بازدید 4380
۷

رئیسی به آفریقا می‌رود

مدیرکل آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور در نیمه اول سال جاری به چند کشور آفریقایی سفر می‌کند، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که صورت گرفته پیش بینی می‌کنیم که میزان تجارت ایران با کشورهای قاره آفریقا در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ 24 April 2023

به گزارش «تابناک»، ولی‌الله محمدی نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در مورد مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی با بیان اینکه در سال گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دو بار به آفریقا سفر کرد و در همین چارچوب مهدی صفری، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز دو بار به قاره آفریقا سفر کرد، گفت: همچنین سال گذشته شاهد سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه و آقای خطیب‌زاده در مقام سخنگوی وزارت خارجه به آفریقا بودیم و درواقع باید گفت که در سال گذشته میزان تبادل هیات بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به چند سال اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

رییس‌جمهور ایران، در نیمه اول سال جاری به چند کشور آفریقایی سفر خواهد کرد

دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ نیز وزیر امور خارجه و برخی دیگر از وزیران برای شرکت در کمیسیون‌های مشترک با کشورهای آفریقایی و همچنین روابط دو جانبه به آفریقا سفر خواهند کرد، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده آقای رییس جمهور نیز در نیمه اول سال جاری به چند کشور آفریقایی سفر خواهد کرد.

وی در این ارتباط ادامه داد: همچنین از روسای جمهور چند کشور آفریقایی دعوت شده که به تهران سفر کنند و برخی از  مقامات عالی رتبه تعدادی  از کشورهای این قاره برای سفر به تهران اظهار علاقه کره‌اند و ما در حال برنامه‌ریزی و نهایی کردن زمان این سفرها هستیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم که امسال شاهد تحرک قابل توجهی در روابط با آفریقا باشیم، افزود: وزیر امور خارجه نیز با توجه به سمتی که پیش از این در وزارت خارجه داشته‌اند، شناخت خوبی از آفریقا دارد و بر موضوع گسترش تعامل با کشورهای آفریقایی با توجه به ظرفیت‌های آنها تاکید دارد.

پیش بینی می‌کنیم سطح روابط تجاری ایران با آفریقا در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد

محمدی با بیان اینکه برای اولین بار، اکسپو ایران که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، مورد توجه جدی کشورهای آفریقایی قرار گرفته است و تا کنون چندین وزیر، معاون وزیر ، استاندار، روسای اتاق بازرگانی و دیگر مقامات اقتصادی و صنعتی  از کشورهای آفریقایی برای بازدید از اکسپو و سفر به تهران اعلام آمادگی کردند، تصریح کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به تعاملات و برنامه ریزی‌های انجام شده روابط تجاری ایران با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

تجار ایرانی، شناخت خوبی از آفریقا ندارند 

وی افزود: یکی از موانع اصلی ما در جریان کار با آفریقا عدم شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی های این قاره  است. متاسفانه تجار ایرانی، شناخت خوبی از آفریقا ندارند و آفریقایی‌ها نیز ایران را خوب نمی‌شناسند. چنانکه تعداد زیادی از مقامات و تجار آفریقایی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران آگاه نیستند و وقتی به ایران سفر می‌کنند در جریان دیدار با مقامات کشورمان به این موضوع اذعان می‌کنند که آنچه که در ایران مشاهده کردند با آنچه که پیش از این تصور داشتند بسیار متفاوت است.

دستیار وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که سال گذشته قرار بود کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور وزیر خارجه در این کشور آفریقایی برگزار شود ولی این کمیسیون برگزار نشد. آیا زمان جدیدی برای برگزاری آن مشخص شده است؟ گفت: همانطور که اشاره کردید، برنامه ریزی ما این بود که کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور  آقای امیرعبداللهیان در این کشور آفریقایی برگزار شود ولی به خاطر برنامه‌هایی که برای وزیر خارجه پیش آمد انجام این سفر محقق نشد و سفر به عقب افتاد و احتمالا در چند ماه آینده این سفر انجام می‌شود و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه به خاطر شیوع گسترده کرونا، روابط ایران با کشورهای آفریقایی کاهش قابل توجهی پیدا کرد و رفت و آمدها بسیار کم شد، اظهار کرد: در دو سال گذشته اولین کاری که کردیم این بود که با شیوه‌های مختلف بتوانیم روابط با آفریقا را از حالت سکون و فریزی که ایجاد شده بود، خارج کنیم و در همین چارچوب رفت و آمد هیات‌ها بین ایران و کشورهایی  آفریقا انجام شد و این رفت و آمدها باعث افزایش شناخت‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر و ایجاد علاقه‌مندی برای گسترش روابط شد.

دستیار وزیر امور خارجه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ شاهد سفر چندین وزیر از آفریقا به ایران بودیم، خاطرنشان کرد: البته با توجه به برنامه ریزی‌ها و اهدافی که داشتیم فقط سفر وزرا مد نظر ما نبود و ما تلاش کردیم که هیات‌هایی از بخش خصوصی کشورهای آفریقایی نیز به ایران بیایند و از توانمندی‌های ایران بازدید کنند. در همین چارچوب علاوه بر سفر وزرا و هیات‌های تجاری خصوصی شاهد سفر تعدادی از شهردارها، استاندارها و کمیته‌های دوستی پارلمانی از کشورهایی آفریقایی به ایران نیز بودیم.

محمدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ این رفت و آمدها و تبادل هیات‌ها شتاب بیشتری پیدا کرد، ادامه داد: در همین چارچوب برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیات عالی رتبه سیاسی اقتصادی و گردشگری از کشور موریس برای مذاکرات و توسعه روابط دو جانیه به ایران آمد. البته قرار بود ریاست این هیات بر عهده وزیر خارجه این کشور باشد ولی این مقام موریسی پیش از سفر به ایران کرونا گرفت و در همین راستا ریاست این هیات بر عهده وزیر تجارت این کشور قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی با بیان این که اعضای این هیات حدود ۷۰ نفر بودند و قائم مقام وزیر خارجه موریس نیز  این هیات را همراهی می‌کرد، تصریح کرد: این هیات از بخش‌های مختلف تجاری ایران بازدید کرد و در جریان فعالیت  بخش‌های خصوصی و دولتی ایران در این حوزه قرار گرفت و همین شناخت، باعث انجام سفرهای بعدی شده است.

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته ما در وزارت امور خارجه زمان برگزاری کمیسیون مشترک ایران با کشورهای آفریقایی را تنظیم کرده بودیم، ادامه داد: متاسفانه علی رغم برنامه ریزی صورت گرفته چند کمیسیون برگزار نشد و این بخاطر مشغله‌هایی بود که برای طرف ایرانی و یا طرف آفریقایی علیرغم برنامه ریزی قبلی ایجاد شده بود. مثلا بخاطر اتفاقاتی که در غرب آفریقا رخ داد مقامات ساحل عاج درگیر جنگ "بورکینافاسو "شدند و زمان برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و ساحل عاج عقب افتاد. در یکی دو مورد نیز وزرای مربوطه در ایران نتوانستند به کشورهای مقصد جهت شرکت در کمیسیون مشترک سفر کنند.

 این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ کمیسیون مشترک ایران با نیجریه در تهران برگزار شد، گفت: ریاست این کمیسیون با وزیر تعاون بود و در جریان برگزاری آن چندین سند همکاری بین ایران و نیجریه ایجاد شد.

محمدی با بیان اینکه حجم روابط تجاری ایران با نیجریه در دو سال گذشته از رقم ۱۸ میلیون به رقمی بالاتر از ۱۳۰ میلیون دلار  در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱رسیده است، خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته کمیسیون مشترک ایران با کشور غنا نیز در تهران به ریاست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

وی همچنین به برگزاری کمیسیون مشترک ایران با زیمباوه  با حضور وزیر امور خارجه این کشور به همراه دو وزیر دیگر و هیاتی ۴۰ نفر  اشاره کرد و افزود : در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به کشور مالی نیز برای اولین بار کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد و قرار است از این به بعد مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و مالی بر اساس تصویب هیات دولت به وزارت تعاون واگذار شود.

دستیار وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری نشست کمیسیون مشترک ایران با کشورهای کنیا، تانزانیا، آفریقای جنوبی، ساحل عاج ، سنگال ، بروندی  و... برگزار شود و در این چارچوب در حال نهایی کردن زمان برگزاری آن هستیم، ادامه داد: در سال گذشته چندین جلسه کمیته سیاسی با کشورهای آفریقایی نیز داشتیم. کمیته سیاسی میان ایران و آفریقای جنوبی در سطح معاونین وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد و با کشورهایی همچون کامرون، ساحل عاج و مالی این کمیته در سطح مدیران کل آفریقا برگزار شد.

در نگاه مردم ایران، «آفریقا»، یک قاره ضعیف است

 این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که تاکنون دستگاه وزارت خارجه و مسئولان تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در حوزه آفریقا چه اقداماتی انجام داده‌اند تا نگاه مردم و بخش خصوصی را به آفریقا اصلاح کنند و مردم هر چه بیشتر با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آفریقا آشنا شوند؛ چرا که همچنان در ذهن بخش اعظمی از افراد جامعه آفریقا یک قاره فقیر و گرسنه است؟ خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره کردید در نگاه مردم ایران، «آفریقا»، یک قاره ضعیف است و متاسفانه رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند که ذهنیت‌های نادرستی در بین مردم ایران نسبت به آفریقا و همچنین در بین مردم آفریقا نسبت به ایران ایجاد کنند. آنها در آفریقا، ایران هراسی می‌کنند و در همین چارچوب می‌بینیم وقتی یک آفریقایی وارد ایران می‌شود تعجب می‌کند  که ایران دارای چنین ویژگی‌ها و امکاناتی است و به این میزان پیشرفت و توسعه پیدا کرده است. در حالیکه رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند در ذهن آنها، ایرانی بر خلاف واقعیت شکل دهند. در ذهن مردم ما نیز آفریقا قاره‌ای است که در آن بیماری، فقر و گرسنگی وجود دارد و تصویر دیگری از آفریقا ندارند. آفریقا نیز مانند قاره‌های دیگر دارای سختی‌ها و مشکلاتی است ولی آنگونه که در ذهن مردم ما نقش بسته است، قطعا نیست. آفریقا ظرفیت‌های زیادی دارد. خیلی از تجار بخش خصوصی ما که در این سال‌ها وارد آفریقا شده‌اند در هنگام ورود از میزان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در آفریقا تعجب کرده‌اند و آنچه که دیده‌اند با آنچه که در ذهن‌شان بوده بسیار متفاوت بوده است.

به دنبال این هستیم که بخش خصوصی را با آفریقا آشتی دهیم

وی با بیان اینکه ما چندین سال است که به دنبال این هستیم که بخش خصوصی را با آفریقا آشنا و به نوعی آشتی دهیم، ادامه داد: خوشبختانه نسبت به ۱۰ سال گذشته در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

محمدی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه شرکت‌های بزرگ ایرانی در آفریقا فعالیت می‌کنند؟ گفت: صرفا فقط بحث حضور شرکت‌های بزرگ در آفریقا نیست. ما بحث‌مان حضور شرکت‌های ایرانی و خصوصی در آفریقاست. یک زمانی هیچ شرکت ایرانی در آفریقا فعال نبود ولی اکنون شرکت‌هایی هستند که در بخش خدمات فنی مهندسی، معادن، کشاورزی و تجارت در حال فعالیت در آفریقا هستند و این حضور همانطور که اشاره کردم نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشته ولی نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در آفریقا وجود دارد این حضور همچنان کم است و ما در این زمینه هنوز خیلی عقب هستیم.

 محمدی با تاکید مجدد بر اینکه یکی از برنامه‌های ما در حوزه آفریقا تشویق بخش خصوصی برای حضور در این قاره است، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که برای تشویق بخش خصوصی برای حضور در آفریقا و آشنایی آن با ظرفیت‌های آفریقا انجام دادیم برگزاری وبینارهای مشترک بین اتاق‌های بازرگانی ایران با کشورهای آفریقایی است. مثلا برگزاری وبینار مشترک بین اتاق بازرگانی کرمان با نیجریه یا اتاق بازرگانی شیراز ،  اصفهان، اراک ... با ساحل عاج، غنا و ... در این وبینارها تجار ایرانی با ظرفیت‌های آفریقا آشنا می‌شوند و سفرای ایران در آن کشورها نیز به تجارمان اعلام می‌کنند که آنها چه حمایت‌هایی را از تجار برای حضور در آفریقا انجام می‌دهند و چه توانمندی‌هایی در کشورهای مقیم  آنها وجود دارد تا به این نحو اشتیاق برای کار با آفریقا زیادتر شود.

 این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای آشنایی بخش دولتی با آفریقا نیز اقداماتی انجام داده‌ایم، افزود: یکی از این اقدامات برگزاری وبینار مشترک بین وزارتخانه‌ها و سفرای ایران در آفریقا است. در همین راستا وبینار مشترک بین وزیر بهداشت و معاونین وی با سفرای ایران در آفریقا برگزار شد. همچنین چنین جلسه‌ای با وزارت تعاون نیز تشکیل شد و در این چارچوب تلاش کردیم که بخش دولتی را با آفریقا بیشتر آشنا کنیم و وزارتخانه‌های ما متوجه شوند که چه ظرفیت‌های کاری در آفریقا وجود دارد و سفارتخانه‌های ما چه اقداماتی می‌توانند برای گسترش تعامل با آفریقا انجام دهند.

آیا امکان اجرایی شدن ایده تشکیل بانک مشترک بین ایران و آفریقا وجود دارد ؟

 مدیرکل آفریقای وزارت امور  خارجه در پاسخ به این سوال که چندی پیش نشست مشترک تجار ایران با کشورهای غرب آفریقا برگزار شد و در این نشست که در اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تشکیل شده بود،" محسن رضایی" معاون اقتصادی رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل بانک مشترک بین ایران و آفریقا را ارائه داد. با توجه به ارائه این پیشنهاد تا کنون چه اقداماتی برای تحقق این ایده صورت گرفته است و آیا اصلا این ایده  با توجه به موضوع تحریم ها قابلیت اجرایی دارد یا نه؟ تصریح کرد: نشست همکاری های اقتصادی و تجاری  ایران با کشورهای غرب آفریقا که در اواخر اسفند ماه برگزار شد نشستی بود که از سوی وزارت امور خارجه و وزارت صمت برنامه ریزی شده بود و ان‌شاءالله در ادامه چنین وبینارهای مشترکی را با کشورهای شرق و همچنین جنوب آفریقا نیز برگزار خواهیم کرد.

محمدی با بیان اینکه از سوی کشورهای غرب آفریقا برای شرکت در این کنفرانس استقبال خوبی صورت گرفت، تصریح کرد: از ۱۵ کشور غرب آفریقا، نمایندگان ۱۱ کشور شرکت کردند که حدود هشت کشور در سطح وزیر مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس زمینه خوبی را فراهم کرد تا مقامات غرب آفریقا و همچنین تجار و بازرگانان آنها با توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، فنی مهندسی، بازرگانی و ... آشنا شوند و دستاوردهای خوبی به همراه داشت، ادامه داد : یکی از ایده‌هایی که در این کنفرانس مطرح شد، تشکیل بانک مشترک بین ایران و آفریقا بود. ما در حال دنبال کردن این ایده هستیم. این ایده از سوی وزارت خارجه و وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مالی کشور پیگیری می‌شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا اصلا چنین ایده‌ای قابلیت اجرا دارد و کشورهای آفریقایی از ایده تشکیل چنین بانکی استقبال خواهند کرد یا نه؟ افزود: پیشنهاد مطرح شده، پیشنهاد خوبی است و ما باید بر روی آن کار کنیم تا بتوانیم زمینه‌های اجرایی کردن آن را فراهم کنیم. باید از تمام ظرفیت‌ها که در این مسیر می‌تواند موثر باشد، استفاده کنیم. در جریان سفرها و تبادل هیات‌ها بین ایران و کشورهای آفریقایی باید در مورد این ایده بحث شود و امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

افزایش رایزنان بازرگانی ایران در آفریقا

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در کشورهای آفریقایی دارای رایزن بازرگانی  است یا نه؟ گفت: قبلا در سه کشور آفریقای جنوبی، نیجریه و کنیا رایزن بازرگانی داشتیم ولی چند سالی بود که این سمت‌ها خالی شده بود ولی اکنون مجددا برای این سه کشور رایزن بازرگانی مشخص شده و آنها مشغول فعالیت هستند و در همین راستا تلاش داریم که در دو کشور سنگال و غنا نیز رایزنی بازرگانی داشته باشیم.

ایجاد شش مرکز تجاری در آفریقا

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه با کمک سازمان توسعه تجارت توانستیم در سال گذشته شش مرکز تجاری در آفریقا ایجاد کنیم، افزود: با همکاری بخش خصوصی در کشورهای ساحل عاج، کامرون، کنیا، تانزانیا، غنا و اوگاندا این مراکز تجاری را ایجاد کردیم و در آینده نزدیک سنگال و نیجریه نیز به این کشورها افزوده خواهند شد. در جریان تاسیس این مراکز تجاری، بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی فعالیت می‌کند.

با هیچ کدام از کشورهای آفریقایی برای پاسپورت‌های عادی لغو روادید نداریم

محمدی در پاسخ به این سوال که ایران با کدام کشورهای آفریقایی لغو روادید است و شهروندان ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا به این کشورها سفر کنند؟تصریح کرد: ما با هیچ کدام از کشورهای آفریقایی برای پاسپورت‌های عادی لغو روادید نداریم. البته کشور موریس به صورت یکطرفه به نوعی لغو روادید را پذیرفته و در فرودگاه برای شهروندان ایرانی ویزا صادر می‌کند و آنها به مدت دو هفته می‌توانند با استفاده از این ویزای فرودگاهی در موریس باشند. کشورهای دیگر آفریقایی نیز برای ارائه روادید به شهروندان ایرانی چندان سخت گیری نمی‌کنند. البته با دو الی سه کشور نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام دادیم تا بتوانیم  بین طرفین لغو روادید انجام دهیم و این موضوع را در کمیسیون‌های مشترک پیگیری می‌کنیم.

تاثیر توافق اخیر ایران و عربستان بر روابط تهران با کشورهای آفریقایی

مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه در جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که در سال ۱۳۹۴ بعد از قطعی روابط عربستان با ایران برخی از کشورهای آفریقایی در حمایت از ریاض  اقدام به قطع روابط با تهران کردند و اکنون با توجه به از سرگیری روابط بین تهران و ریاض، آیا  این کشورها برای از سرگیری روابط با ایران ابراز تمایل کرده‌اند یا نه؟ تصریح کرد: توافقی که بین ایران و عربستان صورت گرفت حتما بر گسترش روابط ما با کشورهای آفریقایی تاثیرگذار خواهد بود؛ نه فقط کشورهایی که بخاطر عربستان اقدام به قطع روابط با ما کردند حتی کشورهایی که اکنون با آنها ارتباط داریم.

در آفریقا با کشورهایی چون کومور، سومالی، سودان، مراکش، گامبیا و جیبوتی، روابط نداریم

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در آفریقا با کشورهایی چون کومور، سومالی، سودان، مراکش، گامبیا و جیبوتی روابط نداریم ، ادامه داد: توافق صورت گرفته بین تهران و ریاض باعث می‌شود که تحرک جدیدی  در روابط ما با کشورهای آفریقایی ایجاد شود و کشورهایی که با ما قطع رابطه کرده‌اند آرام آرام تحرکاتی برای از سرگیری روابط  از خود نشان دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کشورها درخواستی برای از سرگیری روابط مطرح کرده‌اند یا نه؟ اظهار کرد: درخواستی مطرح نکرده‌اند ولی سیگنال‌هایی در این زمینه وجود دارد. مثلا کشور کومور در ارتباط با توافق ایران و عربستان یادداشتی ارائه کرد و از توافق استقبال کرد و تاکید کرد که این توافق اقدامی مثبت است و در همکاری‌های منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود.

خوشبختانه در حال حاضر  دیگر زندانی در دست دزدان دریایی سومالی نداریم

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که طی چند سال گذشته بعضا شاهد این بودیم که ملوانان ایرانی توسط دزدان دریایی  در سومالی به گروگان گرفته می‌شدند و درخواست پول می‌کردند آیا اکنون نیز از شهروندان ایرانی کسانی هستند که در دست دزدان دریایی سومالی باشند؟ اظهار کرد:خوشبختانه در حال حاضر  دیگر زندانی در دست دزدان دریایی سومالی نداریم. آخرین گروهی از ایرانیان که در دست آنها بودند سال گذشته آزاد شدند و در حال حاضر بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم هیچ ایرانی در دست این گروه‌ها نیست.

زندانی چندانی در آفریقا نداریم

مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعداد زندانیان ایرانی در آفریقا نیز گفت: ما زندانی چندانی در آفریقا نداریم، فقط بحث صیادان را داریم که بعضا خواسته یا ناخواسته وارد آب‌های دریایی برخی کشورهای آفریقایی شده‌اند و در آنجا بازداشت شده‌اند. بنابراین ما زندانی چندانی در آفریقا نداریم بلکه افرادی هستند که بخاطر ورود غیر قانونی بازداشت شده‌اند.

وی در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده افزود : چندی پیش تعدادی از صیادان ایرانی از سوی تانزانیا به اتهام حمل مواد مخدر زندانی و محاکمه شدند که این افراد ۳۹ نفر بودند. ۲۶ نفر آنها با پیگیری سفارت ایران در تانزانیا  در دو مرحله آزاد شدند و ۱۳ نفر آنها همچنان در زندان هستند.

تعداد ایرانیان ساکن در قاره آفریقا

محمدی همچنین در مورد آمار تعداد ایرانیان حاضر در آفریقا نیز اظهار کرد : آمار دقیقی در این زمینه نداریم ولی تعداد ایرانیان در آفریقا خیلی زیاد نیستند. به  جز در کشور آفریقای جنوبی که بیش از ۳۰۰۰ نفر ایرانی در آن ساکن هستند در دیگر کشورهای آفریقایی ایرانی چندانی نداریم. در برخی از کشورهای آفریقایی ۲۰۰ الی ۳۰۰ ایرانی ساکن هستند و در برخی از کشورها نیز این رقم به زیر ۱۰۰ نفر می‌رسد.

وی در این ارتباط تاکید کرد: ولی همین تعداد نیز نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار زیاد شده است. تعداد زیادی از ایرانی‌هایی که در آفریقا هستند، تجار بخش خصوصی هستند که در آنجا کار اقتصادی و بازرگانی می‌کنند و همزمان در این کشورها نیز زندگی می‌کنند. همانطور که اشاره کردم تعداد محدود است ولی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

محمدی گفت: ما خوشبختانه در مورد ایرانیان مقیم آفریقا مشکلی نداریم.

بیشترین تعاملات تجاری ایران با کدامیک از کشورهای آفریقایی است؟

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که بیشترین تعاملات تجاری ایران با کدامیک از کشورهای آفریقایی است؟ اظهار کرد : ما بیشترین تعامل تجاری را با کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، موزامبیک، غنا، سودان ، نیجریه، کنیا ، ساحل عاج و تانزانیا داریم.

کشورهای رقیب ایران در آفریقا

دستیار وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که کشورهای رقیب ما در آفریقا چه کشورهایی هستند؟ گفت: رقابت در آفریقا در حوزه تجارت بسیار زیاد است. از قدیم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در آفریقا به فعالیت تجاری و اقتصادی مشغول بودند. چینی‌ها نیز حضور گسترده در آفریقا دارند و در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش فعالیت‌ کشورهایی چون ترکیه، قطر، امارات و  عربستان در آفریقا هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
برام جلب بود آقای رئسی گفته تجارمون شناخت خوبی از افریقا ندارند. سوال. آقای رئسی شما خودتون چقدر شناخ از افریقا دارید که میروید.!!!!!!!!!!!!!
هزينه اين سفرها چقدره؟
برو خوش باش ابرام آرتیست
آقای رئیس راستش سرعت قطار پیشرفتت اونقدر زیاده که از طرفیت ما و ایران خارجه. بمون همون آفریقا. اونجا هم خیلی عقب افتاده اند هم با ظرفیت. ممنون میشم بری برنگردی
سفرهای تبلیغاتی بی ثمر احمدی نژادی با هزینه از بیت المال مردم ایران.
اقای رییسی حتما یه سر بر دانشگاه افریفا. دکترای جدید مبارک
به هر حال برای هر کس خونه یه چیز دیگس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر