بازدید 8238
با تحولات منطقه و جهان

سفر علی شمخانی به عراق / حضور گسترده جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین اطراف تایوان/ آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی

سفر علی شمخانی به عراق، حضور گسترده جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین اطراف تایوان، آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی و لغو حکم بازداشت عمران خان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ 19 March 2023

سفر علی شمخانی به عراق/ حضور گسترده جنگنده ها و کشتی های جنگی چین اطراف تایوان/ آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی

بین الملل تابناک: سفر علی شمخانی به عراق، حضور گسترده جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین اطراف تایوان، آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی و لغو حکم بازداشت عمران خان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

سفر علی شمخانی به عراق

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، صبح امروز یکشنبه ۲۸ اسفندماه و در ادامه پیگیری راهبرد دیپلماسی همسایگی، عازم بغداد پایتخت عراق شد.

شمخانی را در این سفر، رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خلیج فارس همراهی می‌کنند؛ این سفر به دعوت قاسم الاعرجی، همتای عراقی شمخانی انجام می‌شود و در سفر مذکور دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات عالی سیاسی و اقتصادی دولت عراق نیز دیدار ورایزنی خواهد کرد.

سفر علی شمخانی به عراق/ حضور گسترده جنگنده ها و کشتی های جنگی چین اطراف تایوان/ آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی

در سفر شمخانی به عراق، سند همکاری‌های مشترک امنیتی که چندین ماه در مورد آن گفت‌وگو و تبادل نظر شده نیز به امضای مقامات عالی امنیتی دو کشور خواهد رسید.

امضای این سند که تقویت کننده مسئولیت پذیری و تعهد متقابل برای حفاظت فعال از حسن همجواری و حراست از امنیت مرزهای مشترک است، نقش تعیین کننده‌ای در پایان دادن به حضور غیرقانونی ضد انقلاب مسلح و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال غرب ایران خواهد داشت.

عراق دومین شریک تجاری ایران است و حضور پر رنگ مقامات بانکی و اقتصادی در این سفر، نشان می‌دهد که دولت سیزدهم ضمن تلاش فعال برای مدیریت چالش‌های سیاسی و امنیتی در روابط خارجی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با همسایگان متمرکز است.

حضور گسترده جنگنده ها و کشتی های جنگی چین اطراف تایوان

 وزارت دفاع جزیره تایوان روز شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد: از عصر دیروز تا صبح امروز (به وقت محلی) ۲۶ فروند هواپیمای نظامی و ۴ کشتی جنگی متعلق به چین در اطراف جزیره تایوان دیده شده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ۱۵ فروند از ۲۶ فروند هواپیما از خطوط هوایی و دریایی در تنگه تایوان عبور و بر فراز منطقه شناسایی دفاع هوایی مان پرواز کردند.

طبق بیانیه مذکور همچنین ۴ فروند جت جنگنده دیگر، یک هواپیمای گشت دریایی از نوع Y-۸ ASW و چند پهپاد و بالگرد نظامی دیگر از خط میانی در تنگه تایوان عبور و به سمت جنوب منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره مذکور پرواز کردند.

وزارت دفاع تایوان ادعا کرد که این هواپیماها و کشتی‌های نظامی در اطراف جزیره توسط دستگاه‌های ردیاب الکترونیکی، هواپیماهای گشتی، کشتی و سامانه های موشکی رهگیری شده‌ اند!

سفر علی شمخانی به عراق/ حضور گسترده جنگنده ها و کشتی های جنگی چین اطراف تایوان/ آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی

روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین نزدیک این جزیره، در شرایطی مطرح شده که چند ماه پیش اعلام شد، برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده اند؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

این در حالی است که ارتش چین پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود، در پاسخ به سفر هیات آمریکایی به تایوان، رزمایش نظامی جدیدی در آب‌ها و آسمان اطراف تایوان برگزار می‌کند.

ارتش چین با بیان اینکه «در این رزمایش سلاح‌ها و تسلیحات گوناگون آزمایش خواهد شد»، افزود: این رزمایش، اقدام نظامی استاندارد و در پاسخ به تغییر شرایط در تنگه تایوان است.

به فاصله کمتر از دو هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی و فرانسوی به این جزیره سفر کردند؛ این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چندی پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی ثبات کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

 نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دو طریق معرفی از سوی احزاب سیاسی قانونی و ائتلاف‌های انتخاباتی و نیز معرفی از سوی رای دهندگان پس از جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان مقدور است.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر ترکیه اعلام کرد: نامزدهای معرفی شده از امروز می توانند نام نویسی کنند.

بنا به اعلام این رسانه، مهلت نام نویسی برای نامزدهای معرفی شده از سوی شهروندان و رای دهندگان، ساعت 17 روز ۲۹ مارس(۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) و برای نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب سیاسی نیز ساعت 17 روز ۲۳ مارس(سوم فروردین ماه ۱۴۰۲) خواهد بود.

بر اساس تقویم اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه که ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود، نامزدها از امروز می توانند درخواست نامزدی خود را به این نهاد تحویل دهند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، ۲۲ تا ۲۷ ماه مارس (۲ تا ۷ فروردین ماه ۱۴۰۲) زمان جمع آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان و رای دهندگان برای معرفی نامزدهای مستقل و غیرحزبی تعیین شده است.

بنا به اعلام این نهاد، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد و همزمان با انتشار اسامی نامزدها، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز آغاز خواهد شد.

شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی

رسانه‌های کره جنوبی و منابع دولتی ژاپن بدون اشاره به دامنه، ارتفاع و سرعت اعلام کردند پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع ارتش این کشور اعلام کرد که ارتش کره شمالی بامداد امروز یکشنبه یک موشک بالستیک دیگر را به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

دولت ژاپن نیز این آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را تأیید و اعلام کرد که این موشک در خارج از محدوده ویژه تجاری ژاپن فرود آمده است.

کره جنوبی سه‌شنبه گذشته نیز اعلام کرد، کره شمالی دو موشک بالستیک میان برد شلیک کرده و گفته شد که این موشک‌ها از نوع «زمین به زمین» بودند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک‌ها به سمت «دریای شرق» شلیک شده است. این سازمان گفت که هر دو موشک حدود ۶۲۰ کیلومتر (۳۸۵ مایل) را طی کردند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم گفت: «ارتش ما نظارت و هوشیاری را در آمادگی برای پرتاب‌های اضافی تقویت کرده است، در حالی که از طریق همکاری نزدیک با کره جنوبی، در آمادگی کامل به سر می‌برد.» ارتش کره جنوبی نیز پرتاب‌های موشکی مکرر را اقدام تحریک کننده مهمی از سوی کره شمالی توصیف کرد که صلح و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که کره شمالی اعلام کرد، دو موشک کروز از یک زیردریایی شلیک کرده است. آمریکا و ژاپن هر دو به این پرتاب واکنش نشان دادند. فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده گفت که پرتاب‌های روز سه‌شنبه تهدیدی فوری به شمار نمی‌روند؛ اما «اثر بی‌ثبات‌کننده» برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ را برجسته می‌کنند. در این بیانیه آمده است که تعهد امنیتی آمریکا به کره جنوبی و ژاپن «آهنین» باقی مانده است. در همین حال، «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن گفت که مقامات هنوز در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر هستند؛ اما گزارش فوری از خسارت در آب‌های ژاپن وجود ندارد. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت: «ما می‌بینیم که احتمال دارد که کره شمالی اقدامات تحریک آمیز بیشتری از جمله پرتاب موشک و آزمایش‌های هسته‌ای را افزایش دهد.»

پرتاب بامداد دوشنبه قبل از آغاز رزمایش‌های نظامی مشترک در مقیاس بزرگ توسط ارتش آمریکا و کره جنوبی انجام شد که کره شمالی آن را تمرینی برای تهاجم می‌داند. هفته گذشته نیز در ادامه افزایش تنش‌ها در شبه‌حزیره کره، وزارت دفاع کره جنوبی مدعی شد، کره شمالی یک موشک کوتاه‌برد را به سمت دریای زرد شلیک کرده است. خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات نظامی این کشور افزود، ارتش کره شمالی این موشک را از اطراف شهر «نامفو» شلیک کرده است.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به علت رزمایش‌های مشترک و مداوم آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی و اقدامات واکنشی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی، وضعیت و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است.

هفته پیش وزارت خارجه کره شمالی از سازمان ملل خواست که رزمایش‌های تنش‌آمیز آمریکا و کره جنوبی فوراً متوقف شود. «کیم سون گیونگ» معاون وزیر خارجه کره شمالی در سازمان‌های بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی باید قاطعانه از آمریکا و کره جنوبی بخواهند فوراً اظهارات تحریک‌آمیز و رزمایش‌های نظامی مشترک را متوقف کنند.

وی در این‌ باره گفت: این اقدامات و رزمایش‌ها شرایط در شبه‌جزیره کره را وخیم‌تر کرده و غیرمسئولانه سطح رویارویی و تنش را افزایش داده است. در اواخر فوریه، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و سئول، آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرد که با واکنش تند مقامات کره شمالی روبه رو شد.

لغو حکم بازداشت عمران خان

دادگاهی در پاکستان روز شنبه حکم بازداشت «عمران خان» نخست وزیر پیشین پاکستان را لغوکرد.

در حکم صادره از سوی دادگاه در این خصوص آمده است که جلسه استماع «عمران خان» تا سی ام ماه مارس سال جاری (پنجشنبه دهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲) به تعویق افتاده است.

در ارتباط با تحولات مرتبط با نخست وزیر پیشین پاکستان، پلیس این کشور ساعاتی پیش با یورش به اقامتگاه وی در شهر لاهور، سی تن از حامیانش را بازداشت کرد.

«عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود: با وجود آنکه در زمینه تمام پرونده‌ها، من با وثیقه آزاد شده ام، اما دادگاه به دنبال بازداشت من است. با وجود آنکه از قصد و نیت سوء آنها باخبر هستم؛ اما به دادگاه اسلام آباد می‌روم، چون به حاکمیت قانون ایمان دارم. محاصره لاهور با هدف تضمین حضور من در دادگاه صورت نمی‌گیرد، بلکه هدف از آن زندانی کردن من است تا نتوانم کمپین انتخاباتی را رهبری کنم.

لازم به ذکر است دادگاهی در لاهور دیروز جمعه اعلام کرده بود که این دادگاه با اعطای مصونیت قضایی یک هفته‌ای به «عمران خان» نخست وزیر سابق این کشور، بازداشت وی را بار دیگر به تعویق انداخت؛ بنابراین، قاضی دادگاه عالی لاهور با صدور حکمی به نیروهای امنیتی دستور داد تا روند بازداشت عمران خان را تا یک هفته آینده متوقف کنند.

پیش از این نیز دادگاه عالی لاهور چهارشنبه هفته پیش حکمی را صادر کرد که بر اساس آن دستور قبلی بازداشت «عمران خان» نخست وزیر پیشین پاکستان به حالت تعلیق درآمده است.

به تازگی پلیس پاکستان اقامتگاه نخست وزیر سابق این کشور را محاصره و تلاش کرد او را بازداشت کند. طرفدارانش خانه او را حفاظت کرده و مانع تلاش‌های پلیس شده‌اند. خان سال گذشته با توطئه رأی عدم اعتماد پارلمان از سمت نخست وزیری برکنار شد.

عمران خان تاکید کرد: بیش از هر زمان دیگری جانم تهدید می‌شود. رقبای سیاسی و نهاد نظامی کشور تلاش می‌کنند، مانع بازگشت من به قدرت شوند. وی گفت: در صورت تلاش برای بازداشت یا کشته شدن من واکنش بسیار گسترده‌ای در سراسر پاکستان صورت خواهد گرفت.

منابع آگاه نیز گزارش دادند که نیروهای پلیس به منزل عمران خان در لاهور یورش برده اند، چون مدعی هستند از داخل منزل به سمت این نیروها شلیک شده است.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان متهم به مخفی کردن اطلاعات مربوط به هدایای دریافتی و فروش اشیای قیمتی به ارزش ۶۳۰ هزار دلار از خزانه دولت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
موقع تضعیف دولت امریکا، از همه طرف باید فشار آورد دولت امریکا اصلا متقاعد به رابطه برد برد نیست
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
با کدوم پتانسیل میخوای به امریکا فشار بیاری مرد حسابی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
کاملا صحیح است فشار را باید حداکثری کرد این مقدار فشار کافی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
بی لیاقتی و........ برخی از مسئولین در اکثر بازارها و.........باعث شده که تاوانش رو همچنان،رهبری کل قوا پرداخت بفرمایند


در و دیوار شهرها خود گویای تلخ این ماجراست


مسیولین به خود آیید که فردا خیلی دیر است
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
طبق منطق داریوش ، بایستی منتظر باشی تا بمیری
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
مساحت و جمعیت و قدرت مالی و قدرت علمی ، همه و همه از ما برارند
پلیس بد خواهد رفت فقط برای فروش تسلیحات کشتار جمعی دنیا را به آشوب کشید تا کارخانه هایش بیکار نباشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
آره،بابا. همین که ما با عربستان توافق کردیم که سفارتخانه ها را بازگشایی کنیم ناقوس مرگ آمریکا به صدا درآمد.
عجب شیرتوشیری
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
تغییر نظم نوین جهانی ، چیزی که مقام معظم رهبری ان رابارها اعلام کرده اند ولی یکسری تا ان را از دهان غربی ها نشوند باور نمیکنند ، ان موقع هم خیلی دیر است
عربها زرنگ هستند و خوب بازی را بلدند از طرف غرب بهترین سلاحها را وارد میکنند و از طرف شرق هم بهترین سلاحها را مثل بعضی ها نیستند که سلاحهای از رده خارج شده را با قیمت بالا و با اما و اگر وارد می کنند حالا دلتان را خوش کنید به هندوانه هایی که اینها زیر بغلتان میذارند بازی را خوب یاد گرفتند
کردستان عراق شبیه کردستان ایران و منطقه سیستان و بلوچستان است

این مناطق در این ۵۰ سال اخیر مشکلات امنیتی داشته اند که ناشی از ضعف فرهنگی در این نقاط است

باید واقعیات را پذیرفت تا بتوان راه حلی برای آن پیدا کرد و با انکار واقعیات راه حل ها هم پیدا نخواهد شد

اگر این مناطق دنبال پیشرفت هستند باید اول در حوزه فرهنگی خودشان را تقویت کنند و نگذارند تبدیل به مناطق امنیتی تر شوند که اگر تبدیل به مناطق امنیتی تر شوند نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی برایشان به صرفه نیست که سرمایه گذاری کنند و این موضوع چیزی نیست که مختص کشوهایی مثل ایران یا عراق باشد بلکه همه کشورها در جایی که مشکلات امنیتی دارند سرمایه گذاری نمی کنند

کردستان عراق و کسانی که داعیه دلسوزی دارند ابتدا باید فرهنگ کینه و دشمنی را از این مناطق خارج کنند و اجازه ندهند با ورود افراد تجزیه طلب و کشورهای تروریستی مثل اسرائیل امنیت آنها بخطر بیفتد و جزء مناطق کمتر توسعه یافته شوند

با کاهش امنیت در این مناطق نه تنها توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد بلکه بدتر خواهد شد و تجربه هم چنین چیزی را نشان داده است

اگر به استان هایی مثل مرکزی یا اصفهان یا آذربایجان نگاه کنید توسعه آنها با گروه های تجزیه طلب و معاند نبوده است بلکه در کمال آرامش و تعامل با دولت مرکزی بوده است که می تواند نقطه عطفی برای استان هایی مثل کردستان یا سیستان و بلوچستان و یا کردستان عراق با دولت مرکزی اش باشد و بی جهت فریب آمریکا و اسرائیل را نخورند و عاقلانه تر فکر کنند
اون امیر عبداللهیان رو اخراج کنید خب، الکی داره پول می گیره! تشکیلات موازی که داره کار خودش رو می کنه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر