بازدید 8399
مرور روزنامه‌های شنبه ۳۰ اردیبهشت

رنج تهیدستان اندازه گرفتنی نیست / ناتو و غرب عامل جنگ و جنایت جنگی در اوکراین / شکست؛ تاوان مقصرتراشی

احتمال پیروزی قلیچدار اوغلو در دور دوم، اهداف برنامه ششم در حوزه مسکن چگونه ناکام ماند؟ ایران و افغانستان و موضوع آب، معمای کمبود اسکناس در خودپردازها، ۳۳ مرکز همسریابی، مامور جوانسازی ایران، ریزش دلار به بازار طلا سرایت کرد، اخطار به طالبان و پشت‌پرده حذف بانک‌های بد، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۸ 20 May 2023

رنج تهیدستان اندازه گرفتنی نیست/ناتو و غرب عامل جنگ و جنایت جنگی در اوکراین/شکست؛ تاوان مقصرتراشی

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که نگاهی به انسداد سهم ایران در هیرمند از سوی طالبان، اخطار به طالبان، حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب و رکوردشکنی تورم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

شکست؛ تاوان مقصرتراشی

مسعود پیرهادی طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان شکست؛ تاوان مقصرتراشی نوشت: نتایج لیگ برتر فوتبال کشورمان مشخص شد و پرسپولیس تهران به مقام قهرمانی دست‌یافت. سپاهان اصفهان دوم و استقلال تهران به مقامی بهتر از سومی نائل نشد. شاید این خبر به‌خودی‌خود جز برای اهالی ورزش، موضوعیتی نداشته باشد، اما تحلیل چرایی این رتبه‌ها و استفاده از درس‌های آن در سایر حوزه‌ها خالی از لطف نیست.


امسال استقلال تهران فارغ از بحث‌های مدیریتی و مسائل مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی و بورس، شکایت‌های متعدد، بدهی‌ها، حواشی بازیکنان و ... بیشترین اظهارنظر‌های خارج از زمین را به خود اختصاص داد. استقلال به‌نحوی یک جنگ روانی آغاز کرد تا بلکه بتواند برخی اتفاقات را تحت تأثیر قرار دهد و روی جامعه داوری و هواداران، عملیات کند، اما به‌واسطه افراط و بی‌حدومرز بودن این عملیات، نتیجه عکس گرفت؛ اثر کوتاه‌مدت آن بر جامعه داوری منفی شد و اثر بلندمدت آن نیز بر هوادارانش منفی خواهد شد. استقلال با این شیوه، به بازیکنان و کادر فنی این بهانه را داد که نگران نتایج نباشند؛ در صورت قهرمان نشدن یا باختن در شهرآورد، به‌راحتی می‌توان پشت واژگانی، چون مافیا، ناداوری، فوتبال ناپاک و ... پنهان شوند و آسیبی نبینند و این‌گونه ناخواسته، پایه‌های انگیزه، تحرک و برنامه‌ریزی را سست کردند.


با این اوصاف، بهترین اتفاق برای پرسپولیس، ابقا یا نصب کسی با مختصات ساپینتو است. اما چرا؟
ساپینتو پر شور و حرارت است؛ انرژی به بازیکنانش منتقل می‌کند؛ اما با همین هیجان، با داور و کمک‌داور و ناظر و ... درگیر می‌شود. با همین دست‌فرمان در نشست خبری حاضر می‌شود و حاشیه‌سازی می‌کند و برآیند کار این است که به بازیکنان و هواداران، القا می‌شود هیچ نقصی متوجه کادر فنی و بازیکنان نیست بلکه علت عدم توفیق، صرفا باید چیزی شبیه مافیا و ناداوری و ... باشد. همین امر، انگیزه حرکت و اصلاح را از همه می‌گیرد. درست است که فوتبال خصوصا در عصر جدید، تنها منحصر در ۹۰ دقیقه داخل مستطیل سبز نیست و حتی کری‌خوانی‌های قبل و بعد، نشست خبری، اعتراض‌ها، نامه‌ها، شکایت‌ها و موج‌سازی خبری و فکت‌سازی از ناداوری‌ها هم بخشی از جورچین فوتبال شده است، اما افراط در پیگیری این موارد همان‌قدر که می‌تواند کمک‌رسان باشد، آسیب‌رسان است.


نکات پیش‌گفته صرفا درباره فوتبال، صادق نیست، بلکه در بسیاری از حوزه‌های کشور متأسفانه به یک فرهنگ تبدیل‌شده است. تقریبا کسی پیدا نمی‌کنید که خود و عملکردش را دارای قصور و تقصیر بداند. سران دولت قبل، بدنه دولت قبل، تحریم‌های دشمن و امثالهم شاید نه مثل اعتراضات و عملیات‌های توهمی فوتبالی باشند، اما در اینکه دستاویزی برای شانه خالی کردن شده‌اند شبیه یکدیگرند.


باید در همه عرصه‌ها یاد بگیریم به‌جای طراحی و صرف وقت و انرژی برای توجیه شکست، همان طراحی و وقت و انرژی را برای کسب پیروزی انجام دهیم.
گفتاردرمانی روزبه‌روز عمر کمتری پیدا می‌کند و دیگر پاسخگوی مردم نیست. مسکّن‌ها و درمان‌های مقطعی باید جای خود را به درمان قطعی بدهد و آن مستلزم بهره‌گیری از متخصصان متعهد، کاربلد و حاذق است.


رنج تهیدستان اندازه گرفتنی نیست

محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: نمی‌دانم آیا این نوشته از سوی اداره‌کنندگان این سرزمین خوانده می‌شود یا نه و نیز نمی‌دانم سیاست‌ورزان ایرانی به ویژه آن‌هایی که قدرت واقعی در این آب و خاک را در اختیار دارند، این نوشته را می‌خوانند یا نه. این را، اما نیک می‌دانم و بسیار پدران و مادرانی را دیده‌ام که شانه‌شان زیر بار تهیدستی و ناتوانی در انجام خواست‌های حداقلی فرزندان خود خم شده و رنجی می‌کشند که با هیچ متر و معیاری قابل اندازه‌گیری نیست. از سوی دیگر این را هم خوب می‌دانم که در این مرز و بوم کسانی هستند که با رانت و فساد به مقام‌های سیاسی دست‌یافته و از همین نقطه درآمد‌های بهت‌برانگیزی به دست آورده‌اند! و به این دلیل که به اطلاعات پولی و مالی و ارزی و نیز تغییرات احتمالی در هر کدام از متغیر‌های اقتصادی دسترسی دارند، چه میزان درآمد‌های فسادساز به دست آورده‌اند. تلخ‌تر از رشد شگفت‌انگیز درجه نابرابری در این کشور هیچ چیز دیگری نیست و همین مساله است که اندوه و رنج تهیدستان را جگرسوزتر می‌کند.


نوشته حاضر، اما قصد ندارد راه‌های شکست‌خورده دهه‌های تازه‌سپری‌شده را برای کاستن از میزان فقر و رنج ایرانیان پیشنهاد دهد و با شعار‌ها و سیاستگذاری‌های ناکارآمد و عوام‌گرایانه نسخه بپیچد که انواع مالیات را بگیرید و مصادره کنید و… این‌ها راه‌حل نیستند که اگر بودند امروز این وضعیت را نداشتیم که آقامحمدی از سیاستمداران نزدیک به بالاترین نهاد‌های قدرت با صراحت بگوید: «دو هزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران وجود دارند که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند…»


حالا دیگر دوره‌ای نیست که به بیان درد‌ها بپردازیم و هر روز وضعیت غم‌انگیز ایرانیان را به یکدیگر نشان دهیم و بگوییم که وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. این روز‌ها باید از راه‌حل‌های بنیادین برای برون‌رفت از وضعیت دهشتناک ایرانیان گفت و نوشت. اقتصاددانان نیز باید گامی فراتر گذاشته و تنها به این کار نپردازند که رشد نقدینگی موجب تورم شده است. این‌ها دیگر به کار نمی‌آیند و باید به ریشه‌ها پرداخت. از نظر نگارنده باید دو اتفاق بزرگ در سیاست داخلی و خارجی رخ دهد که بیشتر از این بر درد تهیدستان افزوده نشود. راه نخست این است که سازمان و روش‌های مبارزه برای به دست آوردن قدرت سیاسی را از این وضعیت کنونی که راه را برای حضور همه نخبگان دلسوز ایران بسته است، تغییر دهیم. این اتفاق اگر رخ دهد دولت و مجلس در اختیار افرادی از یک جناح سیاسی که از قضا ناکاربلدترین نیز هستند، نمی‌افتد. اتفاق دوم باید در سیاست خارجی رخ دهد و تعادل به این متغیر برگردد. نمی‌توان با یک گروه از نیرومندترین کشور‌ها که می‌توانند سرمایه و تکنولوژی و تخصص به ایران بیاورند و ثروت‌های فروخفته در دل زمین و دریا‌ها را به درآمد تبدیل کنند، تا ابد قهر بود.

ناتو و غرب عامل جنگ و جنایت جنگی در اوکراین

هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با تیتر ناتو و غرب عامل جنگ و جنایت جنگی در اوکراین نوشت: یک سال و چند ماه از بحران و جنگ اوکراین می‌گذرد و با اینکه در ظاهر هیچ کشوری از جنگ استقبال نمی‌کند، ولی از نشانه‌های قبل و بعد از شروع این جنگ به‌خوبی پیداست که امریکا، ناتو و غرب، جنگ نیابتی خود را با روسیه با قربانی کردن اوکراین و مردم آن و اهداف ژئواستراتژیک در قبال روسیه و چین و نظام جهانی، در یک مسیر گسترش یابنده و منحنی رخداد‌های خطرناک جهانی فزاینده، دنبال می‌کنند. رویکرد جنگ‌افروزانه ایالات متحده به حدی نگران‌کننده است که برای حفظ سیطره و هژمونی جهانی حاضر است سخن از نابودی جهان بگوید و آنچه را تا به حال به‌عنوان صحنه‌های جنایت جنگی آفریده، در وسعت بزرگ‌تری به نمایش بگذارد تا جایی که کیسینجر هم بر ضرورت پرهیز از آن در ۹۰ سالگی خود تأکید می‌کند.


این خوی وحشی و لجام‌گسیخته نه تنها نابودی روسیه را دنبال می‌کند، بلکه بنا به گزارش‌های منتشر شده از سوی شورای امنیت ملی بلاروس، ناتو با تمرکز بر مناطق مرزی این کشور و انتقال سلاح و مهمات برای بی‌ثباتی و ناامنی و اقدامات تروریستی، به‌عنوان بخشی از برنامه امریکا و غرب در حال گسترش دادن به دامنه و جغرافیای جنگ است. البته یک رویکرد و سیاست روشن تسلیحاتی از سوی امریکا و انگلیس به چشم می‌خورد که اروپا نیز آن را نمایندگی می‌کند و مسئول پروژه میدانی جنگ است. طی یک سال و اندی از جنگ اوکراین حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستیکی و دیپلماتیک از پارامتر‌های عمومی شروع شده و اکنون به هواپیما، تانک لئوپارد، موشک‌های بال‌دار و کروز و دوربرد و سیستم‌های رادار و موشکی دفاعی و هجومی رسیده است. این امکانات، کاملاً برای گسترش شعاع جغرافیایی جنگ و کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه برنامه‌ریزی شده و اساساً بیشتر محور‌های جنگی را نیرو‌های ناتو، افسران انگلیسی و فرماندهان امریکایی، لهستانی و آلمانی به‌عهده گرفته‌اند. اگرچه گفته می‌شود که هزاران نیروی اوکراینی توسط ناتو یا امریکا و کشور‌های اروپایی در حال آموزش هستند، ولی میزان تلفات در محور‌های درگیری از یک سو و درک تدریجی ماهیت این جنگ، نباید از نیرو‌های اوکراینی، ظرفیت چندانی به‌جا گذاشته باشد و دقیقاً همان کسانی که مقامات قضایی آلمان به‌عنوان نئونازیست‌ها و کودتاچی‌ها دستگیر و محاکمه می‌کنند، به‌عنوان هسته‌های نظامی اوکراینی باقی مانده‌اند. امریکا، ناتو و متحدان غربی آن، به‌جز آفریدن ویرانی و جنایت جنگی گسترده در اوکراین، از هرگونه تلاش برای توقف جنگ نیز که از سوی مؤسسات جهانی یا کشور‌های مهم ارائه می‌شود، ممانعت به‌عمل می‌آورند. از نگاه امریکا و متحدان جنگی‌اش، مرحله جدید جنگ اوکراین، کشاندن شعله‌های جنگ به داخل روسیه است که نیازمند تدبیر و واکنش بازدارنده روسیه و تلاش برای متوقف کردن ماشین جنگی غربی و امریکایی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
اصلا در قضیه جنگ اوکراین پوتین مظلوم واقع شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
برخی به اشتباه فکر می کنند که این روسیه بود که ۱۵۰ سال پیش سرزمین‌های شمالی ایران را ملحق به خود نمود در آن سال‌ها انگلستان نسبت به خاک ایران نظر داشت درست در این مقطع زمانی حساس روسیه عزیز وارد ماجرا شد و گفت من بخش‌هایی از ایران را تصرف مینمایم و در عوض جلوی انگلیسی‌ها می ایستم تاریخ را درست روایت کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
مخالفم
رئیسی راست می گوید بعد از نماز جمعه اهل تسنن زاهدان برود اطراف مسجد مکی سخنرانی کند
اینجور که روزنامه جوان می گوید پس امریکا روسیه را مجبور کرد جنگ کند هان؟
برای توجیه هر گونه خیالاتی مجاز است
احتمالا سیاستمدران کرملین و روسیه و پوتین اندازه روزنامه جوان تجربه نداشتند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
روزنامه جوان نمیداندیانمیفهمد که روسیه جنگ راآغار کرد ونمیداند یا نمیفهمد که اوکراین حق دارد از کلیه سلاحهای اروپایی وآمریکایی برای دفاع ازخوداستفاه کند ونمیداند یا نمیفهمد که ایران درجنایت جنگی روسیه علیه اوکراین شریک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
از شیطان بزرگ هر کاری بر میآد. همان طور که یک ملت را تحریم کرده و با تحمیق عده ای از همون ملت گفت که مقصر خودتون هستید که تحریم شدید
ولی قبول کنید ما ایرانی ها هرچی باشه هرچی هم دیگه رو بکشیم همدیگه رو اعدام کنیم و بجنگیم چه بسیجی چه غرب زده ولی ته تهش همدیگه رو دوست داریم قبول دارید؟
ایران به جهانیان ثابت کرد اگه دنیا تو رو نخوان ولی من بخوامت پیروز میدان تویی نمونه سوریه و روسیه! حقیقت روسیه داشت از ناتو شکست میخورد که پهپهادهای ایران نتیجه جنگو تغییر دادن عربستان هم دید کل دنیا یک طرف و ایران یک طرف اما بازم ایران پیروز جنگ ها میشه اومد زانو زد مقابل ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
باشه تو راست میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
سوریه به ویرانه ای تبدیل شده که به این زودی ها قد بلند نمیکنه
شوروی ببخشید روسیه هم که زمین گیر شده و عملا وارد جنگ فرسایشی با هزینه های بالا شده
ایران هم که خودت داری درونش زندگی میکنی، چند درصد مردم از وضعیت اقتصادی شکایت ندارند و چند درصد مردم زیر خط فقرند
والا تا اونجایی که ما میدونیم بًرد پهپادهای ایرانی، ایرانی نیستند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
سلام ،معلوم است خرید خونت را کس دیگه واست انجام میده
هر وقت توانستند حقابه ساده قانونی معوقه از طالبان در افغانستان را بگیرند

آنزمان میتوانید از نابودی اسرائیل و امریکا حرف بزنید
درود بر روزنامه جوان که نشان داد علت جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین نبوده بلکه قضیه برعکس است.

حالا که این روزنامه توانست اشتیاه مذکور را با وجودی که جلوی چشم تمامی مردم دنیا و همین یک سال پیش اتفاق افتاده تصحیح کند استدعا داریم دو اشتباه دیگر را نیز که مربوط به دهها سال قبل است و تصحیحشان راحت تر است مورد عنایت قرار دهد.

- جنگ جهانی دوم با حمله آلمان به لهستان شروع نشد بلکه این لهستانی ها بودند که به خاک آلمان حمله کردند.

- علت جنگ ایران و عراق، حمله عراق به ایران اتفاق نبود و این ایرانی ها بودند که این جنگ را آغاز کردند.

با تشکر عمیق:
هیتلر
صدام

نشانی: عالم برزخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
ای جان چقدر خوب تفسیر کردی
ایران با این دست فرمان سران حکومت ومسئولین به نابودی خواهد کشیده شد ؟
شک نکنید ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
به هیچ وجه چنین چیزی رخ نمیدهد به دو دلیل
نخست آنکه مردم ایران پشت نظامشان هستند از نماز جمعه بگیر تا راهپیمایی های حکومتی
دوم آنکه ثروت ایران بسیار زیاد است که جای اشتباه مسیولین را افزایش میدهد
پس شما دوست عزیز منتظر تغییرات نباش حتی جزئی
مرگ بر روسیه متجاوز . بزودی شاهد شکست روسیه خواهیم بود
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
مرگ برپوتین
خیلی جالب است کادر مدیریتی استقلال پا جای پای سیاسیون گذاشته( زمین و آسمان همه دشمن آنها هستند و مقصرند الا خودشان!)
روسیه عامل جنگ است
اش چقدر شور شده که صدای روزنامه اصولگرا هم در امده. چه فایده که چشم ها نمی بینند و گوش ها نمی شنوند.
اوج وقاحت و نعل وارونه زدن در نوشته روزنامه جوان دیده می شود. اکراین کشور مستقلی بوده است و می تواند در مورد سیاست خارجی خودش تصمیم بگیرد.
اما خواسته پوتین، ضمیمه شدن اکراین و بسیاری از کشورهای شوروی سابق به روسیه بوده است. از نظر روسیه بالاترین امتیازی که می شد به اکراین هم داد استقلال ظاهری در حد روسیه سفید بود. وضعیت لوکاشنکو در روسیه سفید با رمضان قدیروف در چچن تفاوت جندانی ندارد.
در مقابل واگذار کردن سلاحهای هسته ای، روسیه و آمریکا و کشورهای غربی امنیت و تمامیت ارضی اکراین را تضمین کردند ولی مثل همیشه، روسیه به تعهدش پایبند نماند و تلاش برای از بین بردن استقلال اکراین را شروع کرد. در مقایل تهدیدات دایمی روسها به دنبال کسب حمایت و اتحاد با کشورهای دیگر بوده است و اکراین از سال 2014 شروع به تقویت ارتش برای دفاع از خودش در مقابل روسیه کرد.
در حتا حاضر هم کشورهای غربی کار خارق العاده ای انجام نداده اند و فقط دارند به تعهد قبلی خودشان عمل می کنند تا زیاده خواهیهای روسیه را همان جا در اکراین متوقف کنند. اتفتقا غربیها بیش ار حد با روسیه مماشات کردند و اگر بعد ار حمله روسیه به کریمه همین قدر حدی به تعهد خود عمل کرده بودند شاید جنگ اکراین اتفاق نمی افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
احسنت...ما مردم ایران در دو قرن اخیر خود قربانی تجاوز به سرزمینمان بوده ایم اآخرین ان جنگ تجاوزکارانه صدام جنایت کار ومقاوت جانانه جوانان وطن در مقابل این تجاوز بود...پس خاک در چشم انهایی که برای وطنشان میجنگند نپاشیدتا در پیشگاه تاریخ شرمنده نباشید.. دوستی با متجاوز به منزله شرکت در تجاوز است
روسیه جنایتکار حمله کرده غرب مقصر است ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
آمریکا اجازه میده روسیه بره تو مکزیک روی مرزهاش؟
لنعت به غرب طمع کار
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
و اونی که تو غربه و بهش مرگ میفرسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
آفرین به 09:35
آیا واقعا غرب دلش برای مردم اوکراین می سوزد که تاکنون میلیاردها دلار تسلیحات نظامی به کی - یف ارسال کرده، می کند و خواهد کرد یا موضوع چیز دیگری است؟؟؟
این همه غرب نیروهای اوکراینی را آموزش می دهد، اخیرا تصمیم گرفته بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیروهای پیمان نظامی اش (ناتو) را به اوکراین اعزام کند، به خاطر اوکراین و مردمش است؟؟؟
پر واضح است که اقدامات ناتوی به رهبری آمریکا، نه به خاطر اوکراین و مردمش بلکه به خاطر حفظ آبروی ناتو است که اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد یعنی در اصل ناتو شکست خورده چون جنگ امروز کی یف - مسکو اساسا جنگ روسیه - ناتو است که تنها در خاک اوکراینی که روزگاری جزء روسیه امروزی یا شوروی سابق بود و بسیاری از مردمش به زبان روس سخن می گویند، اتفاق افتاده و تاوان سیاست های غلط سردمداران کاخ سفید، کاخ الیزه و کاخ باکینگهام را امروز مردم اوکراین و کشور اوکراین می دهد.
اگر تصمیمات غلط سردمداران کاخ سفید، الیزه و باکینگهام در نصب سامانه های موشکی در مرز اوکراین و وعده پیوستن این کشور به ناتو، نبود شاید چنین جنگی اتفاق نمی افتاد، امروز سردمداران کاخ کرملین دلیل حمله نظامی خود به اوکراین را "دفاع از مرزهای سرزمینی شان در برابر تهاجم غرب" عنوان می دارند.
روسیه بزرگترین زرادخانه اتمی دنیا را از شوروی سابق به ارث برده، قدرت نظامی بسیار بالایی دارد، ذخایر عظیم گاز و نفت دارد و ....، بنابراین غرب از چنین قدرتی می ترسد که ناتو را برای مقابله با روسیه ایجاد کرده است، نگاهی اجمالی به تاریخ جنگ جهانی دوم نشان می دهد که نیروهای هیتلر نازی در مرزهای پهناور روسیه و سرمای سرد سیبری زمین گیر شدند و یکی از دلایل اصلی پایان جنگ جهانی، حمله نابخردانه هیلتر به مرزهای شوروی سابق بود.
آمریکا و غرب امروز، از اتحاد نظامی روسیه - چین (بزرگترین شریک استراتژی مسکو) واهمه دارند که اگر این دو قدرت نظامی - اقتصادی بهم نزدیک تر شوند آن گاه معادلات جهانی دچار تغییرات عمده ای خواهد شد، بخصوص این که امروز ایران بزرگ هم به عنوان قدرت نو ظهور منطقه مطرح است و ائتلاف روسیه - چین - ایران در قراردادهای نظامی - اقتصادی، قطب قوی ای در برابر غرب ایجاد خواهد کرد و از نفوذ اقتصادی چندین قرن آنها در آسیا خواهد کاست بنابراین روی به فریبکاری سیاسی آورده روسیه را به طور غیر مستقیم درگیر جنگ اوکراین کرده اند، چین را با بستن تعرفه های سنگین بر کالاهایش و درگیر ساختن در قضیه تایوان سعی در مهارش دارند و حرکت پیشرفتی ایران بزرگ را به دلایل واهی و با ابزار تحریم، سعی در کند کردنش دارند ولی باید بدانند که چنین سیاست هایی نخ نما شده و دیگر کارایی چندانی ندارند و نظام سرمایه داری تک قطبی به رهبری آمریکا در حال فروپاشی است و نظام آینده دنیا، نظام چند قطبی ای خواهد بود و در این نظام چند قطبی کشورهایی که از لحاظ بار علمی در زمینه های مختلف دفاعی، صنعتی، پزشکی و ... به پیشرفت و بومی سازی رسیده اند حرف برای گفتن دارند و یکی از قطب های این نظام چند قطبی قطعا در آسیا و از بین کشورهایی همچون چین و ایران و یا هند که مسیر استقلال - خودکفایی - اقتدار را در پیش گرفته اند خواهد بود.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
اگه ده صفحه دیگه هم مطلب بنویسی باز آغاز گر جنگ روسیه متجاوز است
درباره مطلب "شکست؛ تاوان مقصرتراشی" و نگرش درست نویسنده مبنی بر "سیاستمان عین فوتبالمان است"

جمله مشهور "سیاست ما عین دیانت ماست" الان واقعاً به همین سطح تنزل کرده "سیاست ما عین فوتبال ماست" و این نگرش کاملا درست است.

اما به همین موضوع هم نگرش چندان درستی نمی شود.
فوتبال و مباحث کارشناسی داوری صحنه های فوتبالی و پرونده های جنجالی بازیکنان، اولین جاییی است که کودکان و نوجوانان ایرانی به طور جدی با مباحث حقوقی درگیر می شوند. این یک کلاس درس بسیار مهم است که عمدتاً در برنامه 90 و فوتبال برتر و یا توسط گزارشگران بازیها به مخاطب کودک و نوجوان منتقل می شود. (اگر از این منظر به خبرنگراری و اجرای برنامه های فوتبالی نگاه کنید دلیل اصرار بعضی بر جایگزینی عادل فردوسی پور با میثاقیان را بهتر متوجه خواهید شد. ادبیات و لحن این دو در طرح مباحث حقوقی فوتبال از دو جناح حاکم وام گرفته شده است. این تفاوت نگرش در این دو نفر به ضرورت پیگیری یا عدم پیگیری موضوعاتی مثل تعرض جنسی به کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبالی به عریان ترین حالت خود را نشان میدهد. نشان میدهد که مشی، ادبیات طرح مساله و لحن بیانِ این دو نفر در طرح و پیگیری مسایل حقوقی با الگوی جناحهای سیاسی کشور کاملا مطابقت دارد.)

دومین چیزی که کودکان و نوجوانان در پیگیری حواشی فوتبالی با آن مواجه می شوند مساله اقتصاد و شکاف درآمدی و تفاوت هزینه های گروههای مختلف جامعه است. بازیکنان فلان تیم متمول که 30درصد قراردادهایشان (مثلا رقم متوسط معادل 9میلیارد تومان) را چند روز قبل گرفته اند، در مصاحبه های خود از مشکلات مالی و شرمندگی مقابل خانواده سخن می گویند. این باشگاه و بازیکنان توان خرید آب معدنی و مکمل ندارد و به دلیل مشکلات تغذیه بازیکنانش تهدید به اعتصاب می کنند. ((دنیایی که برای کودک و نوجوان ِ با والدین کارمند و کارگر ترسیم می شود را ببینید...))

موضوع بعدی که کودک و نوجوان ایرانی در پیگیری حواشی فوتبالی آنرا درک و لمس می کند، تبعیض و فساد است. بیانیه های مکرر تیم ها و خصوصاً تیم های شهرستانی علیه یکدیگر و فدراسیون فوتبال و تفاوت های فاحش در احکام کمیته های اخلاق و انظباطی علیه بازیکنان تیم های پایتخت و تیم های کوچکتر و شهرستانی. این بیانیه ها و مصاحبه ها حتی اگر کاملا نادرست و غیرواقعی هم انجام بشوند اما در کری خوانی نوجوانان تکرار می شوند و این حس فساد و تبعیض حتی در شفاف ترین و روترین موضوع کشور (=فوتبال) امری بدیهی و یقینی شده.

موضوع بعدی احساس بازندگی است. در هر قراردادی که بستیم یا پرونده ای که به دادگاه رفت، فوتبال ایران یا مقصر قطعی بوه که تنها راه چاره برای برنده شده در دادگاهها را سند سازی میدیده و یا اینکه در اکثر موارد بازنده قطعی و از ابتدا معلومِ پرونده ها هستند که در اکثر موارد مقامات ورزشی و فوتبالی کشور از سر استیصال و ناتوانی در اصلاح ساختارها و یا تأمین و پرداخت به موقع مبالغ ناچیز دلاری، مجبور به انواع و اقسام بازی های فساد آلود در مقابل دیدگان کودک و نوجوان ایرانی می شوند. تأثیر پرونده های حذف استقلال و پرسپولیس از جام باشگاههای آسیا و مسایل مربوط به غیردولتی کردن این باشگاهها و غیره، کودک و نوجوان ایرانی که بزرگترین پیگیری کننده این مباحث است به چه نتیجه ای میرسد و این موضوع نگرش و برنامه او در خصوص زندگی رویایی ِ آینده اش را چقدر تغییر میدهد؟

نالایقی مدیران و فساد سیستماتیک در فوتبال کاملا مشهود است و از سوی هیچ فرد یا گروهی نه انکار می شود و نه تقبیح. فرقی نمی کند چه کسی در رأس امور سیاست کشور باشد فوتبال به صورت ساختاری فاسد است. این تصویری است که به کودک و نوجوان ایرانی از موضوع فوتبال القاء می شود.

و البته این کودک و نوجوان در سنین جوانی و اشتغال احتمالی در هر سازمانی، با اولین شواهد و قراین این جمله را خواهد گفت: اینجا هم مثل فوتبال است. سیاست و اقتصاد و فرهنگ ما عین فوتبال ماست. سیاست ما عین فوتبال ماست و نه عین دیانت ما.

پرونده های دیگری هم بود مثل دستکاری سن بازیکن در اسناد رسمی و توسط سازمان ثبت احوال یا ایجاد سوابق جعلی در سازمان نظام وظیفه و غیره. فساد فوتبال حتی به نظامی ترین بخشها که ضرورتاً باید در نزد جامعه عاری از فساد باشند رحم نمی کند. آبروی نظام وظیفه و ثبت احوال که برود دیگر چه چیزی از سیستم باقی می ماند؟ وقتی برای یک نوجوان یا جوان کم سال با مهارت فوتبالیِ در حد ضعیف ترین تیم لیگ برتری می توان چنین فسادهای تصور کرد کودک و نوجوان ایرانی در اشل بزرگتر چه تصوری از این نهادها خواهد داشت؟ با این بچه ها که بنشینید هر وقت مشکلی مطرح شود بسیاری از آنها حتی راه حل مبتنی بر فساد برایش ارائه میدهند. اگر فلان سوراخ فساد بسته شد بچه آنرا با تجربیات دیگرش ترکیب می کند و مثلا بر اساس شغل دایی یا خاله یا پدر دوستش، راه حلی جدید ارائه میدهد. کلا ذهن کودک و نوجوان ایرانی در مساله فوتبال، با مجاز بودن هر گونه فساد برای نتیجه بهتر در لیگ بسته شده است.


اینرا نوشتم که موقعیت و جایگاه فوتبال بهتر مشخص شود. بحث امر به معروف این روزها خیلی داغ است ولی فوتبال و مباحث شفاف فوتبالی (به جز در اصل موضوعِ شفافیت که قطعاً امر به معروف است) تماماً توصیه به منکر می کند. فساد، تبانی، عدم شفافیت، سندسازی. حتی در مساله ای بسیار مورد پیگیری این نوجوانان (منظورم علت تعطیلی برنامه نود و عادل فردوسی پور است) علیرغم وجود اخبار غیر رسمی که موضوع را به اصل منتسب می کند و تیشه را به ریشه میزند، حاکمیت از پاسخگویی امتناع می کند و صرفاً منتظر است تا فردوسی پور خطایی هر چند کوچک مرتکب بشود تا بیایند و در بوق کنند که دیدید حق با ما بود که آن کار را کردیدم، ببینید این چه گفت؟ ببینید این چه کرد؟ و با این کارشان بیشتر آبرو ا می برند.

علی ایّ حال، فوتبال را باید چاره ای بزرگ اندیشید تا دانش حقوقی نسل بعدمان، مبتنی بر فساد نباشد. رویاهای پیشرفتشان فساد محور و مبتنی بر فساد و با پیش فرض فساد می کنم و پیشرفت می کنم نباشد. آنچه فوتبال به بچه ها القاء می کند فساد است و نه چیزی دیگر.
از سفر بشار اسد به عربستان و شرکت در نشست سران عرب چیزی نمی نویسید؟
دوستان زیاد جو گیر نشن.. روس سرزمین‌های خودش رو پس میگیره. اروپا به یک جای معمولی تبدیل میشه. چین قدرت اول اقتصادی جهان میشه (البته شده).آمریکا فقط قدرت نظامی باقی میمونه . جایی هم برای امپراطوری شما نیس. خیلی زور بزنین بلکه اینجا یه زندگی معمولی داشته باشیم. ژاندارم منطقه یعنی شاه عزیزتون گماشته و سرباز صفر بود. نه ژاندارم. زیاد زور نزنین. خطاهای عزیزتون انگلیس و آمریکا در حال جون کندن هستن. دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
انشانویس روزنامه جوان به چشم پزشک و مشاور روان و اعصاب نیاز دارند. و تا حالشان درست نشده نباید بنویسند.
یعنی روی ماکیاولی رو سفید کردن اینا ، به نفع شون باشه میگن چنگیرخان مغول فردی با روح والای انسانی بوده

به یک کشور تجاوز کنی مردم بی گناهشو بکشی بعد اگر جلوت وایسن میشن شمر
فقط بانک ها و خودرو سازان نیستند بلکه بزرگترین خلق پول توسط املاکی ها صورت میگیرد
این انقلاب را پابرهنه ها کردند یا صاحبخانه ها و املاکی ها ؟ چون برنده فعلا املاکی ها و صاحبخانه ها هستند و صد البته اونی که سرمایه داره و خودرو ثبت نام میکنه و به اندازه یک ساله یک پابرهنه درمیاره
بعد که تورم در بازار میاد و دلار بالا میره میگن کی بود کی بود ؟ الان اگر میتونید جلوی این املاکی ها را بگیرید این کلمه اگر خیلی مهمه چون به نظر نه اراده ای هست و نه توانش و نه اولویتش ! این تعارض منافع نمیزاره مملکت درست پیش بره شایسته سالاری هم نیست که یک عده شعاری نشسته در پست های بی ربط با سوادشون متوجه شوند مشکل کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
چهارتا بازنشسته برای سرگرمی و فرار از تنهایی و انزوا امده اند دکانی اجاره کرده اند و دوتا صندلی گذاشته اند و در بسیا ری موارد کرایه مغازه شون در نمیاد ، شده اند ثروتمند و صاحب مملک ؟؟؟!
تو دیگه چه کارشناس اوسککولی هستی ؟!
محمد صادق جنان صفت : رنج تهي دستان اندازه گرفتني نيست !
----------------------------
-- اميدوارم كه اين جوري نباشد در بين مسئولان ما !
-- چه جوري نباشد برادر ؟
--- اين كه سعدي -- عليه الرحمه -- مي فرمايد !
-- مگه استاد سخن سعدي چه گفته ؟ ... اما مطمئنم هر چه فرموده دُرّفشاني كرده ! ... هيچ شك هم نكن !
--- استاد سخن هميشه هر چه گفته از سير تا پياز دُر فشاني بوده ، بي برو بر گرد !
-- درسته ! اما برادر نه گفتي كه سعدي شيرازي چه گفته ؟ بگو تا مستفيض شويم !
-- چشم ! جناب سعدي فرموده :
« غم حال درد مندان نه عجب گرَت نباشد
كه چنين نرفته باشد همه عمر بر تو حالي » !!
بازهم آرزو مي كنم كه مسئولين ما مصداق اين بيت سعدي شيرازي نباشند !... شما هم آرزو كن هاشم آقا !
-- درود به روان شيخ اجل ... رحمت الله عليه ... خيلي خوب گفته ... خوووووووب ! از خوب هم خوبتر !
پس عامل اصلی جنگ ۸ ساله ایران بوده.صدام مقصر نیست مثل پوتین
با این برداشت هادی محمدی وروزنامه جوان نتیجه می گیریم که در جنگ ۸ ساله هم با انکه صدام حمله کرد ما مقصریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل