بازدید 4128
۲

ایروانی: اوضاع انسانی در افعانستان همچنان وخیم است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: از آگوست ۲۰۲۱، افغانستان با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند .
کد خبر: ۱۱۶۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 09 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: از آگوست ۲۰۲۱، افغانستان با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و با وجود تلاش‌های سازمان ملل برای کاهش بحران انسانی، وضعیت در این کشورهمچنان وخیم است.

امیرسعیدایروانی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۸ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه و حفاظتی نیاز داشته باشند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اخیر اعمال شده بر زنان و دختران افغان که مانع از دسترسی آن‌ها به آموزش می‌شود، بسیار نگران کننده است.

وی اضافه کرد: با این حال، ما باید مراقب سیاسی شدن یا بهره برداری از کمک‌های بشردوستانه برای اهداف سیاسی باشیم. چنین اقداماتی به مردم افغانستان که برای بقای خود به این کمک‌ها وابسته هستند آسیب می‌رساند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: همچنین بسیار مهم است که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده متعلق به مردم افغانستان تسریع شود و تابع شرایط سیاسی نباشد. این برای احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان مردم بسیار مهم است.

وی افزود: برای حصول اطمینان از اینکه مردم افغانستان حمایت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، کمک‌های بشردوستانه باید بی طرفانه و بدون قید و شرط باقی ارائه شود. ما باید رفاه مردم افغانستان را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهیم.

ایروانی تصریح کرد: ما به عنوان یک کشور همسایه با افغانستان، عمیقا نگران پیامد‌های فاجعه بار وضعیت جاری در افغانستان هستیم. حضور گروه‌های وابسته به داعش و القاعده و همچنین کشت و قاچاق مواد مخدر، امنیت افغانستان، کشور‌های همسایه و کل منطقه را تهدید می‌کند.

وی افزود: اگر این چالش‌ها به طور موثر مورد توجه قرار نگیرد، این وضعیت می‌تواند منجر به فقر گسترده و هجوم گسترده مهاجران به کشور‌های همسایه شود که در حال حاضر با میزبانی میلیون‌ها آواره مواجه هستند.

وی اضافه کرد: ما قویاً از تمدید مأموریت "یوناما" حمایت می‌کنیم. "یوناما" نقش مهمی در ارتقای صلح و ثبات در افغانستان دارد و ضروری است که مأموریت آن برای تضمین حمایت مستمر از مردم افغانستان در این دوران چالش برانگیز گسترش یابد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران میزبان بیش از پنج میلیون افغان است و این کشور را به یکی از بزرگترین کشور‌های میزبان تبدیل کرده است. علیرغم دریافت حداقل حمایت از جامعه جهانی و کشور‌های کمک کننده و مواجهه با چالش‌های ناشی از تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه ایالات متحده و کشور‌های غربی، ایران برای بیش از چهار دهه به ارائه خدمات ضروری به افغان‌های مقیم ایران ادامه داده است.

وی افزود: از زمانی که طالبان در اوت ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، جمهوری اسلامی ایران موضعی روشن، منسجم و صریح اتخاذ کرده است. ایران بار‌ها از هیات حاکمه سرپرستی در افغانستان خواسته است تا یک دولت فراگیر تشکیل کنند که نماینده همه گروه‌های مذهبی، زبانی و سیاسی قومی افغانستان باشد.

ایروانی گفت: ایران بار دیگر تاکید کرده است که به رسمیت شناختن هیات حاکمه سرپرستی منوط به رعایت تعهدات آن‌ها از جمله ایجاد یک دولت فراگیر و منتخب است. این موضع تغییر نکرده و به قوت خود باقی است. ما متعهد به رعایت اصول خود هستیم. با این حال، ما باید مطمئن شویم که این موضع اصولی ما بر زندگی و معیشت برادران و خواهران افغانی تأثیر منفی نمی‌گذارد یا وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان را تشدید نمی‌کند.

وی افزود: ما متعهد هستیم که با همه کشور‌های همسایه افغانستان و سایر شرکای مرتبط برای حمایت از مردم افغانستان در این دوران چالش برانگیز همکاری کنیم. در این راستا، اخیراً کشور‌های همسایه افغانستان به همراه روسیه اولین نشست نمایندگان ویژه خود در امور افغانستان در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۳ در تاشکند برگزار کردند. گفتگو‌ها در این نشست پیرامون وضعیت کنونی افغانستان و چگونگی همکاری طرفین برای بهبود وضعیت این کشور و ایجاد صلح و ثبات بلندمدت در افغانستان متمرکز بود.

وی گفت: هدف ما دستیابی به صلح همه جانبه و پایدار در افغانستان و نیز توسعه پایدار در کشور است. ما معتقدیم که این امر تنها از طریق تلاش مشترک و همکاری جمعی میان همسایگان، کشور‌های مربوطه در منطقه و جامعه بین‌المللی محقق می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
ایشان از بیت المال کشور کلی حقوق و مزایا و حق ماموریت می گیرد می گیرد تا از مظلومیت مردم ایران به خصوص تحریم ها دفاع کند

نه از افغانستان

همین چند روز پیش بود با مرزبان ایران آن رفتار تحقیر آمیز را کردند

که بازهم ازاین رفتار ها در آینده خواهند کرذد

حالا این آقای به چه حقی مردم کشور ش رو فراموش کرده


دلسوزی کشور دیگه ایی رو میکنه

این سیاست ها رو چه کسی به ایشان ابلاغ میکنه
فرشی که برخانه حلال است برمسجد حرام از ایران بگو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان