بازدید 19957
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

اعلام نتایج اولیه انتخابات ترکیه/سقوط آرای اردوغان و افزایش احتمال رفتن انتخابات به مرحله دوم/قلیچداراوغلو: امشب نمی خوابیم

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از صبح امروز در سراسر این کشور آغاز شد. انتخاباتی که نگاه ها و توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است و می تواند سرنوشت و آینده ترکیه را با تحولات و تغییرات عمده ای همراه کند. در یک سو، رجب طیب اردوغان قرار دارد که استیلای قدرت خود در صحنه سیاست ترکیه تلاش می کند و در طرف مقابل، «کمال قلیچداراوغلو» شانس خود برای به زیر کشیدن اردوغان را به رای مردم گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵ 14 May 2023

صف آرایی «کمال» در برابر «سلطان»؛ کدامیک پیروز می شود؟/

بین الملل تابناک: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از صبح امروز در سراسر این کشور آغاز شد. انتخاباتی که نگاه ها و توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است و می تواند سرنوشت و آینده ترکیه را با تحولات و تغییرات عمده ای همراه کند. در یک سو، رجب طیب اردوغان قرار دارد که استیلای قدرت خود در صحنه سیاست ترکیه تلاش می کند و در طرف مقابل، «کمال قلیچداراوغلو» شانس خود برای به زیر کشیدن اردوغان را به رای مردم گذاشته است.

قلیچداراوغلو: امشب نمی خوابیم
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۴۶

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: "ناظران صندوق های رای و مقامات حزبی حاضر در همه شعب و مراجع انتخاباتی هرگز نباید از جایی که هستند خارج شوند. ما امشب نمی خوابیم، مردم من."

قلیچداراوغلو در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: بازی ای که با حدود ۶۰ درصد در اعلام نتایج شروع شده بود، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. به شورای عالی انتخابات ترکیه هشدار می‌دهم که شما باید در استان‌ها اطلاعات انتخابات را وارد کنید.

قلیچداراوغلو: امشب نمی خوابیم
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۴۶

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: "ناظران صندوق های رای و مقامات حزبی حاضر در همه شعب و مراجع انتخاباتی هرگز نباید از جایی که هستند خارج شوند. ما امشب نمی خوابیم، مردم من."

قلیچداراوغلو در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: بازی ای که با حدود ۶۰ درصد در اعلام نتایج شروع شده بود، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. به شورای عالی انتخابات ترکیه هشدار می‌دهم که شما باید در استان‌ها اطلاعات انتخابات را وارد کنید.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه تا این لحظه 
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۱۱
 
 
عدالت و توسعه: ۲۶۸ کرسی
حزب حرکت ملی: ۵۲ کرسی
حزب جمهوری خلق: ۱۶۸ کرسی
حزب خوب: ۴۶ کرسی
حزب چپ سبز: ۵۹ کرسی
سقوط آرای اردوغان
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۹

 

با شمارش 90.61 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شمارش آرای رجب طیب اردوغان کاهش بیشتری یافته و به 49.86 درصد آرا رسیده است. آرای قلیچدار اوغلو نیز به صورت تدریجی در حال افزایش بوده و به 44.38 درصد آرا رسیده است.

احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بسیار بالا خواهد بود.

آرای اردوغان به زیر 50 درصد کاهش یافت
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۸

 

پس از شمارش89.24 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شمار آرای رجب طیب اردوغان به 49.94 درصد کاهش یافت. قلیچدار اوغلو، رقیب اردوغان نیز توانسته 44.3 درصد آرا را بدست بیاورد.

 افزایش احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۲:۰۷

 

با شمارش 84.32 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان توانسته است 50.2 درصد آرا را بدست بیاورد و در صورتی که در ادامه، تعداد آرای وی به زیر 50 درصد برسد، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد.

فاصله 11 درصدی اردوغان و قلیچدار اوغلو
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۰:۴۲

 

پس از شمارش 41.83 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 52.55 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو 41.55 درصد آرا را کسب کرده است.

 

احزاب مخالف با اردوغان: «آناتولی» فریبکاری می‌کند
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۰:۴۱

سخنگویان احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه یکشنبه شب خبرگزاری دولتی این کشور  را به فریبکاری در انتشار  نتایج انتخابات متهم کردند.

به گزارش وبگاه «بیانت» سخنگوی حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در نشست خبری مدعی شد که خبرگزاری «آناتولی» با فریبکاری و دست بردن در رای مردم نتایج انتخابات را منتشر می‌کند.

خبرگزاری آناتولی لحظاتی قبل پس از شمارش ۴۱.۸۳ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه  اعلام کرد که  اردوغان ۵۲.۵۵ درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی او  ۴۱.۵۵ درصد آرا را کسب کرده است.

 به گزارش بیانت، سخنگوی حزب «دموکراتیک خلق‌ها نیز گفت: «مردم تلاش می کنند اطلاعات را از یک منبع واحد به دست آورند اما انگار تنها خبرگزاری آناتولی تنها منبع است. با این حال، ما می‌دانیم که این خبرگزاری هیچ اطلاعاتی را در میدان جمع آوری نمی‌کند و تمام اطلاعات را از شرکای دولتی به دست می‌آورد. به اظهارات و داده های آنها اعتماد نکنید. ما از مردم می خواهیم  به اظهارات و داده‌های ما و احزاب مخالف اعتماد کنند.»

شهردار استانبول نیز در واکنش به نتایج انتخابات ترکیه مدعی شد که  قلیچدار اوغلو رئیس جمهوری بعدی ترکیه است . «اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول گفت: «طبق آماری که در اختیار دارم «قلیچدار اوغلو» رئیس جمهور بعدی ترکیه است.»

«سنان اوغان» نامزد سوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است که بر اساس نظرسنجی‌ها شانس زیادی برای رسیدن به قدرت ندارد. 

برخی منابع رسانه‌ای نیز در این زمینه نوشتند که منابع ترکیه‌ای  همچنان  نتایج متناقض شگفت انگیزی ارائه می‌دهند.

شهردار آنکارا: طبق اطلاعاتی که دارم قلیچدار اوغلو پیشتاز است
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۰:۴۰

«منصور یاواش» شهردار آنکارا مدعی شد بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، «قلیچدار اوغلو» نامزد مورد حمایت وی، پیشتاز انتخابات است.

شهردار استانبول: قلیچدار اوغلو رئیس جمهوری بعدی ترکیه است
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۲۰:۴۰

«اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول گفت طبق آماری که در اختیار دارم «قلیچدار اوغلو» رئیس جمهور بعدی ترکیه است.

قلیچدار اوغلو در حال کاهش فاصله خود با اردوغان
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۹:۲۲

در حالی که 30.15 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده، قلیچدار اوغلو توانسته 40.42 درصد آرا بدست بیاورد. اردوغان نیز با 53.62 درصد آرا همچنان پیشتاز انتخابات است.

اردوغان و قلیچداراوغلو دو نامزد رقیب انتخابات ترکیه آرای خود را در صندوق رای ریختند
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۴:۳۱

 "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف "ملت" موسوم به احزاب ششگانه دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آرای خود را در دو صندوق مجزای رای ریختند.

 اردوغان هنگام حضور در شعبه و دادن رای به خبرنگاران گفت: روند اخذ آرای مردم ترکیه از صبح امروز بدون حادثه و بدون هیچ مشکلی آغاز شده و امیدوارم نتیجه آن برای ترکیه و دموکراسی مفید باشد.

وی که به همراه همسر خود در محله اوسکودار استانبول پای صندوق های رفته بود، افزود: برگزاری انتخابات در مناطق زلزله زده برای ما خیلی مهم بود و خدا را شکر که آنها هم از حق خود برای مشارکت در انتخابات استفاده کردند و در آنجا هم مشکلی گزارش نشده است.

کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت مخالفان اردوغان نیز به همراه همسر خود با حضور در یک شعبه رای در شهر آنکارا رای داد.

وی هنگام دادن را در شعبه به خبرنگاران حاضر گفت: "خیلی دلم برای دموکراسی تنگ شده بود. همه ما دلمان برای با هم بودن تنگ شده بود. من خیلی دلتنگ در آغوش گرفتن مردم بودم. امیدوارم بهار به این کشور بیاید و بهار همیشه ادامه داشته باشد. "

این دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دیروز در آخرین اقدام تبلیغاتی و نمادین خود با رفتن به دو مکان متفاوت نشان دادند که در چه مسیری گام بر می دارند.

دیشب کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و جریان اپوزیسیون به همراه رهبران احزاب و یاران انتخاباتی خود به آرامگاه مصطفی کمال(آتاتورک) بنیانگذار «ترکیه نوین» رفت ولی رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور به همراه هواداران خود در شهر استانبول به مسجد ایاصوفیه رفت و نماز مغرب خود را در آن مکان به جای آورد.

چرا انتخابات ترکیه در داخل و خارج این کشور اهمیت دارد؟
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۴:۲۸

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی تحلیلی به انتظارات و اهداف غربی‌ها از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پرداخت و استراتژی حمایتی اتحادیه اروپا از ائتلاف مخالفان را تلاش برای بازگرداندن آنکارا به آغوش غربی دانست. نیاز غرب به اتحاد سیاسی با ترکیه در مناطق مهم جهان، تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن به جای چین و همچنین دورکردن آنکارا از محور مسکو-تهران مهم‌ترین دلایل غرب برای تغییر دولت در این کشور هستند. مشروح این موضوعات و دلایل در ادامه آمده است:

چرا انتخابات ترکیه در داخل و خارج این کشور اهمیت دارد؟

در واقع انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از نظر داخلی و خارجی تعیین‌کننده تلقی می‌شود و این به دلایل متعددی برمی‌گردد که به طور خلاصه می‌توان به شرح زیر به آن‌ها اشاره کرد:

اول: این انتخابات آزمون مهمی برای «رجب طیب اردوغان» است، کسی که بیش از دو دهه در قدرت بوده است؛ زیرا او توانسته است حکومت خود را عمدتاً از طریق ترکیبی از تاکتیک‌ها حفظ کند. تاکتیک‌هایی که طیف وسیعی از چنگ آهنین او بر قدرت و حمایت مردمی از او را شامل می شود، اگرچه محبوبیت او اخیراً رو به کاهش بوده است. بر اساس گزارش وب سایت ترکیه‌ای تی وی پی ورلد، نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که «کمال قلیچداراوغلو»، نامزد ائتلاف مخالف، با کسب ۴۹.۳ آراء از ۴۳.۷ درصد از اردوغان پیشی گرفته است.

دوم: نتایج این انتخابات پیامدهای عمده‌ای بر منافع قدرت‌های بزرگ از جمله غرب و روسیه در منطقه از جمله در مسائل انرژی و امنیت خواهد داشت.

سوم: این انتخابات قطعا بر روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت. در حالی که اردوغان گاهی اوقات با متحدان غربی ترکیه در تضاد بوده است، اما ثابت کرده که یک شریک ارزشمند است؛ نه تنها در مسائل امنیتی منطقه، مانند ارائه پهپاد به اوکراین و بستن تنگه‌های ترکیه، بلکه تا حدودی در مدیریت بحران‌های گسترده‌تر، مانند بحران مهاجران در اروپا (۲۰۱۶-۲۰۱۷) و قرارداد اخیر غلات اوکراین، موفق بوده است.

چهارم: غرب خط بازگشت به سوی اردوغان را در صورت پیروزی او حفظ می‌کند، در حالی که تمایل آشکار خود را به مخالفان ترکیه، که امید زیادی به جانشین‌شدنشان برای اردوغان دارد را، مخفی نمی‌کند. مخالفان اگر در انتخابات پیروز شوند، قادر به معکوس کردن مسیر اقتصادی و ژئوپلیتیکی ترکیه به سمت صف اروپایی و آتلانتیک خواهند بود؛ وضعیتی که مشابه مرحله قبل از اردوغان بود. آن زمان هم آنکارا رویکرد سیاسی مبتنی بر چانه‌زنی و باج‌خواهی را دنبال می‌کرد و گاهی هم با روی آوردن به مسکو، پکن و تهران علیه متحدان غربی و آمریکایی خود شورش می‌کرد. توسعه همکاری بزرگ ترکیه با این کشورها،  به دلیل نیات رئیس جمهور ترکیه و رفتارهای مغایر با سیاست های آن‌ها، باعث بیگانگی آنکارا هم با بروکسل و هم با واشنگتن شد.

آیا واقعا غرب پیروزی مخالفان را ترجیح می‌دهد؟

غرب بر این باور است که ترکیه در صورت احیای اقتصادی، می‌تواند به سادگی به شریک مهمی برای آن تبدیل شود؛ به ویژه که به گفته کارشناسان، غرب به دنبال بازگرداندن وابستگی خود به چین و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود است. این به نوبه خود ما را به این نتیجه می‌رساند که هم اروپا و هم ایالات متحده علاقه‌مند هستند که ترکیه رویکردش را تغییر دهد. علاوه بر این، آنکارا در گذشته از اروپا سود برده و هنوز هم می‌برد. این امر با توافق تجارت آزاد در سال ۱۹۹۵ با اتحادیه اروپا نشان داده شد که منجر به هماهنگی چارچوب نظارتی ترکیه تا حدی با قوانین اروپایی شد.

بیش از آن، ترکیه به عنوان یک اقتصاد بزرگ و یک قدرت منطقه‌ای در مجاورت اروپا دیده می‌شد. این کشور دارای پایگاه تولید صنعتی گسترده، فضای تجاری توسعه یافته و نیروی کار توانمند و تحصیلکرده است. علاوه بر این، ترکیه یک صادرکننده کالاهای کشاورزی و همچنین کشور پیشرفته‌ای در انرژی‌های تجدیدپذیر بود و اخیراً شروع به تولید خودروی برقی خود کرده است.

به همین منظور، مجله اقتصادی-سیاسی «اکونومیست» در سال ۲۰۱۰ نوشت: «ترکیه چیزهایی مانند مبلمان، ماشین، سیمان (بزرگترین صادرکننده جهان)، کفش، تلویزیون و پخش‌کننده دی‌وی‌دی می‌سازد. به یک معنا، می‌توانیم آن را «چین اروپایی» بنامیم.

اما صبر کنید، این آرزویی بود [یعنی عنوان چین اروپایی] که برآورده نشد. ترکیه زمانی شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. اما امروز در همه شاخص‌ها نسبت به یک دهه قبل از درآمد سرانه به اندازه اقتصاد این کشور کاسته شده است. ترکیه در سال‌های اخیر به جای تبدیل شدن به چین اروپا، بیشتر و بیشتر شبیه آرژانتین اروپا شده است.

دلیل آن هم سیاست‌های اردوغان است که برای تحکیم قدرت خود تلاش کرد تا نهادهای مستقل را منحل کند و مردانی را که از او حمایت می‌کنند در تمام مراکز سازمانی کشور قرار دهد. مهم‌تر از همه، اتکای بیش از حد آن به هزینه‌های کلان دولت برای حفظ اقتصاد است. بنابراین، ترکیب این عوامل در طول زمان منجر به فرار عظیم مغزها، از دست دادن اعتماد سرمایه گذاران و تورم شدید شد.

غرب برای بازگرداندن آنکارا به آغوش خود، به مخالفان متکی است

ترجیح غرب برای پیروزی اپوزیسیون ترکیه به این موضوع مربوط می‌شود که علی‌رغم کار دشوار اقتصادی، فرصتی برای بازگشت مجدد آنکارا به سوی غرب است. باید اذعان کرد که ترکیه پس از انتخابات با طوفان‌های شدید اقتصادی مواجه خواهد شد. در نشست ماه گذشته صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن صحبت‌های زیادی در مورد تغییر احتمالی دولت مطرح شد. در این باره، یکی از نمایندگان صندوق‌های تامین بین‌المللی پول، نتیجه بررسی‌ها را اینگونه خلاصه کرد: «اگر اردوغان برود، ترکیه بزرگترین معامله سال خواهد بود».

بر این اساس، اقتصاددانان غربی فاش می‌کنند که کمک و پول کلان تنها در کوتاه‌مدت به آنکارا کمک می‌کند؛ با این حال، در نهایت، دولت قلیچداراوغلو نیاز به بازسازی عمیق اقتصاد ترکیه دارد. اقتصاددانان وابسته به اتحاد قلیچداراوغلو، مانند وزیر دارایی سابق «علی باباجان» نیز متوجه شده‌اند که برای دستیابی به ثبات در بازارها، ترکیه باید روند «اردوغان‌ها» را معکوس کرده و به حکومت اقتصادی قابل پیش‌بینی و مبتنی بر قوانین پایبند باشد.

ناظران اقتصادی از اینجا و برای رسیدن به این هدف، چشم‌انداز بلندمدت اقتصادی باید مبتنی بر صنعتی شدن را راهکار رشد اقتصاد ترکیه معرفی می‌کنند. از آن‌جایی که اقتصادهای ایالات متحده و اروپا به دنبال «ریسک زدایی» از اتکای بیش از حدشان به چین هستند، مشاوران قلیچداراوغلو در اینجا فرصتی را برای ترکیه احساس می‌کنند تا کاری را که چین برای چندین دهه انجام می‌دهد، انجام دهد؛ کاری شامل: حمایت از نوآوری و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده و سازماندهی مجدد پایگاه صنعتی آن برای همسویی با نیازهای بازارهای غربی.

بر این اساس، برخی صداهای حمایتی آمریکایی و اروپایی [از سیاستمداران گرفته تا کارشناسان] خواستار احیای مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا شده‌اند؛ اتحادیه‌ای که همواره عضویت ترکیه را رد کرده است. اگرچه، بنا به اعتراف خود اروپایی‌ها، به طور منظم اصلاحات اقتصادی و سیاسی را اجرا می‌کند؛ بر همین اساس است که دولت آنکارا توافقنامه تجارت آزاد قدیمی بین ترکیه و اتحادیه اروپا را مداوم به‌روز می‌کند.

مقامات ترکیه: هیچ رویداد امنیتی تا کنون رخ نداده است
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۴:۲۷

مقامات ترکیه می‌گویند که تا این لحظه از برگزاری انتخابات، هیچ رخداد امنیتی خاصی در هیچ یک از حوزه‌های رای گیری رخ نداده است.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت 8 صبح به وقت محلی در سراسر ترکیه آغاز شده و تا ساعت 17 ادامه خواهد داشت. 

یک مقام پلیس ترکیه به خبرگزاری تاس گفته، «اوضاع در همه جا آرام است. تا کنون هیچ رویداد خاصی گزارش نشده است..»

درحالیکه نظرسنجیهای انتخاباتی حاکی از رقابت نزدیک «رجب طیب اردوغان» با رقیب خود «کمال قلیچدار اوغلو» از ائتلاف ملت و فضای به شدت دو قطبی است، وقوع رویدادهای امنیتی می‌تواند انتخابات را شدیدا تحت الشعاع قرار دهد.

اما خبرنگاران میدانی حاضر در ترکیه می‌گویند که برای مقابله با اختلالات امنیتی، تدابیر ویژه در حوزه‌های رای گیری تشدید شده است.

بازداشت مؤسس شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی اوراسیا
۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۱۴:۲۶

 منابع رسانه‌ای ترکیه از بازداشت ۱۲ فعال در ترکیه به اتهام انتشار اسناد و عکس‌های جعلی درباره «محرم اینچه» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه خبر دادند.

محرم اینچه، (پنجشنبه، ۱۱ مه) در اقدامی شوکه‌کننده، از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کناره‌گیری کرد. امری که می‌تواند موضع «کمال قلیچداراوغلو» رقیب اصلی «رجب طیب اردوغان» را در انتخابات تقویت کند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته، درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، ۱۲ نفر از جمله «کمال اوزکیراز» موسس شرکت تحقیقات و نظرسنجی اوراسیا دستگیر شدند. شرکت تحقیقاتی اوراسیا یکی از مهمترین شرکت های نظرسنجی در ترکیه دستگیر شدند. 

دلیل بازداشت این افراد، شکایت محرم اینچه از آن‌ها به اتهام اشتراک‌گذاری اسناد و تصاویر جعلی است. امری که باعث شده، اینچه مجبور به کناره‌گیری از نامزدی ریاست‌جمهوری شود. 

به اعلام رسانه‌های ترکیه، این نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اعتبار شرکت نظرسنجی اورآسیا را که در تمامی نظرسنجی‌ها پیروزی «کمال قلیچدار اوغلو» را پیش بینی می‌کرد، زیر سوال برد و در پی صدور حکم قضایی، کمال اوزکیراز بازداشت شد.

مردم ترکیه امروز از میان سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه و ۶۰۰ نفر را نیز به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور انتخاب می کنند.

مردم ترکیه در رقابت حساس شکل گرفته امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر را به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور خود انتخاب می کنند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت ها انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، حداقل ۱۷ حزب سیاسی ترکیه به صورت مستقل و یا در قالب ائتلافی در جریان بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس، به پارلمان این کشور راه می یابند.

احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷، احزاب کوچکی که نمی توانند از حد نصاب هفت درصد عبور کنند، از طریق ائتلاف با احزاب دیگر، امکان حضور در مجلس را دارند و بر این اساس، در پایان انتخابات حداقل ۱۷ حزب وارد مجلس خواهند شد و این تعداد ممکن است افزایش یابد.

در دوره قبلی انتخابات ترکیه، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

در برگه رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قبل از اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده، نام چهار نامزد درج شده و شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که آرای ثبت شده به نام هر نامزد و حتی نامزد انصراف داده هم شمارش شد و معتبر تلقی خواهد شد.

در برگه رای بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه، نام ۲۴ حزب در قالب مستقل و یا ائتلافی جای گرفته و علاوه بر این، ۱۵۱ نامزد مستقل و انفرادی هم در صحنه رقابت حضور دارند که شهروندان ترکیه می توانند نام آنها را در محل تعیین شده درج کنند.

بررسی فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ۱۶ نفر از اعضای کابینه اردوغان در شهرهای مختلف این کشور نامزد انتخابات پارلمانی شده‌اند.

همچنین در این رقابت‌های انتخاباتی، حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها نیز که در مجلس کنونی ترکیه ۶۷ کرسی دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود، به خاطر بیم از انحلال، فهرست انتخاباتی خود را در قالب حزب چپ و سبزها معرفی کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای می دهند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای می روند.

رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور برای اخذ آرای بیش از ۳.۵ میلیون تبعه ترک ساکن در خارج از این کشور، دو هفته پیش آغاز و پنج روز پیش نیز به پایان رسید و در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج، در این انتخابات شرکت کردند و آرای اخذ شده در ۷۳ نمایندگی سیاسی خارجی و در ۱۵۶ نقطه از جهان به داخل این کشور منتقل شده و همزمان با پایان انتخابات امروز در داخل، شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، آرای معتبر اخذ شده از شهروندان این کشور در خارج، با توجه به تناسب تعداد آرای کسب شده توسط احزاب در استان‌های ترکیه توزیع خواهد شد؛ با توجه به اعلام انصراف محرم اینجه یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری که نام او در برگ آرا درج شده است، جزو آرای باطله محسوب خواهد شد.

بنا به اعلام این نهاد، اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
با شکست ارودغان یکی از فاسدترین حکومت های منطقه که دست به هرگونه عملیات کثیف از پولشویی تا قاچاق نفت دزدی سوریه و باج گیری از همسایه ها و ادعای اصالت و تسلط نژادی و دیکتاتوری و دروغ به زباله دان خواهد افتاد. البته دولت آینده شان از این بهتر نخواهد بود. نرکیه کمینگاه اراذل و اوباش و زورگیران است و حواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
چاره شما، تشت آب سرد است
صادق
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
زنده باد ترکیه
ناشناس
| Austria |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
شما به استناد کدام مدرک متقن، این همه تهمت های سریالی را متوجه آقای اردوغان کرده اید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
ابن آقا چرا فکر می کند کشور ما وضعیت بهتری را دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
فقط اگر کسی کور نباشد یا خود را به کوری نزده باشد و فقط نگاه کند مدرک لازم نیست. با چشم دیده میشه! ایرانی‌هایی که نان ایران را می‌خورند و پان‌ترکند را جز خائن و عوضی چیز دیگری نمی‌توان خواند.
یوسف از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
شما فعلا برو تو صف مرغ منجمد وایسا بعد به تاریخ ۲۵۰۰سالت افتخار کن
ناشناس
| Canada |
۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ارزوی اکثر مردم ایران سقوط سلطنت اردوغان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
پان ترکیسم ایرانی در حالی که می‌بینند نزدیک به نیمی از مردم ترکیه به اردوغان رای نداده اند کماکان وی را سرور دنیا می‌دانند و ایران ستیزی را بستر حرکت خود قرار می‌دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
زنده باد کدخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
به استناد کشتار کردهای ترکیه و سوریه و هزاران زندانی باسم کودتاچی
اردوغان دیکتاتوری است همچون بقیه دیکتاتورها
احتمال اینکه به باخت تن نده هست
هر کدام از این دو نفر رییس جمهور شوند، ترکیه با سرعت و قدرت تمام به پیشرفت ادامه خواهد داد
تا کور شود هرآنکه نتواند دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
شما کی هستی؟تکلیف خودتو مشخص کن
اردوغان کم کم داشت ترکیه را به مستعمره روسیه تبدیل میکرد تا ادامه دیکتاتوری خود را تضمین نماید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
اردوغان هم روسیه رامدیربت میکردوهم‌امریکاوغرب را اویک مسلمان باغیرت است که مصالح هم کیشانش رابهمه چیزبرترمیداندوبرای همین است که دشمنان مسلمانان ازایشان بشدت دلخورند که حتی ردپایشان‌در همین کامنت هادیده میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
و تو جناب پانترک حتی جرات نداری با پرچم واقعی بیای و ماله کشی کنی!!
به نظرم بی حجاب های بالای ۳۵ سال بابد عقیم بشن چون بچه دار که نمیتونن بشن دیگه فقط فساد اخلاقی رو گسترش میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
خسته میشی ، درگیری های ذهنیت رو معطوف چیزهای دیکه کن
دکتر مجانین بی درمان وطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
قرصاتو بخور با ساندیست بخور بعد رو یخ بشین
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
بهتر خودت عقیم شی تا تحریک نشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
تو خودت عقيم بشي به نفع بشريته
نوریه اسری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
من تو ۴۲ سالگی مادرم به‌دنیا اومدم.
اردوغان با اینکه بده اما از اون یکی بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
اردوغان بهترین رهبر ترکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اردوغان گذشته از دیکتاتوری مطلق که سیستم نسبتا دموکراتیک ترکیه اجازه تقلب گسترده را از وی گرفته و در حال حاضر ۵۰ درصد مردم ترکیه فارغ از هر قوم و مذهبی ایشان راشایسته رئس جمهوری نمی دانند و صمنا ایشان و علیف از معدود رهبران کشورهای ترک زبان هستند که خود ترک نیستند و پان ترکیسم این پارادوکس را حل نماید .
در هر صورت قوم گرایی در بخشی کوچکی از مردم جا خوش کرده است و ایرانیان در حال گذر از این مرحله هستند و انشالله با شعور جمعی بخشی از مطالبات قانونی اقوام از جمله آموزش زبان مادری در کنار زبان درسی ، سپردن امور به دست افراد بومی و رفع تبعیض ها که بیشتر در بستر کارشکنی پان ترکیسم امکان حل این مشکلات سلب گردیده است با درایت مسئولان و البته اولی تر خواست مردم برطرف گردد.
چرخش اقتصاد ترکیه به سمت تولید و برتری نسبت به ایران عزمی ساختار ی توسط کارگزاران و با حمایت مردمی ایجاد شده است. این در حالی است که این عزم نه در مردم و نه در دولت ایران به طور جدی حاصل نشده است و دیدیم که که در طی ۸ سال اصلاحات که تنها دولت واقعی اصلاح مند ایران پس از انقلاب بوده است چگونه شاخص هاس اقتصادی رو به رشد بود و هدف گداری درست اقتصادی برای برتری در منطقه با رای مردم به معجزه در دو بار و حمایت ساختار مند ار خالص سازی در سطوح تصمیم ساز این وضعییت اقتصادی را پدید آورده است و اصلاح جز با تلاش و امید مردم میسر نخواهد بود. تغییرات و اصلاحات از پایین و مردم آرزویی که یک قرن دلسوزان این ملک در سر دارند و به امید این تحول بزرگ که دور از انتظار نیست.
هيچكدام براى ايران خوب نيستند
هو دو پان تركيسم هستند و دنبال احياى بازار بزرگ تركستان هستند
تركيه مشكل عظيم بدهكارى دارد و اردوغان نتوانسته كمك به كم كردن ان بكند و بهره بانك را تنزل داد به همين خاطر لير سقوط كرده است و وركود تورمى را ايجاد كرده و مردم را فقير كرده است
ايران با سياست خارجى اشتباه جاى خود را به دبى و تركيه داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
ایرانی های مقیم ترکیه و قبرس دوست دارن اردپغان رای نیاره چون معتقدن تورمشون بیشتر
میشه
اردوغان یک رهبر باهوش و مستقل است برای همین هم غرب تمایلی به پیروزی وی ندارد. قیلیچدار اوغلو یک فرد وابسته به غرب و در عین حال جاهل و فاقد شخصیت مستقل می باشد.پیروزی اردوغان هم به نفع ایران است هم به نفع آذربایجان و هم کل منطقه برعکس قیلیچدار اوغلو فقط منافع غرب را پاسداری می کند. انشاالله اردوغان پیروز بشود.
بازم مثل همیشه مش رجب برنده میشه!
اردوغان مسوول کشته شدن ۵۳ هزار نفر در زلزله ترکیه هست.
پاسخ ها
یوسف از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
آیا اردوغان زلزله را اختراع کرده یا اینکه شما انتظار داشتی او زلزله هایی که فقط 100پس لرزه بالای شش ریشتر داشتند کسی رو نمی کشت یا اینکه فقط تو این19 سال حکومت اردوغان تمام خانه ها ساخته شده و قبلا تو اون مناطق خونه ای نبوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
مسئول کشته های بم و رودبار کیه ؟
زنــــــــــــــــــــــــده باد اردوغااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
شهردار استانبول: قلیچدار اوغلو رئیس جمهوری بعدی ترکیه است

اینم شده حکایت اون بنده خدا در سال 88 !

هنوز 52 درصد آرا شمرده نشده طرف میگه رئیس جمهوری بعدی قلیچداره ! ماهم یه بنده خدایی داشتیم هنوز 60 درصد آرا رو نشمرده بودن میگفت رئیس جمهور شدم به من تبریک بگید

لابر فردا هم در ترکیه میخوان با اتکا به همین اراجیف بگن تقلب شده
تجزیه طلب های اردوغانی هجوم آورن اینجا ... ولی شما اردوغانی ها مطمئن باشید که آرزوی تجزیه ایران و جداکردن آذربایجان و تقدیم آذربایجان به اردوغان را به گور خوهید برد چون آذری ها اولین کسانی هستند که به موقعش ، استخوان های شما را خرد خواهند کرد
چیزیکه واضحه اینه که قدرت در دنیا، داره از سمت غرب میاد سمت شرق و قدرت های اول دنیا چین و روسیه و ایران خواهند بود!
ترکیه میتونه در این انتخابات وسط بازی کردن رو تموم کنه و بیاد به بلوک شرق
اگر مردم ترکیه، قلیچدار رو انتخاب کنند اشتباه بزرگی کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
برو فعلا قدرت تو صف نان و مرغ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
امیدوارم شما و از اینجا به بعد دیگه کامنت ها رو نمیخوانم ، خیالم راحت شد یک نفر بالاحره فهمید سناریو رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ایران اول مشکل خرید یک عدد مرغ را که باید از قبل اطلاع بدی بعد برایت پیام موافقت با خرید مرغ اعلام شود را حل کند ابر قدرتی دنیا پیشکشش.
دست از دشمنی با ترکیه عزیز بردارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بیان اشکالات اردوغان به نطر شما دشمنی با ترکیه است . بیش‌از ۵۰ درصد مردم ترکیه با اردعان مخالف هستند فردی که دو قطبی شدید مذهب و دموکراسی را برای مردم ترکیه به ارمغان آورد. اتفاقا بسیاری از افراد ایران و از جمله آدری زبانان تمایل به دوستی مردم ایران ک منطقه و به ویزه با ترکیه و آذربایجان دارند ولی دو رهبر دیکتاتور با طرح مسائل برتری نژادی و تهدید مستقیم ایرانیان به شورش و تجزیه راه را بر هرگونه دوستی و اتحاد بسته اند و جمع کوچکی با سرو صدای پرچمداری این جریان را بر عهده دارند و از ملیت فقط سرسپردگی به افرادی که برایشان پشیزی ارزش قائل نیستند آموخته اند و حاصر هستند در ایران ستیزی به هر ترفندی دست بزنند .
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ترکیه یا تورکیه حالا؟ :))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دست از دشمن تراشی الکی با کدخدای عزیز عالم بردارید
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
عزیز برای هرکسی وطن خودشه نه یک کشور دیگه آقای پان ترک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
کسی با ترکیه به مفهوم ملت ترکیه مخالف نیست ما مخالف اردوغان دیکتاتور هستیم که دو دهه در حال سرکوب دگر اندیشان و کردهاست.
ترکیه با اجرای طرح گاپ و سدسازی های گسترده به روی دجله و فرات و بستن آب به روی عراق و سوریه ، یکی از عوامل اصلی شورش های عراق و سوریه بود .. استارت شورش های سوریه بخاطر خشکسالی و کمبود آب ناشی از آبگیری سد آتاتورک و محدود شدن ورود آب به سوریه زده شد .. متاسفانه ترکیه ی اردوغان در حال جنگ با سلاح آب با همسایگان خود است و قصد دارد آنها را نابود کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اردوغان بی مغز بیسواد با اجرای پروژه گپ موجب زمین لرزه اخیر ترکیه و سوریه شد و مسئول جان ۱۰۰ هزار نفر کشته شده بیگناهاست اردوغان با دستکاری خود در طبیعت موجب نابودی محیط زیست انسانی و جانوری در عراق و سوریه شد و حتی مسئول پدیده گرد و غبار در منطقه ترکیه است
تا قبل از اردوغان ترکیه وابستگی عمیقی از منظر اقتصادی به اروپا و آمریکا داشت . اردوغان این سد را شکست . میزان سرانه درامد هر نفر در ترکیه به نسبت بیست سال پیش بیش از دو برابر رشد پیدا کرده . صادرات ترکیه در این مدت بیش از سه برابر قبل شده . نفوذ ترکیه در اوراسیا و آفریقا به شدت رشد یافته .
اردوغان با هر ترفندی رای را خواهد برد
ترکیه بدون نفت گاز به سرعت در حال پیشرفت هست شما هم دنبال گیر دادن به حجاب شماها کجا ترکیه کجا با اینکه ترک نیستم دهنتون را بشوید و اسم ترکیه را بیاورید
هیچکدوم از کاندیدا ها نباید بخوابن . وگرنه ممکنِ رای ها برگرده . دیدم که میگم. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
کی با اسرائیل وامریکا وسعودی کشور سوریه را به خاک سیاه نشاند ؟ مهلقا خانم!!!! کی شریک دزداست ورفیق قافله؟ مهلقا خانم!!
اینایی که اومدن از اردوغان بد میگن احتمال بسیار زیاد ترکیه اخراجشون کرده یا لیر ترکیه داشتن سقوط کرده یاشهروندیشون جور نشده
بیدار شید داداش
قیلیچدار کار خوبی میکنی نمیخوابی
یادش بخیر آقای کروبی هم می گفت من تا ساعت شش صبح اول بودم تا اینکه رفتم خوابیدم آخر شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
خخخخ این غرب ذلیلا همینن
اردوغان طوری تقلب را برنامه ریزی کرده که بدور دوم بکشد تا حساسیتی برای تقلب نهایی بوجود نیاید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار