بازدید 5295

بازار بد ذات‌ها کجا بود؟

بازار بزازها دومین راسته قدیمی بازار و جزو طولانی‌ترین بازارهای ایران است. این بازار قدیمی از خیابان ۱۵ خرداد شروع و تا نزدیکی خیابان مولوی ادامه دارد. به همین دلیل از خیابان ۱۵خرداد تا چهار سوق را به نام بازار بزازها و از آنجا تا پایین تا کوچه حمام چال به بازار عباس‌آباد معروف است.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 02 March 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین،  در بازار بزازها پارچه‌های نخی، پشمی‌ و ابریشمی از چیت و چلوار گرفته تا کرباس، متقال، کتان، مخمل، حریر، ململ، مخمل‌، زربفت‌های یزد، شال‌های کشمیر، پارچه‌های زری دوزی شده اصفهان، قدک نخی قزوین، وال، تور، فاستونی و عبای لار به مشتریان قزوخته می‌شد. مشتریان این بازار بیشتر خانم‌ها بودند و مثل همیشه گاهی از چندین مغازه قیمت پارچه را می‌پرسیدند و بعد از کلی چانه‌زنی باز هم  پارچه‌ای نمی‌خرند.

به همین دلیل فروشندگان سعی می‌کردند مشتریان واقعی (به قول خودشان مشتریان بخر) را بشناسند تا با زبان چرب و نرم‌تری گفتگو کنند و جنسشان را به آنها بفروشند. آن روزها بازار خیاط‌ها  هم در ادامه‌ی بازار بزازها قرار داشت و در بسیاری از کتاب‌ها، از جمله کتاب «تهران در گذشته و حال» صفحه  ۱۴۷ نوشته شده آن دو بازار در امتداد هم در اصل یکی بودند.

 

جعفر شهری در کتاب تهران قدیم می‌گوید: «به بازار بزازها، بازار «بدذات‌ها» هم می‌گفتند، زیرا بی‌ایمانی با خون فروشندگان آن عجین شده و پایبند هیچ مذهب و آیینی نبودند. این بازار چرخ سیاست مملکت را می‌چرخانید و پول‌های کلانی که از جانب ارباب و صاحب می‌رسید، اول در این بازار تقسیم می‌شد. بازار بزازها در وضع سیاسی آن زمان تأثیر کلی داشت و باز و بسته بودنش می‌توانست شهر را به آشوب بکشد یا آرام کند. فروشندگان آن بسیار حقه باز بودند و در این بازار حتا اگر کسی جنسی را به ثلث قیمت هم می‌خرید، باز سرش کلاه رفته بود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان