بازدید 2943

نفت ارزان محرک رشد اقتصادی در آسیا شد

اقتصادهای در حال توسعه در آسیا از پیامدهای بحران بانکی در غرب تا حد زیادی در امان مانده‌اند و نفت ارزان روسیه، محرک رشد اقتصادی آنها شده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ 01 April 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر، سیستم بانکی آمریکا را شاید بسیار شدیدتر از آنچه گزارش‌های خبرگزاری و مقامات دولتی نشان دادند، تکان داد. ترس از بحران بانکی اجتناب ناپذیر بود و وقتی جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد سیستم بانکی سالم است، قابل باور نبود و در نتیجه، قیمت نفت هم سقوط کرد.

پس از این که بانک یو بی اس مجبور شد کردیت سوئیس را برای نجات آن، خریداری کند، ترس از مشکلات بیشتر در بخش بانکی آمریکا و اروپا بیشتر شد و همچنان بازارها را در چنگال خود گرفته است. با تقویت انتظارات نسبت به کندی رشد اقتصادی، به رغم این که عوامل بنیادین نشان می‌داد که قیمتها باید بالاتر باشند، قیمت نفت نزول کرد و هنگامی که قیمت نفت پایین‌تر می‌رود، به نفع اقتصادهای ضعیف‌تر می‌شود.

روزنامه وال استریت ژورنال هفته جاری گزارش کرد در حالی که فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس در موضع افزایش نرخ بهره مانده اند، بانکهای مرکزی در جنوب شرقی آسیا تحکیم سیاست پولی را متوقف کرده یا آماده متوقف کردن آن هستند. این روزنامه به هند، مالزی، اندونزی و فیلیپین به عنوان نمونه اشاره و خاطرنشان کرد در سه ماه گذشته، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و از اوجی که در سال گذشته داشت، حدود ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، با توجه به اینکه اقتصادهای جنوب شرق آسیا تا حد زیادی از هرگونه پیامد احتمالی در صورت بروز بحران بانکی در غرب مصون هستند، احتمالا از اقتصادهای توسعه‌ یافته بهتر عمل خواهند کرد. با این حال، صادرات‌ محورترین این اقتصادها در صورت کندی بیشتر رشد کشورهای غربی، احتمالا پیامدهای نامطلوبی را تجربه خواهد کرد.

به عبارت دیگر، اقتصادهای در حال توسعه آسیایی در آستانه عملکرد بهتری نسبت به اقتصادهای توسعه ‌یافته هستند زیرا به نفت ارزان‌تر دسترسی دارند که تا حدی به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه و تا حدودی به دلیل مشکلات بانکی در غرب است.

در همین بین، دولت‌های غربی،  با برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، به کاهش تقاضا برای نفت و گاز متمرکز شده‌اند. این ساخت‌وسازها، میلیاردها هزینه در پی خواهد داشت و ساخت زنجیره‌های تامین آنها نیز میلیاردها هزینه خواهد داشت زیرا هم اروپا و هم ایالات متحده تقریبا از صفر شروع می‌کنند چرا که چین بر زنجیره‌های تامین فعلی نفوذ دارد.

وقتی صحبت از چین می‌شود، این قدرت آسیایی یکی از بزرگترین برندگان شرایط فعلی خواهد بود. چین، بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و هر گونه روند نزولی قیمت نفت، به نفع این کشور تمام خواهد شد.

چین برای امسال نرخ رشد اقتصادی پنج درصدی را هدف گذاری کرده است و در حالی که تحلیلگران نرخ مذکور را ناامیدکننده می‌خوانند اما این نرخ در مقایسه با رشد چین در سال‌های گذشته ناامیدکننده است. به عنوان مثال، در مقایسه با نرخ رشد پیش بینی شده اتحادیه اروپا در سال جاری، نرخ هدف گذاری شده در چین، بسیار بالا محسوب می‌شود.

قیمت نفت برنت در زمان نگارش این مقاله کمتر از ۷۸ دلار در هر بشکه بوده و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نزدیک به ۷۰ دلار در هر بشکه است. هر چند به نظر می‌رسد ترس از سقوط بانکی شروع به فروکش کرده است اما مدتی طول می کشد تا بر قیمتها تاثیر بگذارد.

جان کمپ، مقاله نویس توییتر در تائید این مطلب، اوایل هفته جاری گزارش کرد صندوق‌های تامینی، قراردادهای نفت و قراردادهای دیگر را با پیش بینی کمبود اعتبار و رکود پیامد آن، با سریع‌ترین نرخ در شش سال گذشته، رها می کنند.

این ترس از رکود در غرب است که از بین بردن آن دشوارتر خواهد بود. برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که رکود در حال حاضر هم وجود دارد. دیگران ترجیح می دهند در مورد تعاریف رکود و این که آیا رکود واقعا اتفاق بدی است یا خیر، بحث کنند.

 با این حال، تا زمانی که این روند ادامه دارد، ترسها و روندهای رشد اقتصادی، قیمت نفت را همچنان تحت فشار قرار می‌دهد تا این که عرضه به طور محسوس محدودتر شود. به نظر می‌رسد اکثر تحلیلگران انتظار دارند کمبود عرضه در نیمه دوم سال اتفاق ظاهر شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به دلیل کاهش عرضه نفت، قیمتها بالاخره در مقطعی رو به افزایش خواهند گذاشت و ممکن است به طور قابل توجهی رشد کنند. با این حال، تا آن زمان، کشورهای در حال توسعه آسیا تا جایی که توانسته اند،  نفت خام مقرون ‌به ‌صرفه‌ را برای کمک به تقویت اقتصاد خود ذخیره کرده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر