بازدید 2461

ایران و چین حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر ایران و چین با یکدیگر بیشتر همکاری کنند، حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا دارند.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴ 15 February 2023

به گزارش «تابناک»، اسدالله بادامچیان در گفت‌و گو با ایسنا، درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به چین، اظهار کرد: دو کشور ایران و چین سوابق چند هزار ساله که پر از صلح و آرامش و فرهنگ بوده است، دارند. این دو کشور هیچ وقت جنگی بین خودشان نداشته‌اند و همواره در زمینه فرهنگ و تمدن همکاری و همراهی داشته‌اند. این دو کشور همچنین در تاریخ معاصر خود تجربه مشترک حمله استعمارگران غربی را دارند.

وی ادامه داد: اکنون چین کشوری مستقل و دارای قدرت و موقعیت ویژه جهانی است که آمریکا از این کشور احساس خطر کرده و تلاش می‌کند تا چین در عرضه جهانی موفق نباشد. ایران هم کشوری مستقل است که فقط 200 میلیارد دلار اموال بلوکه شده دارد. در چنین شرایطی، روابط دو کشور باید ارتقاء یابد. من معتقدم که ایران و چین دو کشور مستقل و قوی هستند که دشمن زورگو و مشترک هم دارند و به همین دلیل می‌توانند همکاری موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در حزب موتلفه با حزب حاکم چین ارتباط جدی داریم و در همین مساله بیماری کرونا، با این کشور همکاری کردیم. در این شرایط که اروپا و آمریکا دچار بحران هستند، اگر چین، هند، ایران و روسیه که مردم آنها نیمی از مردم جهان را تشکیل می‌دهند، با هم همکاری کنند، می توانند حرف اول را در دنیا بزنند. این کشورها می‌توانند منادی صلح و آرامش در دنیا باشند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، نگاه به شرق و عدم تنازع با غرب مگر با دشمنان کشورمان است، تصریح کرد: رئیس دولت سیزدهم نگاه غرب‌زده و غرب‌هراسی ندارد و رویکرد سیاست خارجی‌اش، نگاه متوازن است. سفر به چین برای منافع هر دو کشور اهمیت دارد. در کنار روابط با شرق، دولت سیزدهم دنبال برقراری روابط با غرب هم هست. ایران به طرف غربی اعلام کرده است که آماده توافق برای احیای برجام است، اما غرب حاضر نیست راه برجام را  باز کند، زیرا می‌داند که احیای برجام و بازگشت اموال بلوکه شده ایران، به افزایش قدرت تهران کمک می کند.

بادامچیان با اشاره به اهمیت پیشبرد سند جامع 25 ساله همکاری ایران و چین، گفت: اجرای سند جامع همکاری در افزایش تعاملات تجاری دو کشور بسیار موثر است. در همین دوره دولت سیزدهم، نتایج افزایش ارتباطات ایران و چین را دیده‌ایم. برخی معتقدند که ایران به چین به دلیل تحریم‌های آمریکا محتاج است در حالیکه من معتقدم که اگر ایران و چین با یکدیگر همکاری کنند، حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا دارند.

وی پایان اظهارکرد: چین نمی‌خواهد و نمی‌تواند ایران را مستعمره خود کند؛ ما هم دنبال چنین مسیری نیستیم، بلکه روابط دو کشور براساس منافع ملی و احترام متقابل بر پا شده است. ما نه از موضع ضعف، بلکه از موضع قدرت با چین وارد تعامل شده و دنبال تامین منافع خودمان هستیم. گسترده‌تر شدن روابط دو کشور به نفع دو کشور خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار