بازدید 21204

کنکاشی بر آثار مثبت گیم در جهان و زندگی

نوید محمدی
کد خبر: ۱۱۶۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷ 30 March 2023

سیاره ما همواره در حال گردش است و همواره سیل عظیمی از تغییر و تحولات را در خود می پروراند؛ از پر زدن پروانه ای که در طول یک فرایند تبدیل به یک طوفان می شود گرفته تا استخراج نفت از پالایشگاه ها و آلودگی هوا که به مرور زمان باعث گرمایش زمین و آب شدن یخچال های قطب شمال و جنوب که در نهایت باعث غرق شدن شهرهایی که به آبهای آزاد دسترسی دارند می شود. دنیای ما پر از این فعل و انفعالات با نتایج مثبت و منفی است. یکی از جدیدترین پدیده هایی که زندگی همه ما بخصوص جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار داده است گیم (بازی های ویدیویی) می باشد. اگر مقالات قبلی را تا به اینجا دنبال کرده باشید با اهمیت، حقیقت و جهان گیم آشنا شده اید. در این مقاله با تاثیرات گیم در زندگی و جهان بیشتر آشنا می شویم.

تاثیرات گیم از منظر جامعه

تاثیرات یک گیم از همان مراحل تولیدش آغاز می شود. با بوجود آمدن شرکت های بازی سازی، کلی فرصت شغلی برای جوانان جامعه ایجاد می شود. این فرصت راه را برای سرمایه گذاری بر روی ایده های کارآفرینی و ایجاد بستری چالش برانگیز برای رونمایی از خلاقیت و به تکاپو افتادن جامعه همراه خواهد داشت که جمع این موارد باعث نوآوری و در نهایت باعث سازندگی و رشد یک ملت می شود. همچنین برای ایجاد یک گیم ضرورت هایی مانند برنامه نویسی، انیمیشن سازی، بازیگری و همچنین صداپیشگی پیش می آید که در شرف مهیاکردن این پیش نیازها، باعث رشد سواد و تکنولوژی در اجتماع می شود. همچنین برای پیشرفت در این حوزه، باید اطلاعات و دانش خود را در رابطه با دنیای دیجیتال و برنامه نویسی بروز رسانی کنیم که باعث می شود از لحاظ فناوری از دنیا عقب نمانیم. همچنین بعد از تولید یک بازی ویدیویی و تجربه آن، درک خود را از مسائل جامعه بالا خواهیم برد؛ چراکه بازی های ویدیویی، بازیکن را با شرایط مختف اجتماعی مثل فشارهای روانی، قتل، طمع، فساد، مواد مخدر، اعتیاد و اهمیت خانواده رو برو می کند و باعث رشد تفکر اجتماعی و یک جامعه عاقل و آگاه می شود.

تاثیر گیم از منظر اقتصاد

درآمد ناخالص (GDP) بسیاری از کشورها، از نفت است، طلای سیاهی که تعجبی هم ندارد. کمتر بازاری را می توان یافت که به اندازه بازار نفت با ارزش و پر درآمد باشد. صنعت گیم به همان اندازه یا حتی بیشتر  از نفت، در بازار جهانی با ارزش شده است؛ با این تفاوت که تمام نمی شود، هوا را آلوده نمی کند، در هر کشور و مکانی قابل توسعه است و همچنین باعث رشد و شکوفایی دیگر صنایع از جمله سینما، انیمیشن و صنایع تولیدی مثل لباس و اسباب بازی و... می شود. با تولید یک بازی خوب با استانداردهای جهانی می توان با ساخت فیلم و سریال یا حتی انیمیشن و تولید و فروش اسباب بازی و لباس های نماد و شخصیت های آن بازی، به سود کلانی دست یافت و در کنار گیم دیگر صنایعمان را گسترش دهیم. پیشرفت و فروش محصولات بازی و ساخت فیلم و سریال از آن، به میزان محبوبیت آن اثر بستگی دارد. این به این معنی نیست که بازار نفت را کنار بگذاریم اما یک سرمایه دار زبده و با تجربه، همه تخم مرغ (سرمایه) های خود را درون یک سبد نمی گذارد و اینکه تمام کشورها دسترسی کامل به نفت و گاز به صورت طبیعی را ندارند و نمی توانند از بازار نفت استفاده کنند، صعنت گیم برای آن ها مثل معدن طلا می ماند از جمله کشور لهستان که نه تنها با تاسیس شرکت CD Projekt و با ساخت بازی ویچیر، کشور خود را در جهان مشهور کرد بلکه یک سهم بزرگ از بازار گیم را تصاحب کرد. درست است که کشور ما دارای منابع فراوانی است از نفت تا گاز، اما هیچ محدودیت برای توسعه و پیشرفت وجود ندارد.

تاثیر گیم از منظر فرهنگ و تاریخ

بی شک یکی از مهمترین بخشهای هر کشور و ملتی فرهنگ و تاریخ اوست که روایتگر قدمت، ارزش و هویت اوست. اگر غیر از این بود، کشورهای غربی سالانه میلیون ها دلار صرف تبلیغ فرهنگ و تاریخ خود نمی کردند؛ چرا که می خواهند خود را مهم و وارث برحق حکومت بر دنیا بدانند. از آن گذشته، فرهنگ رابطه مستقیمی با رفتار مسالمت آمیز هر ملتی دارد. بنابراین ترویج فرهنگ و فرهنگ سازی اهمیت ویژه ای در هر کشوری دارد و چه چیزی بهترین راه برای فرهنگ سازی است؟ رسانه. از قدیم انسان با نوشتن کتاب. و با رشد فناوری با ساخت فیلم و سریال دست به فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگ خود کرده است و حال با پا گذاشتن به عرصه صنعت گیم، این روند تسریع شده است. (به مقاله گیم در زیر تیغ جراحی مراجعه کنید). کشور ما همان گونه که منابع فراوانی دارد، دارای فرهنگی غنی سرشار از عقاید، زبان ها و قومیت های مختلف است که با داشتن تاریخی بیش از6000 سال می توان آنرا به رخ جهانیان کشید؛ فرهنگ و تاریخی که آنها به خواب هم نمی بینند. ساخت یک بازی ویدیویی با چنین فرهنگ و تاریخی بسیار قدر قدرت ظاهر خواهد شد؛ چرا که یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده اتمسفر و فضای بازی، فرهنگ غالب سازنده آن کشور است که کشور ما از این مقوله هیچ کمبودی ندارد.

تاثیر گیم از منظر سلامت

سال هاست که چه در کشور خودمان چه در کشور های خارجی شایعه هایی مبنی بر تاثیرات بد بازی های ویدیویی بر روان و ذهن جوانان و نوجوانان می شنویم مثل ترویج خشونت و غیره که در مقاله اهمیت گیم در جهان حال و آینده مفصل راجع به آن بحث کردیم. نکته اینجاست که باید بدانید نه تنها بازی های ویدیویی هیچ تاثیر منفی بر ذهن ما ندارند بلکه باعث تقویت سلول های خاکستری و ارتباط نرون های مغزی و جلوگیری از برخی بیماری ها مثل آلزایمر می شود و اینکار از طریق بکارگیری سلول های خاکستری مغز و تحریک آن ها به فعالیت به وسیله چالش میسر می شود؛ اینگونه که بازیکن را با موانع مثل دشمنان، پازل ها و پرسش های مختلف مواجه می کند که برای عبور از این موانع و پاسخ دادن به پرسش ها، مغز و سلول های او را مجبور به فکر کردن و فعالیت می کنند. در واقع سلول های مغز را به باشگاه بدنسازی می برند تا قوی تر و سریع تر بشوند چرا که دلیل بیماری آلزایمر، ضعف و تحلیل سلول های مغز انسان است و زمانی بوجود می آید که سلول های مغز فعالیت لازم را نداشته باشند. در گذشته انسان با خواندن کتاب و بازی های فکری مثل شطرنج و معما، چیستان تا حل پازل برای تقویت سلول های مغز خود انجام می داد که هر کدام بر روی بخشی از سلول ها تاثیر می گذاشتند که به لطف بازی های ویدیویی می توان این توانبخشی را در یک پکیج انجام داد به گفته دانشگاه آکسفورد هرکس روزانه 4 تا 5 ساعت بازی های ویدیویی انجام دهد هیچگاه به بیماری آلزایمر مبتلا نخواهد شد. همچنین برای کاهش پیشروی بیماری آلزایمر به بیماران توصیه می شود گیم، بازی کنند. این بازی ها لازم نیست حتما بازی های پیچیده و بزرگی باشند با بازی های ساده ای مثل پکمن، سوپرماریو، که حتی بر روی گوشی های موبایل نیز به راحتی قابل نصب است هم باعث تقویت مغز و حافظه می شود. 

گیم به یکی از با ارزش ترین مسائل در تمام زمینه ها تبدیل شده است و تاثیر زیادی را نه تنها بر روی زندگی، اجتماع، اقتصاد، تاریخ و فرهنگ گذاشته است، بلکه تاثیر بسزایی بر روی علم گذاشته به قدری علم در دیجیتال پیشرفت داشته است که حال می تواند هر چیزی را به راحتی شبیه سازی کند به ویژه یک زندگی و به همین دلیل در آینده نه چندان دور انسان دارای دو زندگی خواهد بود.              

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر