بازدید 10521
تابناک بررسی کرد؛

مهم‌ترین سیاست برای مهار تورم همزمان با رشد تولید چیست؟

نخستین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر تورم، بحث افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد است. عامل افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد، بحث بی‌ضابطه بودن بانک‌ها در خلق پول است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ 26 March 2023

مهم‌ترین سیاست برای مهار تورم همزمان با رشد تولید چیست؟

به گزارش تابناک؛ سال ۱۴۰۲ به نام سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده است؛ دو اصل اساسی پیشرفت دقیقا همین است؛ مهار تورم در کنار رشد تولید، علاوه بر اینکه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را بالا خواهد برد، به کمک فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر نفت نیز کمک خواهد کرد.

در این بین، مهم‌ترین مساله در کنترل و مهار تورم، تمرکز بر اصلاح روند خلق پول و مدیریت نقدینگی است؛ برای رسیدن به رشد تولید در کنار مهار تورم، مهم‌ترین سیاست اجرایی توسط دولت، سیاست هدایت اعتبار است. هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش‌های دارای روابط اقتصادی پیشینی و پسینی در اقتصاد را می‌توان مهم‌ترین سیاست سال جاری در مهار تورم همزمان با رشد تولید دانست.

نخستین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر تورم، بحث افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد است. عامل افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد، بحث بی‌ضابطه بودن بانک‌ها در خلق پول است.


در یک نظام بانکی سالم، خلق پولی که توسط بانک صورت می‌گیرد، توسط تسهیلات گیرنده مصرف می‌گردد و در نهایت با بازپرداخت، هدم پول صورت می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان قدرت و اثر نظارت بانک مرکزی را در نحوه خلق پول و بازگشت پول خلق شده به نظام بانکی مشاهده نمود. به عنوان یک سنجه‌ی مناسب و مهم در عملکرد بانک مرکزی بازپرداخت تسهیلات و بازگشت تسهیلات در موعد مقرر است که تحت عنوان سازوکار خلق و هدم پول از آن یاد می‌شود.

از دو محل ممکن است که خلق پول بی‌ضابطه و غیرهدفمند رخ دهد؛

اگر این بازپرداخت انجام نشود عملا سازوکار هدم پول به وقوع نمی‌پیوندد و موجب ناترازی در نظام بانکی خواهد شد؛ به طور کلی می‌توان از سنجه‌ی بازپرداخت تسهیلات به عنوان مهمترین شاخص سلامت نظام بانکی استفاده نمود. با توجه به وضعیت نامساعد نظام بانکی می‌توان گفت که چرخه هدم پول یا همان بازپرداخت تسهیلات با مشکل روبروست.

اگر وام پرداخت شده، موجب ایجاد خلق ارزش جدیدی نیز در اقتصاد نشود، به دلیل افزایش تقاضای کل جامعه و همچنین عدم افزایش عرضه، موجبات خلق پول بی‌ضابطه بانکی را فراهم خواهد کرد. به طور مثال اگر خلق پول بانکی به جای ایجاد و خلق ارزش افزوده در بخش مولد اقتصاد، در فعالیت سوداگرانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، از این محل نیز با وجود هدم پول، به دلیل عدم ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و افزودن تورم بخشی، موجب افزایش نقدینگی بی‌ضابطه و همچنین تورم کلی اقتصاد خواهد شد.

بنابراین در این بخش علاوه بر اصلاح و شفاف‌سازی تسهیلات خرد و کلان و تضامین مربوطه به هر یک، لازم است به بخش‌های مولد اقتصاد ترجیحا با اولویت بخش‌های لوکوموتیو اقتصاد، هدایت اعتبار داشته باشیم. دلیل تاکید بر بخش‌های لوکوموتیو اقتصاد نظیر مسکن و کشاورزی، اشتغال‌آفرینی بالا و همچنین ارتباطات گسترده پسینی و پیشینی با بخش‌های مختلف اقتصاد است که منجر به تامین مالی و رونق بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد شد.

به طور مثال بخش ساخت مسکن، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های لوکوموتیو اقتصاد است؛ ساخت مسکن علاوه بر تاثیرگذاری بالا بر رشد اقتصادی، اشتغال‌آفرینی بسیار بالایی نیز دارد و همچنین ساخت مسکن نیز از بخش‌های مختلف اقتصاد تقاضا دارد که منجر به افزایش تقاضا در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد شد و همچنین نیاز مهم مصرفی مردم یعنی مسکن را برطرف خواهد کرد و با افزایش ساخت مسکن و عرضه آن، بدین ترتیب بخش مهمی از سبد هزینه خانوار با هزینه کمتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سبد هزینه‌های مصرف‌کننده و همچنین تورم نیز کاهنده خواهد شد؛ بدین معنا که ساخت مسکن اثر ضدتورمی نیز دارد؛ بنابراین، اهمیت هدایت اعتبار به سمت بخش‌های لوکوموتیو اقتصاد نظیر مسکن در کنترل تورم دوچندان است.

عامل اول یعنی افزایش بدون ضابطه نقدینگی و همچنین عدم هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های مولد اقتصاد، تقریبا مهم‌ترین بخش ایجاد تورم کشور است که در صورت حل شدن آن، بسیاری از مشکلات تورمی برطرف خواهد شد. در کنار عامل اول، عامل مهم دیگری نیز وجود دارد که به مراتب اهمیت کمتری دارد؛ اما تاثیرگذاری آن بر تورم نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

دومین عامل پس از خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها، بحث کسری و ناترازی فرابودجه‌ای است که بخش اعظم آن به دلیل تعهدات شرکت‌های دولتی به وقوع می‌پیوندد. سقف سالانه‌ی نامشخص تعهدات و تضامین دولتی و شرکت‌های دولتی و عدم شفافیت آن، زمینه افزایش کسری بودجه و نیز کاهش نظارت بر کیفیت تخصیص آن را پدیدار شده است. به طور مشخص، منظور از فرابودجه، کلیه‌ی هزینه‌هایی است که منابع آن در بودجه پیش‌بینی نشده باشد. از آنجا که تامین این کسری غالبا از طریق منابع بانکی و یا منابع ارزی صندوق توسعه صورت می‌گیرد، منجر به رشد نقدینگی و در فاصله زمانی اندکی، منجر به تورم خواهد شد.

به طور مثال در سال ۱۴۰۱؛ سازمان برنامه و بودجه متعهد به پرداخت ۳۱ هزار میلیارد تومان جهت افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شده است که این تعهد انجام شده، اما فروش دارایی انجام نشده است و نتیجتا از نظام بانکی تسهیلات بدون بازگشت گرفته می‌شود و بدین ترتیب، مارپیچ بدهی ایجاد شده که خود دولت عامل تورم در این حوزه است که باید این تعهدات در قدم اول، شناسایی و شفاف شوند، زیرا فرابودجه‌ای هستند و دوم آن که از محل‌های دیگری منابع حاصل از این اقدامات تهیه شود.

 

نویسنده: محمدرضا مقامی فرد

 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۱
اولین گام برای مهار تورم، آموزش ریاضی به رئیس جمهور است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
و آموزش اقتصاد به تیم اقتصادی دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
استعفای دسته جمعی این دولت کارنابلد و ضعیف و برگزاری انتخابات ازاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
اولین گام برای مهار تورم دادن اصل مدرک دکتری افتخاری
.چین به رییسی است بجای مدرک دوره ابتدایی
این خیلی مهمه ها..
شعار نده الکی هم جوگیر نشو. اول هر سال همتون میاین رگباری درباره شعار سال حرف میزنین و نظریه میدین ولی تا آخر سال دریغ از یه کار عملی مفید. اگه به شعارهای سالهای قبل درست عمل میکردین که امسال سال مهار تورم نمیشد.
چرخش توجهات از حجاب به ساماندهی اقتصادی.
تنها راه حل این مشکل تبدیل شدن به یک کشور عادی است
راهکار که مشخص هست
بازگشت وام های بی ضابطه که بانک ها بیش از سرمایه خود به افراد خاص داده اند که عملا باعث بدهکاری بانک ها به بانک مرکزی شده
این پول ها یا صرف خرید صنایع ملی و دولتی شده یا به خارج کشور انتقال داده شده که تماما به بهانه تحریم و عدم امکان پیگیری قضائی بین الملل قابل پیگیری نیست!؟
دولت با حراج منابعملی و مانبع دولتی به نام مولد سازی قائدتا نباید مشکل مالی داشته باشد
ولا ما هر سایت و پلتفرمی رو باز میکنیم عمده اش در مورد حجابه.
اینجا عده‌ای مانع شدند، فلان جا پلمپ شد، فلانی رو تذکر دادند و ...

لطفا با توجه به اینکه تورم، زیرساخت های اقتصادی رو نابود میکند، به همین شکل و با چنین عزمی کمر به مهار تورم ببندید

یاحق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
برای حجاب سواد دینی میخواد که دارن
برای تورم سواد اقتصادی که
متمترین سیاست ارتباط صحیح با دنیا هست تا اول دلار از افزایش قیمت بیفته و در کنار آن تولید با کیفیت و صادراتی رونق بگیره والسلام
بهتون ادرس غلط ندن که بخاطر وام ازدواج اینجور چیزا نقدینگی زیاد شده تمام پرداختی قرض الحسنه به مردم سیصد همت نمیشه ولی بانکا سه هزار همت معلوم نیست به کیا وام دادن
مهار تورم و افزایش تولید هم فقط یک شعارا مانند شعارهای سالهای قبل و اول انقلاب که هیچکدام عملی نشدند و باد هوا بودند !!!!!
خصوصی سازی ! خصوصی سازی و خصوصی سازی !
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
خصوصی سازی واقعی و نه خصولتی سازی و یا واگذاری کارها و به قرارگاه خاتم و سپاه...
....داداش این همه مثال بود بزنی صاف اومدی جایی دست گذاشتی که دولت به صندوق بدهکاره و چندر غاز حقوق بازنشسته را مثال می زنی..بیا تا مثال خوب برات بیارم مثلا خسارت جنگ تحمیلی چقدره چند تا بودجه سالانه کشور خرج بازسازی شد چرا کسی در دادگاه بین المللی شکایت نمی کنه
مهم آن است که دولت راهی برای سرمایه گذاری سرمایه های سرگردان پیش پای مردم بگذارد . اینکه این سرمایه ها بی هدف هرروز در چند بازار محدود و غیر مولد بچرخد جز تخریب نتیجه ای ندارد .
مولد سازی ابزار کار میخواد قانون خوب چارت سازمانی خوب مدیران متخصص با تجربه ما هیچ کدومشو نداریم ارکان مدیریت صنعتی کشور دردست کسانیست که نه تنها شیوه تولید را نمیدانند بلکه خودشان مانعی برای تولید هستند دانش آموخته های دانشگاه امام صادق دربهترین حالت بدرد این میخورند که مینی بوسی اززوار حضرت آقا علی عباس را هدایت کنند ویا خطبه عقد موقت بخوانند این تذهبون
نیاز به اختراع مجدد چرخ نیست، نگاه کنن کشورهایی که سالهاست تورم منفی دارن یا تورم ندارن یا عددش نزدیک به صفر هست چکار کردن، این کار کجاش سخته؟؟؟؟ تازه اونا هر سالشون رو با هدف بهبود اقتصادی نامگذاری نمیکنن ولی مدیریت صحیح دارن
بیاین پایین سرمون درد گرفت
الآن هیچ ترمزی برای مهار وجود ندارد، الا استعفای آقایان امام صادقی
معلوم شد این دانشگاه، خروجی اش در حد دبستان هم نبوده
واقعا شعار خوبی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
امیدوارم فقط شعار نباشه
شعار خوبی بود


تصحیح می شود : بهار تورم مهار تولید
حالا اگر نامگذاری یک‌بند دیگر بعنوان مثال, حذف واسطه ها رو هم میداشت، باز شما مطلب می‌زدی که سه پارامتر مهار تورم، رشد تولید و حذف واسطه ها، سه اصل اساسی در پیشرفت هستند.

بهتر نیست یک‌کم بهتر فکر کنیم و بجای این تحلیل های آبکی، به یافته های شعار سالهای گذشته و میزان تحقق آنها مشغول باشیم؟
آقایان ؟؟؟بزرگواران؟؟؟!!اگه با یه نامگذاری میتونید مشکل را حل کنید!پس چرا اینقدر دیر نامگذاری کردید؟؟؟؟!
تا زمانی که حقوق های نجومی و کارانه های نجومی و انبوه حقوق بگیران وجود دارند خلق نقدینگی جدید هم به مقدار زیاد وجود خواهد داشت و همچنین تا زمانی که مالیات بر املاک وجود نداشته باشد جذب نقدینگی کافی صورت نمیگیرد و تورم دوچندان خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
دولت تمام منابع ملی را غارت کرده و خرج عطینا می‌کنه. مالیات بر املاک هم بگیره و اونم خرج عطینا بکنه که چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
والا اگر صاحبان املاک و بنگاه‌ها خودشون چند آدم نیازمند رو ساپورت کنند بهتر از پول به دولتی دادن است که معلوم نیست در چه فاز و توهمی حکومت و مدیریت میکند
آدرس دروغ نده تابناک
دلیل تورم اینکه تمام منابع و محصولات پیتروشیمی تمام معادن همه و همه دارند به قیمت تبدیل دلار سلیمانیه و نرخ جهانی کالا به داخل میفروشند...

مردم دارند 85% مواد زندگیشون رو با نرخ جهانی و نرخ برابری ارز به بازار صحیونیستی سلیمانهی میگیرند.

هیچ نظارتی بر درامد های ارزی پیتروشیمی ها و منابع و هلدینگ ها نیست
منابع ملی فروخته میشه ارز بر نمیگرده به کشور و در کانادا و دوبی به برج و شهرک تبدیل میشه
و اگه تولیدی به داخل فروخته بشه به قیمت جهانی فروخته میشه

نقدینگی دلیل اصلی نیست


دست بردارید
درود
در حال حاضر چیزی که معلوم هست...کوچکتر و کوچکتر کردن سفره کارگر و گرسنگی دادن به کارگران است..... جهت مهار تورم.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
دیشب در یکی از شبکه تلویزیونی ایران داشت در مورد تورم بی‌سابقه در انگلیس و کوچک شدن سفره مردم فلسطین و کاهش قدرت خرید آنها و اینکه عدم وجود اب لوله کشی در بعضی از ایالات امریکا و اینکه مردم هنوز آب آشامیدنی خودشون از رودخونه ها تهیه میکنن و نحود برخوردوحشیانه پلیس فرانسه با معترضان صحبت میکرد
مهمترین سیاست برای تورم این است کلیه مسٸولین را اخراج کرده و نفرات شایسته و با سواد را جایگزین کنید.درغیر اینصورت هر روز بدتر از دیروز.
مهم‌ترین سیاست برای مهار تورم.....
اجرای نکردن همسانسازی حقوق بازشستگان
شما چه خبرنگار یا خبرگزاری هستین که از حق مردم دفاع نمیکنین؟ شاخص به قله قبلش رسید ولی سهام ما هنوز در 70 - 80درصد ضرر از اصل سرمایه در 3 سال اخیر هست حالا تورم هزاردرصدی بکنار.
با این دولت بیسواد و رئیس جمهور شیش کلاس سواد چه انتظاراتی دارید هااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
حرفت درسته اما باورکن رییس جمهور اگه فوق دکترا هم داشت بازهم همین آش و همین کاسه بود
چنین ادعایی در اقتصاد رانتی و مافیایی امکانپذیر نیست.
وقتی میزان پرداخت حقوق و پاداش آخر سال اعضای هیئت مدیره بانک مسکن(جمعا شش نفر) دو میلیارد و هفتصد میلیون تومنه، مهار تورم و رشد تولید بیشتر شبیه طنزه تا چیز دیگری.
توسل و التماس به حضرت ابولفضل راه حل مشكلات اقتصادى و تورم است
معاون اقتصادی دکتری اقتصاد با معدل ۱۹ونیم چرا دوساله کاری نمکنه فقط حرفشو زد
مبارزه با فساد سیستماتیک
بریدن دست آقازاده ها و خواص از اقتصاد
حذف بودجه نهادهای خاص و الزام به دادن مالیات و ارائه صورت های مالی شفاف
شما را به هرچی اعتقاد دارین به داد ملت برسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
چشم. به زودی هزاران همت کمک نقدی به حساب مردم واریز می شود.
انضباط مالی در دولت و بانکها کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور لست اما اگر کسی چهل و چند سال نتوانسته انضباط را یاد بگیرد و مراعات کند در صد سال آینده هم نمی شود انید داشت که یاد بگیرد و مراعات کند. همین هم باعث می شود همه حرفهای زیبای من و شما به پشیزی نیارزد.
تحریم ها را درست کن، تورم خودش کاهش پیدا میکنه ...‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
تحریم‌ها نتیجه تفکری هست که تورم هم ایجاد می‌کند. این تفکر را باید حذف کرد
مهم ترین اقدام دولت گفتاردرمانی خواهد بود
بهترین روش شیر یا خط هست..مثلا شیر اومد دلار رو ۱۰ تومن بزاریم روش بفروشیم....خط اومد رو اب و برق و گاز ۱۰ درصد بکشیم روش بدیم دست مشترکین...
تا کیفرخواست برای تورم صادر نشه و و اورا با سیم بکسل نبندند هیچ فایده ای ندارد تازه اگر سیمه هم پاره کنه که میکنه واویلا
بیراهه نروید. با اصلاح نظام برنامه ریزی، بسیاری از این مسائل به صورت پایدار حل می شود.
نگران نباشید تورم مهار شده .زود تند سریع انقلابی . سیگار وینستون قبل از عید با رشد قیمت دلار60 تومانی به 220 هزار تومان رسید ( باکس ) امروز با دلار 43 هزار تومانی شده 250 هزار تومان . پسته فندقی قبل عید 68 هزار تومان بود الان شده 800 هزار تومان . سبزی قبل عید 20 هزار توام بود کیلویی . امروز شده 40 هزار تومان و... تو ایت 5 روز عید حدود30 در صد اورم افزایش داشته . امروز تو اردبیل حتی یک گرم مرغ وجود نداشت نه گرمش و نه یخ زدش. درود بر حاکمان
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
می گه ماه رمضان نیست؟ همه ما مهمان خدا هستیم
حالا تا یک ماه دیگه غصه گرانی افسار گسیخته را نخور. این گرانی هم جای نگرانی ندارد چون دستور دادند که توروم بیاید پایین پس فعلااز این خوان بی دریغ نعمات الهی حالش رو ببر ، تازه می گن صاحبخونه خیلی خیلی مهربونه احتمالا موقع رفتن بهت چیزایی می ده که با خودت ببری که برای چند ماهت کافیست
د
| Finland |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
ببخشید اشتباها منفی ثبت شد.
یکی از ساده ترین راههای جلوگیری از تورم و‌مهار اون اینست که اجازه ندید در مورد تورم کسی صحبت کند و هر سایتی که مطلبی نوشت رو فیلتر کنید و هر روزنامه ای که مطلب زد رو توقیف!!!
شماها که این راهها رو خوب بلدید پس اجرا کنید.
مهم ترین سیاست اینست که مسئولان یک چند تا جلسه ظرف دو سه ماه بگذارد برای تدوین برنامه سپس بدنبال تشکیل یک نهادی سازمانی برای اینکار باشند این هم هفت هشت ماه زمان میبره بعد تا میایند کاری انجام بدهند خوردیم به آخر سال 1402 و میریم آماده شویم برای سال 1403 . تا زمانی که برای هر سال شعاری تعیین میشود و هیچ نهادی قدرتمندی هم وجود نداره که تحقق آن شعار را در عمل ( نه روی کاغذ بصورت فرمایشی ) مطالبه کند همان چیزی است که در بالا اشاره شد.
اگر آقايان ملت را به عدم خريد سكه ، طلا و ارز هدايت مي كردند وتوصيه به سرمايهگذاري در بانك مي كردند و بانك نيز سرمايه مردم بسمت توليد هدايت مي كرد اقتصاد بهبود نمي يافت؟ چرا در كشوري مانند ژاپن مردم اندوخته كمي هم كه دارند در بانك مي گذارند
پرداخت سود بانکی ممنوع،افزایش دستمزد ممنوع،یارانه انرژی از بنزین گازوئیل برق آب گاز خوراک پتروشیمی ممنوع؛ارز چند نرخی و قیمت گزاری دستوری ممنوع سن بازنشستگی کمتر از ۶۰ سال تا ۵ سال آینده ممنوع این ‌کارها را بکن تورم میشه ۲ درصد
پاسخ ها
داوود ززززززز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
بدبخت شدیم ،بدبخت شدیم،غیر این راه راه دیگه هم هست.
تنظیمات کارخانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
به جای این همه ممنوع ممنوع گفتنت که معلومه هیج سوادی هم پشتش نیست و فقط جو گیر شدی فقط این دو نکته را باید در نظر گرفت:
دوستی با دنیا و اختلاس و دزدی ممنوع
اعدام اختلاس گران دولت موجب مهار تورم میشود و به افزایش تولید هیچ ارتباطی ندارد . تولید به اندازه مصرف انجام میشود .
بهترین راهکار تغییر واحد از همت به رحمت است.
درکوتاه مدت برکناری رییس ۶کلاسه و و تمام اقتصاددانان امام صادقی و بعدش هم تغییرسیاستهای داخلی و خارجی و شفافیت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر