بازدید 11655
با تحولات منطقه و جهان

اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه/ عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز/ روایت منبع دیپلماتیک سوری از دیدار اسد و بن سلمان/ صدور بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران عرب در جده

اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه، عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز، روایت منبع دیپلماتیک سوری از دیدار اسد و بن سلمان، صدور بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران عرب در جده و واکنش آمریکا به توسعه روابط ایران و پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 20 May 2023

اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه/ عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز/ روایت منبع دیپلماتیک سوری از دیدار اسد و بن سلمان/ صدور بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران عرب در جده

بین الملل تابناک: اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه، عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز، روایت منبع دیپلماتیک سوری از دیدار اسد و بن سلمان، صدور بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران عرب در جده و واکنش آمریکا به توسعه روابط ایران و پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام نتایج رسمی انتخابات ترکیه

بر اساس نتیجه قطعی و رسمی دور اول انتخابات ترکیه ـ که امروز در روزنامه رسمی این کشور نیز منتشر شده است ـ از میان حدود ۶۰ میلیون و ۷۲۲ هزار واجد شرایط رای دادن ـ که برای حضور در پای صندوق های رای ثبت نام کرده بود ـ حدود ۵۳ میلیون و ۹۹۴ هزار تن در انتخابات رای دادند.

به گزارش تارنمای تی.آر.تی خبر، بر اساس نتیجه قطعی اعلام شده، در این دور انتخابات، ۵۲ میلیون و ۹۷۳ هزار رای صحیح شمارش شده و حدود یک میلیون و ۲۱ هزار رای نیز نامعتبر و باطله بوده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را ۸۸.۹۲ درصد اعلام کرد.

بر اساس اعلام این نهاد، «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و رئیس جمهور کنونی ۲۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۴۹ رای از مجموع آرا معادل ۴۹.۵۲ درصد از آرای معتبر را کسب کرد و نتوانست حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در دور نخست کسب کند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف ملت و نزدیک ترین رقیب اردوغان با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.

بنا به اعلام این نهاد،«سینان اوغان» دیگر نامزد این رقابت در مجموع حدود ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار رای، معادل ۵.۱۷ درصد آرای این انتخابات را کسب کرد.

بر اساس نتیجه قطعی و رسمی اعلام شده، آرای «محرم اینجه» دیگر نامزد این انتخابات که از ادامه رقابت انصراف داده بود، در مجموع ۲۳۵ هزار و ۷۸۳ رأی، معادل ۰.۴۳ درصد آرای صحیح را کسب کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که مردم این کشور، روز ۲۸ مِی ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) از میان دو نامزد اردوغان و قلیچداراوغلو که بیشترین رای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده‌اند، یکی را به  ریاست جمهوری دوره سیزدهم انتخاب می کنند.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این دوره از انتخابات حساس خبر داد.

 انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

عبور ناو آمریکایی از تنگه هرمز

 برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده روز جمعه به همراه همتایان دریایی انگلیسی و فرانسوی خود با ناو موشک‌انداز یو اس اس پل همیلتون (DDG ۶۰) از تنگه هرمز عبور کردند.

 روابط عمومی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در پی تصمیم این کشور برای افزایش گشت‌زنی کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های خود در خلیج فارس و تنگه هرمز از خدمه ناو یو اس اس پل همیلتون بازدید کرد.

معاون دریاسالار امانوئل اسلارز، فرمانده ستاد مشترک نیروهای فرانسوی مستقر در اقیانوس هند و کمودور فیلیپ دنیس فرمانده بخش دریایی انگلیس نیز در این بازدید همراه کوپر بودند.

فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه در این بازدید با فرمانده ناو یو اس اس پل همیلتون ملاقات، عملیات گشت زنی را مشاهده و از تلاش‌های خدمه این ناو موشک‌انداز تشکر کردند.

کوپر گفت: در حالی که ارتش آمریکا قصد دارد گشت‌زنی‌های مشترک خود با متحدان و شرکای منطقه‌ای‌اش را در خلیج فارس و تنگه هرمز افزایش دهد، فرماندهی و خدمه ناو یو اس اس پل همیلتون وظیفه قابل توجهی بر عهده دارند.

به نوشته تارنمای خبری ناوی، ناو موشک‌انداز یو اس اس، پل همیلتون پس از خروج از شهر سن دیگو در ژانویه سال جاری میلادی، ماموریت خود را از ماه فوریه در خاورمیانه آغاز کرده است.

روایت منبع دیپلماتیک سوری از دیدار اسد و بن سلمان

یک منبع دیپلماتیک سوری، جزئیاتی را از حضور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در جده و دیدارش با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ارایه داد.

این منبع دیپلماتیک سوری، به روزنامه سوری الوطن گفت: دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بسیار خوب و بسیار فراتر از انتظار بود و این امر افق های جدیدی در روابط دو جانبه بین دو کشور می گشاید.

وی افزود: از زمان ورود رئیس جمهور سوریه به جده برای شرکت در اجلاس سران عرب روشن بود که توجه ویژه ای به هیات شرکت کننده سوری در این اجلاس و شخص بشار اسد وجود دارد و این امر را ما از استقبال گرم و دیدارهایی که انجام شد و اوج آن دیدار اسد و بن سلمان بود، احساس کردیم.

 روز گذشته، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه وارد دمشق شد تا برای اولین بار پس از چندین سال در اجلاس سران عرب شرکت کند.

وی همچنین دیدارهای دوجانبه ای با روسا و مسئولان عرب شرکت کننده در این اجلاس داشت.

سران عرب در سخنرانی های خود در این اجلاس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازپس گیری کرسی خود در این اتحادیه استقبال کردند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در سخنرانی خود در اجلاس سران عرب، خواستار حل ریشه ای علل مشکلات و بحران های منطقه شد و آشتی های منطقه ای بین کشورها را باعث افزایش امید دانست.

صدور بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران عرب در جده

سران عرب در پایان سی و دومین نشست خود که در جده برگزار شد، بیانیه پایانی صادر کردند.

به گزارش الجزیره، در این بیانیه بر اهمیت گسترش تلاش‌ها جهت دست یابی به حل و فصل عادلانه مساله فلسطین و نیز بر مرکزی بودن مساله فلسطین در میان کشورهای عربی و بر ابتکارعمل عربی به عنوان راه حل آن تاکید شد.

در این بیانیه همچنین بر توقف مداخله‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی تاکید شد.

در بیانیه جده آمده است: ما توجه عربستان نسبت به ایجاد شرایط مناسبی برای تحقق رشد اقتصادی در منطقه را ارج می‌نهیم.

همچنین بر احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و تمامیت ارضی‌شان تاکید شد.

در این بیانیه با تاکید بر حمایت از شورای رهبری ریاستی یمن، بر حمایت از تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای دستیابی به یک راهکار سیاسی جامع برای بحران یمن تاکید شد.

در بیانیه جده از افزایش تلاش‌های عربی به منظور کمک به سوریه برای پشت سر گذاشتن بحرانش صحبت و نیز بر لزوم تقویت شرایط مناسب جهت بازگشت آوارگان سوری تاکید شد.

درخصوص سودان نیز نشست‌های گروه‌های سودانی در جده، گامی به حساب آورده شد که می‌توان بر روی آن برای پایان دادن به بحران سودان حساب باز کرد. همچنین بر مخالفت بر هرگونه مداخله خارجی در امور سودان برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و نیز بر لزوم آرام کردن اوضاع در سودان و غلبه یافتن زبان گفت‌وگو تاکید شد.

در بیانیه پایانی نشست جده، مقامات خواهان انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان و تشکیل دولت در سریع‌ ترین زمان ممکن شدند.

همچنین مقامات خواهان حمایت از ادامه زنجیره کمک‌های مواد غذایی اساسی به کشورهای عربی شدند.

درخصوص مساله لیبی نیز بر حمایت از تلاش‌های یکپارچه سازی نیروهای مسلح لیبی و تثبیت آتش بس و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در این کشور و لزوم دست یابی به یک راهکار سیاسی فراگیر و حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به عنوان راه حل خروج از این بحران تاکید شد.

در این بیانیه همچنین از توافق حاصله میان عربستان و ایران به منظور فعال سازی توافقنامه همکاری امنیتی و اقتصادی طرفین استقبال شد.

واکنش آمریکا به توسعه روابط ایران و پاکستان

در حالی که روابط میان پاکستان و جمهوری اسلامی ایران با افتتاح یک بازارچه مرزی به پیشرفت قابل توجهی رسیده است، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا ترجیح داد در این زمینه سکوت کند.

روز پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) بازارچه مرزی «پیشین» به عنوان یکی از شش بازارچه در حال راه اندازی میان ایران و پاکستان با حضور شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران افتتاح شد.

گذرگاه مرزی «پیشین» یک گذرگاه مرزی میان ایران و پاکستان است، این پایانهٔ مرزی در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان و نزدیک شهر پیشین واقع شده است و در ۱۸۰ کیلومتری چابهار قرار دارد.

با این‌حال، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در واکنش به سؤال شبکه «جئونیوز» پاکستان برای اظهارنظر درباره پیشرفت روابط میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان گفت: «ما از این نشست (شریف و رئیسی) اطلاع داریم و نمی‌توانیم درباره این نشست اظهارنظر کنیم.»


با این‌حال این مقام آمریکایی بر اهمیت روابط واشنگتن با اسلام‌آباد تأکید کرد و گفت که توسعه اقتصادی پاکستان و موضوعات مرتبط با محیط زیست و انرژی برای ایالات متحده در روابط دوجانبه با پاکستان اولویت دارد.

بر اساس گزارش شبکه «جئونیوز»، انتظار می‌رود افتتاح بازار معاش مرزی «مند-پیشین» بستری پررونق برای افزایش تجارت فرامرزی، تقویت رشد اقتصادی و گشودن راه‌های فرصت جدید برای مشاغل محلی فراهم کند.

بر اساس این گزارش، شریف و رئیسی پس از افتتاح بازارچه مرزی نشستی را برای بحث درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه برگزار کردند و پس از این نشست «بسیار سازنده و مثبت»، نخست وزیر پاکستان در جمع بزرگان محلی گفت که دو طرف تصمیم گرفته‌اند در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری اطلاعات، کشاورزی و سایر بخش‌ها رو به جلو حرکت کنند.

رهبران دو کشور ایران و پاکستان همچنین تصمیم گرفتند از پتانسیل همکاری در انتقال برق استفاده کنند. نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور ایران، علاوه بر افتتاح بازارچه مرزی مند-پیشین، خط انتقال برق پلان-گبد را در گذرگاه مرزی «پیشین» را نیز افتتاح کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۰
جناب سردار سلامی ناوهای امریکا از تنگه هرمز عبور کردند نمیخواید کاری بکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
عجله نکنید شعار خواهند داد
شبگرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
بخشی از تنگه هرمز جزو آبهای آزاده و توو مالکیت کسی نیست که بخواد تصمیمی بگیره, ادعای بستن تنگه هم یه ادعای غیر قانونی هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
فقط زورتون به ضعیفان میرسه ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
پس این شریعتمداری که دم دقیقه میگه ، تنگه را ببندید ، شکر میخوره
ببینیم طالبان آب ایران رو میده یا نه آیا اقتدار در این ضمینه داریم یا زور طالبان بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
فارس دارد تحليل مي كند بخاطر خشگ سالي در دنيا افغانستان نمي تواند سهم اب ايران را بدهد. يعني هيچي!!
ترکیه
بار دیگر
درس دموکراسی داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
بعد ما آرزوی تحقق قانون اساسی را باید داشته باشیم .
جواب دقیق سوالی که درصفحۀ اصلی مطرح کرده اید ، "مشغولیت ذهنی و فکری مردم به مشکلات زندگی" است که در بین گزینه ها نیست. لطفا اگر می خواهید در این گونه سئوالات به جواب دقیقتری برسید گزینۀ هیچکدام را هم به جوابها اضافه کنید.
ماسفانه انزوای اقتصادی کشور باعث شده که افتتاح یک بازارچه مرزی یک پیشرفت قابل توجه تلقی شود و انتظار داریم امریکا هم در موردش موضع بگیره!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
قربون دهنت
به نظرم در نظم نوین جهانی آمریکا افغانستان را به چین تحویل داده‌ است البته ایران باید بجز نگاه به غرب خود به شرق نیز نگاه کند کشورهای افغانستان و ترکمنستان و تاجیکستان زیر مجموعه ایران خواهند شد اگر ایران بتواند قدرت خود را تثبیت کند سوریه لبنان عراق دور از دسترس نیست البته نقش سپاه بسیار مهم است باید سریع تر موشک های قاره پیما آزمایش شود به فضا دسترسی پیدا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
برو تو فارس بنويس ٤ تا به عقل و هوشت مثبت بدهند. اينجا فقط منفي ميگيري با اين طرز تفكر متحجرانه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
لطفا منبع تامین مالی طرحهایتان را هم مشخص کنید .از کجا باید بلند پروازیها تامین مالی شوند لابد از مالیات بیشتر و تورم بیشتر و از جیب من و تو. آن کسانی راحت و در آرامش زندگی نرمالی دارند که در درجه اول واقع بین هستند. باید پارا اندازه گلیم دراز کرد. هرجا علم و آگاهی بیشتر باشد خیالپردازی کودکانه و احساساتی شدن هم کمتر میشود.
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
یک نگاه کوچکی هم به مردم کشورمان داشته باشید بد نیست... حالا کمی بعد نظم جهانی راه بیاندازید و قدرت جهانی شوید !!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
چی میگی زبون بسته ؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
غربزده ها فعلا خوابن
ناشناس
| Austria |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
شما اول قیمت تخم مرغ را تثبیت کنید، بعد بروید سراغ افغانستان و ترکمنستان
جنگ سوریه شروع شد. تمام شد. بشار اسد دوباره به اتحادیه عرب پذیرش شد. کرونا آمد ورفت تو ده روز چین یک بیمارستان هزار تخته خوابه ساخت. همه اینها رکوردها وقایع تاریخ است. ولی شهرداری تهران 14 سال است می خواهد سند مجتمع تجاری ابریشم را بزند ولی هنوز مدیران زحمت کش شهرداری تهران فرصت نکرده اند. بعضی کشورها تو 14 سال صنعتی شدند. اما ما تو سند زدن یک مجتمع مانده ایم واقعا باید به کجا پناه برد. آیا با این اوصاف آینده ای برای جوانان وجود دارد.
لطفا با طالبان با تهدید صحبت کنید تا این موضوع باعث تا امنی مرزها بشود. به جای تهدید راهکارهای دیپلماتیک و برگزاری کنگره های محیط زیست و رونق بازارچه مرزی با افغانستان در پیش بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
اصلا نیازی به تهدید نیست. چندین میلیون تبعه افغان در ایران زندگی می کنند و از امکانات آب و برق و نان و ..... مثل
بهره میبرند و اکثرا زحمتکش و قابل احترامند لیکن اگر دیپلماسی قوی داشته باشیم به حاکمان افغانستان میفهمانیم حق آبه هیرمند فقط بخشی از آبی است که مهاجران افغان در ایران مصرف می کنند و در صورت ادامه روال قبلی و بی توجهی میتوان از اهرم اخراج مهاجران استفاده کرد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
حکومت طالبان رسمیت ندارد ، رسمیت اش ام آمریکا تعیین میکنه ! چون نصف دنیا سمت آمریکا هستند ، بقیه ام هر طرف سود بده براشون! به رسمیت شناختن طالبان ام در این
شرایط یه کار احمقانه بود ، بازارچه و...که جای خود داره
آمریکا اگر افغانستان و لازم داشته باشه خودش میاد و پیش قدم میشه ، بازارچه زدن و نزدن ام به حالش فرق نمیکنه ، زیاد به خودت فشار نیار ، چون طالبان رسمیت و میخوات و آویزون آمریکاست
تمام افغانیهایی که در ایران هستن در ان منطقه بدون اب اسکان دهید
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
مرغداری و گاوداری و گوسفند چرانی و کارهای ساختمانی و باغداری را چه کسی انجام بدهد ؟
چرا نگفتید در بیانیه سران عرب بر حاکمیت امارات بر ۳ جزیره ایرانی تاکید شده است !!!!!!
افغانها را در منطقه بی آب اسکان دهید تا به قول خودشان با ادرار تشنگیشان را رفع کنند ویاد بگیرند بی احترامی نکنند
لعنت به رضا پالاني كه در معاهده ننگين سعاداباد 1317 دشت نااميد كه سرچشمه هيرمند آنجا و در مالكيت ايران بود را به افغانستان بخشيد به جهت خوش رقصي براي اربابش انگليس حالابايد اين همه بدبختي و زجر بكشن مردم منطقه سيستان.
خوبه آمریکا حداقل در مورد یک قضیه خفه شذ و اظهار نظر نکرد! کاشکی در هیج مسئله ای در مورد ایران نه اظهار نظر کنه و نه دخالت
واقعا !

الان باید دولت همه چند ملیون افغانی ایران را در مناطق کم اب سیستان و بلوچستان سکنی بده تا طالبان بدونه که ایرانیها چقدر به ملتشون لطف داشاه اند و خود بیشعورشون در حالیکه سنگ دین را به سینه میزنند سهم اب ابا اجدادی را بروی هموطنان مظلوم بلوچمون بسته اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان