بازدید 2233
۱

شیوع نگران‌کننده مالاریا و کرونا در شهر مرزی راسک

فرماندار راسک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: شیوع موج هشتم کرونا، افزایش روزافزون موارد ناقل و مبتلا به مالاریا در این شهرستان مرزی با توجه به ترددهای غیرمجاز مرزی نگران کننده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ 24 April 2023

به گزاشر «تابناک»، سلیم کدخدا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم‌اینک با ۲ مسأله و یا تهدید جدی در حوزه شیوع تدریجی موج هشتم کرونا، افزایش روزافزون موارد ناقل و مبتلا به مالاریا مواجهیم و هر یک از این ۲ بیماری سوابق سویی در ایجاد آسیب‌های مهلک به بدنه سلامت عمومی دارند.

وی بیان کرد: تداوم جولان این ۲ بیماری سلامت و جان بسیاری از شهروندان آسیب پذیر شهرستان راسک مثل سالخوردگان، کودکان، مادران باردار، افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ایی را در معرض خطر قرار می دهد.

فرماندار راسک با اشاره به اینکه برای مدیریت، کنترل و پیشگیری کرونا و مالاریا نیازمند تدابیر دقیق و حساب شده هستیم، افزود: تقویت ساز و کارهای طرح واکسیناسیون کرونا در دُز سوم و چهارم تا مرحله بهبود جایگاه شهرستان در رتبه بندی استان پیش رفتیم و اقدامات جدید نیاز است که بتوانیم موفقیت حاصل کنیم.

وی بر اطلاع رسانی گسترده از فضای مجازی و تریبون های نماز جمعه راجع به راهکارهای مقابله با مخاطرات موج جدید کرونا و تهدید مالاریا تاکید کرد.

کدخدا گفت: جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی راسک نیز به قید فوریت در سالجاری با محوریت مالاریا و بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری‌های مالاریا، کرونا، ارزیابی و پیگیری طرح ها و برنامه‌های مقابله ایی و پیشگیرانه برگزار شده و دستورات لازم داده شده اما کمک و مساعدت مسوولان استانی و کشوری را می طلبد.

وی تصریح کرد: حافظان و مدافعان سلامت همگانی افتخار دیده بانی و پاسبانی یکی از ارزشمندترین نعمت‌های خدادادی را یدک می کشند و تأمین سلامت جسمانی و روانی محور تعادل و حرکت رو به رشد و پویایی جامعه در همه‌ اشکال و ابعاد است، از این رو بر پیگیری منظم و مستمر نشست‌های سلامت محور تأکید می‌شود.

فرماندار راسک بر اعزام کارشناسان و پزشکان در سطح روستاها و مناطق مختلف پرجمعیت و تشریح نکات بهداشتی و پیشگیرانه مرتبط با بیماری‌های مالاریا و کرونا تاکید کرد و افزود: همچنین سخنرانی و توزیع تراکت و بیان موارد لازم در بین نمازگزاران جمعه و جماعات در دستورکار قرار گیرد و تولید و انتشار محتوای آموزشی مرتبط با مالاریا و کرونا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید انجام شود.

وی ادامه داد: تمهید مقدمات و آغاز عملیات غربال و پایش ناقلان مالاریا در مبادی مرز و محل تجمع سوخت بران مرزی انجام شود.

کدخدا گفت: مطالب قابل درج در بنرهای آموزشی با محتوای علائم ابتلا، روش‌های شناسایی و نحوه درمان مالاریا از طریق مرکز بهداشت در اختیار مدیریت آموزش و پرورش و اداره صمت و شهرداری ها برای تهیه و نصب بنر در آموزشگاه های پر جمعیت مناطق آلوده و اماکن صنفی پر مراجعه و نقاط پر ازدحام شهری قرار گیرد.

وی بیان کرد: شبکه بهداشت و درمان بر تشدید اجرای طرح غربال و شناسایی موارد وارده بیماری مالاریا در مبادی ورودی مرز پیشین و سایر مرزهای راسک به عنوان (کانون های وارده) با بکارگیری حداکثری منابع و تجهیزات مربوطه تمرکز کنند و درخواست همکاری مردم در کانون‌های آلوده مالاریا جهت تسهیل عملیات سمپاشی در منازل از طریق ائمه جمعه و جماعت انجام شود.

فرماندار راسک ادامه داد: برقراری هماهنگی و تعامل دهیاران و بهورزان مناطق کانون‌های آلوده مالاریا با هدف ایجاد سهولت در ماموریت‌های شناسایی و مقابله‌ایی ماموران مراقبت مرکز بهداشت در قالب جلسات شورای بهداشت هر بخش ساماندهی و متصدیان جایگاه‌های سوخت شهرستان مکلف به تامین سوخت مورد نیاز ناوگان معرفی شده از سوی مرکز بهداشت به عنوان مامور طرح مبارزه با بیماری مالاریا و کرونا خواهند بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
درود بر شرف آقای سلیم کدخدا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر