بازدید 3469
۱

بایدن: آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست

رئیس جمهور آمریکا گفت که واشنگتن خواهان درگیری با چین نیست اما با پکن به صورت همه جانبه رقابت می کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 09 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از روسیا الیوم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که این کشور به دنبال درگیری با چین نیست.

بر اساس این گزارش، جو بایدن روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه پی بی اس، گفت: ما به دنبال رقابت همه جانبه با چین هستیم اما خواهان درگیری با این کشور نیستیم و این وضعیت تا کنون ادامه داشته است.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته بود که حادثه سرنگونی بالون چینی توسط ارتش آمریکا به روابط واشنگتن و پکن آسیبی نخواهد زد.

کاخ سفید چین را به ارسال بالون های جاسوسی به پنچ قاره و نقض حاکمیت کشورها متهم کرده است.

این در حالی است که مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که پکن هیچ ترسی از رقابت با آمریکا ندارد اما به این نتیجه رسیده که روابط سالم، هم به نفع چین است و هم آمریکا.

مائو نینگ افزود: چین از رقابت اجتناب نکرده یا از آن هراس ندارد ولی ما با استفاده از مفهوم رقابت برای تعریف تمام روابط چین-آمریکا مخالف هستیم.

وی افزود: رابطه سالم و باثبات بین آمریکا و چین به منفعت مردم هر دو کشور بوده و علاوه بر این، انتظار مشترک جامعه بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن روابط با واشنگتن را مطابق اصول پذیرفته‌شده دوجانبه، همزیستی مسالمت‌آمیز و تعامل سودمند ایجاد خواهد کرد و در عین حال، از منافع حاکمیتی، امنیتی و توسعه‌ای خود حفاظت می‌کند.

به دنبال تصمیم واشنگتن مبنی بر سرنگون کردن بالونی که به ادعای پکن بر اثر وزش باد تغییر مسیر داد و وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این تصمیم روابط دو کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.

پکن با اعتراض به این اقدام، اعلام کرد که بالون، غیرنظامی بوده و با وزش باد به طور اتفاقی وارد حریم هوایی آمریکا شده و روز یکشنبه نیز شکایت رسمی خود را به سفارت آمریکا در چین ارائه کرد.

شی فِنگ، معاون وزیر خارجه چین در این شکایت نوشت: اقدامات آمریکا، تلاش‌ها و پیشرفت‌های طرفین در راستای ایجاد ثبات در روابط چین-آمریکا پس از اجلاس بالی را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه زده است.

رسانه‌های آمریکا شامگاه شنبه از اقدام ارتش این کشور در سرنگونی بالون چینی مقابل سواحل کارولینا خبر دادند. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که بالون چینی که سرنگون گردید برای اهداف جاسوسی و رصد مراکز راهبردی آمریکا مورد استفاده بود!

وزارت امور خارجه چین از اقدام آمریکا در سرنگونی بالون متعلق به این کشور ابراز ناخرسندی کرد. وزیر امور خارجه چین گفت: ما از به کارگیری زور توسط ایالات متحده برای سرنگونی بالونی که برای اهداف هواشناسی و بررسی آب و هوا کاربرد دارد، ناخرسندیم. وزارت خارجه چین همچنین افزود که پکن حق واکنش به این اقدام آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
دیگه بچه ها هم میدونن که آمریکا در تدارک درگیر کردن چین با تایوانه که اونجا هم مدیران تایوانی دیوانه بشن با چین درگیر بشن و کشورهای غربی سیل اسلحه را روان کنند برای تایوان تا
هم تایوان ویران و داغون بشه و هم قدرت چین دست کشورهای غربی بیاد برای ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر