بازدید 2736

اتهام آمریکا به معمار مبارزه با مواد مخدر مکزیک

هیات منصفه یک دادگاه فدرال در نیویورک آمریکا «گنارو گارسیا لونا» وزیر پیشین امنیت اجتماعی مکزیک را که به معمار مبارزه با مواد مخدر معروف بود، به قاچاق متهم کرد.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ 22 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این هیات منصفه سه‌شنبه به وقت محلی لونا را در پنج فقره اتهام از جمله تلاش برای قاچاق مواد مخدر و اظهارات دروغ گناهکار شناخت.

وی متهم است که از همان قاچاقچیانی که مامور مبارزه با آنها بود مبالغ زیادی پول دریافت کرده بود تا به آنها اجازه دهد چندین تن کوکائین قاچاق کنند.

لونا که دسامبر ۲۰۱۹ در تگزاس بازداشت شد، حداقل ۲۰ سال زندان و حداکثر با حکم حبس ابد روبرو است.

او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ در دولت فلیپه کالدرون رئیس جمهوری پیشین مکزیک فعالیت می‌کرد و روند دادگاه وی که یک ماه طول کشید، فساد در میان چهره‌های بلندپایه دولت مکزیک را در کانون توجه قرار داد.

پرونده لونا باعث شد تا اطلاعات جدیدی درباره منابع مالی گسترده «کارتل سینالوا» در دوره ریاست «خواکین ال چاپو گوزمان» به دست آید. گوزمان در حال حاضر در آمریکا محکومیت حبس ابد را سپری می‌کند.

«برون پیس» از دادستان‌های آمریکایی گفت: لونا که زمانی در راس نیروهای اجرای قانون قرار داشت از این پس بعنوان خائن به کشورش شناخته می‌شود.

دولت مکزیک لونا را به دزدیدن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های دولتی متهم کرده و خواستار استرداد وی شده است.

یک سخنگوی دولت مکزیک با اشاره به گناهکار شناخته شدن لونا گفت: زمان اجرای عدالت فرا رسیده است.

دادستان‌ها می‌گویند لونا که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ در رده‌های بالای امنیتی در دولت مکزیک حضور داشت و معمار مبارزه دولت کالدرون با باندهای قاچاق مواد مخدر بود، «شریک جرم» کارتل سینالوا است.

به گفته دادستان‌ها، وی بجای مبارزه با قاچاق میلیون‌ها دلار از سینالوا رشوه گرفت تا امکان انتقال امن مواد مخدر را فراهم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر