آیا بورس ۱۴۰۲ شبیه بورس ۱۳۹۹ است؟

در دو روز اخیر بورس به صورت سنگینی سقوط کرده است و بسیاری از سهامداران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اتفاقات سال ۹۹ در حال وقوع است؟ در گفتگو با حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که دلیل ریزش بورس ۱۴۰۲ مشابه بورس ۱۳۹۹ است؟
کد خبر: ۱۱۷۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴ 09 May 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در دو روز اخیر بورس به صورت سنگینی سقوط کرده است و بسیاری از سهامداران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اتفاقات سال ۹۹ در حال وقوع است؟ در گفتگو با حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که دلیل ریزش بورس ۱۴۰۲ مشابه بورس ۱۳۹۹ است؟

دلیل ریزش بورس ۱۴۰۲ مشابه بورس ۱۳۹۹ است؟

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه | بازار  سرمایه پس از هفته ها ثبت رشد ارزش، روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت وارد فاز اصلاح شد. هر چند نظر اکثریت بر اصلاح کوتاه مدت بازار است اما شیب و سنگینی اصلاح در رو روز اخیر سهامداران را با فوبیای برگشت به اتفاقات تاریخی سال ۹۹ مواجه ساخته است .

برای بررسی دقیق تر و بیشتر ضرورت دارد تا یکی از مولفه های اصلی خروج نقدینگی در سال ۹۹ را واکاوی کنیم.

حضور دولت به عنوان عرضه کننده سهام شرکت های بزرگ و پذیره نویسی پالایش یکم و دارایکم در کنار عرضه های شستا و صبا تامین، باعث شد تا حجم بالایی از نقدینگی از جیب اهالی بازار سرمایه در یک مسیر یک طرفه به سمت خزانه دولت سرازیر شود که خود به چالش کمبود نقدینگی و ریزش بزرگ در بورس انجامید.

ولی آنچه در دو روز اخیر و در هفته های گذشته در بازار مشهود بوده، گردش نقدینگی و سهام بین اهالی بازار می باشد و عرضه و پذیره نویسی که منجر به خروج نقدینگی باشد صورت نگرفته است. شیب تند رشد بازار در کنار رفتار توده ای و فوبیای یاد شده منجر به اصلاح تند و تیز شده است و از این منظر با توجه به گزارش های ۱۲ ماهه خوب پیش روی شرکت ها و مجامع تقسیم سود می توان انتظار داشت بازار در کوتاه مدت مجددا به فاز رشد خود برگردد.

اما آنچه باعث آزردگی خاطر و انتقاد تند اهالی بازار شده، شنیده ها و شایعات درباره تماس ها و دخالت های مسئولان سازمان با حقوقی ها و صندوق ها برای افزایش عرضه و کشیدن ترمز رشد بوده است. به طور حتم این عمل دخالت در روند بازار و بدترین نوع دخالت بوده که نمی توان از آن به عنوان عملکرد رگولاتوری هوشمند یاد کرد. سازمان باید در چنین شرایطی با روش هایی همچون ورود شرکت های با وضعیت بنیادی خوب و تسهیل و تسریع افزایش سرمایه های شرکت ها در بازار ایفای نقش کند ولی متاسفانه بازار با درک عمل نامطلوب واکنش سردی به این شایعات نشان داد و قطعا مسئولان سازمان در برابر حافظه تاریخی اهالی بازار کار سختی برای مبرا ساختن خود از شرایط ایجاد شده در دو روز کاری اخیر خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل