در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا هم تعداد مجاز بازیکنان خارجی افزایش یافته است. در آیین‌نامه فصل جدید این رقابت‌ها، محدودیتی در ثبت بازیکن خارجی وجود ندارد؛ اما از بین آن‌ها، تنها شش بازیکن با ملیت خارجی و یک بازیکن با ملیت آسیایی شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی می‌توانند در لیست ۲۳ نفری هر بازی حضور داشته باشند.

البته خریدهای باشگاه‌های عربی و حتی تیم های ژاپنی و کره‌ای و چینی به دلیل برتری شدید آنها در توان مالی نسبت به باشگاه‌های ایرانی، به مراتب بهتر از تیم‌های کشورمان است و در واقع این حریفان با امکانات سخت افزاری مدرن و بودجه مناسب نشات گرفته از دریافت حق پخش واقعی و کپی رایت فروش محصولات خود، بازیکنان با کیفیت تری را از لیگ های معتبر اروپا و آمریکای لاتین جذب می‌کنند و در مسابقات رودررو نیز دست بالاتر را دارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از امسال قانون استفاده از بازیکنان خارجی را از ۳+۱ به ۶+۱ افزایش داده است و تیم‌های آسیایی با قدرت و کیفیت بالاتری در مسابقات فصل آینده حضور خواهند داشت.

 

دردسرهای جدید حقوقی تیم‌های ایرانی در فیفا

پیش بینی می‌شود به دلیل ضعف ساختاری و تاریخی باشگاه‌های ایرانی در مسائل حقوقی و عدم بهره‌گیری از مشاوران و معاونین کاربلد در مبحث قراردادهای بین المللی، موج تازه ای از شکایت و احکام سنگین دلاری و یورویی فیفا به سمت فوتبال ایران سرازیر شود. 

غرامت های ارزی که طی چندسال اخیر کمر فوتبال نحیف ایران را شکسته و اجازه نفس کشیدن را از باشگاه‌های اغلب دولتی ما گرفته است. این ضعف در فدراسیون فوتبال هم زبانزد شده و نمونه آن تاراج منابع ملی فوتبال در قرارداد مهدی تاج با مارک ویلموتس بود. همچنین پرونده بدهی به استراماچونی، کالدرون، برانکو، وینفرد شفر، میلیچ و بسیاری دیگر از خارجی‌های شاغل در لیگ ایران، تایید کننده این فجایع مالی و حقوقی است.

تزریق بازیکن خارجی برای تنظیم بازار لیگ ایران! / واردات فوتبالیست؛ ۵۰میلیون دلار تقاضای جدید در بازار آزاد ارز / موج جدید احکام فیفا در راه است

نمونه یورگن لوکادیا و عزیزبک آمانوف در لیگ برتر ۲۲ هم نشان داد که باشگاه‌های ایرانی با وجود پرداخت های بموقع حقوق و دستمزد خارجی‌ها، باز هم توان شکایت و گرفتن غرامت از آنها بعد از خروج ناگهانی را ندارند!

خرید بازیکن خارجی قطعا شامل سهمیه های ارزی و نرخ‌های ویژه سامانه ارزی بانک مرکزی نمی‌شود و باشگاه‌ها باید نیاز خود را از خیابان و دلالان ارز تهیه کنند. با این حال چه تضمینی وجود دارد که تیم‌ها بتوانند پرداختی های دلاری و یورویی خود به بازیکنان و مربیان خارجی را سر موعد تهیه و منتقل کنند تا شامل محکومیت و محرومیت در فیفا نشوند؟ 

آیا از فدراسیونی که خود با گاف های بزرگ و تاریخی چند صد میلیارد تومان تعهد برای فوتبال کشور ایجاد کرد و در نهایت در دادگاه نیز شکست خورد و مجبور به پرداخت غرامت شد، می‌توان توقع ساماندهی به امور قراردادهای باشگاهی را داشت؟

 

فوتبال باعث موج جدید گرانی ارز در بازار آزاد ایران

با این حال ملاحظات مربوط به افزایش واردات بازیکن خارجی، تنها محدود به مسائل فوتبالی نیست بلکه موضوعات ارزی و محدودیت های انتقال ارز نیز در آن بسیار موثر است.

در حالی که بانک مرکزی، مرتب در پی سیاستگذاری برای کاهش تقاضای ارز و اسکناس خارجی در بازار آزاد است، تصویب و اجرای قانون جدید فدراسیون می‌تواند تقاضای جدید و نسبتا چشمگیری را روانه این بازار کند. آیا فدراسیون فوتبال در این مورد استعلام و تاییدیه لازم را از مدیران اقتصادی دولت گرفته است؟ قطعا باید منابع لازم برای خرید بازیکن و مربی خارجی را در توان ارزی کشور پیش‌بینی کرد و سپس تیم‌ها را از چاله بازیکنان داخلی به چاه خارجی‌ها انداخت.

با استناد به قانون جدید فدراسیون، حداقل ۱۰۰ بازیکن خارجی بدون احتساب سرمربیان و دستیاران خارجی آنها وارد لیگ ایران می‌شوند که اگر میانگین قراردادها ۵۰۰هزار دلار باشد، حدود ۵۰ میلیون دلار بار جدید روی دوش بازار آزاد ارز در ایران وارد خواهد شد.

آیا وارد شدن این تقاضای تازه، موجب گرانی تازه در نرخ دلار و یورو نخواهد شد؟ آیا بازیکن یا مربی خارجی پیدا می‌شود که قرارداد خود را با واحد پولی ریال امضا کند؟ 

 

فوتبال را به جای مصرف‌کننده ارز، به تامین‌کننده ارز تبدیل کنید

در کنار همه استدلال‌های بالا، آیا در اقتصاد مقاومتی امروز ایران، که مردم برای تامین معاش روزانه خود تحت فشار شدید قرار دارند و کشور درآمد ناشی از فروش نفت و دیگر صادرات خود را به زحمت به شکل ارز وارد کشور می‌کند، آیا چنین تصمیمی عقلانی و از روی محاسبات دقیق اقتصادی است؟ فوتبال در کجای اولویت سبد هزینه‌های خانوار ایرانی قرار دارد و چند درصد از مردم موافق اجرای چنین سیاست مضر ارزی در کشور هستند؟

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در اوضاع و احوال امروز کشور، خود را تافته جدا بافته از شرایط اقتصادی و اجتماعی می پندارد و هیچ توجهی به فشار تحریم‌ها به قشرهای متوسط و آسیب پذیر ندارد.

قطعا با شیوه‌های مدیریتی منطقی و اجرای دقیق و سختگیرانه آن می توان بدون باز کردن دروازه واردات بازیکنان اغلب بی‌کیفیت خارجی، از پرداختی های نجومی به بازیکنان ایرانی جلوگیری کرد و به جای تحمیل فشاری تازه بر بانک مرکزی، سراغ استفاده از استعدادهای داخل کشور رفت که نشان داده‌اند در صورت اعتماد مربیان و مدیران و میدان دیدن، نوابغ تازه‌ای از میان آنها کشف می‌شود که نه تنها بازار داخلی فوتبال را به تعادل می‌رساند، بلکه با ترانسفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و لیگ های سطح اول و دوم اروپا، موجب درآمد ارزی تازه برای اقتصاد ایران خواهند شد.

نویسنده: مجید کوهستانی 

تزریق بازیکن خارجی برای تنظیم بازار لیگ ایران! / واردات فوتبالیست؛ ۵۰میلیون دلار تقاضای جدید در بازار آزاد ارز / موج جدید احکام فیفا در راه است

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
برای تنظیم بازار فوتبال جند عدد چوب خوش وارد لیگ کنید که کارایی بیشتری از بازیکنها دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
غارت پول ملت توسط دلال ها
جمع کنید این بساط را فوتبال کیلو چند چرا فوتبال به بودجه کشور بسته است ول کنید هرکی فوتبال دوست داره هزینه اش را هم تامین کنه هواداران هرکدام از جیب خودشون مبلغی به تیم مورد علاقه خودشون کمک کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
چشم با اجازتون تا آخر جام حذفی پهن باشه بعد جمع می کنیم ،متاسفم برای نوع برخوردتون با مسایل روز جامعه بجای ارایه پیشنهاد مفید فرمان جمع کردن می دهید بنظر شما با فرمان شما جمع میکنند چرا یک پیشنهاد بدرد بخور نمیدین،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
ناشناس 10:24 ایشان بهترین و مفیدترین پیشنهاد را دادند هزینه های بی حساب و کتاب فوتبال را باید از خود فوتبال تامین شود هواداران و تبلیغات و ..... یک ریال هم نباید از بودجه هزینه شود اگر نمی توانند هزینه ها را بپردازند تعطیل شدن این فوتبال بهتر از بودن آن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
منظور ایشان این است که در اقتصادی که خراب است فوتبال چه بدرد می خورد وگرنه فوتبال اگر درست و حسابی باشد هم باعث تخلیه روحی و روانی مردم و به اقتصاد کمک می کند که در حال حاضر عکس آن است
تقصیر مدیران باشگاه ها است که برای این بازیکنان پول هنگفت می دهند. الان دوره بازیکن های متوسط است و سوپر بازیکنی نداریم که با قیمت کمتر نتوان جایگزین کرد.
برای واردات اقلام مورد نیاز مردم از کمبود دلار حرف میزنن اما برای خودشون دلار کافی دارن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
پرداخت ارز خارجی وقتی برای خریدداروودرمان نداریم وحتی برای سیرکردن شکم کرسنگانم کمبوداریم پرداخت آن به بازیکنان پرادعای خارجی حرام اندرحرام است البته بعضی بحرام وحلال آن فکرنمیکنند
فوتبالی که از بیت المال برای آن هزینه می شود و مسئولان و مدیران و بازیکنان آن بابت نتایج و عملکرد پاسخگو نیستند امروز تعطیل شود از فردا بهتر است
١٠٠ بازيكن خارجي ٥٠ ميليون دلار ارز مي برند !!
---------------------
يادش بخير ... نور به قبرش بباره مرحوم ابوي ! ... زماني كه تمام فكر و ذكرمان شده بود فوتبال ... با توپ پلاستيكي تو كوچه ها ، ...ابوي چه قدر نصيحت مي كرد كه :
-- پسر جان ! فوتبال موتبال براي تو نون و آب نميشه ... روز تا شب بازي مي كني آينده بدبخت ميشي !... به درس و مشقت برس ! ... درس بخون تا آينده براي خودت كسي باشي .. خاني باشي ! ... معلم بشو ... دبير بشو ... تو مدرسه مدير بشو !... مهندس .. كارمند اداره بشو ... مثل پسر حاج عبد المحمد كه براي خودش خاني شده ، كارمند اداره شده ... ماشين پيكان داره ... خونه ساخته كه توش حموم داره ... يخچال ...فوتبال موتبال را ول كن » ... . رحمت الله عليه !!
تخته کنید در فوتبال رو
يه سري مونتاژي هم بياريد سامانه راه بندازيذ بلكه قيمتها بياد پايين
حداقل باشگاه‌های فوتبال ایران رو خصوصی کنید تا دست تو جیب دولت نکنند. همین الان باشگاه‌هایی مثل فولادمبارکه‌سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، استقلال و پرسپولیس دارن از جیب ملت خرج می‌کنند. سپاهان و فولاد خوزستان که تا خرخره تو خزانه دولت هستن و دارن خودشون رو خفه میکنن، باز پرسپولیس و استقلال یه درآمدی از اسپانسر دارند.
در اقصاد سالم و حتی لیبرالیسم اقتصاد دستوری نیست اما دستوری از نوع چکشی نیست

دولت از یک طرف مشغول افزایش نقدینگی و کاهش ارزش ریال است روز بروز بانک ها را ناترازتر می کند و کسری بودجه ایجاد می کند و آنوقت چماق دست گرفته است و می خواهد کنترل قیمت کند

بله در اقتصاد لیبرالیسم هم دستور و قانون حاکم است اما درست و بر اساس منطق

شما یک کارفرما دارید که متخصص و متبحر و درستکار است هر دستوری که بدهد منتج به نتیجه مفید می شود
اما یک کارفرما دارید که نه متخصص است و نه چیزی سرش می شود و نه درستکار است هر دستوری بدهد منجر به خرابکاری می شود

اقتصاد دستوری وقتی درست است که عاقلانه و صادقانه و بر اساس منطق باشد و در چیزهایی دستوری باشد که بخش خصوصی متمایل به آن نباشد و اوضاع از کنترل خارج شده باشد

بیشتر بیندیشیم و بیشتر تفکر کنیم که راز موفقیت در اندیشه درست است و راز عبور از فقر در درست کردن اندیشه ها است
فوتبال و حجاب روشی برای سرپوش نهادن ناتوانی دولت در اقتصاد
واسه تنظيم بازار ليگ بازكن وارد مي كنيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما كه بلديد چرا واسه تنظيم بازار خودرو ، گوشت و مرغ و مابقي مايحتاج مردم كاري نمي كنيد.
بازیکنهای خارجی چه سودی برای فوتبال ما داشته اند فقط برای بعضی ها نان داشته.فقط مربی خارجی دارای علم روز آنهم برای تیمهای پایه قابل قبول است.
پاسخ ها
شایان حلاج نیشابوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
می‌دونم منتشر نمیشه ولی میگم
، شما دنبال سودش هستی ، ولی اونا دنبال نونش هستن . ..
اینهم یک شیوه هوشمندانه برای خارج کردن پول از کشور است
با تقاضای ارز کاری ندارم. ولی خدایی اینهمه بازیکن خوب ایرانی داریم. حیف نیست به خارجی میدان دهیم؟
خب بازيكن يخ زده برزيلي وارد كنيد براي تنظيم بازار
به جای بازیکن مدیر خارجی بیارید مطمئنا بهتر از تاج و عواملش عمل میکنند . چون یاد گرفتند بابت کاراشون بایستی جوابگو باشند
اگر ارز برای خرید داروهم اختصاص ندهند ولی برای خرید فوتبالیست تهیه میکنند. واقعا نمی دانیم پشت فوتبال و ایرانخودرو وسایپا چه قدرتی وجود دارد که جسورانه بودجه مملکت را چپاول میکنند؟!؟!؟!
اصل موضوع را ول کردید دنبال چی هستیدn. مشکل مردم اینه که اصلا چرا اینقدر هزینه فوتبال میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
آقازاده ها
اول پرت کردن حواس مردم طبق معمول با شوتبال

دوم باز هم فساد و رانت و پولشویی به بهانه شوتبال
پس کی میخواین دو تیم دولتی بیت المال خور پرسپولیس و‌استقلال را به بخش خصوصی واکذار کنید و فوتبال را از فساد عاری کنید
مملکتی که اقتصاد نداره، بازیکن خارجی میخواد چیکار؟
رییسی همه چیز و بر مردم حرام کرده بعد بازیکن خارجی میاره؟
این رفتار قطعا نشان دهنده نفوذ مافیای دلالی به فدراسیون فوتبال است .
همین الان هزاران جوان با استعداد حاضر هستند مجانی برای تیم های محبوبشان بازی کنند.
آنوقت به بهانه گرانی بازیکن می خواهند فوتبالیست بی کیفیت خارجی وارد کنند.
آن فوتبالیستی که ایران را به کشورهای عربی ترجیح می دهد .
بازیکنان خارجی فقط برای پولشویی و خارج کردن ارز از این مملکت است
... تر از تاج و دارو دستش در بحث ورزش وجود نداره ، قلب درد یهویی گرفت و آبها که از آسیاب افتاد قلبش مجدد خوب شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار