بازدید 5585
۶
رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی:

هشت لایحه قوه قضائیه در انتظار تأیید مجلس / آخرین کمیسیونی که در مجلس تشکیل شد، کمیسیون حقوقی قضایی بود، چون در این کمیسیون پول نیست‌ / پول قوه قضائیه را باید رئیس جمهور بپردازد که همین امر استقلال قوا را تحت الشعاع قرار می‌دهد

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: ۱۷۰ راهکار داریم که بیش از ۵۰ راهکار آن نیاز به تغییر قانون و همت مقننین دارد. هشت لایحه مهم ما پشت در‌های مجلس شورای اسلامی مانده است؛ با این حال، مجلس اولویت‌های دیگری دارد؛ همانند شفافیت آرای نمایندگان مجلس. این شفافیت تا چه میزان به کیفیت آرای نمایندگان اثرگذار است؟
کد خبر: ۱۱۷۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴ 18 May 2023

۸ لایحه قوه قضائیه در انتظار تأیید مجلس/ آخرین کمیسیونی که در مجلس تشکیل شد، کمیسیون حقوقی قضائی بود  چرا که در این کمیسیون پول نیست‌/پول قوه قضائیه را باید رئیس جمهور بپردازد که همین امر استقلال قوا را تحت الشعاع قرار می‌دهد

 

تابناک _ نشست نقد و بررسی کتاب تغییر در حکمرانی قضایی با حضور حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی و امیرحسین حاجی زاده، مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی قضایی برگزار شد. 

ابراهیمی در آغاز این نشست اظهار کرد: این کتاب دارای دو وجه با اهمیت است. نگارش این کتاب سال ۹۷ آغاز شد که آن دوره مدیریت آیت الله لاریجانی است، هنوز دوره تحولی قوه آغاز نشده بود و این کتاب منجر به ایجاد جریان تحولی قوه قضائیه شد.

وی ادامه داد: این کتاب خاستگاه اولیه سند تحول قضایی است. در گذشته برنامه‌های توسعه قضایی داشتیم، اما آنچه امروز به عنوان اصلی‌ترین منشور سازمانی سند تحولی قوه قضائیه داریم، وام دار این کتاب است. اینکه یک کتاب خاستگاه تحول قوه قضائیه شود، بسیار مهم است.  

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: در نگاه اندیشه ورزی در جامعه نخبگانی کشور با یک چالش و آسیب مواجه هستیم. باتوجه به اینکه اندیشکده‌ها مساله محور هستند، بسیاری اوقات اندیشمندان دچار سرخوردگی می‌شوند، این سرخوردگی ناشی از این است که تلاش و فعالیت آن‌ها در کجا ظهور و بروز خواهد داشت، در ایران با پدیده با ناامیدی اندیشکده‌ها مواجه هستیم.  

وی ادامه داد: کتاب تغییرات حکمرانی قضایی طی دو سال منجر به تحول شد. یک تفکر اندیشه ورزی می‌تواند ظرف مدت کوتاهی جامه عمل بپوشد. این کتاب ناظر به واقعیت است.  

حجت الاسلام ابراهیمی درباره نقاط قوت و ضعف این کتاب گفت: یکی از نقاط مثبت این کتاب این که بر اساس واقعیت نگاشته شده است.  

وی افزود: یکی از نقاط حکمرانی‌ها این است که شروع نقاط تحولی آن‌ها از مساله‌ها نیست بلکه از الزامات است. در کشور ما نیز بار‌ها با این پدیده روبه رو و ایدئولوژی زده هستیم. مهمترین امتیاز این کتاب، مساله محوری است. پیش از اینکه جریان تحولی در قوه قضائیه شکل گرفته شده باشد، این کتاب نگاشته شده است.  

در ادامه این جلسه حاجی‌زاده عنوان کرد: از سال ۹۵ تا کنون اقدامات قوه قضائیه را رصد می‌کنیم. اصل سند تحول قوه قضائیه سبب شد قوه قضائیه از حاشیه به کانون توجه نخبگان، اهالی رسانه و مردم کشیده شود. مصداق آن قانون چک است.

وی ادامه داد: پیش از تصویب قانون چک، حجم چک‌های برگشتی حدود ۱۶ درصد چک‌های صادر شده بود که بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده بود. از سال ۹۷ با تصویب قانون چک، این معضل برطرف شد و بر اساس آمار بانک مرکزی، ۶۰ درصد میزان چک‌های برگشتی با تصویب این قانون کاهش پیدا کرده است.  

وی افزود: قوه قضائیه در اجرای قانون چک پیشتازتر از بانک مرکزی بود. در گام نخست رسیدگی به پرونده‌های چک از دو سال به دو ماه کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بانک مرکزی پس از دو سال توانست سامانه صیاد را راه اندازی کند.  

حاجی زاده با اشاره به طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی گفت: سرنوشت مثبتی برای این سند پیش بینی نمی‌کنیم.  

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی با بیان اینکه نگاه غیرمساله شناسانه یک دستگاه به رخوت می‌رساند، گفت: در پدیده‌ای همانند اسناد عادی، نحوه برخورد به این پدیده چه بود؟ پیش از نگاه تحولی گفته می‌شود، اگر معاملاتی داریم که منجر به فروش مال غیر و کلاهبرداری می‌شود، باید اطلاعات حقوقی مردم افزایش پیدا کند؛ از همین روی، قوانینی همانند قانون پیش فروش آپارتمان مطرح و برای افزایش اطلاعات حقوقی مردم فیلم ساخته شد. آیا با انجام این اقدام، پرونده‌های مربوط به اسناد عادی کاهش پیدا کرد؟  

وی ادامه داد: با نوسانات اقتصادی پرونده‌های ناشی از اسناد عادی افزایش پیدا می‌کند. قوه قضاییه چرایی افزایش پرونده‌های یک حوزه را پیدا نمی‌کند بلکه برای آن شعبه ویژه و اختصاصی راه اندازی می‌کند.  

حجت السلام ابراهیمی بیان کرد: اعتبار اسناد عادی منجر به شکل گیری پرونده می‌شود. از همین روی، مسکن‌هایی برای این مشکل تجویز شد؛ همانند تسهیل فرایند ثبت رسمی، اما درمان قطعی این معضل بی اعتبار ساختن اسناد عادی است. مابقی راه‌ها مسکن‌های موقت است. کتاب تغییر در حکمرانی قضایی مساله‌های موجود در قوه قضاییه را با یک نگرش جدید نگاه کرد.  

وی ادامه داد: بی اعتبار سازی اسناد عادی مستلزم تغییر قانون است. ۱۷۰ راهکار داریم که بیش از ۵۰ راهکار آن نیاز به تغییر قانون و همت مقننین دارد. هشت لایحه مهم ما پشت در‌های مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. مجلس اولویت‌های دیگری دارد؛ همانند شفافیت آرای نمایندگان مجلس. این شفافیت چه میزان به کیفیت آرا اثرگذار است؟  

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: آخرین کمیسیونی که در مجلس تشکیل شد، کمیسیون حقوقی قضایی است، چون در این کمیسیون پول نیست. این کمیسیون می‌تواند حکمرانی قضایی را تغییر دهد و کسب و کار مردم را ارتقا داد.  

وی ادامه داد: بودجه و منابع انسانی قوه قضائیه معضلی است که هیچ گاه ویژه بررسی نشده است. پول قوه قضائیه را باید رئیس جمهور بپردازد که همین امر استقلال قوا را تحت الشعاع قرار می‌دهد. زیرساخت‌های آی تی قوه قضائیه بسیار قدیمی و نیازمند به روز رسانی است.  

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موانع تحول، مدیریتی است. برخی از مدیران قوه قضائیه قاضی هستند، لزوما یک قاضی، مدیر خوبی نیست، که این امر صرفا در قوه قضائیه نیست و در مابقی وزارتخانه‌ها نیز شاهد این موضوع است.  

وی افزود: قضات و حقوقدانانی که نگرش سیستمی دارند، یکی از رویش‌هایی است که شاهد آن هستیم.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
در کشورهایی که دادگستری آن کاملا مستقل است ، شفافیت ، مبارزه با فساد به خوبی عمل می‌شود.
وقتی بودجه قوه قضائیه از سوی دولت تامین می‌شود،
آیا می‌توان به برخورد با مسئولان دولتی خاطی امیدوار بود ؟؟؟
پاسخ ها
سوت زن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
سلام وقت بخیر.

مدتی است که صاحبان کارخانجات آرد ،خوراکدام و طیور در سراسر کشور،پوسته برنج آسیاب شده،بنام سبوس برنج دوکوب که دقیقا شبیه سبوس گندم است،تفاوت قیمتی حدود پنج هزارتومنی در هرکیلو دارد، را بجای سبوس گندم اصلی،بخورد دامداران و مرغداران میدهند.

بارها این گزارشم رو از طریق جهاد و دامپزشکی و‌......سایتها اطلاع رسانی نمودم،متاسفانه تا به حال نتونستم جوابی دریافت نمایم.

مطمئنن از طریق سایت وزین شما،پاسخ دندان شکنی دریافت خواهم نمود.


باسپاس از شما،سوت زن در فساد هستم، با سوت شکسته.
رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی ، در مورد حکم اعدام تجدید نظر کنید !!!!!
اعدامها را متوقف کنید !!!!
پول قوه قضائیه را باید رئیس جمهور بپردازد که همین امر استقلال قوا را تحت الشعاع قرار می‌دهد!!!!!!!!!!
عجب

به جای پت و پهن تر کردن قوه و افزایش زندانیان و ... قوه رو کوچک کنید اونوقت بودجه تون کمتر میشه
دایره جرم رو اونقدر گل و گشاد کردید که همه مردم ایران به نوعی مجرم هستن دایره جرم و جنایت رو کوچک تر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
دمت گرم
همین جمله نشان می دهد که نمایندگان چقدر انقلابی و پاکدست و دور از مادیات هستند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار