بازدید 32242

امتناع طالبان از پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند / مستندات تاریخی و جغرافیایی حق را به کدام طرف می‌دهد؟

با آغاز فصل گرما و بروز نشانه‌های جدی کمبود آب در تالاب هامون استان سیستان و بلوچستان و مناطق حاشیه‌ای آن دوباره موضوع پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور ایران در حالی تذکری جدی در این باره خطاب به مقامات افغانستانی مطرح کرده که از آن سو طرف افغانستانی با بیانیه‌ای خارج از عرف، از عمل به تعهدات خود خودداری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸ 19 May 2023

امتناع طالبان از پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند/ مستندات تاریخی و جغرافیایی حق را به کدام طرف می‌دهد؟

به گزارش «تابناک»، رضا رحیمی: روز گذشته و در جریان سفر آیت الله رئیسی به جنوب سیستان و بلوچستان ـ که با هدف افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند پروژه عمرانی انجام شد ـ رئیس جمهوری در سخنانی هشدارآمیز خطاب به مقامات افغانستانی گفت: به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم، این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریع بدهند.

وی در همین باره افزود: برخی به ما خبر می‌دهند که سد کجکی افغانستان آب چندانی ندارد یا مثلاً بخشی از این سد را لجن فرا گرفته است. افغانستان باید سریع اجازه دهد تا کارشناسان ما بررسی کنند، اگر کارشناسان ما تایید کردند در نبود آب بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

هشدار و مطالبه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از مقامات افغانستان، مبنی بر پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند که رئیس جمهور تأکید دارد طرف افغانستانی باید آن را جدی بگیرد، ناظر بر معاهده دلتای سال ۱۳۵۱ است که بر اساس آن افغانستان متعهد شده است که سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از رود هیرمند به ایران بدهد و در واقع به سمت تالاب هامون در شهرستان زابل سرازیر کند.

با وجود این، طرف افغانستانی در همه سال‌های گذشته و پیوسته از پرداخت حقابه ایران و تالاب هامون امتناع کرده و در سال ۲۰۲۱ نیز با افتتاح بند انحرافی کمال خان با ظرفیت ذخیره سازی ۵۲ میلیون مترمکعب آب شرایط را برای ایران سخت‌تر کرد.

سد کجکی و سد سوختوک دو سد دیگری هستند که افغانستانی‌ها بر روی رود هیرمند و سرشاخه‌های آن احداث کرده اند و در مجموع آبگیری در این سد‌ها باعث شده است، بخش قابل توجهی از حقابه تالاب هامون امکان ورود به خاک کشور ایران را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید

علاوه بر این‌ها نکته بسیار مهم دیگر این که مستندات ماهواره‌ای و اظهارات مقامات افغانستانی در مذاکرات فی ما بین تأیید می‌کند که آن‌ها پس از آبگیری سد کمال خان بخش قابل توجهی از آب سد را به شوره زاری تحت عنوان گودزره منحرف کرده اند و نه تنها خود امکان استفاده مطلوب از این آب را به دلیل شوره زار بودن منطقه ندارند، بلکه اجازه ورود این آب به ایران را نیز نمی‌دهند.

در همین رابطه، مرداد ماه سال گذشته علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به رسانه‌ها گفت: متاسفانه طی دو سال آب به سمت گودزره رفته که در واقع منجر به هدر رفت گشته و این موضوع باعث شده ما از حقابه قانونی خودمان محروم شویم و مردم ایالات زرنج افغانستان نیز از سهم خودشان محروم شوند. در سفر اخیر مذاکرات فراوانی داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است. این موضوع را وزیر نیرو و عالی‌ترین مقام افغان پذیرفتند؛ یعنی بنا بر این شد که یک قطره آب هم به سمت گودزره نرود؛ یعنی در سیلاب بارش‌ها و رها سازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت و در چارچوب دیپلماسی آب عمل شود.

به رغم مذاکرات جدی ایران با طرف افغانستانی در سال گذشته پیرامون ضرورت امتناع از انحراف آب هیرمند به سمت شوره زار گودزره و پرداخت حقابه قانونی ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد، نه در سال گذشته و نه در سال جدید مقامات افغانستانی به تعهدات تاریخی و مذاکرات دو طرفه خود عمل نکرده و نمی‌کنند!

اکنون نیز پس از هشدار جدی رئیس جمهوری ایران مبنی بر ضرورت پرداخت حقابه قانونی ایران از رود هیرمند، دفتر سخنگوی دولت افغانستان با صدور بیانیه‌ای تند و خارج از عرف به اظهارات رئیس جمهور ایران و سایر مقامات ایرانی واکنش نشان داده و در این باره ضمن پذیرش تعهدات تاریخی قانون تأکید کرده است به دلیل خشکسالی و کمبود آب عملاً قادر به پرداخت حقابه ایران نیست.

امتناع طالبان از پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند/ مستندات تاریخی و جغرافیایی حق را به کدام طرف می‌دهد؟

در این بیانیه با اشاره به اینکه معلومات ایرانی‌ها از رود هیرمند کم است، همچنین اضافه شده است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب بند کجکی نیز در آن جاری شود، آب به ایران نمی‌رسد.

واکنش طرف افغانستانی پیرامون مطالبه حقابه تالاب هامون توسط مقامات ایرانی در حالی مطرح می‌شود که اولاً تصاویر ماهواره‌ای که در ادامه آمده است، نشان می‌دهد در سال جاری نسبت به سال‌های قبل به واسطه بارندگی مطلوب آب کافی در بند کمال خان وجود دارد و همچنان افغانستانی‌ها در حال منحرف کردن آب به سمت شوره زار گودزره هستند و ثانیاً آن‌ها در حالی طرف ایرانی را به اطلاعات ناقص پیرامون واقعیت‌های جغرافیایی منطقه متهم می‌کنند که بار‌ها با درخواست ایران برای کارشناسی دقیق منطقه توسط ناظران ایرانی مخالفت کرده اند.

همچنین در حالی که مقامات افغانستانی در بیانیه خود عنوان کرده اند در صورت رهاسازی آب از سد کجکی به پایین دست به دلیل فاصله زیاد عملاً آبی به ایران نخواهد رسید، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این نکته گفت: بر اساس مستندات موجود و مورد استناد جهانی، طالبان در فصول مختلف اخیر رهاسازی آب از سد کجکی به سمت سد انحرافی کمال‌خان را انجام داده و از سد کمال‌خان هم آب را به ولایت نیمروز رسانده است؛ بنابراین، اگر بر خلاف معاهده مانع جدیدی در این مسیر ایجاد نشده باشد، مساله فنی در رسیدن آب وجود ندارد.

 

امتناع طالبان از پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند/ مستندات تاریخی و جغرافیایی حق را به کدام طرف می‌دهد؟ 
در تأیید همین نکات به تازگی حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران به رسانه‌ها گفت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بند‌های متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است.

بر اساس موارد مطرح که ناظر بر مستندات تاریخی، جغرافیایی و واقعیت‌های موجود به آن‌ها اشاره شد، به نظر چالشی جدی در حوزه تأمین حقابه قانونی ایران از رود هیرمند پیش روی مسئولان ایران گشوده شده است و نیاز به ورود جدی و عملی مسئولان ارشد کشور به این موضوع کاملاً احساس می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۹۴
وای به حال ما اگه از طالبان هم کم بیاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
بهترین شرایط و دلیل برای اخراج حدود 10 میلیون افغان از کشور است این تعدا بیش از سدهای تهران اب مصرفی دارند و با اخراج آنها مشکل اب نان مسکن و اشتغال امنیتی بسیاری حل خواهد شد و از طرفی انه به کشور خودشان برگردند تا طالبان پاسخگوی نیازهای انها باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
یارانه اصلی توسط مهاجران افغان داره استفاده میشه و در حالی که مردم ایران به تک فرزندی روی آورده انده مهاجران افغان با سن کمتر از 30 سال بیش از 7 فرزند دارند و این روند تا 10فرزند هم ادامه پیدا میکنه. و در حالی که در اکثر شهرهای ما کمبود آب و منایع انرژی وجود داره این افراد سهم زیادی درمصرف منابع متلعق به ایران دارند
خوب یه ذره از این موشکاتون و اورانیوماتون و پهپاداتون رو پرت کنید سمت طالبان .
پس گی مبخواهید از اینا استفاده کنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
بزن با اون موشک نقطه زن
نصرت الله
| Canada |
۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
پهباد لازم نداردمیشود با تکنولوژی ناباور کردن ابرها از بارش باران در افغانستان جلوگیری کرد کار زیاد سختی هم نیست بعدش طالبان رویش کم میشه
وقتی به حدود ۸ میلیون افغانی، بدون هیچ قاعده و هیچ معیاری اجازه ورود به مملکت داده میشه و این افراد بدون هیچ موازین خاصی اجازه استفاده از امکانات مملکت رو پیدا میکنن معلومه این طور پرروگری هم خواهند کرد.
کدوم مملکتی اجازه میده میلیونها مهاجر به مملکتش وارد بشن؟!
مهاجر نهایتا صدهزار نفر نه ۸ تا ده میلیون نفر!!
بماند که اخیرا به عراقی ها هم اجازه ورود داده شده و در حال خرید گسترده زمین در بهترین مناطق کشور از جمله تهران و شمال کشور هستند.
باید جلوی این هرج و مرج مهاجرتی گرفته بشه وگرنه بعدها مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر مملکت خواهد شد و به مرور این افراد مدعی خواهند شد و قطعا دهها معضل امنیتی و .... برای کشور ایجاد خواهند کرد.
اگه افغانستان رودهیرمند رو منحرف نمی‌کرد الان سیستان بلوچستان بیابان نبود الان سرسبز بود مسولین تازه بعد از ۴۵ سال تازه یادشون افتاده اون هم با فریاد های عبدالحمید
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
لطفا بیخود تقصیر را به گردن دیگران نیندازید. عربستان هم قبلا یک بیابان بی آب و علف بود اما امروز بروید و ببینید چکار کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
عبدالحمید هم پیاله طالبان و وهابی هاست
الکی تبلیغ نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
مولوی حامی و طرفدار طالبانه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
عبدالحمید !!!؟؟؟ کی ؟ کجا ؟؟ خوبی ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
برو ببین عبدالحمید جونت طرف کیه. تا حالا اومده ضد طالبان حرف بزنه که چرا حق ابه رو نمی دن و دروغ می گن. عبدالحمید نونش توی اب هیرمند به سیستان نیست سر همونه اینجا لالمونی می گیره
آخر العلاج الکی ، واپسین درمان ، گداختن است ، یک موشک سجیل، نثار روح کجکی کنید تا صافکی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
احسنت
وقتی راحت چند میلیون مهاجر غیر قانونی در کشور جولان میدن و شما ها هیچ اقدامی در این مورد انجام نمیدین معلومه طالبان هم پررو میشه جنگ افغانستان تموم شده و باید تعداد زیادی از مهاجرین که فقط به قصد کار کردن به ایران میان رو برگردونید تو اروپا و آمریکا مهاجران غیر قانونی در کمپ ها زندگی میکنند همینجوری در جامعه آزاد نیستن
طالبان از رعیصی خواسته از الفاظ مناسب استفاده کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
وقتی تو که خودی هستی به رئیس جمهورمان توهین می کنی معلومه که طالبان پر رو میشه،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
تالبان هاکمان موقت افغانستان هستند.
با جماعتی تروریست نمیشه مذاکره کرد طالبان با طالبان قبل حمله آمریکا تفاوتی نداره همون طرز فکر و عقاید رو داره چند میلیون مهاجر غیر قانونی رو اخراج کنبد اونوقت ببینم طالبان با این همه آدم بیکار چیکار میخواد بکنه
باید با پهپادای انتحاری یا موشک شهاب ۳ بزنیم سد کجکی رو داغون کنیم و سهم آبمون رو بگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
احسنت
همینو کم داشتیم که طالبان برامون رجز بخونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
سپاه الان اقدام نکنه پس کی میخواد ادعاهایش را عملی کنه
ابرقدرت اول جهان رو فراری داده ببینیم مسوولین که در اداره کشور عاجز هستند میتونند حق رو بگیرند یا شعار فقط میدن
مگر یزیدن اب نمیدن همه چی زیر سر اسرائیل وگرنه چرا نباید بدن چه سودی میبرن
آن موقع که جیک-جیک مستان سر میدادیم از اینکه آمریکا از افغانستان فرار کرده باید فکر این رزوها را میکردیم که با یک گروه بی مغز آدمکش طرفیم.
حالا از "ظرفیت" های آقای جلیلی و حسین شریعتمداری برای حل دعوا استفاده کنید نه که دوباره منتظر باشیم عراق و عمان و چین برامون واسطه بشن!!
من نمیدونم چرا هیچکس از ما حساب نمیبره !!!!!
ما باید حواسمون باشه که اقتصاد طالبان از اقتصاد ما خیلی قویتره
ای کاش کدخدا از افغانستان نمیرفت .
کشور افغانستان خیلی بی قانون شده و به هم ربخته
لعنت خدا بر خاندان سلطنتی پهلوی که باعث جدا شدن سرچشمه‌ی رود هیرمند از ایران شدن
ونزوئلا باید بین تنش ما با طالبان ورود کند
طالبان اطلاع داره که ما خیلی موشک و پهپاد و تانک و اورانیوم ۹۰ درصد و کیک زرد و مستعان داریم ؟
اگه تطلاع داره پس چرا اینجوری با ما حرف میزنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
چون چیزی برای از دست دادن نداره. آمریکا هم ادوات زیادی داشت ولی چون این طرف هیچی برای از دست دادن نداشت نتونست به اشغالش ادامه بده. البته الان اوضاع تغییر کرده و می شه از نظر حقوقی دهنشونو سرویس کرد و گرئهک نگهشون داشت. کمکم کوتاه میان الان یه چیزایی دارن که می تونه از دست دادنشون براشون مهم باشه و خیلی چیزا هم می خوان بدست بیارن که اگر کوتاه نیان می تونه براشون همین مساله مصیبت شه.در ضمن اینم بدون هیچ کشور قدرتمندی توی مرحله اول قویترین انتخابشو نمی کنه همونطور که امریکا با اینکه می تونه با بمب اتم دنیا رو ده بار بترکونه ولی برای هر کشوری که شاخ بشه براش مستقیم بمب اتم استفاده نمی کنه
این آقا آیت خدا نیست روی زمین.یادمون نرود



تابناک شما چرا؟



طالبان رو از چی میترسونی؟



قطعا طالبان،فوری این هشدار رو جدی خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
شاید حرفت درست باشه ولی رئیـس جمهوری قبلی مطمئنا آیت کدخدا بود روی زمین.
جالبه که در بیانیه طرف افغانستانی آمده است که اظهارات نامناسب در رسانه ها زیان آور است و به سود دو ملت نیست. به کجا داریم میریم؟ رئیسی باید بدونه دیگه ریس قوه قضایئه نیست. بد بختانه در قوه قضائیه قضات خیلی قدرت دارند و شاکی و متشاکی را بع راحتی تهدید میکنند. رسم بدی در قضات جا افتاده " میدم بازداشتت کنند" . الان تو رئیس جمهور یک کشور هستی که باید در اظهاراتت خیلی دقت کنی این اظهارات جنبه حقوقی و دیپلماتیک دارند.
ما چاره ای نداریم جز جنگ با کشور دوست و برادر و برابر افغانستان
به نظرم نباید وارد تنش بشویم یک معاهده خوب داریم از قبل باید ایرانیها با گفتگو این معاهده را اجرایی کنند و با توافقی جدید هم این میزان آب را با لوله گذاری منتقل کنند تا هدر رفت کم شود هم اینکه در سالهای تر مقادیر زیادتری هم بگیرند و در ازای آن گاز یا نفت یا بنزین بدهند به طرف مقابل
هم ما به آب نیاز داریم هم اونها به انرژی این یک توافق برد برد خواهد شد همه می دانند ما قویتریم و می نوانیم به زور وادارشان کنیم اما اونها هم بخشی از ایرانشهر هستند و نباید با ایجاد تنش کام دشمنان ایران را شیرین کنیم ضمن اینکه روابط حسنه در دراز مدت به نفع هر دو هست و هرنوع نا امنی در آنجا آخرش جورش با خودمان هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
کدوم گفتگو . دو میلیارد متر مکعب معادل دو سال حق اب ایران رو از قصد ول دادن شوره زار افغانها . تا به سیستان نرسه . وقتی اونها یزیدی برخورد می کنن چه گفتگویی . .
طالب گفتگو می فهمه اخه . امریکا بعد بیست سال فهمید افغانستان رو تحویل یه سری وحشی بده ما هنوز تو خواب خرگوشی هستیم و دم از گفتگو می زنیم .
فقط چند سال دیگه صبر کنید جمعیت ایران نصفش شد افغانی بعد بهتون می گم . هر کدوم از مهاجرین افغان سه چهار تا بچه تو ایران دارن . یه سر به ورامین و قرچک و صالح آباد بزنید تا افغانستان رو تو ایران ببینید . بیست سال بعد باید سر تقسیم ایران باهاشون مذاکره کنیم.
حالا بجای مسلح کردن فلسطینیها به سد طالبان حمله هوایی کنید تا مردن مظلوم سیستان زجر نکشند
راهکار فقط زور است سد باید روی سرشان خراب شود همین امروز
حقابه به جای خود ، اگر سالیان گذشته با مختصری سرمایه گذاری اقدام به شیرین سازی آب دریا نموده بودید درصد بالایی از نیاز برطرف شده بود .
وقتی طالبان را به رسمیت شناختید و برای انها فرش قرمز پهن کردید این می شه جواب شما. حضور آمریکا در افغانستان نعمت بود چون مشکلی برای ایران پیش نمی امد و اب به کشور وارد می شد. باز هم صد رحمت به امریکا. تابناک خدایی سانسور نکن
معلوم است که اگر زبان دیپلماسی را ندانیم و مشاورانی را نیز نداشته باشیم که این زبان را بدانند همین می شود. مثلی قدیمی است که اگر شمشیر از نیام بیرون آمد دیگر باید ضربت وارد شود وگرنه از دست مبارز درآمده و بر فرق سر خود او فرود خواهد امد.
تهدید ریسی درست نبود .حالا که آنها وجود کافی آب را انکار کردند دیگر شما حرفی برای گفتن نداری این مسله باید بی سر و صدا پیگیری شود
پاسخ ها
مینا رئوفی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
از وقتیکه وطن فروشان افغانستان رو که ایران بوده بخشیدند همین مشکلات هم شروع شد
اقتدارتون کجارفته بزنیدسدرابترکونید
باسلام به مسعولین کشورعزیرم ایران همیشه سرافراز
به نظر میرسد که طالبان از جای دیگری دستور میگیرند و خود شان هیچ اراده ای از خود ندارن.درثانی نباید کشور ابر قدرت ایران اینها رو به رسمیت بشناسد زیرا اینها مثل آمریکا و انگلیس هیچ حرف راستی نمیزنن و اصلأ در حد این نیستن وسواد کافی ندارن که بتوانند مسایل منطقه را از راه دیپلماتیک حل کنند و بهترین راه با این پا پتی ها گزینه نظامی هست وتمام چون اینها زبان دیپلماسی رو نمیفهمند
فقط گزینه نظامی باید استفاده شود و تمام چون این پاپتیها پر رو شدن
عجب اخطاری عجب هشداری. طالبان برخود لرزید
راه چاره را از احمد نادری که گفت طالبان جنبش اصیل منطقه است بپرسید. ولی در واقعیت طالبان‌ که از بشر اولیه هم‌ عقب مانده تر هستند فقط با موشک ادب می شوند
سدسازی نباید با اجازه دو طرف استفاده کننده از یک رود باشه؟؟ اینکه ترکیه یا افغانستان بدون اجازه ایران سد بسازند و اب رو از ایران ببندند که کاملا غیر انسانی هست
نابود کردن نیروی اهریمنی طالبان ،نه تنها حقوق مردم سیستان و بلوچسنان را تأمین می کند بلکه مردم افغانستان و جهان را خوشحال می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
عالی بود
ایا با پرداخت پول و در واقع خرید آب از افغانستان موضوع قابل حل نیست؟
رییسی ایت الله نیست نه خودش نه پدر زنش
آقا اگر ایران حقی از این رودخانه دارد که دارد و این قوم و انسان های اولیه گوششون شنوا نیست و کله به طاق حرف میزنن .‌سدی که اینها بی قائده ساختن و حرف حساب سرشون نمیشه بمب باران کنید تا مثل خودشون پاسخ داده باشیم . بشین و بفرما و بتمرگ یکیه . ظاهرا به اینا باید گفت بتمرگ .
حالا اهرم ایران در این موضوع چیست؟
قبلا در تلویزیون برای تنویر افکار عمومی مباحثه کارشناسی صورت می گرفت ولی اکنون در زمان آقای جبلی تمامی شبکه های تلویزیونی برنامه های بی محتوای و سبک و بی مغز دارند! یک برنامه گفتگوی ویژه شبکه ۲ بود که آن هم از بین بردند و با ادغام در شبکه ۶ بی محتوی کردند!
درود .سند وقرارداد تاریخی .دولتها بای بزارت در کوزه آب روش کنن بخورن .
اره بعد از ۹۹سال هم باید ترکمنستان تاجکستان آذربایجان ارمنستان برمیگشتن آمدن .قدرت حرف زدنش داشتیم .حالا هم افغانستان با پای برهنه .تاریخ سلطان حسین صفوی دارن تکرار میکنن ومحمود افغان .بله چهرتا موشک وچند راکت امروز کاری از دستش بر نمی آید .دولت ودولتمرد باید سیاست وسیاستمدار باشد .روابط بینل الملل
وخارجی وقدرت هوش سیاسی.حرف اول میزند .بعد تفکرات نظامی .استالین ولنین هم با این سیاستهای نظامی شکست خوردن .ولی انگلیس.امریکا.کانادا .چین.ژاپن.وحتی هند .همه بمب اتم دارن ولی هم کشورشان وهم مردمانشان .دارن
زندگی میکنن .قدرت یعنی اقتصتد.صنعت.سیاست.تجارت.نه به گفته تبایغات صدا وسیما وحرف .با عمل ودیدن ولمی کردن .
شش کلاسه!
طالبان حاکمان افغانستان نیستند ،انها تروریست هستند، باید با زور بگیرد
حالا هی به اینا کمک کنید ازماست که برماست
پنج میلیون افغانستانی در ایران هستن اب اونها را بدید
طالبانی که دست چپ و راست شان را تشخیص نمی‌دهند ،به کارشناسان و ناظران ایران ،خرده می‌گیرند.جای تأسف وخنده دار است ،شمام برای ما تعیین تکلیف میکنید؟عجببببببب
فیلم اون طالب دبه به دست رو هم بذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
آن دبه نماد قدرت بمب گذاری طالبان بود و آن شخص در جواب رئیسی پیغام سختی فرستاد.
وقتی چشم بسته وبه خاطر سیاست های پوچ از طالبان حمایت میکنید و وقتی بهشون نفت وبنزین مجانی میدید وفقط به صرف دشمنی ظاهری باامریکا حاضرید دست به همه کار بزنید مثل سرمایه گذاری در ونزوئلا واصلا توجه به نفع همگانی ایرانیان نداربد ،نتیجش این میشه که طالبان که هیچ کشوری هنوز اونها رابه رسمیت نشناخته ودر دنیا به عنوان دولت اعتبار ندارند ،میاد حق ابه ای که مال محروم ترین استان کشورمان هست رامیگیرد وپس هم نمیدهد و وقتی خزر رابا روسیه مصالحه کردید قطعا این راهم مصالحه وهبه خواهید کرد ،البته برای وارونه نشان دادن خواهید گفت که اب خشک شده یاهم یک داستان دیگه
این سئوال جدی مطرح است که پیروز جنگ احتمالی طالبان و ایران کدام طرف خواهد بود ؟
اگه مسولین اجازه بدهند تا ۴۸ساعت با یه گردان از نیروی بسیج کار اب رسانی خاتمه میدهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
داروهاتو خوردي ؟
بهتر نیست به جای به زانو در آوردن قدرتهای جهانی، فکری به حال حق و حقوق ایرانیان در مواجهه با کشورهای کوچکی مثل افغانستان کرد؟
آیا ایران عرضه مواجهه دارد؟‌ اگر خیر بهتر نیست کمتر ادعا کنیم؟
جالبه طالبان با لحن سخن گفتن مسئولین ما کاملا آشناست و با زبان خودشان داره حرف میزنه گفته برین دعا کنید باران بیاد یاد برین دعا کنید باد بیاد آلودگی بره یا دعا کنید گرانی تمام بشود افتادم
نتیجه سیاست خارجه فشل ۶ تایی
حمله کنیم افغانستان را بگیرم خیال خودمون را راحت کنیم حداقل مردمشون بر میگردند سر خونه وزندگی خودشون آب را هم باز میکنیم سیستان هم از خشکی در میاد
۶ میلیون افغانی مقیم ایران را همین امروز اخراج کنید
از طالبان باید زور اب گرفت حرف حساب نمی‌فهمند
اقتدارتان را نشان دهید
خفت و خواری نوکری افغانستان براز انگلیس و آمریکا چه نتیجه ای داشت. ۷۰ درصد مردم افغانستان نان شب برای خوردن ندارند. سیاست علط اردوغان در افغانستان چه مشکلی را حل کرد!!! افغانستان باید به دامن ایران بزرگ برگردد. همانطور که اشرف غنی رفت بد امین سیاست طالبان هم خواهد رفت. اسرائیل تمایل شدیدی دارد که سد کجکی و سد کمال خان و آبراه های فراه را منفجر کند و آن را به گردن ایران بیاندازد تا در منطقه ناآرامی ایجاد شود. لعنت به آمریکا و لعنت به انگلیس لعنت به اردوغان رابت ترویج حمافپقت عثمانی لعنت به هند به چین به هلند کا پایه گذار این بدبختی ها در منطقه هستند
به طالبان هشدار میدهیم که ما به زودی به ناو هواپیمابر مجهز خواهیم شد
از اصولگرایان عشق طالبان باید پرسید که نظرشان چیست!!!!!
آب که سربالا بره قورباغه هم ابو عطا میخونه
تمام سدها را منفجر کنید که دیگه همچین غلطی نکنند
زیادبه مستندات تاریخی اتکا نکنید آب رودهیرمندکه‌چیری نیست بیشترسهم دریای خررمارابرخلاف مستندات تاریخی تصرف کردند البته اوکراین حالشون راکرفت ولی ماهم زورمان بخودمان میرسددربرابر دیگران اگرریپی آمدیم تاثیرکرد فبها درغیراینصورت ترابخیر ومارابسلامت حالاهرچی میخواهیم سندروکنیم ماوقتی خودمان‌بقانون خودمان هم احترام نمیکذاریم انتظارداریم بیگانگان احترام بگذارند ببینیدشهرداری درساخت وسازچه بی قانونی روامیداردوچه پولهائی میگیرد انگارهرکه زورش بهرکه برسه طالبان که به قانون کاری ندارند که برای ماتازگی داشته باشد
تجارت را قطع کنیدسوخت ندهید
از ماست
که بر ماست...

همه به فکر خودشونن
ما به فکر دیگران...

در آخر... همیشه نتیجه میگیریم
بشکنه دستی که نمک نداره...
یکی از افعانیا گفته ایرانیا دعا کنن که بارون بیاد ما اب زیاد داشته باشیم رها کنیم خدایا جوری بارون تو افعانستان بیاد که بگن غلط کردیم چون ایرانیا بد نکردن ما با افعانیا تو ایران کار میکنیم فوتبال میریم کمک حالشون هستیم کارت عابر گرفتیم مسافرت میریم عینه اصلا فکر نمیکنیم که افعانیان اون کسیم که گفته ادار کنیم اولا اون حرفت اصلا دورست نبوده معلومه که الان تو کشور کی اداره سراریزه اصلا فکر کردین چرا هم زبون هستیم بیست ملیون افعانی تو ایرانن دولت بخواد خیلی راحت میرزه بیرون مگه اینا اب نمیخورن مگه اینا حمام نمیرن پس خودتون به خودتون رهم ندارین واگرنا به فکر مردومه خودتون تو ایران بودید الان همه ایرانیا خشمگین شدن قرار شده دیگه خونه ندن سیم کارت دادیم بسوزونیم کارت عابر دادیم بسوزنویم ببینم ما بدم برای ما ادار بفرسین خدا کنه جوری بارون بیاد نیازی به شما نباشه دولت ما بیاد اب واسه سیستان بلوچستان دورست کنه نیازی به شماها نیست خدا خودش حلش میکنه ایران یکی تنها اما خدارو داره
آب که سر بالا بره قورباغه هفت تیر کش میشه.طالبان نفهم تر از این هستند که فکرش رو میکنی .چندین مورد درگیری های مرزی وگروگان واسارت گرفتن وشهید کردن مرز بان های ما رو داشتند.تنشان میخارد.اقداماتی که دولت باید انجام دهد به نظر من به شرح ذیل است.
اخراج افغانی ها از کشور- لغو وسخت گیری کردن نسبت به قرار داد های بسته شده -احضار سفیر وکاردار افغانها- استفاده از نیروی نظامی سر مرز با افغانستان وآماده باش جهت حمله به افغانستان-
اگر آدم نشدند : اخراج کاردار وسفیر افغانستان -گرفتن خسارت این مدت که حقابه ایران را ندادند-تهدید به حمله نظامی .
البته حمله نظامی و گرفتن ایالت های مرزی بهتر است تا حساب کار دستشان بیاید ومردم افغانستان بتوانند نفس راحتی بکشند. و از همه مهمتر مشخص شود که ایرانی ها باید از ادرار به جای آب استفاده کنند یا طالبان ...
اگر دولت کوتاه بیاید خیلی بی کفایت ونالایق است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
کاش خودت را معرفی میکردی تا تو را وزیر خارجه کنند.آن ادبیاتی که آقای رئیسی بکار برد فقط با وزیر خارجه ای چون شما کامل میشه.
عرض سلام و درود فراوان به مردم شریف ایران .ضمن عرض تشکر از جناب آقای رئیسی که جان کلام را فرمود .اگر ندهید حق مردم را خواهیم گرفت .حالا چطور. کم ترین واکنش رئیس جمهور می‌تواند اخراج ۳ میلیون پناه جویی افغان باشد .و واکنش بعدی قطع ارتباط با این حکومت خودخوانده باشد که به خوبی متوجه هستند اگر با تمام دنیا قطع رابطه کنند به اندازه قطع ارتباط همسایگانشان ضرر نخواهند کرد .تنها راه تنفس و بقاي این موجودات بی محلی است وبس .ایران تا دو سال دیگر مشکل آب سیستان را از طریق دریای عمان حل خواهد کرد .آن وقت افغانی ها بمانند و رود هیرمند که روزی قدرت چانه زنی بود و آن روز مایه خفت و انزوا. جناب طالب به چرخ تا بچرخیم .آقای رئیسی فقط حریف شما بی خردان است و بس .کاری خواهد کرد که سر مرز با چهار لیتری برای بنزین ایستاد شوید و التماس کرده که اجازه کنید که گپ بزنیم شاید از تقصیرمان گذر کرده و عفو کنید . حال نشسته کرده تا وقت ایستاد
ما سالهاست فریاد می زنیم
اگه راست میگید : شما که موشک دارید تمام سدهای در مسیر هیرمند رو با موشک بزنید‌
بابا اصلا کشور ما شده جای دهاتی های افغانی ‌ چرا اینقدر به این طالبان باج میدین . این انگلها رو از ایران بیرون کنین . قبل از اینکه دیر بشه
دولت به خاطر کمبود اب دیگر نمیتوند مهمان عزیز افعانی تو ایران زندگی کنن چو اب به خوده مردومه ما نمیرسه اب اگه نرسه مشکلاتی از سوی دولت و مردوم پیش میاد از مردومه عزیز افعانی خواهش داریم کشور دوست وعزیز ایرانو ترک کنن اون مالکای که خونه اجاره دادن طی دوماه تخلیه کنن دولت عزیز اینجوری بگید برن هم بیکاری کم میشه هم اب کم نداریم شهرم خلوت میشه میترسید مگه کمیتونید ما دوسوته بگیم برن نه اب کم داریم نه چیزی زیادم میاریم چا ره نداریم اون موقه که برن دولت طالبان باید غذا پوشاک مسکن خیلی جیزارو فراهم کنه شهرو خلوته خودشون کرده بد هر کاریم میکنه باره مشکلات رو دوشه ماست
بله موقعی که از طالبان حمایت میشه قطعا اینقدر پررو میشن هر کاری دلشون میخاد میکنن لطفا بزنید اینا رو نابود کنید هم ایران و هم افغانستان از دست اینها یه نفس راحت بکشن
سرداریکه از اقتدار مون برای نزدیک شدن تا فاصله ۱۲ مایلی سواحل امریکا میگفت از این گستاخی غارنشینان طالبانی چه تحلیلی داره؟؟؟؟!!!!!
افغانستان هم ما رو تحریم کرد .
باید با استفاده از اهرمهایی که داریم، طالبان را در این خصوص پاسخگو کنیم. الان بخشهای زیادی از جنوب شرق کشور حتی آب خوردن ندارند
مسئولین هنوز نفهمیده اند که نمی توانند حکم "باید و نباید" را به ملل دیگر جهان تحمیل کنند.
سلام چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است نظام جمهوری اسلامی به بهانه بشر دوستانه میلیونها افغانی چه قانونی وچه غیر قانونی وارد کشور ما شده اند اینها آب برق گاز مکان غدا می خواهند آن وقت مسولین از مردم می خواهند در مصرف آب گاز وبرق وغیرو صرفه جوئی در حالی به چشم خودم دیدم ما آب نداریم اما افغانها به وفور در حیاط فرش شوئی دارند علی رخم شکایت به وزارت خارجه وکشور ومسولین مربوطه هرکدوم پاسخ به مسولین دیگر پاس میدهند حالا مسولین کشور ما ایرانیان در ۸ سال جنگ تحمیلی با عراق بودیم ول کردن وچسبیدن به برادران فاطمیون ما نمیگیم فاطمیون بدهستند ولی دولت جلوی ورود غیر قانونی اتباع بیگانه نمیگیرند حالامسولین اتباع کشور درمیدان ونک گفتند مسولین مرزبانی مقصر ورود هستند مسولین خارجه میگند مسولیت اتباع با وزارت کشوراست .مملکت ما هردمبیلی شده.فردا برای رای به ما نیاز داری بچبید به اتباع رای بدهند
در سال ۱۳۵۱ سد و بندی وجود نداشته است. متاسفانه افغانستان بدون مطالعه دقیق با ایجاد موانع در مسیر طبیعی رودخانه ها از جریان طبیعی حا‌کم جلوگیری نموده که منجر به بروز مشکلات گردیده و حقابه زیست محیطی در مسیر جریان را غصب نموده است. برای برگشت به شرایط طبیعی باید کلیه موانع را افغانستان حذف نماید و انحراف مسیرها نیز حذف و یه ش این طبیعی ۱۳۵۱ برگردد. تحت این شرایط ایران با شرایط خشکسالی‌ها و ترسالیها کنار آمده و هیچ اعتراضی نخواهد داشت. در حالیکه الان با موانع مصنوعی آب زیست محیطی را غصب و خشکسالی‌ها را بهانه کرده و مشروط حرف می‌زند که این بهانه هر سال تکرار خواهد شد و آبگیرها نیز در بالادست شدت خواهد یافت تا سیستان ایران به شوره زار تبدیل شود. همین الان باید درخواست شود که مسیر جریانات به شرایط طبیعی سال ۱۳۵۱ برگردد یا اینکه من بعد حق ایجاد هیچ مانع جدیدی از سرشاخه تا ورود به مرز ایران ایجاد نشده و در هر حال متعهد به تحویل حجم آب قرار داد ۱۳۵۱ باشد.
تا حالا منتظر بودید تا پاسخ رسمی افغانستان راجع به حقابه را دریافت کنید که الحمدولله دسما گفتند که آبی به هیرمند روانه نخواهند کرد، پس لطفا حالا بفرمایید جلو تا ببینیم چگونه می خواهید طالبان را مجبور به انجام این درخواست کنید.
دوتا موشک بزنید تو سدی که افغان ها ساختند خراب شه ، تو دنیا هم که کسی حمایتشون نمیکنه. خلاص
ده میلیون افغانی دارن تو ایران آب .نان.دارو .غذا.بنزین.و....مصرف میکنن واز یارانه های پنهان دولت استفاده میکنن کرایه خانه به خاطر اینها دو برابر شده کار و.....حالا دولت ما منتظر چیه خدا میدونه یک طرح ضربتی اخراج اتباع لازم است
اکثرمردم ایران سالهاست فریادمی زنند حکومتهای جبار افغان درحالیکه ایران پذیرای ۱۱ ملیون افغانی بعضا بی هویت است وازاقسام یارانه ها بهره می برند وحدود ۶۰۰ هزار دانش اموز که هرماه دولت بخاطر انها به حدود ۳۵هزارمعلم حقوق پرداخت می کند.جریان هیرمند راقطع کرده اند کاری که نه باقوانین بین المللی سازگار است نه باعرف الان دریکی ازسایتها خواندم که یک افغانی یاغی گفته بجای اب باید ادرار فرستاداین هم نتیجه ۴۰ سال پذیرایی ونتیجه ان گرفتن بازار زعفران. وصنعت قالیبافی ازکشور ما است.ازدولتمردان می خواهیم که هرجه زودتراینها را اخراج کنند.وقانون از کجا اورده ای رادرباره کسانی که بادست خالی وارد کشور ما شده اند اجرا کند.وقاطعانه جلوی قلدری انها را بگیرد.
درگیری با طالبان کاری بسیار احمقانه و نابخردانه است که موجب شادی آمریکا و صهیونیست ها خواهد شد
چند میلیون افغانی تو ایران از اب و امکانات استفاده می کنند.ان ها را به افغانستان برگردانید انوقت طالبان از گفته ها و عملکردش پشیمان می شود.
حق گرفتنی است.سد زدند ،سد را بزنید.
متاسفانه طالبان دارد از این موضوع حق آبه ایران بهره برداری سیاسی میکند برای انحراف افکار عمومی داخله و خارجه خودشان که تحت فشارهای افغانهای مخالف طالبان هستند در صورتیکه با قطع حق آبه ایران طی یک سال و نیمه باید به دلیل نقض آشکار توافق نامه سال ۱۳۵۱ کلیه خسارتهای وارده به ایران و سیستان و بلوچستان و محیط زیست ایران را بدهد و متعهد به اجرای قانون باشد .
جهت رفع مشکل کم آبی لازم که دو رییس جمهور ایران و افغانستان با هم نماز باران بخوانند انشالله که مشکل کم آبی رفع میشود.
جنبش اصیل منطقه چرا اینطوری میکنه . ما که اینهمه برا اومدنشون خوشحال بودیم و جشن میگرفتیم و روزنامه هارو در راستای حمایت ازشون تیتر‌بارون کردیم . ای بابا نمک نشناسا
هر چه می کشیدم از دست این سلسله منحوس پهلوی هست که سرچشمه هیرمندرا بخشید
واقعا پاسخ مناسب به حرفهای ریسی زدند مطالعات خود را تکمیل کند
اگر بجای رودخانه کانالهای آبرسانی بسازیم هم ایران وهم افغانستان هرگز بی آب نخواهند ماند و ا که آبرسانی هدفمند صورت پذیرد واتلاف آب نخواهد شد.
برو مثل مرد حق آب را از طالبان بگیر
البته در اینکه با ما مغرضانه و کودکانه برخورد میکنند شکی نیست ، افغانستان عددی نیست که بخواهد موجبات فکری ما را ایجاد کند ولی بنظرم مسوولان کشورم باید چاره ای اساسی بیاندیشند تا مردم عزیز سیستان اینقدر در فشار نباشند مثلاً انتقال آب دریای عمان به سیستان لااقل در حد شرب و زندگی
ج اا بدون تعارف باید برادران افغانستان رو به کشورشون برگردونه
برای کیس که برایت تب میکند، تب بکن
برای کسی که برایت می میرد، بمیر
پاسخ ها
مینا رئوفی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
اصلأ افغانستان کشور نیست که همون ایرانه منتهی به خاطر بی ارضگی زمان قدیم ایران افغانستان جدا شده و بازهم باید ایران افغانستان رو پس بگیرد اینها اکٹرأ پدر و مادرشون ایرانی اند
سلام باید تمام افغانی ها را ازایران بیرون کرد سالهاست از منابع این کشور استفاده می‌کنند و دولت ایران چقدر حمایت از مردم افغانستان می‌کند ولی آنها حاضر نیستند حقابه ایران را بدهند به شوره زار میدهند اما نمی گذارند وارد ایران شود
باید افغانی های مقیم ایران بروند کشورشان
کلا افغانها همیشه طلبکار بودن . چه قبل طالبان چه الان . برید ببینید پاکستان چه سیاستی جلوی افغان جماعت پیاده کرده که همیشه جلوی اونها موش اند . وقتی همش اظهار ارادت کنید و یا مفت طالبان را به رسمیت بشناسید شون همین می شه . اولین راهکار اخراج نیمی از پنج ملیون افغان خصوصا سه ملیون نفر ساکن سیستان و بلوچستان و کرمان و خراسان است . خود به خود بخش اعظمی از مشکلات حل می شه . .
باسلام بهترین راه استفاده از حقابه ایران لوله گذاری از سد کجکی است تا در بین راه نتوان از آن استفاده نمود باید با توجه به آورد سالیانه رودخانه هیرمند سهم ایران مشخص و با لوله منتقل نمود
واقعا افسوس بر این مسوولین که کار مابه یه جایی رسیده که افغانستان هم به ایران زور میگه واز حق قانونی وبین المللی نیز منع میکنه اونوقت چندین میلیون افغانی تو کشور ما دارن از آب غذا گاز وهمه کالا ماکه متعلق به شهروندان ایرانی است استفاده می‌کنند واقعا مسوولین بی لیاقت یه فکری به حال مردم شریف نجیب وبدبختی ایرانی کنید
هفت هشت میلیون افغانی داخل ایران هستن از تمام امکانات ما استفاده میکنن امنییت غذا دارو سوپسید همشون بیرون کنید تا بفهمن که به مردم سیستان بستن چه تابانی دارد
این کار طالبان در ندادن حق آبه یه کار طبیعی و عاقلانه است آنها قدر آب رو میدونید و می‌فهمند که باید برای آب جنگید . بر عکس مسئولان ما با پناه دادن و حمایت از میلیونها تبعه افغان ، کلاه گشادی سرشان رفت و هنوز نفهمیدند چه مارهایی در آستین خود پرورش دادند . مثه بقیه کارها وقتی متوجه می‌شوند که دیگه دیر شده
اینا یزیدانی هستند که به مردم خویش رحم نمیکنند چه برسد به ما. پس باید با زور حق خود را از این تکفیری ها گرفت. اینا موجوداتی کثیف و غیر قابل تحمل هستند. باید درس عبرت بهشون داده بشه. که اگر میخواهند زودتر به قول خودشان به بهشت برن این خواستشونو زودتر بهشون تقدیم کنیم.
بحران آب پدیده ای جهانی هست و خواهد بود. این بحران تنها راهش دیپلماسی قوی و گاه از سر قدرت است. طبیعی است که طالبان در این مورد شیطنت های بسیار کند. زیرا ابزاری برای اظهار قدرت خواهد بود. اما راهی منظقی تر همکاری دوجانبه و بین المللی بین دو کشور است. مشکل افغانستان نبود طرح های آبخیزداری و بهره برداری علمی از آب است. لذا در این مورد باید توافق نامه ای بین دو کشور با ضمانت اجرایی بسته شود و از دانشمندان و متخصصین کشورمان برای بهره برداری درست آب برای هر دو کشور یاری جست. برای مثال ساخت دیواره های نفوذ ناپذیر برای پرهیز از هدر رفت آب در دو طرف رودخانه؛ ساخت سیستم های آبیاری قطره ای برای کشاورزان افغانستان و کمک به بهره برداری بهینه آب و کشاورزی علمی. این روش برای دو کشور سودمند است و برای دانش آموختگان کشور ما نیز کارآفرینی خواهد شد.
خودمختاری زمان ناصرالدین شاه رو لغو‌کنید. سرزمین مادری منتظر بازگشت مناطق جدا سده است. بحرین اذربایجان و نخجوان و هرات
ببینیم اقای رییسی این مساله را جطور حل می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
با دستور
اگه طالبان جلوی ورود جنس خوب رو به ایران بگیره چی ؟
جنبش اصیل منطقه
بیخود نبود، آمریکا اینان را بیخ گوش ایران آورد، البته تابحال ایران با مصلحت اینان را تحمل کرده ، تا بعد!!!
طرف افغانستانی ب خوبی درک نموده که مدیران آنسوی مرز فقط حرف میزنن،و دلسوز مردم نجیب سیستان و بلوچستان نیستن،بخاطر همین هم کلا آب را بر روی ایران بسته.اشتباه محاسباتی در حمایت از طالبان ب سرعت در حال ظاهر شدن است،تنها راهکار در کوتاه مدت سامان دهی وضعیت مهاجران غیر قانونی میلیون افغان میباشد
وقتی با طالبان حرف از مستندات تاریخی میزنید معلوم میشود پقدر از مرحله پرت هستید
در شبکه های اجتماهی افغانها که شامل افغانهای داخل ایران هم میشود در حال تحسین طالبان بخاطر ندادن حق آبه به ایران هستند و دائما موجودیت ایران را تهدید میکند. این ۱۵ میلیون مهاجر که اکثرشان شیفته طالبان هستند نشان دادند که با ایرانی ها دشمن هستند و در صورت اعلان جنگ طالبان میتوانند آسیب های بسیار جبران ناپذیری از داخل به کشور بزنند بنابراین دولت وظیفه دارد که بیشتر اینها را اخراج کند و تمام کسانی که مهاجران را به کار میگیرند مجازات کند چون علاوه بر تهدید امنیت ملی این ۱۵ میلیون نفر یکی از عوامل اصلی تورم و بیکاری و نا امنی هستند و اثری بدتر از تحریم ها به کشور اعمال میکنند با اخراج اتباع مشکل کمبود آب و برق و کمبود گاز و بنزین تا حد زیادی حل میشود و سالانه چندین میلیارد دلار هزینه های ارزی کشور کاهش میابد.
با سلام .با وجود این همه موشک و پهپاد مزاکره با طالبان چه معنی دارد ؟؟؟امیدوارم جوری سدها و بندهای افغانی را بزنیم که مجبور بشن ادرار خودشان را میل کنند
این افغانیهای طالبان صفت که ورودشان به ایران طرح یک نقشه است و....هرچه سریعتربریزیدبیرون
وقتی آب نیست ودریاچه های داخلی ایران از ارومیه وجازموریان وبختگات وگاوخونی اکثرا خشکیدند چرا اصرار به تنش زایی ودشمن تراشی ؟!!!
همین که از هریرود وسد دوستی مخراسان ۱۰میلیون نفری آب می‌خورند کافی نیست؟
سدها را موشک باران کنید
کارمندان باید ساعت 6 صبح سر کار باشند و ساعت 12 هم کولرها را خاموش کنند، چرا؟ چون برق کم هست و چرا برق کم هست؟ چون میلیون ها افغان به جمعیت کشور اضافه شده و ظرفیت تولید برق کشش این همه جمعیت را ندارد. ما که کشور فقیر هستیم و 20 میلیون نفر امکانات اولیه زندگی را ندارند حق نداریم حتی یک مهاجر را بپذیریم چه برسد به میلیونها نفر که اغلب هم شریک سفره طبقه محروم میشوند که البته کمبود برق و مرغ و تخم مرغ و گرانی مواد غذایی ناشی از این ها یقه قشر متوسط و بالاتر را هم گرفته.
فمسلان فععلا حقآبه قانونی ۵۰ ساله ایران را از طالبان در افغانستان بگیرید

تابعدا نسبت نابودی و محو اسراییل !!!!

و همزمان تهدید امریکا و اروپا اقدام نمایید !!!
سد رو منفجر کنید
برای گرفتن حق ملت " چه در داخل و چه خارج " باید جدی بود
عدم برنامه ریزی مناسب مدیریت خودمان را گردن دیگر کشورها بیاندازیم و دشمن تراشی کنیم.
مگر عربستان و امارات رودخانه و یا منابع وسیع ابی دارند؟
با یک برنامه منسجم و از طریق شیرین کردن آب دریا کشورهای خود را سر سبز و حاصلخیزکردندو از آب فروشی از طریق تولید سیفی جات پرهیز نمودند.
در ایران اگر فردا تصمیم به شیرین کردن آب و انتقال آب شیرین به مناطق مورد نیاز بگیرند تا ۲۰ سال آیتده هم نتیجه ای حاصل نمی شود جز چپاول بودجه طرح
طالبان فقط زوررامیفهمد تاسالیان سال هم جمع شوید وازحق آب ایران صحبت کنید فقط حرف خودشان رامیزنند وقبول دارند ازامکاناتی که برایشان فراهم آوردید امتناع کنید مانندخودشان رفتارکنید
چون طالبان بفکر مردم کشورش هست
آقایان وزارت نیرو ۳ از ۴ کره زمین را آب فرا گرفته بجای این همه اختلافات موضوع ا ریشه ای حل کنید . امروز دنیا بیابانهایش را از آب تصفیه شده اقیانوسها سیر آب می کند شما هم بجای سد سازی بودجه آنرا به سمت شیرین سازی آب اقیانوس هم مرز سیستان ببرید.
خب حداقل در دو چیز از ما جلو هستند !
اولا شعار نمیدهند و مثل مرد پای عمل هستند !! آب دارن و نمیدن ... حرف و عمل یکی
دوما خب به هر حال جدای از اینکه خودشان دشمن بشریت هستند و برخلاق تعهد هست ، برای کشور خودشان در ظاهر بهترین میخواهند
طالبانی ها که بقدری مقید به دین هستند تا جایی که بی حجابی زنان را برنمی تابند باید متوجه باشند که همانطور که خدا بخشنده است و صاحب برکت و کرامت است از بندگانش هم توقع دارد که بخشنده و صاحب کرامت باشند وگرنه همان رفتاری را خواهد کرد که بندگان با دیگر بندگانش انجام می دهند
برای خدا آسان است که آب رود هیرمند را دو برابر و یا نصف و یا از اساس بخشکاند
پس طالبان اگر واقعا اعتقاد به خدا دارد بهتر است دست بخشنده داشته باشد و حق مردم سیستان را بپردازد و به خدا اعتماد کند و یقینا هر کس که به خدا اعتماد کند خدا هم صاحب فضل و کرامت است و باران و برف بیشتری نازل می کند و وای به روزی که سرزمینی دچار خشم خدا شود که هیچ قدرتی نمی تواند جلوی خشم خدا را بگیرد و انواع بلا را بر انها نازل می کند
بعید نیست که زلزله ۷ ریشتری ترکیه که چندین استان ترکیه را با خاک یکسان کرد بخاطر امتناع ترکیه از دادن حق السهم آب باشد

تمام مشکلات بشریت ناشی از ظلم و تعدی به حقوق دیگران است چه این ظلم و تعدی باعث تضییع حقوق مالی شود و یا نشود وگرنه خدا ضمانت کرده است که اگر مردم شهر ها و آبادی ها ایمان آورده و صالح شوند و دست به ظلم و تعدی نزنند خدا برکات آسمان و گنجینه های زمین را برای آنها نازل می کند و اگر خلاف آن عمل کنند دچار سختی رزق و معیشت و زندگی می کند
چند میلیون افغانی رو جا دادید تو کشور به اندازهی
به اندازه ی نصف جمعیت ایران آب مجانی استفاده میکنن
سامانه 0216369 گزارش اتباع خارجی هر چی زنگ میزنی بر نمیدارن واقعا کی قراره این وضعیت درست شه
باور کنید اگه مردم ایران مشغول کار در افغانستان بودن
بدترین جنایت هارو افغانی ها رو سرمون پیاده میکردن
الان اینجا سرمایه دار و کارفرمای ایرانی مشغول همایت از این موجوداته و به ملت ایران خیانت میکنه
وقتی از یک گروه افراطی بی فرهنگ طرفداری میکنید انتظار احترام به قوانین را نداشته باشد مثل این می ماند که یک قمه کش همسایه شما باشد بعد راجع به قوانین و حقوق مشاعات باهاش حرف بزنید
طالبان علنا جواب درخواست را بل توهین می‌دهد فکر کنم باید به کمک لشکر فاطمیون درس خوبی به این گروه داد.
چرا به قرارداد ده میلیارددلار ی بین قطر و شرکت فرانسه ای برای توسعه بهره برداری از میدان گازی مشترک با ایران هیچ واکنشی نشان داده نمی شود و همزمان با این قرارداد این موضوع قدیمی با سروصدای رسانه ای مطرح می شود ؟آیا این اتفاقی است؟ اگر این اتفاقی است چرا مذاکرات احیای برجام را با واسطه قرار دادن قطر و در دوحه برگزار می کنید ؟آیا هیچ عاقلی رقیب خود را واسطه ی ارتباط با مشتریانش قرار می دهد؟ اگرفرد سالمی در این سیستم مانده است باید برای روشن شدن این ماجراها جهاد کند
آقا آب دریای عمان را شیرین کنید که در آینده ..
۱ . صادر کننده تکنولوژی باشیم
۲. آب مورد نیاز سرزمینی تهیه شود
۳. صدور آب و ارز آوری داشته باشیم ....
اینها پرو تر از این حرفها هستند .سفارت را دودستی تقدیمشان کردید حالا تهدید هم می کنند . بیخیال آب افغانستان باشید و دنبال راهکار داخلی .
طالبانی های نفهم دارن به رییس جمهور ما توهین میکنند، به جای اینکه با آمریکا دشمنی کنیم باید به طالبانی ها بفهمانیم که هیچی نمی فهمن و باید به پیمانشون عمل کنن.
باتوجه به اینکه از معاهده پاریس ۱۸۲۷ میلادی ,حکمیت ژنرال گلد اسمیت و..تاکنون و از سهم متساوی الطرفین ازهیرمند ..تا متساوی الطرفین میزان آب بند کمال خان تا مفاد معاهده دلتا سال ۱۳۵۱ به میزان ۸۲۰ میلیون متر مکعب از کل آب هیرمند در سال نرمال آبی که طبق سنجش ها حدود ۶ میلیارد و پانصد میلیون مترمکعب , که تقریبا یک ششم هم کمتره ,همواره سعی در گرفتن حق آبه ایران به هر بهانه ای و با کارشکنی بوده اند !
ازقدیم هم گفتند حق گرفتن یه نه دادنی !
مراجعه به سازمانهای بین المللی چون طالبان را به رسمیت نمی شناسند آورده ای مثبت برای ما ندارد !بیشتر درآمد منفی طالبان از فروش تریاک و..است ۱,مرز باید محکم تر بسته شو د ! افراد افغانی بدون جواز حضور و خصوصا آنهایی که موافق طالبان اند و مجرد اینجا هستند و کار می دزدند و پول و ارز کشور که با تحریم روبرو هستیم را با نفربرها و بانکدارها قاچاق پولشان شبکه آی عمل میکنند شناسایی و از کشور اخراج شوند !
اگه جواب نداد در دل داریم حالات
۳,گروهیی چریکی و مستقل !و خودجوش سدها و بندها رو استاد کنه چون نمیتوانند حالا حالا بسازند .
جالب است همین اتباع افغانستانی مقیم ایران هم از مواضع طالبان حمایت می کنند و در فضای مجازی جک می سازند و توهین می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
با اردنگی بیرونشون کنید
طالبان که امد برخی از این‌اصولگرایان ساده اندیش ابراز شادمانی کردند و جشن گرفتند. همان روز ها عقلا از پشت پرده امدن طالبان گفتند. حالا می فهمیم‌ چه کسانی راست گفتند.
باید با حفر چاه عمیق در منطقه آب ذخیره شده را به ایران برداشت کنند. آبهای زیر زمینی به هم راه دارند.
مطمئنا اگر شما مستندات تاریخی رو ببرین پیش اعضای فرهیحته طالبان اونا رو بررسی می کنن و بعد از اینکه مطلب روشن شد می گویند ببخشین اشتباه از ما بود حقابه رو میدن و ملا برادر استعفانامه اش رو تقدیم می کنه!! آخه طالبان سواد خواندن نوشتن داره که بیاد مستندات بررسی کنه !! شما ها دیگه کی هستین؟ برا طالبان مستندات تاریخی جم می کنیم!! جوک روز
دوستان وزارت خارجه و سایر حامیان طالبان ، کلاه خود را بالاتر بذارن!!!!!!!!
سلام آقایان مسعول ۴۵سال هست فکرجدی نکردین خواهشن مردم سیستان دارن ازبین میرن خیلی خیلی باید جدی وزودتر اقدامی کنید یه موشک خرج سد کنید تا طلبان بی سواد حواصشون جمع کنن فقط زود هرکاری میخواین بکنید جلو ترازینتها رو ببندین فشار اقتصادی سیاسی بیارین
طالبان دست چپ و راستین رو ازهم تشخیص نمیدن بله وقتی این آدمای بیسواد این همه کمکشون کردین حالا بفرمایید فقط با زور یک عدد خرج کنید تا مردم خوشحال شوند بگن بله ارضه دارن دولت ریسی بابام خوشحالمون کنید مگه نمیفهمید هرروز سرمرزها جوانان مارو میکشن و فرار میکنن چرا خوابین بیدارشین آهای دولت
آقا اینا حرف حساب سرشون نمیشه. باید به زور متوصل بشیم مردم شهر من سیستان خیلی وقته. دارن زجر میکشن از بی آبی خیلی مردمان مطلومی هستن همیشه نسبت به این مرز و بوم تعصب داشتن ودارن. وبه قیمت جونشون از این خاک دفاع میکنن. مسولین محترم خواهشن نزارین از این بیشتر تو. خشکسالی زجر بکشن با تشکر از همه ایرانی
جلوی ترانزیت کالای افغانستان از ابران‌گرفته شود، یک موشک به سد کجکی‌شلبک شود کل آب میاد سیستان و بلوچستان
به قول ممدرضا بلوچستان برای ما هیچ نفع اقتصادی نداره؟
شریعتمداری و جلیلی و مسئولین طرفدار طالبان رو در راس هیاتی به افغانستان بفرستید تا مشکل رو حل کنند.
وقتی کشوری دیوار درست وحسابی نداشته باشه و 5 میلیلون افغانی بیایند تو کشورمان زندگی کنند و تمامی مشاغل را اشغال کنند و مسئولین هم می بینند که فوج فوج مهاجر افغانی وارد می شوند و از تمامی امکانات کشور هم استفاده می کنند و تازه اخراج این همه نیروی کار هم تازه خودش یه مشکل دیگه ای برای کشور ایجاد می کنه . تنها راه فشار بر این کشور اول ممنوع کردن هر گونه ورود اتباع این کشور به کشورمان هست بعد هم طی یک برنامه چند ساله که موثر اجرا بشه برگرداندن افاغنه را آغاز کنیم . البته اگه مسئولین نیروی انتظامی که مجری اجرا هستند بخواهند و بتوانند همکاری کنند چون در قاچاق افاغنه منفعت زیادی هست که بدنه نیروی انتظامی قادر به انجام آن نیست .
چه گزینه هایی داریم که اقدام عملی کنیم؟ با تحریمهایی ککه کشور را دچار آن کرده ایم خود را حتی در مقابل افغانستان آسیب پذیر کرده ایم.
پشت صحنه را خدا داند. البته جناب رییسی هنوز با ادبیات رییس قوه قضاییه سخن می گویند. داداش شما را دو سال است که رییس قوه مجریه کرده اند.
نادر شاه جان کجایی که بازماندگان اشرف ومحمود افغان دوباره دم درآورده اند.
مشکل آب سیستان با این رودها حل نمیشه من خودم توشهرهای چابهار ونگور وشهرسرباز خدمت کردم آب نبود آب جوش درست کنیم برا چایی آب معدنی استفاده میکردیم الکی بهانه رود نگیریم وبنظرم آقای رییسی تندبرخوردکردن کل جهان به ایران ظلم میکنن بهترین شخصیتهامونو دم درخونشون ترور میکنن بهشون تو نمی گیم همین عربستان تا دیروز کودک کش جهان بود صب تاشب تلویزیون داشت از عربستان بد می گفت حالا شدن داداشی!!! بعد زورمون به اونا نمیرسه میام به کشورافغانستان که از لحاظ اقتصادی ودولتی هزاران مشکل دارن تهدید می کنیم واقعا دوراز انصافو برادریه. می تونستن با فرستاده ودرسکوت حل کنن که باز می گم مشکل آب سیستان با این رودهای کوچیک حل نمیشه.
مردم نگران نباشند امضای طالبان تضمین حق آبه ایران است.
قطع ارتباط سیاسی با این تروریست ها و اخراج تمام افغانستانیها علاج کار است.هم ده ملیون ایرانی صاحب شغل میشوند و هم آب و برق و گاز و بنزین صرفه جویی می شود/
مساله حقابه هیرمند تو هفت جلد یادداشت های اسد الله علم خوب منعکس شده . افغانی ها از این به عنوان اهرم فشار استفاد می کنند و نمی دهند . به لحاظ تاریخی این طور بوده . این قدر نفت مجانی به افغانستان ندهید .
ملت همه این سخنان وواکنش های مقامات کشورمان جنگ زرگری هست !! مگه خشکسالی وعدم تامین آب سیستان مال امسال هست فقط ؟ تاریخ رو ثبت کنین اگر ده روز دیگه حتی صحبت یا سخنی راجع به این قضیه دیدین وشنیدین بگین الکی میگم !! مردم بیچاره شدن همین الان اول گرما آب جیره بندی شده ومردم برای خوردن ندارن چه برسه کشاورزی ! حالا پیرو سفر یک صحبتی شد رفت تا حاجی حاجی مکه .
از نظر زمین شناسی احتمال اینکه بین کوههای کنار سد کجکی و دشتهای اطراف زابل مجاری نفوذ زیر زمینی باشد بسیار محتمل است. اگر ایران با مطالعه ساختار مسیر زیرزمینی و حفر چاهای برداشت آبهای ژرف اقدام کند بیش از پجاه درصد شانس رسیدن و دریافت آب سد کجکی از طریق کانالهای تحت الارض را خواهیم دشت.
ذهنیت ایران درباره افغانستان از ابتدا اشتباه بود وقتی آمریکا افغانستان رو گرفته بود سعی کردن با حمایت از طالبان و پناه دادن به سران طالبان مشت محکمی به دهان آمریکا بزنند چون فکر میکردند طالبان از آمریکا بهتر است و این هم نتیجه کمک کردن به تروریست
من نمی‌دونم کی باید یه بار برای همیشه از قدرت خودمون استفاده کنیم و دیپلماسی خودمون رو پیش ببریم. رهبر هم امروز گفتن که دیپلماسی التماس رو متوقف کنید. یه بار برای همیشه غرب افغانستان رو اشغال کنیم و تا ناحیه ۱۰۰کیلونتری شرق سد کجکی رو بگیریم.یا این سد رو بمباران کنید بره پی کارش. تا کی ذلت آخه.
گرفتن حق ابه از طالبان جای خودش ولی چرا دریاچه هامون رو از دریای عمان اب دهی نمیکنید این وریاهایی که درشمال وحنوب کشور داریم باید مشکل کشاورزی رو حل کند مسعولین بجای خرجهای بیهوده فوتبال واز این قبیل اب دریا هارو به داخل کشور لوله کشی کنندبرای کشاورزی میشود استفاده کرد
بخش عمده سوخت مصرفی افغانستان، با قیمت ارزان‌تر از آب، از ایران قاچاق می‌شود. جلوی آن را بگیرید.
میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، که بخش بزرگی از آن پشتون‌های حامی طالب هستند در ایران کار می‌کنند و پولش را به افغانستان می‌فرستند. آنها را اخراج کنید.
مماشات کافی است.
بخش عمده سوخت مصرفی افغانستان، با قیمت ارزان‌تر از آب، از ایران قاچاق می‌شود. جلوی آن را بگیرید.
میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، که بخش بزرگی از آن پشتون‌های حامی طالب هستند در ایران کار می‌کنند و پولش را به افغانستان می‌فرستند. آنها را اخراج کنید.
مماشات کافی است.
تابناک چه عجب نظرات کاربران را درمورد مشکلاتیکه افغانیها سالهاست برای ایران ایجاد کردند منتشر کردی. پس این راهم منتشر کن طرح خیانت بار ایجاد سازمان ملی اقامت ( مهاجرت ) در مجلس در حال نهایی شدنه که در صورت تصویب, به بهانه سامان دادن به حضور افغانیها در ایران, علاوه بر امتیازاتی مانند تحصیل, بیمه, کارت بانکی, سیم کارت و... طبق ماده 23 و 24 اون به اتباعی که 7 سال یا بیشتر در این هستند اجازه خرید ملک داده میشه! یعنی میتونندصاحب خاک ایران بشند, افزایش مهاجرت به ایرن, یعنی فاجعه در آینده. سرچ کنید اطلاعات مربوطه موجوده
شهرداری و بازیافت بزرگترین حامی افغانستانی‌ها است.
آقایان مسولین آب کشور خشکی دریاچه هامون به میزان بسیار زیادی نتیجه تبخیر آب است
اینجانب چندین و چند بار اعلام کردم محصولی کاملا بی خطر برای محیط زیست و انسان و آبزیان ساخته ام که از تبخیر آب به میزان بسیار زیادی می کاهد، جای بسیار تاسف است که عملا بدنبال رفع مشکل نیستند، آیا بایستی با نماینده سیستان و بلوچستان و یا محمد حسن آخوند تماس گرفت که این تکنولوژی مورد استفاده دو طرف قرار بگیرد.
بک آدم با سواد دنیا دیده را رییس جمهور کنید قول میدهم مشکل آب و نان و مسکن مردم حل میشود
این بنده خدا توان علمی لازم را برای اداره کشور ندارند و هر چه بیشتر در این منصب بمانند خسارت بیشتری به کشور و مردم می‌رسد. وزرای ایشان هم متاسفانه بی تجربه و صرفا مدارج دکتری دارند
ما دفاع ازفلسطینوسرزمیناهاشان میکنیم روزی بشود که ماهم فلسطین جدید ازدست افغانیهایه مهاجر واشغال سر زمین ماشود بهوش باشید مسئولین همینا تمام دیپلوماتهای شمارا در افغانستان نکشتند
خارج ساختن کل افغانی ها نان خورهای مهمانهای ناخوانده شاید اجازه تنفس به مردم این خاک را بدهد. آب کم هم باشه مردم مدارا میکنند . مردم ما مردم نجیبند
از دادن حق آبه امتناع نکردند...در عوض پنج تا سرباز رو در سراوان کشتن
مستندات مهم نیست مهم اینه که پنج سرباز مرزی کشتن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان